Atasozleri Arasındaki Farklılıklar,
Atasozleri Arasındaki Celişkiler,
Atasozleri Arasındaki Anlamsal Farklılıklar nelerdir
Atasozlerinde Anlamsal Farlılıkların Alfabetik Karşılaştırılması
Her milletin var oldukları gunden bu gune gecirdikleri tarihsel surecleri vardır Bu surec icerisinde yaşayış şartlarında birtakım değişiklikler olmuştur Turk Milleti de tarihsel sureci cok hareketli olan milletlerden biridir
Asya ’dan tabiat ve sosyal nedenlerden dolayı goc eden Turk Milleti, gocebe bir surec gecirmiştir Anadolu ’ya gelmeleri ile birlikte yerleşik hayata gecerek, kucuk bir aşiretten uc kıtayı hakimiyeti altına alan imparatorluk kurmuşlardır
Sosyal, kulturel ve dini yonden değişen şartlar toplumun fertleri uzerinde etlikili olmuştur Bireylerin yaşayış karşısındaki tavırları ve hayata karşı olan bu duruşun dile getirilmesiyle atasozleri oluşmuştur Atasozleri, halkın felsefesidir Dilinden cıktıkları milletin fikirlerinin ne mahiyette olduğunu anlatır Hikmet taşıyan vecize niteliğinde klişeleşmiş ifadelerdir Bir olay ya da oluşumun eş veya benzer manasını ihtiva eden halk felsefesini dile getirir Mutlaka hukum taşırlar Onceden yaşanmış tecrubeleri bir cumlelik sozlerle veya cumlelerle gelecek nesillere taşımanın yanı sıra onlara tavsiye niteliğinde olan bu ifadelerle geleceğe hazırlarlar Buyuk coğunluğu anonim olan, kimin tarafından ve ne zaman ortaya cıktığı belli olmayan, ait olduğu toplumun asırlar boyu karşılaştığı olaylardan ve tecrubelerden ilham alarak ortaya konulmuş tecrubelerdir
Atasozu, Doğu Turklerinde sav diye isimlendirilmiştir soz, haber, mektup anlamına gelen atasozleri, Turk Edebiyatında ilk defa Orhun Abideleri ’nde bulunmaktadır
Orneğin: Yincge eriklig uzgeli ( Ağac yaş iken eğilir)
Divani Lugat ’ it Turk ’de 290 adet atasozu bulunmaktadır
Orneğin: Tag taga kafışmaz kişi kişigga kafışır ( Dağ dağa kavuşmaz insan insana kavuşur)
Kısaca, atasozleri soyleyen kişi veya kişilerin icinde bulundukları cevrenin, rUh hallerine etkileri sonucu sozlerin şekillenmesinde etkilidir Dolayısıyla kişilerin bir olay karşısında etkilenmeleri farklı olmuştur ve psikolojileri olaylara bakış acısını etkileyerek farklı anlamlar yuklemelerine neden olmuştur Sosyokulturel şartların kollektif psikolojideki farklı yansımaları, atasozlerin de anlamda farklı yorumlanmalarına neden olmuştur Buradan hareketle aşağıda alfabetik sırayla anlamsal farklılık ortaya konulmaya calışılmıştır
ATASOZLERİNDE ANLAMSAL FARKLILIKLARIN ALFABETİK KARŞILAŞTIRILMASI
A
Ac kurt bile komşusunu dalamaz
Ac kurt komşusunu yer
Ac olmez benzi sararır
Ac olmez gozu kararır, susuz olmez benzi sararır
Adam adam demekle adam olmaz
Adam adam sayesinde adam olur
Akcesi ucuz olanın kendisi kıymetli olur
Ucuz etin suyu kara olur
Allah kulunu darda komaz
Allah sevdiğine dert verir
Altı ustunden belki iyi cıkar
Altı ustunden iyi derlerse inanma
Ar insana, kar hayvana yakışır
Ar dunyası değil, kar dunyası
Ateş yanmadan duman cıkmaz
Ateşi yanmadan dumanı cıkar
Atın dorusu, yiğidin delisi
Atın urkeği, yiğidin korkağı
B
Bal tutan parmağını yalar
Balı parmağı uzun olan değil, kısmeti olan yemiş
Baş nereye giderse ayak da oraya gider
Başı baş eden ayak, ayağı baş eden dayak
Bekarlık sultanlıktır
Bekarlık maskaralıktır
Benden ırak olsun da Mısır ’a sultan olsun
Benden ırak olsun da cehenneme direk olsun
Beyler buyruğu yoksula kan ağlatır
Beylerin sozu, sozlerin beyidir
Beyler sozu gevherdir, sımak olmaz
Bilen soylemez, soyleyen bilmez
Bilen soyler, bilmeyen soyler
Bir felaket bin nasihattan evladır
Bir fena kırk iyiyi bozar, kırk iyi bir fenayı duzeltemez
Bir goz ağlarken obur goz gulmez
Bir gozun ağladıysa bir gozun guldu
Bir taş attı iki kuş vurdu
Bir taşla iki kuş vurulmaz
C
Cok soz hamamda yaraşır
Cok soz ozanda yaraşır
D
Darılmış ise akşam sahanlı kapakları gondermesin
Darılmış ise akşam sahansız kapakları gondermesin
Deliyi duğune goturmuşler burası bizim evden beter demiş
Deliyi duğune goturmuşler burası bizim evden iyidir demiş
Doğru soyleyene olum yoktur
Doğru soyleyeni dokuz koyden kovarlar
Dostun attığı gul onulmaz yara acar
Dostun attığı taş baş yarmaz
Duğun pilavı ile dost gonullenir
Duğun pilavı ile kopeğin karnı doymaz
E
Eğri bacanın tutunu doğru cıkar
Eğri bakandan doğru iş beklenmez
Eğri cetvelden doğru iş cıkmaz
Eğri oturalım doğru konuşalım
El elin eşeğini turku ile cağırır
El el icin ağlamış, başına kara bağlamış
İ
İyilik eden kemlik bulmaz
İyilik etmedim ki kotuluk bulayım
İyilik et İyilik bul
İyilik et kele, oğunsun ele
İyiliğe iyilik olsaydı koca okuze bıcak olmazdı
Besle kargayı oysun gozunu
Her kime iyilik edersen sakın ondan kendini
K
Kadı kızı gibi ayıpsız
Kadı kızında bile kusur olur
Kardeş değil kara taş
Kanlım olsun da kardeşim olsun
Kardeşdaki yara duvardaki kovuğa benzer
Kardeş kardeşi atmış, yar başında tutmuş
Kardeş kardeşi bıcaklamış, donmuş yine kucaklamış
Kardeş kardeşin ne olduğunu ne olduğunu ister
Kavganın iyisi boğaz kavgası
Kavganın iyisi olmaz
Kendin kazan kendin ye, kimseye minnet etme
Komşu komşunun kulune muhtactır
Komşu ipiyle kuyuya inilmez
Komşu komşudan huy kapar, ayranına su katar
Komşu komşunun tutunune muhtactır
Komşu komşuya lazım olur
Komşuda pişer bize de duşer
Kurdu koyunla barıştırır
Kurt ile koyun dost olmaz
M
Mart iceri, pire dışarı
Mart kapıdan baktırır, kazma kurek yaktırır
Mart ayı dert ayı
Meyve ağacına herkes hizmet eder
Meyveli ağac herkesin gozune diken olur
Misafir misafir uzerine olur, ev ev uzerine olmaz
Misafir misafiri sevmez, ev sahibi ikisini de
Misafir on kısmetle gelir, birini yer dokuzunu bırakır
O ve O
Ortak gemisi yurumez
Ortak gemisi yurumuş, elti gemisi yurumemiş
Ofke baldan tatlıdır
Ofke ile kalkan ziyan ile oturur
S
Sabreden derviş muradına ermiş
Bir sabır, iki sabır; ucuncude tut yatır
Sakalım yok ki sozum dinlensin
Sakal kecide de var
Sarımsağı gelin etmişler, kırk gun kokusu cıkmamış
Sarımsak yemedim ki ağzım koksun
T
Tavşan dağa kusmuş, dağın haberi olmamış
Tavşana demişler ki: Dağ sana kustu Ben ona kusmem demiş
Tenbele kapını ort demişler, yel eser orter demiş
Tenbeli oduna gondermişler, dağı yuklenip gelmiş
U
Ucuz sirke baldan tatlıdır
Ucuz etin yahnisi yavan olur
Ucuzdur illeti var, pahalı hikmeti var
N
Ne ekersen onu bicersin
Kurt eniği yine kurt olur
Turp ektim şalgam bictim
Buğdar eker darı cıkar
KAYNAKCA
· ERDEM Omer, İbrahim Şinasi, Şair Evlenmesi DurUbu Emsali Osmaniye , Morpa yay İstanbul 2000
· BORATAV Prof Dr Pertev Naili, 100 Soruda Turk Halk Edebiyatı, Gercek yay İstanbul 1999, s 118121
· SİNAN Dr Ahmet Turan, Milli Folklor Dergisi, S 51, C 7, 2001
· Turk Atasozleri ve Deyimleri III, Araştırma İnceleme Dizisi, Meb yay İstanbul 2001
Atasozleri Arasındaki Celişkiler,
Atasozleri Arasındaki Anlamsal Farklılıklar nelerdir
Atasozlerinde Anlamsal Farlılıkların Alfabetik Karşılaştırılması
Her milletin var oldukları gunden bu gune gecirdikleri tarihsel surecleri vardır Bu surec icerisinde yaşayış şartlarında birtakım değişiklikler olmuştur Turk Milleti de tarihsel sureci cok hareketli olan milletlerden biridir
Asya ’dan tabiat ve sosyal nedenlerden dolayı goc eden Turk Milleti, gocebe bir surec gecirmiştir Anadolu ’ya gelmeleri ile birlikte yerleşik hayata gecerek, kucuk bir aşiretten uc kıtayı hakimiyeti altına alan imparatorluk kurmuşlardır
Sosyal, kulturel ve dini yonden değişen şartlar toplumun fertleri uzerinde etlikili olmuştur Bireylerin yaşayış karşısındaki tavırları ve hayata karşı olan bu duruşun dile getirilmesiyle atasozleri oluşmuştur Atasozleri, halkın felsefesidir Dilinden cıktıkları milletin fikirlerinin ne mahiyette olduğunu anlatır Hikmet taşıyan vecize niteliğinde klişeleşmiş ifadelerdir Bir olay ya da oluşumun eş veya benzer manasını ihtiva eden halk felsefesini dile getirir Mutlaka hukum taşırlar Onceden yaşanmış tecrubeleri bir cumlelik sozlerle veya cumlelerle gelecek nesillere taşımanın yanı sıra onlara tavsiye niteliğinde olan bu ifadelerle geleceğe hazırlarlar Buyuk coğunluğu anonim olan, kimin tarafından ve ne zaman ortaya cıktığı belli olmayan, ait olduğu toplumun asırlar boyu karşılaştığı olaylardan ve tecrubelerden ilham alarak ortaya konulmuş tecrubelerdir
Atasozu, Doğu Turklerinde sav diye isimlendirilmiştir soz, haber, mektup anlamına gelen atasozleri, Turk Edebiyatında ilk defa Orhun Abideleri ’nde bulunmaktadır
Orneğin: Yincge eriklig uzgeli ( Ağac yaş iken eğilir)
Divani Lugat ’ it Turk ’de 290 adet atasozu bulunmaktadır
Orneğin: Tag taga kafışmaz kişi kişigga kafışır ( Dağ dağa kavuşmaz insan insana kavuşur)
Kısaca, atasozleri soyleyen kişi veya kişilerin icinde bulundukları cevrenin, rUh hallerine etkileri sonucu sozlerin şekillenmesinde etkilidir Dolayısıyla kişilerin bir olay karşısında etkilenmeleri farklı olmuştur ve psikolojileri olaylara bakış acısını etkileyerek farklı anlamlar yuklemelerine neden olmuştur Sosyokulturel şartların kollektif psikolojideki farklı yansımaları, atasozlerin de anlamda farklı yorumlanmalarına neden olmuştur Buradan hareketle aşağıda alfabetik sırayla anlamsal farklılık ortaya konulmaya calışılmıştır
ATASOZLERİNDE ANLAMSAL FARKLILIKLARIN ALFABETİK KARŞILAŞTIRILMASI
A
Ac kurt bile komşusunu dalamaz
Ac kurt komşusunu yer
Ac olmez benzi sararır
Ac olmez gozu kararır, susuz olmez benzi sararır
Adam adam demekle adam olmaz
Adam adam sayesinde adam olur
Akcesi ucuz olanın kendisi kıymetli olur
Ucuz etin suyu kara olur
Allah kulunu darda komaz
Allah sevdiğine dert verir
Altı ustunden belki iyi cıkar
Altı ustunden iyi derlerse inanma
Ar insana, kar hayvana yakışır
Ar dunyası değil, kar dunyası
Ateş yanmadan duman cıkmaz
Ateşi yanmadan dumanı cıkar
Atın dorusu, yiğidin delisi
Atın urkeği, yiğidin korkağı
B
Bal tutan parmağını yalar
Balı parmağı uzun olan değil, kısmeti olan yemiş
Baş nereye giderse ayak da oraya gider
Başı baş eden ayak, ayağı baş eden dayak
Bekarlık sultanlıktır
Bekarlık maskaralıktır
Benden ırak olsun da Mısır ’a sultan olsun
Benden ırak olsun da cehenneme direk olsun
Beyler buyruğu yoksula kan ağlatır
Beylerin sozu, sozlerin beyidir
Beyler sozu gevherdir, sımak olmaz
Bilen soylemez, soyleyen bilmez
Bilen soyler, bilmeyen soyler
Bir felaket bin nasihattan evladır
Bir fena kırk iyiyi bozar, kırk iyi bir fenayı duzeltemez
Bir goz ağlarken obur goz gulmez
Bir gozun ağladıysa bir gozun guldu
Bir taş attı iki kuş vurdu
Bir taşla iki kuş vurulmaz
C
Cok soz hamamda yaraşır
Cok soz ozanda yaraşır
D
Darılmış ise akşam sahanlı kapakları gondermesin
Darılmış ise akşam sahansız kapakları gondermesin
Deliyi duğune goturmuşler burası bizim evden beter demiş
Deliyi duğune goturmuşler burası bizim evden iyidir demiş
Doğru soyleyene olum yoktur
Doğru soyleyeni dokuz koyden kovarlar
Dostun attığı gul onulmaz yara acar
Dostun attığı taş baş yarmaz
Duğun pilavı ile dost gonullenir
Duğun pilavı ile kopeğin karnı doymaz
E
Eğri bacanın tutunu doğru cıkar
Eğri bakandan doğru iş beklenmez
Eğri cetvelden doğru iş cıkmaz
Eğri oturalım doğru konuşalım
El elin eşeğini turku ile cağırır
El el icin ağlamış, başına kara bağlamış
İ
İyilik eden kemlik bulmaz
İyilik etmedim ki kotuluk bulayım
İyilik et İyilik bul
İyilik et kele, oğunsun ele
İyiliğe iyilik olsaydı koca okuze bıcak olmazdı
Besle kargayı oysun gozunu
Her kime iyilik edersen sakın ondan kendini
K
Kadı kızı gibi ayıpsız
Kadı kızında bile kusur olur
Kardeş değil kara taş
Kanlım olsun da kardeşim olsun
Kardeşdaki yara duvardaki kovuğa benzer
Kardeş kardeşi atmış, yar başında tutmuş
Kardeş kardeşi bıcaklamış, donmuş yine kucaklamış
Kardeş kardeşin ne olduğunu ne olduğunu ister
Kavganın iyisi boğaz kavgası
Kavganın iyisi olmaz
Kendin kazan kendin ye, kimseye minnet etme
Komşu komşunun kulune muhtactır
Komşu ipiyle kuyuya inilmez
Komşu komşudan huy kapar, ayranına su katar
Komşu komşunun tutunune muhtactır
Komşu komşuya lazım olur
Komşuda pişer bize de duşer
Kurdu koyunla barıştırır
Kurt ile koyun dost olmaz
M
Mart iceri, pire dışarı
Mart kapıdan baktırır, kazma kurek yaktırır
Mart ayı dert ayı
Meyve ağacına herkes hizmet eder
Meyveli ağac herkesin gozune diken olur
Misafir misafir uzerine olur, ev ev uzerine olmaz
Misafir misafiri sevmez, ev sahibi ikisini de
Misafir on kısmetle gelir, birini yer dokuzunu bırakır
O ve O
Ortak gemisi yurumez
Ortak gemisi yurumuş, elti gemisi yurumemiş
Ofke baldan tatlıdır
Ofke ile kalkan ziyan ile oturur
S
Sabreden derviş muradına ermiş
Bir sabır, iki sabır; ucuncude tut yatır
Sakalım yok ki sozum dinlensin
Sakal kecide de var
Sarımsağı gelin etmişler, kırk gun kokusu cıkmamış
Sarımsak yemedim ki ağzım koksun
T
Tavşan dağa kusmuş, dağın haberi olmamış
Tavşana demişler ki: Dağ sana kustu Ben ona kusmem demiş
Tenbele kapını ort demişler, yel eser orter demiş
Tenbeli oduna gondermişler, dağı yuklenip gelmiş
U
Ucuz sirke baldan tatlıdır
Ucuz etin yahnisi yavan olur
Ucuzdur illeti var, pahalı hikmeti var
N
Ne ekersen onu bicersin
Kurt eniği yine kurt olur
Turp ektim şalgam bictim
Buğdar eker darı cıkar
KAYNAKCA
· ERDEM Omer, İbrahim Şinasi, Şair Evlenmesi DurUbu Emsali Osmaniye , Morpa yay İstanbul 2000
· BORATAV Prof Dr Pertev Naili, 100 Soruda Turk Halk Edebiyatı, Gercek yay İstanbul 1999, s 118121
· SİNAN Dr Ahmet Turan, Milli Folklor Dergisi, S 51, C 7, 2001
· Turk Atasozleri ve Deyimleri III, Araştırma İnceleme Dizisi, Meb yay İstanbul 2001