nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Karaman'a yan Başkışla köyünde 1864 yılında dünyaya gelen Gufrani'nin esas adı Durmuş Ali'dir Babası köyün ağalarından, Ferhat oğullarından Mehmet Ali Ağa'dır, Annesi'nin adı Fatma'dır
İlkokul tahsilini, köyündeki Sıbyan Mektebi'ndeyapmıştır Sonradan Karaman'a gelerek; bugünkü Kale İlkokulu'nun bulunduğu yerdeki Hacı İshak Medresesi'ne devam eder Bir müddet bu medresede tahsil gördükten sonradan, eline bir saz alır; sazla birlikte, Gufrani mahlası ile şiirler söylemeye başlar
İbnül Kesin MKemal Son Asır Türk Şairleriadlı eserinde, Gufrani hakkında Nükte ile Hicvi birleştirmiş zeki bir edası vardır Son zamanlarda yetişen saz şairlerimizden en olgunu olarak gösterilebilirdemektedir
Hayatında dört kez evlenmiş olan Gufrani, ömrünü Karaman merkez Koçakdede mahellesinde geçirmiştir Gösterişten hoşlanmayan, sakin ve çekingen tabiatlı olan Gufrani'nin şiirleri, farklı alanlara yönlendirilmiş nedenlerle bütünüyle ortaya çıkarılamamıştır
Analist yazan DAli GÜLCAN Karamanlı Irk Ozanlarından Gufrani ve Kenziadlı eserinde Gufrani'nin şiirlerini derlemiş, bir kitap haline getirmiştir
Selçuk Üniversitesi FenEdebiyat Fakültesi öğretim üyesi Prof Dr Saim Sakaoğlu Gufrani ile ilgili yeni bir eser hazırlamıştır Gufrani, 62 yaşında iken 1926 yılında vefat etmiştir
Gufrani Konya ve Karaman yöresi'nin Konyalı Aşık Şemi'den daha sonra gelen en meşhur saz şairleri arasındadır
Mustafa Kemal Paşa; eşi Latife Hanımla evlendikten sonra askeri kıyafetiyle (Latife Hanımla beraber) 17 Mart 1924 Cumartesi günü Adana'ya giderlerken Karaman'a da uğrayarak demiryolu istasyonundaki bekleme salonunda Karaman Müftüsü Kuvayi Milliyeci ve aynı zamanda Karaman Müdafai Hukuk cemiyetinin ikinci başkanı Hadizade Mustafa Efendi (1863 1926) ile epey bir tatlı sohbetler yapmışlardıIstasyonda Mustafa Kemal paşa'yı karşılamaya gelen
topluluk halk müziği kitlesi aralarında ,Karaman'ın değerli aşığı ,Aşık Gufrani de varmış
Mustafa Kemal Paşa hayranı ,Kuvayi Milliyeci olan Gufrani ,oraya gereksiz yere gitmedi, ve Mustafa Kemal'in huzurunda bir destani koşuğu söylemiştirGufrani'nin söylediği destani koşuğundan iki dizesi yakın zamana kadar belediye salonunda bir levha halinda asılıydı :
Bütün dünya ve mâfihâ,tümü şâdan handân,
Kanıt ama Kemal paşa,muini zât'ı Yezdân
(Gufrani 17 Mart 1924)
Kuvayi Milliyeci ve Atatürk hayranı olan Gufrani şiirlerinde Atatürk'ün ulusumuza getirdiği yenilikleri desteklemiş,buna aleyhinde çıkanları yeniden şiirlerinde eleştirmiştir
Atatürk'e olan sevgi ve saygısını Destan isimli şiirinde şu dizeler ile açıklama ediyor :
Gazi Kemal Paşa hazretlerine
Aşk olsun kemâli izzetlerine
Bu canın yüz suyu hürmetlerine
Bize Hakk'tan lütf u ihsân yetişti
Aynı şiirinde askerden kaçanları şu şekilde eleştiriyor:
Harpten firar eden dinsiz haindir
Onların katli de farzı ayndır
Bize canın lâzımlığı bugündür
Bu devlete sanma her can yetişti
Şabka kanunu sonrası bazı iddiaya göre Din adamları şabka takmanın insanı Dinden cıkardığını öne sürmüşlerdirGufrani bu güya din adamları'nın düsüncelerini ve fesat davranışlarını vahşet olarak değerlendirmiştir ve Uyanın Gafletten ile başlayan şiirinde bu durumu şu şekilde eleştiriyor :
Pulluk icad oldu attık sabanı
Birey insanı bu yolda tanı
Şabka cıkarırmı dinden adamı?
Ne zümu fâsid bu vahşete bakın
Gufrani okuduğu şiirleri ve destanları ile birinci dünya savaşı ve milli kurtuluş savaşı'nda vatansever Türk Milletine moral vermiş ve Ulusal mücadeleyi sazı ile sözü ile desteklemiştir
Kurtuluş savaşı sonrası Atatürk'ün ulusumuza getirdiği yenilikleri ilke ve inkilapları ömrünün sonuna kadar desteklemiştir *
İlkokul tahsilini, köyündeki Sıbyan Mektebi'ndeyapmıştır Sonradan Karaman'a gelerek; bugünkü Kale İlkokulu'nun bulunduğu yerdeki Hacı İshak Medresesi'ne devam eder Bir müddet bu medresede tahsil gördükten sonradan, eline bir saz alır; sazla birlikte, Gufrani mahlası ile şiirler söylemeye başlar
İbnül Kesin MKemal Son Asır Türk Şairleriadlı eserinde, Gufrani hakkında Nükte ile Hicvi birleştirmiş zeki bir edası vardır Son zamanlarda yetişen saz şairlerimizden en olgunu olarak gösterilebilirdemektedir
Hayatında dört kez evlenmiş olan Gufrani, ömrünü Karaman merkez Koçakdede mahellesinde geçirmiştir Gösterişten hoşlanmayan, sakin ve çekingen tabiatlı olan Gufrani'nin şiirleri, farklı alanlara yönlendirilmiş nedenlerle bütünüyle ortaya çıkarılamamıştır
Analist yazan DAli GÜLCAN Karamanlı Irk Ozanlarından Gufrani ve Kenziadlı eserinde Gufrani'nin şiirlerini derlemiş, bir kitap haline getirmiştir
Selçuk Üniversitesi FenEdebiyat Fakültesi öğretim üyesi Prof Dr Saim Sakaoğlu Gufrani ile ilgili yeni bir eser hazırlamıştır Gufrani, 62 yaşında iken 1926 yılında vefat etmiştir
Gufrani Konya ve Karaman yöresi'nin Konyalı Aşık Şemi'den daha sonra gelen en meşhur saz şairleri arasındadır
Mustafa Kemal Paşa; eşi Latife Hanımla evlendikten sonra askeri kıyafetiyle (Latife Hanımla beraber) 17 Mart 1924 Cumartesi günü Adana'ya giderlerken Karaman'a da uğrayarak demiryolu istasyonundaki bekleme salonunda Karaman Müftüsü Kuvayi Milliyeci ve aynı zamanda Karaman Müdafai Hukuk cemiyetinin ikinci başkanı Hadizade Mustafa Efendi (1863 1926) ile epey bir tatlı sohbetler yapmışlardıIstasyonda Mustafa Kemal paşa'yı karşılamaya gelen
topluluk halk müziği kitlesi aralarında ,Karaman'ın değerli aşığı ,Aşık Gufrani de varmış
Mustafa Kemal Paşa hayranı ,Kuvayi Milliyeci olan Gufrani ,oraya gereksiz yere gitmedi, ve Mustafa Kemal'in huzurunda bir destani koşuğu söylemiştirGufrani'nin söylediği destani koşuğundan iki dizesi yakın zamana kadar belediye salonunda bir levha halinda asılıydı :
Bütün dünya ve mâfihâ,tümü şâdan handân,
Kanıt ama Kemal paşa,muini zât'ı Yezdân
(Gufrani 17 Mart 1924)
Kuvayi Milliyeci ve Atatürk hayranı olan Gufrani şiirlerinde Atatürk'ün ulusumuza getirdiği yenilikleri desteklemiş,buna aleyhinde çıkanları yeniden şiirlerinde eleştirmiştir
Atatürk'e olan sevgi ve saygısını Destan isimli şiirinde şu dizeler ile açıklama ediyor :
Gazi Kemal Paşa hazretlerine
Aşk olsun kemâli izzetlerine
Bu canın yüz suyu hürmetlerine
Bize Hakk'tan lütf u ihsân yetişti
Aynı şiirinde askerden kaçanları şu şekilde eleştiriyor:
Harpten firar eden dinsiz haindir
Onların katli de farzı ayndır
Bize canın lâzımlığı bugündür
Bu devlete sanma her can yetişti
Şabka kanunu sonrası bazı iddiaya göre Din adamları şabka takmanın insanı Dinden cıkardığını öne sürmüşlerdirGufrani bu güya din adamları'nın düsüncelerini ve fesat davranışlarını vahşet olarak değerlendirmiştir ve Uyanın Gafletten ile başlayan şiirinde bu durumu şu şekilde eleştiriyor :
Pulluk icad oldu attık sabanı
Birey insanı bu yolda tanı
Şabka cıkarırmı dinden adamı?
Ne zümu fâsid bu vahşete bakın
Gufrani okuduğu şiirleri ve destanları ile birinci dünya savaşı ve milli kurtuluş savaşı'nda vatansever Türk Milletine moral vermiş ve Ulusal mücadeleyi sazı ile sözü ile desteklemiştir
Kurtuluş savaşı sonrası Atatürk'ün ulusumuza getirdiği yenilikleri ilke ve inkilapları ömrünün sonuna kadar desteklemiştir *