iltasyazilim
FD Üye
Aristotales Dört Niçin
Aristotales Dört Neden İlkesi
Aristoteles e kadar biçim, bir şeyin o şey olmasına yol açan şeydir Bu, onu NIÇIN kavramını bu bağlamda incelemeye götürür Sonunda Aristoteles, BİÇİM kavramını, birbirini tamamlayan dört farklı cins neden e ayırır sonra DÖRT NEDEN adını vereceği bu şey, bir şeyin neyse o olmasının sebebi olduğundan, onları özetle dört neden olarak göz önünde bulundurmak yardımsever olabilir Biçim, şeylerin açıklamasıdır
Aristoteles in dört nedeni şunlardır;
1) Fiziksel neden
2) Hareket ettiren neden
3) Formel niçin
4) Ereksel niçin
İkinci, üçüncü yada dördüncüsünden ikisi yada daha fazlası, emin bir tekil durumda ayni olabilir Bu, özellikle canlı organizmalarla ilgili bilimlerde geçerlidir Bir meşe palamutundan artan meşe odunu ağacının formel nedeni, ayni zamanda onun ereksel nedenidir:
Aldığı son biçim, ayni zamanda sürecin sonul amacıdır(bu örnek te ağaç, kabuk ve yaprak, ağacı meydana getiren maddi niçin; onu besleyen toprak, su , hava ve güneş ışığı, hareket ettiren nedendir)
Bu çözümlemeyle Aristoteles in biçim kavramının, Platon un biçim kavramına karşı olduğunu anlamaya başlıyoruz Aristoteles e tarafından, bir nesnenin biçimi, fiziksel bir şey olmamakla birlikte, bu dünya ya ait olan nesneye içkindir ve (bir insanın doğasının, bedeninden bambaşka var olmayacağı gibi) ondan ayrı ayrı var olamaz Bunun anlattığı en kayda değer şey şudur: Dünyayı anlarken materyalist bir çözümlemeyle öte dünyasal bir çözümleme arasında tercih yerine getirmek zorunda değiliz Bütün dizgini materyalist olmayan düşüncelere bırakan, ama sırası gelmişken da bu dünyadan kopmayan bir dünya anlayışı geliştirmek olasıdır Aristoteles, her hangi bir nesnenin gerçek özünün, yapıldığı maddeden yok, yerine getirdiği işlevden meydana geldiğini düşünmüştür daima: Gözün ruhu olsaydı, görüyor olurdu Bu ilkeyi cansız nesnelere de uygulamıştır: Bir baltanın ruhu olsaydı, kesiyor olurduOna kadar her şeyin reel anlamı, ne yaptığında, ne için olduğunda yatar; bunu anlayarak şeyleri anlamayı öğreniriz Ayni zamanda, bu yoldan, Aristoteles in ruh, biçim ve ereksel niçin kavramlarını da anlamaya başlarız
Bu analiz, Aristoteles in şeylerin neliğiyle ilgili probleme, Platonun ideal biçimlerine son verecek bir çözüm getirmesinin yanına, ayni vakit da metamorfoz problemine de bir çözüm bulmasını sağlar Ona tarafından metamorfoz, bir şeyin parçası olan (değişmeyen) madde, daha önce sahip olmadığı bir biçim kazandığında ortaya çıkar *
Aristotales Dört Neden İlkesi
Aristoteles e kadar biçim, bir şeyin o şey olmasına yol açan şeydir Bu, onu NIÇIN kavramını bu bağlamda incelemeye götürür Sonunda Aristoteles, BİÇİM kavramını, birbirini tamamlayan dört farklı cins neden e ayırır sonra DÖRT NEDEN adını vereceği bu şey, bir şeyin neyse o olmasının sebebi olduğundan, onları özetle dört neden olarak göz önünde bulundurmak yardımsever olabilir Biçim, şeylerin açıklamasıdır
Aristoteles in dört nedeni şunlardır;
1) Fiziksel neden
2) Hareket ettiren neden
3) Formel niçin
4) Ereksel niçin
İkinci, üçüncü yada dördüncüsünden ikisi yada daha fazlası, emin bir tekil durumda ayni olabilir Bu, özellikle canlı organizmalarla ilgili bilimlerde geçerlidir Bir meşe palamutundan artan meşe odunu ağacının formel nedeni, ayni zamanda onun ereksel nedenidir:
Aldığı son biçim, ayni zamanda sürecin sonul amacıdır(bu örnek te ağaç, kabuk ve yaprak, ağacı meydana getiren maddi niçin; onu besleyen toprak, su , hava ve güneş ışığı, hareket ettiren nedendir)
Bu çözümlemeyle Aristoteles in biçim kavramının, Platon un biçim kavramına karşı olduğunu anlamaya başlıyoruz Aristoteles e tarafından, bir nesnenin biçimi, fiziksel bir şey olmamakla birlikte, bu dünya ya ait olan nesneye içkindir ve (bir insanın doğasının, bedeninden bambaşka var olmayacağı gibi) ondan ayrı ayrı var olamaz Bunun anlattığı en kayda değer şey şudur: Dünyayı anlarken materyalist bir çözümlemeyle öte dünyasal bir çözümleme arasında tercih yerine getirmek zorunda değiliz Bütün dizgini materyalist olmayan düşüncelere bırakan, ama sırası gelmişken da bu dünyadan kopmayan bir dünya anlayışı geliştirmek olasıdır Aristoteles, her hangi bir nesnenin gerçek özünün, yapıldığı maddeden yok, yerine getirdiği işlevden meydana geldiğini düşünmüştür daima: Gözün ruhu olsaydı, görüyor olurdu Bu ilkeyi cansız nesnelere de uygulamıştır: Bir baltanın ruhu olsaydı, kesiyor olurduOna kadar her şeyin reel anlamı, ne yaptığında, ne için olduğunda yatar; bunu anlayarak şeyleri anlamayı öğreniriz Ayni zamanda, bu yoldan, Aristoteles in ruh, biçim ve ereksel niçin kavramlarını da anlamaya başlarız
Bu analiz, Aristoteles in şeylerin neliğiyle ilgili probleme, Platonun ideal biçimlerine son verecek bir çözüm getirmesinin yanına, ayni vakit da metamorfoz problemine de bir çözüm bulmasını sağlar Ona tarafından metamorfoz, bir şeyin parçası olan (değişmeyen) madde, daha önce sahip olmadığı bir biçim kazandığında ortaya çıkar *