iltasyazilim
FD Üye
atatürkün edebiyat ile ilgili özdeyişleri
Atatürk der ama:
Edebiyat denildiği zaman şu kavranabilir: Söz ve anlamı yni insan beyninde yer ede her türlü bilgileri ve insan karakterinin en büyük duygularını bunları dinleyen ya da okuyanların fazla ilgisini çekecek şekilde anlatmak ve yazmak sanatı Bunun içindir fakat edebiyat ister nesir şeklinde olsun ister nazım şeklinde olsun tıpatıp fotoğraf gibi heykeltraşlık gibi özellikle müzik gibi hoş sanatlardan sayılmaktadır
İnsanlıkta en müspet ilim ve en ince teknik esaslarına dayanan hayatla ve kanla yerine getirmek kendileri için olan askerlik gibi yüksek bir idealist meslek bile kendini içinde bulunduğu topluma anlatabilmek ve bu büyük insanlık ve yiğitlik yolculuğunu hazırlayabilmek için uyandırıcı yönlendirici harekete geçirici ve nihayet fedakâr ve kahraman yapıcı vasıtayı edebiyatta bulur
Bu itibarla edebiyatın her insan topluluğu ve bu topluluğun şimdiki durumunu ve geleceğini koruyan ve koruyacak olan her kuruluş için en esaslı eğitim vasıtalarından biri olduğu kolaylıkla kavranabilir
Bunun içindir ama Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı edebiyat öğretiminde şu noktalara bilhassa siklet ve değer vemelidir:
1 Türk çocuğunun kafasını doğuştan sahip olduğu dikkat ve özene göre meydana getirmek; bu Cumhuriyetin sağlıkla ilgili olan bakanlığa da düşen bir vazifedir
2 Güzel korunan Türk kafa ve zekâlarını başlatmak yaymak genişletmek Bu özellikle Kültür Bakanlığı'nın vazifesidir Bununla Beraber yetenekli Türk çocuklarının kafalarına müspet ilim ve maddi teknik kavramları yalnız nazari ( kurumsal ) olarak yok aynı zamanda pratik vasıtalar ile de değiştirmek atatürkün edebiyatla ilgili özdeyişleri
3 Bir taraftan da Türk kafalarındaki kabiliyetleri Türk karakterindeki sağlamlıkları Türk duygularındaki doruk ve genişlikleri kendilerini hiç zorlamadan doğal bir şekilde ve olduğu gibi ifadeye onları alıştırmak
Bunlar yapılınca netice şu olacaktır: Türk çocuğu konuşurken onun açıklama ve anlatış şekli Türk çocuğu yazarken onun açıklama ve üslûbu kendisini dinleyenleri onun yürüdüğü yola götürebilecek bu kabiliyeti doğru Türk çocuğu kendisini dinleyen ya da yazısını okuyanları peşine takarak yüksek Türk idealine iletebilecek ulaştırabilecektir
Bu edebiyat görüşü böyle bir edebiyat öğretimi sayesindedir ancak edebiyattan görünen o ki amaca ulaşmak olası olabilir *
Atatürk der ama:
Edebiyat denildiği zaman şu kavranabilir: Söz ve anlamı yni insan beyninde yer ede her türlü bilgileri ve insan karakterinin en büyük duygularını bunları dinleyen ya da okuyanların fazla ilgisini çekecek şekilde anlatmak ve yazmak sanatı Bunun içindir fakat edebiyat ister nesir şeklinde olsun ister nazım şeklinde olsun tıpatıp fotoğraf gibi heykeltraşlık gibi özellikle müzik gibi hoş sanatlardan sayılmaktadır
İnsanlıkta en müspet ilim ve en ince teknik esaslarına dayanan hayatla ve kanla yerine getirmek kendileri için olan askerlik gibi yüksek bir idealist meslek bile kendini içinde bulunduğu topluma anlatabilmek ve bu büyük insanlık ve yiğitlik yolculuğunu hazırlayabilmek için uyandırıcı yönlendirici harekete geçirici ve nihayet fedakâr ve kahraman yapıcı vasıtayı edebiyatta bulur
Bu itibarla edebiyatın her insan topluluğu ve bu topluluğun şimdiki durumunu ve geleceğini koruyan ve koruyacak olan her kuruluş için en esaslı eğitim vasıtalarından biri olduğu kolaylıkla kavranabilir
Bunun içindir ama Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı edebiyat öğretiminde şu noktalara bilhassa siklet ve değer vemelidir:
1 Türk çocuğunun kafasını doğuştan sahip olduğu dikkat ve özene göre meydana getirmek; bu Cumhuriyetin sağlıkla ilgili olan bakanlığa da düşen bir vazifedir
2 Güzel korunan Türk kafa ve zekâlarını başlatmak yaymak genişletmek Bu özellikle Kültür Bakanlığı'nın vazifesidir Bununla Beraber yetenekli Türk çocuklarının kafalarına müspet ilim ve maddi teknik kavramları yalnız nazari ( kurumsal ) olarak yok aynı zamanda pratik vasıtalar ile de değiştirmek atatürkün edebiyatla ilgili özdeyişleri
3 Bir taraftan da Türk kafalarındaki kabiliyetleri Türk karakterindeki sağlamlıkları Türk duygularındaki doruk ve genişlikleri kendilerini hiç zorlamadan doğal bir şekilde ve olduğu gibi ifadeye onları alıştırmak
Bunlar yapılınca netice şu olacaktır: Türk çocuğu konuşurken onun açıklama ve anlatış şekli Türk çocuğu yazarken onun açıklama ve üslûbu kendisini dinleyenleri onun yürüdüğü yola götürebilecek bu kabiliyeti doğru Türk çocuğu kendisini dinleyen ya da yazısını okuyanları peşine takarak yüksek Türk idealine iletebilecek ulaştırabilecektir
Bu edebiyat görüşü böyle bir edebiyat öğretimi sayesindedir ancak edebiyattan görünen o ki amaca ulaşmak olası olabilir *