Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Asertiflik: İşlevsel İletişim

Asertiflik: İşlevsel İletişim
0
101

tekin

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
38,427
Etkileşim
0
Puan
36
Yaş
96
F-D Coin
95


Özellikle, öfke, kızgınlık gibi güçlü duyguların devrede olduğu iletişim durumlarında, tepkilerimiz üç ana davranışsal kalıba dayanır.

Bunlardan birincisi, duruma yönelik "pasif" tepkiler vermektir.

Böyle olunca, durumun düşündürdükleri ve hissettirdiklerini ifade etmekte zorlanırız;

Kendi talep, çıkar ve haklarımız söz konusu olsa dahi ayak uydurur, boyun eğeriz veya durumu yok sayarak, tetiklenen duygulardan kaçınırız.

Pasif kalarak tepki verdiğimiz durumların sayısı ve sıklığı arttıkça, bu davranış artık kalıcı bir şekilde karakterize edilebilir.

Böylece, ifade bozuklukları, hayır diyememe, sınır çizememe, düşük özgüven ve özsaygı, kendini suçlama gibi sonuçlar ile karşı karşıya kalabiliriz.

İkincisi ise bunun tam tersi olarak "agresif" yani saldırgan bir pozisyon üstlenip, duruma, duygu ve dürtülerin baskınlığıyla tepki vermektir.

Sonuç olarak, hakkımızı, taleplerimizi veya çıkarlarımızı ifade etmiş olsak da pasif etkileşim gibi agresif etkileşim de işlevsel değildir.

Zira bu sefer de kendisine fazlasıyla yoğunlaşan birey, karşı tarafın haklarını, isteklerini, duygu ve düşüncelerini ihlal etmiş olur.

Öyledir ki, agresif etkileşimde öfkenin boyutuna göre, fiziksel veya çoğunlukla psikolojik şiddet de devreye girebilir.

Nitekim, duygu ve düşünce, bu iki reaksiyon ile "işlevsel" bir biçimde aktarılamaz.

Ne demiştik üç ana davranış!

Dolayısıyla, yukarıda bahsetiğimiz pasif ve agresif tepkinin tam arasında yer alan bir üçüncü yapı, "asertifliktir."

Basitçe tanımlayacak olursak asertiflik (girişkenlik de denir), bir kişinin duygu, düşünce, ihtiyaç ve haklarını ifade ederken, ne "agresif" tehditler savurarak başkalarını görmezden gelmesi; ne de "pasif", çekingen ve boyun eğici bir rol ile başkalarının kendi hak ve ihtiyaçlarını görmezden gelmesine müsaade etmesidir.

Bir başka deyişle, doğrudan, güvenli, dürüst ve uygun bir yol ile, ifade etmek istediğiniz her ne ise, onu karşı tarafa aktarmaktır.

Asertif iletişim kurarak aktarılan mesaj karşı tarafa ulaşırken,

Agresif ve pasif etkileşimde bu pek de mümkün değildir.

Çünkü yoğun agresyon sonucu yüksek ses tonu, düşük empati, ben merkezci yaklaşım yalnızca yaptırıma sonuç verebilir.

Diğer taraftan, çegingen ve itaatkar kişi zaten ya mesajı ifade edememiştir, ya da yok sayılacak kadar kaçıngan tavırlar almıştır.

Dolayısıyla, aktarmak istediklerimizi iletebilmek ve anlayış, empati doğurabilmek için en iyi iletişim, asertiflik ile gerçekleşir.

Kendinizi bu hafta gözlemleyin.

Yargılamadan ve yorumlarına kaçmadan, sadece bu tip durumlarda hangi tarz davranışı daha sıklıkla yaptığınızı tespit edin.

Farkındalık, her zaman birinci adımdır.


 

Similar threads

İnsan sosyal bir varlıktır; duygularını, düşüncelerini, istek ve ihtiyaçlarını özgürce ifade edebilme gereksinimi duyar. Sağlıklı davranışlar kullanarak hareket eden bireyler; duygu, düşünce, istek ve ihtiyaçlarını olumlu ve özgüvenli bir şekilde ifade ederler. Onlar sorumluluklarının...
Cevaplar
0
Görüntüleme
113
Öfke farklı iç ve dış etkilerle ortaya çıkan, değişik düzeylerde tepkisel davranışlara yol açan, önceden planlanmayan, kişiyi tehditlere karşı savunma amaçlı, evrensel, aşırı kızgınlık duygusudur Öfke duygusunun yaşanma biçimi onu iyi veya kötü kılar. Diğer olumsuz duygulara göre daha çok zarar...
Cevaplar
0
Görüntüleme
53
İletişim, bir bilginin, haberin, duygu ya da düşüncelerin söz, işaret veya hareket yoluyla aktarılmasıdır. İletişim için en az 2 taraflı bir kaynak olması gerekir. Yani taraflar arasında alınması ve verilmesi gerekir. Her yeni bir bilgi alan kişide bir değişim anlamına gelir. İnsanın olduğu her...
Cevaplar
0
Görüntüleme
141
İletişim; bireylerin birbirlerine duygu, düşünce ve bilgileri bilinçli veya bilinçsiz olarak aktardıkları bir süreçtir. İlk iletişim ise çocuğun içinde doğduğu aile ortamında başlamaktadır. Yani aile, çocuğun ilk sosyalleşmeyi öğrendiği yerdir diyebiliriz. Çocuğa verilen sözel ve sözel olmayan...
Cevaplar
0
Görüntüleme
176
Eşler arasında yaşanan problemler her iki tarafın kusurundan kaynaklanabileceği gibi tek tarafın kusurundan da kaynaklanabilir. Problemlerin çözülememesi mutsuzluğu beraberinde getirir ve umamadık şekilde birlikteliğin sonlanmasına neden olabilir. Oysa alınacak destekle problemlerin pek çoğu...
Cevaplar
0
Görüntüleme
106
858,497Konular
981,955Mesajlar
29,951Kullanıcılar
Üst Alt