iltasyazilim
FD Üye
Atatürk'ün edebiyatla ilgili görüşlerini açıklama ettiği özdeyişler
Cevap: Atatürk'ün edebiyatla ilgili görüşlerini ifade ettiği özdeyişler
Edebiyat denildiği süre şu anlaşılabilir: Laf ve anlamı yni insan beyninde yer ede her türlü bilgileri ve insan karakterinin en büyük duygularını bunları dinleyen ya da okuyanların çok ilgisini çekecek şekilde bildirmek ve kâğıda dökmek sanatı Bunun içindir fakat edebiyat ister nesir biçiminde olsun ister nazım şeklinde olsun tıpatıp resim gibi heykeltraşlık gibi özellikle müzik gibi güzel sanatlardan sayılmaktadır
İnsanlıkta en müspet ilim ve en ince teknik esaslarına dayanan hayatla ve kanla karşılamak kendileri için gerekli olan askerlik gibi yüksek bir idealist iş bile kendini içinde bulunduğu topluma anlatabilmek ve bu büyük insanlık ve mertlik yolculuğunu hazırlayabilmek için uyandırıcı yönlendirici harekete geçirici ve nihayet fedakâr ve kahraman yapıcı vasıtayı edebiyatta bulur
Bu itibarla edebiyatın her insan topluluğu ve bu topluluğun şimdiki durumunu ve geleceğini koruyan ve koruyacak olan her kuruluş için en esaslı eğitim vasıtalarından biri olduğu kolaylıkla anlaşılabilir
Bunun içindir fakat Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı edebiyat öğretiminde şu noktalara özellikle tartı ve kıymet vemelidir:
1 Türk çocuğunun kafasını allah vergisi sahip olduğu dikkat ve özene kadar oluşturmak; bu Cumhuriyetin sağlıkla ilgili olan bakanlığa da düşen bir vazifedir
2 Hoş korunan Türk kafa ve zekâlarını açmak dağıtmak genişletmek Bu özellikle Kültür Bakanlığı'nın vazifesidir Aynı Zamanda yetenekli Türk çocuklarının kafalarına müspet ilim ve fiziksel teknik kavramları yalnız nazari ( kurumsal ) olarak yok bununla beraber pratik vasıtalar ile de değiştirmekKaynakwh webhatticom: atatürkün edebiyatla ilgili özdeyişleri
3 Bir taraftan da Türk kafalarındaki kabiliyetleri Türk karakterindeki sağlamlıkları Türk duygularındaki yükseklik ve genişlikleri kendilerini hiç zorlamadan doğal bir şekilde ve olduğu gibi ifadeye onları alıştırmak
Bunlar yapılınca netice şu olacaktır: Türk çocuğu konuşurken onun açıklama ve anlatış şekli Türk çocuğu yazarken onun ifade ve üslûbu kendisini dinleyenleri onun yürüdüğü yola götürebilecek bu kabiliyeti baştan sona Türk çocuğu kendisini dinleyen veya yazısını okuyanları peşine takarak yüksek Türk idealine iletebilecek ulaştırabilecektir
Bu edebiyat görüşü böyle bir edebiyat öğretimi sayesindedir ama edebiyattan görünüşe göre amaca ulaşmak mümkün olabilir *
Cevap: Atatürk'ün edebiyatla ilgili görüşlerini ifade ettiği özdeyişler
Edebiyat denildiği süre şu anlaşılabilir: Laf ve anlamı yni insan beyninde yer ede her türlü bilgileri ve insan karakterinin en büyük duygularını bunları dinleyen ya da okuyanların çok ilgisini çekecek şekilde bildirmek ve kâğıda dökmek sanatı Bunun içindir fakat edebiyat ister nesir biçiminde olsun ister nazım şeklinde olsun tıpatıp resim gibi heykeltraşlık gibi özellikle müzik gibi güzel sanatlardan sayılmaktadır
İnsanlıkta en müspet ilim ve en ince teknik esaslarına dayanan hayatla ve kanla karşılamak kendileri için gerekli olan askerlik gibi yüksek bir idealist iş bile kendini içinde bulunduğu topluma anlatabilmek ve bu büyük insanlık ve mertlik yolculuğunu hazırlayabilmek için uyandırıcı yönlendirici harekete geçirici ve nihayet fedakâr ve kahraman yapıcı vasıtayı edebiyatta bulur
Bu itibarla edebiyatın her insan topluluğu ve bu topluluğun şimdiki durumunu ve geleceğini koruyan ve koruyacak olan her kuruluş için en esaslı eğitim vasıtalarından biri olduğu kolaylıkla anlaşılabilir
Bunun içindir fakat Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı edebiyat öğretiminde şu noktalara özellikle tartı ve kıymet vemelidir:
1 Türk çocuğunun kafasını allah vergisi sahip olduğu dikkat ve özene kadar oluşturmak; bu Cumhuriyetin sağlıkla ilgili olan bakanlığa da düşen bir vazifedir
2 Hoş korunan Türk kafa ve zekâlarını açmak dağıtmak genişletmek Bu özellikle Kültür Bakanlığı'nın vazifesidir Aynı Zamanda yetenekli Türk çocuklarının kafalarına müspet ilim ve fiziksel teknik kavramları yalnız nazari ( kurumsal ) olarak yok bununla beraber pratik vasıtalar ile de değiştirmekKaynakwh webhatticom: atatürkün edebiyatla ilgili özdeyişleri
3 Bir taraftan da Türk kafalarındaki kabiliyetleri Türk karakterindeki sağlamlıkları Türk duygularındaki yükseklik ve genişlikleri kendilerini hiç zorlamadan doğal bir şekilde ve olduğu gibi ifadeye onları alıştırmak
Bunlar yapılınca netice şu olacaktır: Türk çocuğu konuşurken onun açıklama ve anlatış şekli Türk çocuğu yazarken onun ifade ve üslûbu kendisini dinleyenleri onun yürüdüğü yola götürebilecek bu kabiliyeti baştan sona Türk çocuğu kendisini dinleyen veya yazısını okuyanları peşine takarak yüksek Türk idealine iletebilecek ulaştırabilecektir
Bu edebiyat görüşü böyle bir edebiyat öğretimi sayesindedir ama edebiyattan görünüşe göre amaca ulaşmak mümkün olabilir *