
Günlük olarak belirli bir mühlet toplumsal medyada vakit geçirdiğimiz yadsınamaz bir gerçek. Bilhassa akıllı telefonların yaygınlaşmasıyla hakikat orantılı bir formda artan toplumsal medya kullanımının çeşitli açılardan birtakım riskleri de beraberinde getirdiğini biliyoruz. Bu riskleri toplumsal platformlarda geçirilen vakte nazaran sınıflandıran bilim insanları için tertipli bilgiler sunan şirketlerin birçok da çalışmalarını yayımlamaya başladı.
Sortlist’in yaptığı araştırmaya nazaran, bir insan her günün ortalama 2 saat 25 dakikasını toplumsal medyada geçiriyor. Bu oranı haftaya nazaran hesapladığımızda 16 saat 55 dakika, aya nazaran hesapladığımızda 3 gün 1 saat 30 dakika ve son olarak yıla nazaran hesapladığımızda ise 36 gün 18 saat 5 dakika ediyor. Hülasa yılın bir ayı büsbütün toplumsal medyaya gitmekte. Aşağıdaki tablodan da bu bilgileri inceleyebilirsiniz.

Raporun devamında en çok kullanılan mecranın Youtube olduğunu görüyoruz. Yapılan anketlere nazaran yılda ortalama 11 gün 14 saat harcanan Youtube’un peşinden Facebook, WhatsApp, VK ve Tiktok geliyor. Başka bir ilgi alımlı ayrıntı ise Meta çatısı altındaki platformlara ayrılan toplam vaktin bir yılda 27 gün etmesi. En çok kullanılan uygulama Youtube olsa da genel olarak Meta’nın hakimiyetindeki sitelere daha fazla vakit verilmiş durumda.

Toplumsal medyada geçirilen vakti ülkelere nazaran sınıflandırdığımızda ise büyük bir eşitsizlik göze çarpıyor. Örneğin Filipinler’deki beşerler genel olarak dünyanın en ağır internet kullanıcıları olma eğilimindeler. Çünkü bir yılın yaklaşık 166 gününü internette harcıyorlar ve bu günlerin 65’i toplumsal medyaya gidiyor. Filipinler’den sonra misal istatistiklerle Brezilya, Kolombiya ve Güney Afrika’yı görüyoruz. Bu üç ülke de yılın 154 gününü internette harcıyor ancak bu sayının toplumsal medyayı kapsayan kısmı değişiklik gösteriyor. Son olarak bu sıralamada Türkiye’nin ise 12. sırada olduğunu belirtelim. Ülkemizdeki kullanıcıların internete ayırdığı zaman yılın 121 gününe tekabül ederken, bu sayının 45 günü yani 6 haftası ise yalnızca toplumsal medyaya ayrılan taraf olarak ön plana çıkıyor.


Sortlist’in yayımladığı araştırma sonuçlarına insanların toplumsal medya haricinde diğer hangi cinste uygulamalar kullandığı da dahil edilmiş. Buna nazaran, akıllı aygıt kullanıcıları en çok spor oyunlarında vakitlerini değerlendiriyorlar. Oyunların akabinde varsayım edilebileceği üzere alışveriş uygulamaları geliyor. Özetle dünyanın çoğunluğunda internet ve toplumsal medya kullanımının arttığını söyleyebiliriz.