imagesashabikehf5ad2d64d1a97c
Ashabı Kehf, (Mağara Arkadaşları) İslam dininde kabul edilen bir olayın kahramanı bir grup insana verilen ad İslam dinine gore bu insanlar Tanrı'nın birliğine inanıyorlardı Fakat dini inanclarına karşı baskıyla karşılaşınca yurtlarından gocmuşler, EfsUs (Afşin)'taki bir mağarada 309 sene uyumuşlardır Yedi kişi olduklarına ve yanlarında Kıtmir adında bir kopekleri olduğuna inanılır Aslında Kur'an'daki Kehf suresinde kac kişi oldukları belirtilmez, Allah dışında cok az kişinin bildiği belirtilir Yine de genel goruşe gore 7 kişiydiler Hikayeleri İslam dininin kutsal kitabı olan Kur'an'da Kehf suresinde anlatılmaktadır Kehf suresindeki ayeti kerimede mağaranın icine sabah ve akşam gun ışığı duştuğunden bahsetmektedir Gun ışığının mağaraya duşmesini tesbit bakımından Afşin Ashabı Kehf mağarasında fizik ve astronomi bilim adamlarından oluşan bilirkişi heyeti inceleme yapmışlar ve Afşin mahkemesi de bilimadamlarının kararını haklı bulmuştur
Ashabı Kehf’in Hikayesi
Ashabı Kehf'in hikayesi Kur'an'da gecer ve bu nedenle Muslumanlar bu hikayeye inanmaktadırlar Aslında Kur'an'daki surede, bu kişilerin kac kişi olduğu, kac yıl uyudukları belirtilmez, bu bilgileri ancak Allah'ın bileceği vurgulanır Ayrıca hikayenin motifleri ve temeli pek acık bir şekilde belirtilmemiştir Kısaca bu kişilerin İslami bir inanca sahip oldukları ve karşılaştıkları baskı nedeniyle kopekleriyle beraber bir mağaraya sığındıkları ve bu mağarada Allah tarafından cok uzun bir sure boyunca uyutuldukları anlatılır Ne tam olarak nerede yaşadıkları ne de tam olarak ne zamanda yaşadıklarına değinilir Yine de gerek kulturel etkilerle gerek ceşitli rivayetler nedeniyle sayıları, adları, yaşadıkları yer ve uyudukları zamana dair ceşitli şeyler soylenmiştir Bu soylenceler sayesinde butun bir hikayeye ulaşılır Yine de hikayenin bu halinin doğruluğuna dair pekcok tartışma vardır
Geleneksel anlamda hikayeye gore Ashabı Kehf denilen gencler, EfsUs yani Afşin şehrinde yaşıyorlardı Bunlardan altısı sarayda gorevli, hukumdara yakın kimselerdi ve hukumdarın muşavere heyetindeydiler Onun sağında ve solunda bulunurlardı Sağındakiler Yemliha, Mekselina ve Mislina idi Bunlara “Ashabı yemin denmiştir Hukumdarın solunda bulunanlar ise, Mernuş, Debernuş ve Şazenuş’tur Bunlara da “Ashabı yesar denmiştir Halen Afşin bolgesinde bu isimler erkek ismi olarak cocuklara verilegelmektedir
Hukumdarın Roma imparatorlarından Dimityanus veya Dokyanus olduğu duşunulmektedir Kesin olan şey imparatorun putperest olduğudur Putperestliği kabul etmeyen az sayıdaki insanları yakalatıp oldurtmuştu Hukumdar bir ihbar uzerine saraydaki putperest olmayan genclerin durumlarını oğrendi Onları cağırıp tehdit etti, onlar inanclarından ayrılmak istemediler, aksine Dokyanus’u inanclarına davet ettiler Hukumdar onların eski gunlerine donmeleri icin zaman tanıdı Genclerde inanclarını korumak icin şehre yakın bir dağ yonune gittiler Yolda giderken Kefeştetayyuş ismindeki bir coban onların inancına katıldı ve yedincileri oldu Cobanın kopeği Kıtmir de onlara katılıp, arkalarından takip etti Dağa yaklaştıklarında cobanın gosterdiği bir mağaraya girdiler Mağarada dua ederek merhamet dilediler (İslam dininin kutsal kitabı Kur'an'daki Kehf suresinin 13 ayetinde bu kişilerin duaları belirtilir)
Hikayenin devamına gore hukumdar, EfsUs’a gelip, onları sorar Kactıklarını haber alıp saklandıkları mağrayı oğrenince adamlarıyla mağaraya gider ve mağaranın ağzını onları oldurmek maksadıyla kapattırır İnanca gore gencler olmez, yuzyıllar boyunca uyumaya devam ederler Sonunda ise ilahi bir şekilde uyandırırlar Ne kadar sure kaldıkları tam olarak bilinmez ve Kehf suresinde bu sureyi ancak Allah'ın bileceği belirtilir Yine de geleneksel olarak yaklaşık 300 sene uyudukları duşunulur
Ashabı Kehf uyandıklarında gecmiş olan zamanında farkında olmadıkları belirtilir Uykudan kalkmaları, birbirleriyle konuşmaları ve iclerinden birini şehre gondermeleri Kur'an'da gecer Bunlar şehre gidip yiyecek getirecek kimsenin (Yemliha’nın) elbise değiştirerek halini kimseye bildirmeden gidip gelmesini uygun gorurler Yemliha, bunu kabul edip şehre geldiğinde cok değişmiş bir şehir bulur Farklı yorumları mevcut olan bir hadiseyle bu kişi gecen zamanın farkına varır ve o zamanın hukumdarının yanına goturulur İnanca gore bu hukumdar genclerin dinindendir Başlarından gecenleri hukumdara anlatır Daha sonra gidip arkadaşlarına haber verir Daha sonra tekrar hepsi uykuya dalarlar
Bazıları sahabelerden Ebu Bekr ve Ali'nin, Ashabı Kehf’e gittiklerini ve Ashabı Kehf'in uykudan uyanıp onları gorduklerini ileri surmuştur Ayrıca bu soylenceye İslam dininin son peygamberi Muhammed’e iman ettiklerini bildirip ve selam gonderip dua istedikleri de eklenir Bunların dışında bazı kişiler Ashabı Kehf'in Mehdi geldiğinde uyanıp ona katılacağını ileri surmuştur Yine de bu iddiaların, veya hikayede genelde gecen isim, yer, zaman ve bazı olayların gercek temelleri tartışmalıdır Kur'an'da ise bu yorumlara dair hicbir şey yoktur
Hristiyanlık'ta Yedi Uyurlar
Bu efsane Hristiyanlık'ta yeniden dirilmeinancının kanıtı olarak gosterilmektedir
Efsane
Efsane'ye gore 250 yılları civarında Dakyus (Dakyanus veya Decius) adlı bir kral'ın yonettiği putperest bir ulkede 7 genc Hristiyanlık'la suclanır İnanclarını değiştirmeleri icin bir sure verilir fakat, onlar dunyevi eşyalarını bırakıp dağa ibadet etmeye giderler Putperestliğe karşı bu tavrı goren kral oldurulmelerini emreder Gencler ve kopekleri mağaraya sığınırlar Kral mağaranın girişine duvar orulmesini emreder Yedi Uyurlar yıllarca burada kalırlar
Yıllar sonra, (genelde 379390 yılları) ağıl yapmak isteyen bir ciftci mağara girişini acar ve Yedi Uyurlar'la karşılaşır Şehir'de haclı bir suru bina gorup hayrete duşerler Dakyus zamanında kalan altınları harcamaya calıştıkları zaman Psikopos'un karşısına cıkarılırlar Hikayelerini dinleyen psikopos bunun bir mucize olduğunu soyler
Bunlar Hristiyanlıkta malta, Malchus, Martinianus, Dionysius, Joannes, Serapion, ve Constantinus adındaki azizlerdir Başka kaynaklar başka isimler verir
Efsanenin bu surumu ise Kuran'da ki Kehf suresinde(19 sure) anlatılanlara benzemektedir Bahsi gecen kişiler Philedelphia (Bugun Urdun'deki Amman şehri) şehrinin soylularıdır Liderleri Maximillian (Yemliha), o sırada şehri ziyaret eden Roma İmparatoru Haderanius(Hadrian)'a başkaldırır ve put tanrıları inkar ederek sadece Nuh'un, Musa'nun, İbrahim'in ve İsa'nın Tanrı'sının tapılamaya değer olduğunu soyler İmparator idam edilmelerini emreder
Kapatıldıkları zindandan kacarlar ve sığınacakları bir mağara bulurlar Yedisi ve bir kopek (Kitmir veya Kıtmir) mağarada uyuya kalırlar Bu mağaraya gelen askerler şaşırmış ve isteri icin de geri donerler Bunun uzerine komutanları mağara girişinin taş ve harc kapatılmasını emreder Yedi kafir'in buarada olume terkedildiklerini anlatan bir levha bırakarak giderler
300 yıl kadar sonra uynadıklarında, Maximillian'ı şehre yiyecek almak uzere goderirler 300 sene onceki paradan şuphelen fırıncı onun bir hazine bulduğunu zanneder ve bunu kendisiyle paylaşmazsa onu ele vereceğini soyler Askerler gelir Maximillian'ı yetkililere gotururler Yetkililer ilk once ona inanmasalarda daha sonra ikna olurlar ve bunu bir mucize sayarlar
Efsanenin birkac değişik surumu bulunmaktadır Bunlardan birinde kacan beş genc vardır, yolda bir coban ve cobanın Kitmir adındaki kopeği de bu beş gence katılır Coban onları saklanmak uzere bu mağara goturur Başka bir surumde ise coban bu yedi genc ve kopeğin bulunduğu mağaranın yerini kralın askerlerine gostermiştir
Ashabı Kehf, (Mağara Arkadaşları) İslam dininde kabul edilen bir olayın kahramanı bir grup insana verilen ad İslam dinine gore bu insanlar Tanrı'nın birliğine inanıyorlardı Fakat dini inanclarına karşı baskıyla karşılaşınca yurtlarından gocmuşler, EfsUs (Afşin)'taki bir mağarada 309 sene uyumuşlardır Yedi kişi olduklarına ve yanlarında Kıtmir adında bir kopekleri olduğuna inanılır Aslında Kur'an'daki Kehf suresinde kac kişi oldukları belirtilmez, Allah dışında cok az kişinin bildiği belirtilir Yine de genel goruşe gore 7 kişiydiler Hikayeleri İslam dininin kutsal kitabı olan Kur'an'da Kehf suresinde anlatılmaktadır Kehf suresindeki ayeti kerimede mağaranın icine sabah ve akşam gun ışığı duştuğunden bahsetmektedir Gun ışığının mağaraya duşmesini tesbit bakımından Afşin Ashabı Kehf mağarasında fizik ve astronomi bilim adamlarından oluşan bilirkişi heyeti inceleme yapmışlar ve Afşin mahkemesi de bilimadamlarının kararını haklı bulmuştur
Ashabı Kehf’in Hikayesi
Ashabı Kehf'in hikayesi Kur'an'da gecer ve bu nedenle Muslumanlar bu hikayeye inanmaktadırlar Aslında Kur'an'daki surede, bu kişilerin kac kişi olduğu, kac yıl uyudukları belirtilmez, bu bilgileri ancak Allah'ın bileceği vurgulanır Ayrıca hikayenin motifleri ve temeli pek acık bir şekilde belirtilmemiştir Kısaca bu kişilerin İslami bir inanca sahip oldukları ve karşılaştıkları baskı nedeniyle kopekleriyle beraber bir mağaraya sığındıkları ve bu mağarada Allah tarafından cok uzun bir sure boyunca uyutuldukları anlatılır Ne tam olarak nerede yaşadıkları ne de tam olarak ne zamanda yaşadıklarına değinilir Yine de gerek kulturel etkilerle gerek ceşitli rivayetler nedeniyle sayıları, adları, yaşadıkları yer ve uyudukları zamana dair ceşitli şeyler soylenmiştir Bu soylenceler sayesinde butun bir hikayeye ulaşılır Yine de hikayenin bu halinin doğruluğuna dair pekcok tartışma vardır
Geleneksel anlamda hikayeye gore Ashabı Kehf denilen gencler, EfsUs yani Afşin şehrinde yaşıyorlardı Bunlardan altısı sarayda gorevli, hukumdara yakın kimselerdi ve hukumdarın muşavere heyetindeydiler Onun sağında ve solunda bulunurlardı Sağındakiler Yemliha, Mekselina ve Mislina idi Bunlara “Ashabı yemin denmiştir Hukumdarın solunda bulunanlar ise, Mernuş, Debernuş ve Şazenuş’tur Bunlara da “Ashabı yesar denmiştir Halen Afşin bolgesinde bu isimler erkek ismi olarak cocuklara verilegelmektedir
Hukumdarın Roma imparatorlarından Dimityanus veya Dokyanus olduğu duşunulmektedir Kesin olan şey imparatorun putperest olduğudur Putperestliği kabul etmeyen az sayıdaki insanları yakalatıp oldurtmuştu Hukumdar bir ihbar uzerine saraydaki putperest olmayan genclerin durumlarını oğrendi Onları cağırıp tehdit etti, onlar inanclarından ayrılmak istemediler, aksine Dokyanus’u inanclarına davet ettiler Hukumdar onların eski gunlerine donmeleri icin zaman tanıdı Genclerde inanclarını korumak icin şehre yakın bir dağ yonune gittiler Yolda giderken Kefeştetayyuş ismindeki bir coban onların inancına katıldı ve yedincileri oldu Cobanın kopeği Kıtmir de onlara katılıp, arkalarından takip etti Dağa yaklaştıklarında cobanın gosterdiği bir mağaraya girdiler Mağarada dua ederek merhamet dilediler (İslam dininin kutsal kitabı Kur'an'daki Kehf suresinin 13 ayetinde bu kişilerin duaları belirtilir)
Hikayenin devamına gore hukumdar, EfsUs’a gelip, onları sorar Kactıklarını haber alıp saklandıkları mağrayı oğrenince adamlarıyla mağaraya gider ve mağaranın ağzını onları oldurmek maksadıyla kapattırır İnanca gore gencler olmez, yuzyıllar boyunca uyumaya devam ederler Sonunda ise ilahi bir şekilde uyandırırlar Ne kadar sure kaldıkları tam olarak bilinmez ve Kehf suresinde bu sureyi ancak Allah'ın bileceği belirtilir Yine de geleneksel olarak yaklaşık 300 sene uyudukları duşunulur
Ashabı Kehf uyandıklarında gecmiş olan zamanında farkında olmadıkları belirtilir Uykudan kalkmaları, birbirleriyle konuşmaları ve iclerinden birini şehre gondermeleri Kur'an'da gecer Bunlar şehre gidip yiyecek getirecek kimsenin (Yemliha’nın) elbise değiştirerek halini kimseye bildirmeden gidip gelmesini uygun gorurler Yemliha, bunu kabul edip şehre geldiğinde cok değişmiş bir şehir bulur Farklı yorumları mevcut olan bir hadiseyle bu kişi gecen zamanın farkına varır ve o zamanın hukumdarının yanına goturulur İnanca gore bu hukumdar genclerin dinindendir Başlarından gecenleri hukumdara anlatır Daha sonra gidip arkadaşlarına haber verir Daha sonra tekrar hepsi uykuya dalarlar
Bazıları sahabelerden Ebu Bekr ve Ali'nin, Ashabı Kehf’e gittiklerini ve Ashabı Kehf'in uykudan uyanıp onları gorduklerini ileri surmuştur Ayrıca bu soylenceye İslam dininin son peygamberi Muhammed’e iman ettiklerini bildirip ve selam gonderip dua istedikleri de eklenir Bunların dışında bazı kişiler Ashabı Kehf'in Mehdi geldiğinde uyanıp ona katılacağını ileri surmuştur Yine de bu iddiaların, veya hikayede genelde gecen isim, yer, zaman ve bazı olayların gercek temelleri tartışmalıdır Kur'an'da ise bu yorumlara dair hicbir şey yoktur
Hristiyanlık'ta Yedi Uyurlar
Bu efsane Hristiyanlık'ta yeniden dirilmeinancının kanıtı olarak gosterilmektedir
Efsane
Efsane'ye gore 250 yılları civarında Dakyus (Dakyanus veya Decius) adlı bir kral'ın yonettiği putperest bir ulkede 7 genc Hristiyanlık'la suclanır İnanclarını değiştirmeleri icin bir sure verilir fakat, onlar dunyevi eşyalarını bırakıp dağa ibadet etmeye giderler Putperestliğe karşı bu tavrı goren kral oldurulmelerini emreder Gencler ve kopekleri mağaraya sığınırlar Kral mağaranın girişine duvar orulmesini emreder Yedi Uyurlar yıllarca burada kalırlar
Yıllar sonra, (genelde 379390 yılları) ağıl yapmak isteyen bir ciftci mağara girişini acar ve Yedi Uyurlar'la karşılaşır Şehir'de haclı bir suru bina gorup hayrete duşerler Dakyus zamanında kalan altınları harcamaya calıştıkları zaman Psikopos'un karşısına cıkarılırlar Hikayelerini dinleyen psikopos bunun bir mucize olduğunu soyler
Bunlar Hristiyanlıkta malta, Malchus, Martinianus, Dionysius, Joannes, Serapion, ve Constantinus adındaki azizlerdir Başka kaynaklar başka isimler verir
Efsanenin bu surumu ise Kuran'da ki Kehf suresinde(19 sure) anlatılanlara benzemektedir Bahsi gecen kişiler Philedelphia (Bugun Urdun'deki Amman şehri) şehrinin soylularıdır Liderleri Maximillian (Yemliha), o sırada şehri ziyaret eden Roma İmparatoru Haderanius(Hadrian)'a başkaldırır ve put tanrıları inkar ederek sadece Nuh'un, Musa'nun, İbrahim'in ve İsa'nın Tanrı'sının tapılamaya değer olduğunu soyler İmparator idam edilmelerini emreder
Kapatıldıkları zindandan kacarlar ve sığınacakları bir mağara bulurlar Yedisi ve bir kopek (Kitmir veya Kıtmir) mağarada uyuya kalırlar Bu mağaraya gelen askerler şaşırmış ve isteri icin de geri donerler Bunun uzerine komutanları mağara girişinin taş ve harc kapatılmasını emreder Yedi kafir'in buarada olume terkedildiklerini anlatan bir levha bırakarak giderler
300 yıl kadar sonra uynadıklarında, Maximillian'ı şehre yiyecek almak uzere goderirler 300 sene onceki paradan şuphelen fırıncı onun bir hazine bulduğunu zanneder ve bunu kendisiyle paylaşmazsa onu ele vereceğini soyler Askerler gelir Maximillian'ı yetkililere gotururler Yetkililer ilk once ona inanmasalarda daha sonra ikna olurlar ve bunu bir mucize sayarlar
Efsanenin birkac değişik surumu bulunmaktadır Bunlardan birinde kacan beş genc vardır, yolda bir coban ve cobanın Kitmir adındaki kopeği de bu beş gence katılır Coban onları saklanmak uzere bu mağara goturur Başka bir surumde ise coban bu yedi genc ve kopeğin bulunduğu mağaranın yerini kralın askerlerine gostermiştir