Arama moturu nedir, arama moturu hukuki yapı
Arama motoru nedir?
Arama motorları bir ya da birkac kelime veya sozcuk tumcesinin, site sahibinin sitesini motora kaydederken girdiği anahtar kelimelere veya sayfalarda bulunan veriler icinden bulunarak arayan kisiye gosterilmesi prensibine sahiptir
Arama motorlarının yaygın kullanımı ve denetim zorluğu, buna kaynaklık eden sitelerce bilinerek ya da bilinmeyerek pek cok hukuki ihlalin yapılmasına neden olmustur Bu saldırıların ne sekillerde gercekleşebileceğini listeledim:
A) Yanlıs Bilgilendirme: Arama motorları siteler hakkında ve urunler hakkında bilgi icerir Yanlıs bilgilendirme yapılması pek cok soruna yol acar Bu nedenle arama motorlarına bilgi girislerinin denetlenmesi ve yoneticiler tarafından hazırlanmasının, site sahiplerince yapılan kayıtlardan cok daha mantıklı olduğunu dusunuyorum Zaten bircok sitenin arama motorlarında gorunen iceriği de olduğundan fazladır ya da gercek icerik dısında yapmaya yoneliktir
Buraya kadar, yani site sahiplerinin kendi sitelerinde olmayan ozelliklerini motorlar icin aranan anahtar kelime yerine yazmasında bir sakınca yok Cunku arama motorları sitenin neyi icerdiğine değil yapılan kayıt sayısının cokluğuna bakar
Peki eğer bu arama motorlarına sizin sitenizle ya da sahsınızla ilgili yanlıs ve ahlak dısı bilgiler konursa ne olacak?
B) Reklam Prensipleri: Arama motorları olusum amaclarının cok dısına tastı son donemde Cunku en cok ziyaret edilen siteler populer arama motorları Herhangi bir sitenin tam adresi aklımızda değilse, bu sitenin aklımızda olan kısmını arama motoruna yazıyoruz, aklımıza gelmeyen diğer tarafını bize sunuyor
Herhangi diğer sitelerden cok daha fazla ziyaretciye sahip olan bu sistemler, farklı stratejileri gelistirerek kazanclarını artırmayı deniyorlar googlecom'un baslattığı ve ardından pek cok arama motorunun da uygulamaya koyduğu referans bağlantı projesi kısa zamanda buyuk paraların donduğu kendine has bir piyasa oldu
Peki, pek cok farklı ulkede hizmet veren bu siteler, acaba yapılan reklamın icerdiği ifadelerin doğruluğunu ve diğer kisilerin menfaatleriyle catısabilme ihtimalleri gorebiliyorlar mı?
C) Kisilik Haklarına Mudahale: Arama motorlarına yazılan kelimeler arama cokluğuna gore, site sahiplerine ziyaretci sağlıyor En cok aranacak kelimeleri onceden tahmin edebilen site sahipleri, sitelerini bu kelimelerle kaydederek butun sonuclarda kendilerini gostermek istiyorlar
Genelde bu kelimeler icinde ise, konusuna gore, unlu olan kisilerin isimleri yazılıyor Bazen bu ibareler, gercek dısı ve soyut kurmacalar ustune olsa bile kisilik haklarını zedeleyecek boyutta olabiliyor
Peki, anahtar kelime olarak yazılan bu kelime ve cumlelerden kisilik haklarımızın zarara uğradığını dusunuyorsak?
D) Haksız Rekabet: Kar oranlarını artırmak isteyen site sahipleri, kayıtlar bir sure sonra milyonlara ulasmaya baslayınca iyi bir formul tutturdular; para odeon sıralara ilerleAma herkes on sıralara ilerlemeyi sitenin ziyaretci cokluğuna bağlıyordu Burada bir kargasa doğmaya basladı; kalitesi olamayan bir site nasıl en on sırada oluyordu?
Daha sonra kısa bir donem icin bile olsa, gercekten iyi hizmet veren sitelerin ziyaretci sayılarında azalmalar meydana geliyordu Cunku iyi hizmet veren siteler arama motorlarında hizmetleri dolayısıyla on sıralara tırmanmıslardı Ama simdi belli bir ucret odeyen tum hizmet sahipleri en ust sıralarda gorunebiliyordu
Arama motoru nedir?
Arama motorları bir ya da birkac kelime veya sozcuk tumcesinin, site sahibinin sitesini motora kaydederken girdiği anahtar kelimelere veya sayfalarda bulunan veriler icinden bulunarak arayan kisiye gosterilmesi prensibine sahiptir
Arama motorlarının yaygın kullanımı ve denetim zorluğu, buna kaynaklık eden sitelerce bilinerek ya da bilinmeyerek pek cok hukuki ihlalin yapılmasına neden olmustur Bu saldırıların ne sekillerde gercekleşebileceğini listeledim:
A) Yanlıs Bilgilendirme: Arama motorları siteler hakkında ve urunler hakkında bilgi icerir Yanlıs bilgilendirme yapılması pek cok soruna yol acar Bu nedenle arama motorlarına bilgi girislerinin denetlenmesi ve yoneticiler tarafından hazırlanmasının, site sahiplerince yapılan kayıtlardan cok daha mantıklı olduğunu dusunuyorum Zaten bircok sitenin arama motorlarında gorunen iceriği de olduğundan fazladır ya da gercek icerik dısında yapmaya yoneliktir
Buraya kadar, yani site sahiplerinin kendi sitelerinde olmayan ozelliklerini motorlar icin aranan anahtar kelime yerine yazmasında bir sakınca yok Cunku arama motorları sitenin neyi icerdiğine değil yapılan kayıt sayısının cokluğuna bakar
Peki eğer bu arama motorlarına sizin sitenizle ya da sahsınızla ilgili yanlıs ve ahlak dısı bilgiler konursa ne olacak?
B) Reklam Prensipleri: Arama motorları olusum amaclarının cok dısına tastı son donemde Cunku en cok ziyaret edilen siteler populer arama motorları Herhangi bir sitenin tam adresi aklımızda değilse, bu sitenin aklımızda olan kısmını arama motoruna yazıyoruz, aklımıza gelmeyen diğer tarafını bize sunuyor
Herhangi diğer sitelerden cok daha fazla ziyaretciye sahip olan bu sistemler, farklı stratejileri gelistirerek kazanclarını artırmayı deniyorlar googlecom'un baslattığı ve ardından pek cok arama motorunun da uygulamaya koyduğu referans bağlantı projesi kısa zamanda buyuk paraların donduğu kendine has bir piyasa oldu
Peki, pek cok farklı ulkede hizmet veren bu siteler, acaba yapılan reklamın icerdiği ifadelerin doğruluğunu ve diğer kisilerin menfaatleriyle catısabilme ihtimalleri gorebiliyorlar mı?
C) Kisilik Haklarına Mudahale: Arama motorlarına yazılan kelimeler arama cokluğuna gore, site sahiplerine ziyaretci sağlıyor En cok aranacak kelimeleri onceden tahmin edebilen site sahipleri, sitelerini bu kelimelerle kaydederek butun sonuclarda kendilerini gostermek istiyorlar
Genelde bu kelimeler icinde ise, konusuna gore, unlu olan kisilerin isimleri yazılıyor Bazen bu ibareler, gercek dısı ve soyut kurmacalar ustune olsa bile kisilik haklarını zedeleyecek boyutta olabiliyor
Peki, anahtar kelime olarak yazılan bu kelime ve cumlelerden kisilik haklarımızın zarara uğradığını dusunuyorsak?
D) Haksız Rekabet: Kar oranlarını artırmak isteyen site sahipleri, kayıtlar bir sure sonra milyonlara ulasmaya baslayınca iyi bir formul tutturdular; para odeon sıralara ilerleAma herkes on sıralara ilerlemeyi sitenin ziyaretci cokluğuna bağlıyordu Burada bir kargasa doğmaya basladı; kalitesi olamayan bir site nasıl en on sırada oluyordu?
Daha sonra kısa bir donem icin bile olsa, gercekten iyi hizmet veren sitelerin ziyaretci sayılarında azalmalar meydana geliyordu Cunku iyi hizmet veren siteler arama motorlarında hizmetleri dolayısıyla on sıralara tırmanmıslardı Ama simdi belli bir ucret odeyen tum hizmet sahipleri en ust sıralarda gorunebiliyordu