Atatürk Havalimanı etrafındaki otel ve ticari işletmelerin kaybının da yılda 580 milyon euro civarında hesaplandığını lisana getiren Gerçek “Atatürk Havalimanı neden kullanılmıyor? Bunu tartışmaya açmalıyız. Avrupa'daki kentlere baktığınızda 6 yıl sürüyor tartışmalar. Biz koskoca çalışan bir havalimanını kimseye sormadan müracaattan bir anda kapattık” dedi. İBB Lideri Ekrem İmamoğlu Atatürk Havalimanı'nın kapanmasının yine tartışılması gerektiğini söylemişti.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) düzenlediği, “Sürdürülebilir Ulaşım Kongresi”nde Prof. Dr. Haluk Gerçek, İBB Ulaşım Planlama Müdürlüğü ile birlikte yaptıkları kapatılan Atatürk Havalimanı'na ait çalışmanın sonuçlarını paylaştı.
Prof. Gerçek, İstanbul Havalimanı'nın 29 Ekim 2018'de açıldığını, tamamlandığında tüm havalimanının yaklaşık 150 milyon yolcu kapasitesine sahip olacağını söyledi. Atatürk Havalimanı'nın kapatılmadan evvel 2017 yılında dünya havalimanları sıralamasında yılda 64.1 milyon yolcu ile 17. sırada yer aldığını kaydeden Gerçek, “Yani dünyanın en büyük havalimanlarından bir tanesiydi” dedi.
MİLYARLIK EKONOMİK KAYIP
Gerçek, İstanbul Havalimanı'na yapılacak yatırımların kalan ölçüsünün 4.8 milyar euro, Atatürk Havalimanı'nın mevcut yaklaşık kıymetinin ise 3.6 milyar euro olduğuna dikkat çekerek Atatürk Havalimanı'nın kullanıma kapalı olması nedeniyle ortaya çıkan ekonomik kayıpları şöyle sıraladı:
“İnşaat ve yatırım olarak 8.4 milyar euroluk bir kayıp kelam konusu. Atatürk Havalimanı etrafındaki otel ve ticari işletmelerin kaybı yılda 580 milyon euro. Atatürk Havalimanı işletmeye açık olarak kalsaydı 15 bin kişilik istihdam olacaktı.
Bütün bu Atatürk Havalimanı’nın kapatılması ile oluşan ekonomik kayıp ülke iktisadına de yansıyor.”
ZELZELEDEN ETKİLENECEK ALANLARIN GÖBEĞİNDE
Prof. Gerçek Atatürk Havalimanı'nın öteki değerli bir yararının da afet sonrası lojistik hizmetler olduğuna dikkat çekti. İstanbul'un zelzele bekleyen bir kent olduğunu hatırlatan Gerçek “Olası zelzelede İstanbul'un en olumsuz etkilenecek alanlarının bulunduğu noktaya en yakın pozisyonda Atatürk Havalimanı. Hasebiyle zelzele sonrası lojistik dayanağın sağlanması açısından çok kıymetli bir noktada. Bilhassa can kurtaran uçakları, helikopterler, lojistik takviye sağlanacak öbür bütün taşımaların yapılması ve İstanbul'un sarsıntıdan çok fazla etkileneceği alanların tam göbeğinde olması çok kıymetli bir avantajdır” dedi.
BU FAZLA ALAN NASIL KULLANILACAK?
İstanbul Havalimanı'nın 2030'da 150 milyon yolcu kapasitesine ulaştığından kapladığı alanın 7 bin 400 hektar olacağını belirten Gerçek, Atatürk Havalimanı'nın kapladığı alanın bin 178 hektar olduğunu kaydetti. Gerçek “Şöyle kolay bir karşılaştırma yaptığımızda Atatürk Havalimanı'nın bin 178 hektarlık alanla hizmet götürmesi mümkün oluyorsa olağanda İstanbul Havalimanının 150 milyon kapasiteye ulaştığında bile gerekli alan ölçüsü yaklaşık 3 bin hektardır. Buna karşın 7 bin 400 hektar tahsis edilmiş. İktisatçılar, buna baş yoran beşerler şu soruyu soruyorlar: Bu fazla alan ne için kullanılır? Bunun de karşılığı aslında verilmiş durumda. İstanbul Havalimanı yalnızca bir havalimanı projesi değil. Bir kent kuruluyor orada. Havaalanı kentinin içinde konutlar, ofisler, oteller, AVM'ler yapılarak bir ömür alanı oluşturuluyor. Hayat alanının da önemli bir geliri olacak” diye konuştu.
ATATÜRK HAVALİMANI NEDEN KULLANILMIYOR?
Gerçek sunumunu şöyle tamamladı:
“Çalışan bir havalimanının kapatılmasından kaynaklı ekonomik kayıplar var. Servis ve bakım hizmetlerinin kapatılması nedeniyle ortaya çıkacak kayıplar var. Atatürk Havalimanı’nın etrafındaki otel ve ticari kullanımların ekonomik kayıpları var. Muhtemel sarsıntı sonrası lojistik takviye sağlanması açısından Atatürk havalimanının çok değerli pozisyonda olduğunu biliyoruz. 3 havalimanının entegre olarak çalıştırılmasının getireceği yararlar var. 3 havalimanının raylı sistemle birbirine bağlanması mümkün. Tekrar sormak lazım: Atatürk Havalimanı neden kullanılmıyor? Bunu tartışmaya açmalıyız. Kentin bütün paydaşlarının iştiraki ile kente ait kararların alınması lazım. Avrupa’daki kentlere baktığınızda 6 yıl sürüyor tartışmalar. Biz koskoca çalışan bir havalimanını bir anda kapattık kimseye sormadan istişareden. Bu türlü bir şeyin İstanbul üzere bir metropolde olması üzücü.”
Hasret Güvemli/Sözcü