IHS Markit’in raporuna göre, bugünkü petrol üretim seviyesiyle devam edilirse, 2014-2016 arasındaki arz fazlasından bile çok petrol piyasada olacak. Rapora göre, 1,1 milyar varil stok yaratan arz fazlası dönemde, 120 milyon varil petrol yüzen depolarda saklanmıştı.
Variller gemilerde depolandığında ve bu gemilere yükün teslimi için herhangi bir rota talimatı verilmediğinde, bu depolama yöntemi yüzen depolama olarak tanımlanıyor.
Şu an toplam ham petrol filosunun depolama kapasitesi yaklaşık 2,4 milyar varil ve bunun 0,2 milyar varillik bir kısmının yüzen depolama için uygun olduğu düşünülüyor. Fakat navlun piyasasının dinamikliğinden dolayı potansiyel yüzen depolama kapasiteleri ve fiyatları hızlıca değişebilir.
Talep eksikliğinden dolayı yavaşlayan petrol ticaretinin daha da yavaşlaması beklentiler arasında. Rapora göreyse ticaretteki %5’lik bir düşüş tanker kapasitesini arttırarak 100 milyon varillik ek bir yüzen depolama imkânı sağlayabilir.
Ticarette böyle bir düşüş yalnızca daha fazla geminin kullanılabilir olmasını sağlamayacak, aynı zamanda navlun fiyatlarını düşürerek yüzen depolamayı da daha çekici bir hale getirecek.
Yüzen depolama alanlarının kullanılması piyasaların ‘contango’da olmasına bağlı. Eğer contango durumunun verimliliği navlun ücretlerinden fazlaysa yüzen depolama karlı bir hal alıyor.
Contango Nedir?
Bir metanın vadeli fiyatının spot fiyatından daha yüksek olması durumuna denir. Genellikle bir varlığın fiyatının zaman içerisinde artmasının beklentisiyle oluşur.
Bu durumda ise petrol fiyatlarının önümüzdeki aylarda artması ve bu artışın navlun ücretlerinden fazla olması beklendiği durumlarda yüzen depolama tesislerini kullanmak karlı ve mantıklı bir hale geliyor.