iltasyazilim
FD Üye
Ashabı Kehf'in Yaşadığı Yer Neresidir
Ashabı Kehf'in Yaşadığı Yer Neresidir
Ashabı Kehf'in yaşadığı yer konusunda birkaç iddia vardır Bunlardan en akılcı görünenleri ise Efes ve Tarsus'tur Neredeyse tüm Hıristiyan kaynaklar, gençlerin sığındıkları mağaranın bulunduğu yer olarak Efes'i gösterirler Bazı Müslüman araştırmacı ve Kuran yorumcuları da Efes konusunda Hıristiyanlarla hemfikirdirler Bazıları da bölgenin Efes olmadığını uzun uzadıya açıkladıktan sonradan, olayın geçtiği yerin Tarsus olduğunu ispatlamaya çalışmışlardır
Hem Hıristiyan keza de İslam kaynaklarında övülen Ashabı Kehf'in (Mağara Ehli) acımasız bir hükümdarla karşısında karşıya oldukları ve bu hükümdarın, genel kabule göre, Roma İmparatoru Decius olduğu tahmin edilmektedir Decius'un baskı ve zulmü ile karşılaşan gençler, bulundukları topluma Allah'ın dinini terk etmemeleri konusunda birçok uyarılarda bulunmuşlardır Toplumun yaptıkları tebliğlere aldırışsız kalması, imparatorun baskıyı artırması ve vefat ile tehdit edilmeleri sebebiyle gençler yaşadıkları yerden uzaklaşmaya karar vermişlerdir
Kuzey Batı Anadolu'da bulunan Roma Valisi Piliniyus'un (MS 69113) İmparator Trayanus'a yazdığı mektupta İmparator'un heykeline tapınmadıkları için cezalandırılan Mesihçilerden (Hıristiyanlar'dan) bahsedilir Bu mektup, o dönemde İsevilere yapılan baskıları anlatan manâlı belgelerden birisidir İşte böyle bir ortamda kendilerinden Allah'ı bırakıp imparatora veya din karşıtı bir sisteme boyun eğmeleri istenen gençler, bunu kabul etmemişlerdir
AshabI Kehf'in Yaşadiği Yer Konusundaki Yorumlar
Az Kalsın tüm Hıristiyan kaynaklar, gençlerin sığındıkları mağaranın bulunduğu yer olarak Efes'i gösterirler Bazı Müslüman tahlilci ve Kuran yorumcuları da Efes konusunda Hıristiyanlarla hemfikirdirler Bazıları da bölgenin Efes olmadığını ayrıntılı olarak açıkladıktan daha sonra, olayın geçtiği yerin Tarsus olduğunu ispatlamaya çalışmışlardır Biz bu çalışmada iki ihtimal üstünde de duracağız Bütün bu araştırmacı ve yorumcular Hıristiyanlar da dahil olayın Roma İmparatoru Decius (başka bir ismiyle Decianus) zamanında, yani MS 250 civarında geçtiğini belirtirler
Decius, Neron'la birlikte Hıristiyanlara en fazla zulmeden Roma İmparatoru olarak bilinir İktidarda bulunduğu kısa dönemde, hakimiyeti altında yaşayan herkesin Roma tanrılarına kurban adamalarını gerekli kılan bir kanun çıkarmıştır Cümbür Cemaat bu putlara kurban adamakla, üstelik bunu yaptıklarını gösteren bir onaylama belgesi olmak ve devlet görevlilerine göstermekle mesul tutulmuştur Karara uymayanlar için de idam cezası uygulanmıştır Hıristiyan kaynakları bu dönemde Hıristiyanların önemli bir bölümünün şehirden şehirekaçarak veya daha dar sığınaklara artan bir şekilde bu putperest ibadetinden kaçındıklarını yazarlar Ashabı Kehf, büyük muhtemelen, bu İsevilerin içinden salih bir gruptur
sırası gelmişken vurgulanması gereken bir nokta vardır: Bir Takım Hıristiyan ve Müslüman tarihçi ve yorumcular kadar hikaye tarzında anlatılmış, birçok uydurma ve eklenen rivayetler neticesi efsaneye dönüştürülmüştür Durum tarihi bir gerçektir
Ashabı Kehf Efes'te mi
Ashabı Kehf'in yaşadığı büyük kasaba ve sığındığı mağara konusunda dağıtılmış kaynaklarda değişik yerler gösterilmektedir Bunun en büyük sebebi, halkın, bu denli gözü kara ve yiğit insanların kendi yaşadıkları ortamda olmalarını istemeleri ve bu bölgelerdeki mağaraların birbirine çok benzemesidir Mesela bu yerlerin hemen hepsinde mağaraların üzerine yapıldığı kayıtlı birer mabed vardır
Konuyla ilgili en eski kaynak Suriyeli rahip Saruclu James'e aittir (Doğumu, MS 452) Meşhur tarihçi Gibbon, Roma İmparatorluğu'nun Çöküşü adlı kitabında James'den birçok alıntı yapmıştır Buna tarafından, yedi Hıristiyan gence cefa yaparak onları mağaraya sığınmaya zorlayan kralın ismi, İmparator Decius'tur Decius Roma İmparatorluğu'nu MS 249251 yılları aralarında yönetmiştir ve onun dönemi Hz İsa'yı takip edenlere yapılan işkencelerle ünlüdür Müslüman tefsircilere göre olayın geçtiği yer Aphesusveya Aphesostur Gibbon'a göreyse bu yerin ismi Ephesos (Efes)tir Yani Anadolu'nun batı sahilinde, Roma'nın en büyük limanlarından ve en büyük şehirlerinden biri Bu şehrin harabeleri bugün de Efes Antik Kenti olarak bilinmektedir
Gençlerin uzun uykularından uyandıkları dönemin İmparatorunun adı ise Müslüman araştırmacılara kadar Tezusius, Gibbon'a kadar ise II Theodosius'tur Bu İmparator, Roma İmparatorluğu Hıristiyanlığı kabul ettikten sonradan MS 408450 yıllarında tahtta bulunuyordu
Bir Takım tefsirlerde aşağıdaki ayeti açıklarken, mağaranın ağzının kuzeye baktığından ve böylece güneş ışığının içeri girmediğinden laf edilir Böylece mağaranın önünden geçen birinin içeriyi görmesi de muhtemel değildir Nitekim ayette de şöyle denmektedir:
(Onlara baktığında) görürsün ancak, güneş doğduğunda onların mağaralarına sağ yandan yönelir, battığında onları sol yandan keser geçerdi ve onlar da onun (mağaranın) geniş boşluğundalardı Bu, Allah'ın ayetlerindendir(Kehf Suresi,17)
Bugün bu kalıntı ve mezarların üzerlerine birçok dini inşa inşa edildiği biliniyor 1926'da Avusturya Kazıbilim Enstitüsü kadar bölgede yapılan kazılardan sonradan, Panayır (Pion) Dağı'nın doğu yamacında yer alan kalıntıların, V yüzyılın ortalarında (II Theodosius dönemi) Ashabı Kehf namına üretilmiş olan yapıya ait olduğu bilinmektedir
Ashabı Kehf'in Tarsus'ta Yaşadığı Konusundaki İddialar
Ashabı Kehf'in yaşadığı yer olarak gösterilen ikinci yer Tarsus'tur Gerçekte de Tarsus'un kuzeybatısında Encilüs ya da Bencilüs adıyla bilinen dağda Kuran'daki tariflere uygun bir mağara vardır
Tarsus fikri çoğu İslam aliminin de karşılıklı görüşüdür Kuran tefsircilerinin en ünlülerinden biri olan Taberi, Tarihül Ümem isimli kitabında, Ashabı Kehf'in mağarasının bulunduğu dağın adını Bencilüsolarak belirtmiş, bu dağın da Tarsus'ta olduğunu söylemiştir
Bir öteki meşhur Kuran alimi olan Fahreddin Razi de eserinde, bu yere Efsus denilse de, buradan niyet Tarsus'tur, zira Efsus, Tarsus'un diğer bir adıdırdiyor
Bunlardan diğer, Kadı Beyzavi'nin ve Nesefi'nin tefsirlerinde, Celaleyn ve Tıbyan tefsirlerinde, Elmalılı'nın, Ö Nasuhi Bilmen'in ve öteki birçok alimin tefsirlerinde bu yerin ismi olarak Tarsusverilmiştir Keza bütün bu müfessirler Kehf Suresi'nin 17 ayetindeki güneş doğduğunda onların mağaralarına sağ yanlamasına yönelir, battığında onları sol yandan keser geçerdicümlesini, bu dağdaki mağaranın ağzının kuzeye bakıyor olmasıyla açıklar
Ashabı Kehf'in yaşadığı yer, Osmanlı İmparatorluğu vaktinde da merak edilmiş ve bununla ilgili bir takım araştırmalar yapılmıştır Başbakanlık Osmanlı arşivlerinde konuyla ilgili bir dizi yazışma ve veri mevcuttur Örneğin Tarsus mahalli idaresinin Osmanlı Devleti Hazine Amirine gönderdiği bir mektupta, Tarsus'ta bulunan Bencilüs Dağı'ndaki Ashabı Kehf mağarasının koruma ve temizliği ile ilgilenenlere ücret bağlanması konusundaki talebini belirten bir tatbik ve mektup yer alır Bu mektuba yanıt olarak, istenen maaşların devlet hazinesince ödenebilmesi için, burasının hakikaten Ashabı Kehf'in yaşadığı yer olup olmadığı konusunun araştırılması gerektiği bildirilmiştir Bunun için yapılan incelemeler da Ashabı Kehf'in mağarasının yerinin tespitinde faydalı olmuştur
Meclis göre yaptırılan bir araştırmada hazırlanan raporda şöyle denmiştir: Adana eyaletine ast bulunan Tarsus'un kuzeyinde ve Tarsus'a iki saat uzaklıktaki dağda bir mağara bulunmaktadır ve bu mağaranın ağzı Kuran'da bildirildiği gibi kuzeye bakarAshabı Kehf'in kimler olduğu, ne zaman yaşadıkları ve nerede yaşadıkları gibi konular defalarca insanları araştırmaya yöneltmiş bu konu ile ilgili birçok yorum yapılmıştır Fakat bu yorumların hiçbiri katiyet içermemektedir Dolayısıyla mağaraya sığınan bu inançlı gençlerin hangi tarihlerde yaşadıkları, ayetlerde zikredilen mağaranın nerede olduğu sorularına emin yanıtlar verilememektedir
*
Ashabı Kehf'in Yaşadığı Yer Neresidir
Ashabı Kehf'in yaşadığı yer konusunda birkaç iddia vardır Bunlardan en akılcı görünenleri ise Efes ve Tarsus'tur Neredeyse tüm Hıristiyan kaynaklar, gençlerin sığındıkları mağaranın bulunduğu yer olarak Efes'i gösterirler Bazı Müslüman araştırmacı ve Kuran yorumcuları da Efes konusunda Hıristiyanlarla hemfikirdirler Bazıları da bölgenin Efes olmadığını uzun uzadıya açıkladıktan sonradan, olayın geçtiği yerin Tarsus olduğunu ispatlamaya çalışmışlardır
Hem Hıristiyan keza de İslam kaynaklarında övülen Ashabı Kehf'in (Mağara Ehli) acımasız bir hükümdarla karşısında karşıya oldukları ve bu hükümdarın, genel kabule göre, Roma İmparatoru Decius olduğu tahmin edilmektedir Decius'un baskı ve zulmü ile karşılaşan gençler, bulundukları topluma Allah'ın dinini terk etmemeleri konusunda birçok uyarılarda bulunmuşlardır Toplumun yaptıkları tebliğlere aldırışsız kalması, imparatorun baskıyı artırması ve vefat ile tehdit edilmeleri sebebiyle gençler yaşadıkları yerden uzaklaşmaya karar vermişlerdir
Kuzey Batı Anadolu'da bulunan Roma Valisi Piliniyus'un (MS 69113) İmparator Trayanus'a yazdığı mektupta İmparator'un heykeline tapınmadıkları için cezalandırılan Mesihçilerden (Hıristiyanlar'dan) bahsedilir Bu mektup, o dönemde İsevilere yapılan baskıları anlatan manâlı belgelerden birisidir İşte böyle bir ortamda kendilerinden Allah'ı bırakıp imparatora veya din karşıtı bir sisteme boyun eğmeleri istenen gençler, bunu kabul etmemişlerdir
AshabI Kehf'in Yaşadiği Yer Konusundaki Yorumlar
Az Kalsın tüm Hıristiyan kaynaklar, gençlerin sığındıkları mağaranın bulunduğu yer olarak Efes'i gösterirler Bazı Müslüman tahlilci ve Kuran yorumcuları da Efes konusunda Hıristiyanlarla hemfikirdirler Bazıları da bölgenin Efes olmadığını ayrıntılı olarak açıkladıktan daha sonra, olayın geçtiği yerin Tarsus olduğunu ispatlamaya çalışmışlardır Biz bu çalışmada iki ihtimal üstünde de duracağız Bütün bu araştırmacı ve yorumcular Hıristiyanlar da dahil olayın Roma İmparatoru Decius (başka bir ismiyle Decianus) zamanında, yani MS 250 civarında geçtiğini belirtirler
Decius, Neron'la birlikte Hıristiyanlara en fazla zulmeden Roma İmparatoru olarak bilinir İktidarda bulunduğu kısa dönemde, hakimiyeti altında yaşayan herkesin Roma tanrılarına kurban adamalarını gerekli kılan bir kanun çıkarmıştır Cümbür Cemaat bu putlara kurban adamakla, üstelik bunu yaptıklarını gösteren bir onaylama belgesi olmak ve devlet görevlilerine göstermekle mesul tutulmuştur Karara uymayanlar için de idam cezası uygulanmıştır Hıristiyan kaynakları bu dönemde Hıristiyanların önemli bir bölümünün şehirden şehirekaçarak veya daha dar sığınaklara artan bir şekilde bu putperest ibadetinden kaçındıklarını yazarlar Ashabı Kehf, büyük muhtemelen, bu İsevilerin içinden salih bir gruptur
sırası gelmişken vurgulanması gereken bir nokta vardır: Bir Takım Hıristiyan ve Müslüman tarihçi ve yorumcular kadar hikaye tarzında anlatılmış, birçok uydurma ve eklenen rivayetler neticesi efsaneye dönüştürülmüştür Durum tarihi bir gerçektir
Ashabı Kehf Efes'te mi
Ashabı Kehf'in yaşadığı büyük kasaba ve sığındığı mağara konusunda dağıtılmış kaynaklarda değişik yerler gösterilmektedir Bunun en büyük sebebi, halkın, bu denli gözü kara ve yiğit insanların kendi yaşadıkları ortamda olmalarını istemeleri ve bu bölgelerdeki mağaraların birbirine çok benzemesidir Mesela bu yerlerin hemen hepsinde mağaraların üzerine yapıldığı kayıtlı birer mabed vardır
Konuyla ilgili en eski kaynak Suriyeli rahip Saruclu James'e aittir (Doğumu, MS 452) Meşhur tarihçi Gibbon, Roma İmparatorluğu'nun Çöküşü adlı kitabında James'den birçok alıntı yapmıştır Buna tarafından, yedi Hıristiyan gence cefa yaparak onları mağaraya sığınmaya zorlayan kralın ismi, İmparator Decius'tur Decius Roma İmparatorluğu'nu MS 249251 yılları aralarında yönetmiştir ve onun dönemi Hz İsa'yı takip edenlere yapılan işkencelerle ünlüdür Müslüman tefsircilere göre olayın geçtiği yer Aphesusveya Aphesostur Gibbon'a göreyse bu yerin ismi Ephesos (Efes)tir Yani Anadolu'nun batı sahilinde, Roma'nın en büyük limanlarından ve en büyük şehirlerinden biri Bu şehrin harabeleri bugün de Efes Antik Kenti olarak bilinmektedir
Gençlerin uzun uykularından uyandıkları dönemin İmparatorunun adı ise Müslüman araştırmacılara kadar Tezusius, Gibbon'a kadar ise II Theodosius'tur Bu İmparator, Roma İmparatorluğu Hıristiyanlığı kabul ettikten sonradan MS 408450 yıllarında tahtta bulunuyordu
Bir Takım tefsirlerde aşağıdaki ayeti açıklarken, mağaranın ağzının kuzeye baktığından ve böylece güneş ışığının içeri girmediğinden laf edilir Böylece mağaranın önünden geçen birinin içeriyi görmesi de muhtemel değildir Nitekim ayette de şöyle denmektedir:
(Onlara baktığında) görürsün ancak, güneş doğduğunda onların mağaralarına sağ yandan yönelir, battığında onları sol yandan keser geçerdi ve onlar da onun (mağaranın) geniş boşluğundalardı Bu, Allah'ın ayetlerindendir(Kehf Suresi,17)
Bugün bu kalıntı ve mezarların üzerlerine birçok dini inşa inşa edildiği biliniyor 1926'da Avusturya Kazıbilim Enstitüsü kadar bölgede yapılan kazılardan sonradan, Panayır (Pion) Dağı'nın doğu yamacında yer alan kalıntıların, V yüzyılın ortalarında (II Theodosius dönemi) Ashabı Kehf namına üretilmiş olan yapıya ait olduğu bilinmektedir
Ashabı Kehf'in Tarsus'ta Yaşadığı Konusundaki İddialar
Ashabı Kehf'in yaşadığı yer olarak gösterilen ikinci yer Tarsus'tur Gerçekte de Tarsus'un kuzeybatısında Encilüs ya da Bencilüs adıyla bilinen dağda Kuran'daki tariflere uygun bir mağara vardır
Tarsus fikri çoğu İslam aliminin de karşılıklı görüşüdür Kuran tefsircilerinin en ünlülerinden biri olan Taberi, Tarihül Ümem isimli kitabında, Ashabı Kehf'in mağarasının bulunduğu dağın adını Bencilüsolarak belirtmiş, bu dağın da Tarsus'ta olduğunu söylemiştir
Bir öteki meşhur Kuran alimi olan Fahreddin Razi de eserinde, bu yere Efsus denilse de, buradan niyet Tarsus'tur, zira Efsus, Tarsus'un diğer bir adıdırdiyor
Bunlardan diğer, Kadı Beyzavi'nin ve Nesefi'nin tefsirlerinde, Celaleyn ve Tıbyan tefsirlerinde, Elmalılı'nın, Ö Nasuhi Bilmen'in ve öteki birçok alimin tefsirlerinde bu yerin ismi olarak Tarsusverilmiştir Keza bütün bu müfessirler Kehf Suresi'nin 17 ayetindeki güneş doğduğunda onların mağaralarına sağ yanlamasına yönelir, battığında onları sol yandan keser geçerdicümlesini, bu dağdaki mağaranın ağzının kuzeye bakıyor olmasıyla açıklar
Ashabı Kehf'in yaşadığı yer, Osmanlı İmparatorluğu vaktinde da merak edilmiş ve bununla ilgili bir takım araştırmalar yapılmıştır Başbakanlık Osmanlı arşivlerinde konuyla ilgili bir dizi yazışma ve veri mevcuttur Örneğin Tarsus mahalli idaresinin Osmanlı Devleti Hazine Amirine gönderdiği bir mektupta, Tarsus'ta bulunan Bencilüs Dağı'ndaki Ashabı Kehf mağarasının koruma ve temizliği ile ilgilenenlere ücret bağlanması konusundaki talebini belirten bir tatbik ve mektup yer alır Bu mektuba yanıt olarak, istenen maaşların devlet hazinesince ödenebilmesi için, burasının hakikaten Ashabı Kehf'in yaşadığı yer olup olmadığı konusunun araştırılması gerektiği bildirilmiştir Bunun için yapılan incelemeler da Ashabı Kehf'in mağarasının yerinin tespitinde faydalı olmuştur
Meclis göre yaptırılan bir araştırmada hazırlanan raporda şöyle denmiştir: Adana eyaletine ast bulunan Tarsus'un kuzeyinde ve Tarsus'a iki saat uzaklıktaki dağda bir mağara bulunmaktadır ve bu mağaranın ağzı Kuran'da bildirildiği gibi kuzeye bakarAshabı Kehf'in kimler olduğu, ne zaman yaşadıkları ve nerede yaşadıkları gibi konular defalarca insanları araştırmaya yöneltmiş bu konu ile ilgili birçok yorum yapılmıştır Fakat bu yorumların hiçbiri katiyet içermemektedir Dolayısıyla mağaraya sığınan bu inançlı gençlerin hangi tarihlerde yaşadıkları, ayetlerde zikredilen mağaranın nerede olduğu sorularına emin yanıtlar verilememektedir
*