Yalnızca inşaat bedeli milyarlarca lira olan iki pistin üzerine inşaat yapılması, “Hastane yapmaktan çok Atatürk Havalimanı’nı yok etme operasyonu” olarak bedellendiriliyor.
Cumhurbaşkanı ve AKP Genel Lideri Recep Tayyip Erdoğan'ın talimatıyla, corona virüsü salgını için Atatürk Havalimanı'na inşa edilmeye başlanan sahra hastanesine reaksiyonlar büyüyor.
İnşaatın bugün çekilen fotoğrafları, hastanenin 1.7/3.5 sağ ve sol pistlerinin tam ortasına konumlandırıldığını ve iki pistin de kırılarak kalıcı bir formda kullanılmaz hale getirdiği net bir formda ortaya koydu.
CHP’Lİ KARABAT: PİSTLER KIRILDI, 2 MİLYAR DOLAR ÇÖP OLDU!
CHP İstanbul Milletvekili Özgür Karabat, havalimanında imaline başlanan pandemi hastanesinin yerinin çok yanlış seçildiğini belirterek, “İki pist kullanılamaz hale geldi. Bunun maliyeti 2 milyar dolar” dedi.
“Atatürk Havalimanı'na hastane inşa edilecek” denildiğinde herkesin aklına 325 bin metrekarelik terminal binası gelmişti” diyen Karabat, kelamlarını şöyle sürdürdü.
* Ne de olsa ısıtma soğutma, havalandırma, sıcak su, kanalizasyon dahil altyapısı tamam, ayrıyeten 8 bin 500 araçlık otoparkı ve 13 bin bireye yemek çıkarabilecek kapasitede bir mutfağı bulunan bir bina kelam konusu. Belediye otobüsleri ve metroyla ulaşım imkanı da var.
* Ancak halihazırda binanın içinde hiçbir şey yapılmıyor. İnşaata başlanan yerin terminalin aksine hiçbir altyapısı bulunmuyor. Girişi çıkışı da yok. Bu nedenle iş makinelerinin girip çıkabilmesi için dış duvarı yıkıldı. Dahası kelam konusu noktaya halihazırda bir toplu ulaşım irtibatı da yok.
VURAL: MİLLETİN VERGİSİYLE YAPILMIŞ BİR YATIRIMDI, DEĞERLENDİRİLMELİYDİ
Pistin kendi bakanlığı periyodunda tamamlandığını belirten eski Ulaştırma Bakanı Oktay Vural ise şu değerlendirmeyi yaptı:
* Bu pistler vergilerle yapılmış bir yatırımdır. Hastane yapılınca bu iki pistin kullanılması mümkün değil. Bu türlü bir hastanenin kalıcı bir formda hizmet vermesi planlanmışsa, bu pistlerin de kullanılabileceği formda, kargo binasının bulunduğu A apronu üzere bir öteki noktada yapılması değerlendirilebilirdi.
* Bu halde Sayın Bakan’ın 7 Nisan'da yaptığı açıklamada, hem ambulans uçakları hem vilayetler ve yurt dışı transfer açısından da kullanılacağına dair açıklaması karşılık bulurdu. Alternatifleri ortaya koyan bir fizibilite olması lazımdır. Yedek havalimanı olarak kullanılabilirdi. Gereksinim halinde bu pistler kullanılabilirdi.
“İKİ PİSTİN BİRDEN DEVRE DIŞI BIRAKILMASI ANLAŞILIR ÜZERE DEĞİL”
Sivil Havacılık Genel Müdür eski Yardımcısı Oktay Erdağı, “Mevcut iki pistin birden devre dışı bırakılması anlaşılabilir üzere değildir. Milletlerarası havacılık kuralları gereği hiçbir kıymetlendirme yapılmadan hastane yapmaktan daha çok Atatürk Havalimanını kapatmaya ve yok etmeye yönelik bir çalışma yapıldığı anlaşılıyor” dedi.
“SABİHA GÖKÇEN’E 10 YILDIR BİR PİST YAPAMADIK”
Pist yapmanın çok güç bir süreç ve maliyet gerektirdiğini vurgulayan Erdağı, “Sabiha Gökçen Havalimanı'na 10 yıldır yeni bir pist yapılamadı. Bu pistin arazi hariç 1 milyar TL altyapı, 500 milyon TL pist ve keşif artışlarıyla birlikte en az 2 milyar TL'ye mal olacağı anlaşılmaktadır. Durum buyken Atatürk Havalimanı’nda arazi hariç iki pist için yaklaşık 4 milyar TL'nin çöpe atılmasını anlamak mümkün değildir” şeklinde konuştu.
HAVASEN: PİSTLERİN KATLEDİLMESİ MANTIKLI DEĞİL
HAVASEN Genel Lideri Kaptan Pilot Seçkin Konak ise, “Hastane, mevcut binalarda daha süratli inşa edilebilecekken neden yapılmadı sorusunun karşılığını hiçbirimiz bulamıyoruz. Hastane için hazır yapılar varken pistlerin katledilmesi mantıklı bir tahlil değildir” diye konuştu.
“İŞ JETİ DALI İÇİN ÜLKÜ DURUMDA”
“Atatürk Havalimanı ve pistler; var olan ve tekrar yapılması için çok fazla para harcanması gereken değerler” diyen Konak, şunları söyledi:
* Halihazırda devlet uçakları da kullanıyor bu meydanı, kargo orada, iş adamlarının uçakları orada… Birçok büyük kentte, kent içinde kalmış bu tıp meydanlar var ve işletiliyor.
* Kapasite olarak bilhassa iş jeti trafiği için ülkü bir durumda. Kullanılmaya devam edilebilir ve hazır pistlerin koruması da sağlanabilirdi. Meydanın kent içinde faal kalması ve havacılığa meraklı olanlar için tekrar düzenlenmesi yani pistleri koruma ederek bir kısmı park alanı olabilecek biçimde düzenlenebilir.
KARŞILIK BEKLEYEN SORULAR
ÖTEKİ BOŞ ALANLAR NEDEN KULLANILMADI?: Atatürk Havalimanı 11 milyon 650 bin metrekare toprağıyla dünyadaki metropoller ortasında kent içerisindeki en büyük yere sahip. Meydandaki boş yerler neden kullanılmadı?
HASTALAR GÜRÜLTÜYE NASIL DAYANACAK? Üçüncü pist kullanılıyor. Ağır bakımdaki hastalar, hastanenin çabucak yanı başındaki pistten kalkan uçakların gürültüsüne nasıl dayanacak?
ACİL DURUMLARDA NE OLACAK? İstanbul Havalimanı'nın açılmasından sonra yaşanan olaylar hala Atatürk Havalimanı'na muhtaçlık olduğunu gösterdi. Meteorolojik zorluklar, ağır kar, şiddetli rüzgar yahut mümkün kaza durumunda ne olacak?
SHGM KIYMETLENDİRME YAPTI MI? Hastanenin kullanılmaya devam edilecek 0.5-2.3 pistine çok yakın olması nedeniyle bu piste mania oluşturabilecek seyrüsefer aygıtlarını da etkileyecektir. SHGM tarafından değerlendirilme yapıldı mı?
SARSINTIDA BİNLERCE HAYAT TEHLİKEYE GİRMEYECEK Mİ? Beklenen İstanbul sarsıntısında, kentin merkezindeki bu pistler binlerce insanın hayatını kurtarabileceği düşünüldü mü?
Yusuf Demir/Sözcü