Atatürk'ün Eğitim ve Öğretmenlik Üstüne Görüşleri 1549312565 1549312565 ataturkunegitimveogretmenlikuzerinegorusleri5c58a23f091b2ataturkunegitimveogretmenlikuzerinegorusleri5c58a23f091b2 http:wwwmkemalataturkcomimagesokulda001 Eğitim sistemimizdeki sorunlar malumunuz Okullardaki eksikliklerden, hoca yetiştirme sistemine dek çoğu alanda sorun var Cumhuriyetin ilk yıllarında öğretmenlik en kayda değer devlet memurluğu sayılırken, bugün öğretmenler mevsimlik işçiler haline döndü Öğretmenlik mesleği yıldan yıla o kadar değerinde kaybetmiş olacak oysa ; eskiden hiç bir şey olmazsam öğretmen olurumsözü söylenirdi Derhal ise bu ilginç laf bile bir şey ifade etmiyor Acaba, öyle eksikliğin olduğu Başöğretmen Atatürk' ün döneminde bu sorunlar nasıl aşıldı? Hiç merak ediyor muyuz? Sorunları çözmek birazcık azimle, biraz da köklü değişimlerle galiba İşte bu noktada, Atatürk'ün eğitim ve öğretmenliğe verdiği önemi anlatan bir takım sözlerini sizler için toparlamaya çalıştım : *Bir ahali irfan ordusuna sahip olmadıkça, muharebe meydanlarında ne dek aydınlık zaferler elde ederse etsin, o zaferlerin kalıcı sonuçlar vermesi fakat irfan ordusuna bağlıdır (1923) *Öğretmenler her fırsattan yararlanarak halka koşmalı, millet ile beraber olmalı ve ırk, öğretmenin çocuğa yalnız alfabe okutan bir varlıktan ibaret olmayacağını anlamalıdır (1927) *Ulusal eğitimde hızla yüksek bir seviyeye çıkacak olan bir milletin, yaşam mücadelesinde fiziki ve manevi bütün kudretlerinin artacağı muhakkaktır (1928) *Milli eğitim ışığının memleketin en derin köşelerine değin ulaşmasına, yayılmasına özellikle uyarı ediyoruz (1924) *En kayda değer ve verimli vazifelerimiz ulusal eğitim işleridir Ulusal eğitim işlerinde şüphesiz zafere gelmek lazımdır Bir milletin hakiki kurtuluşu fakat bu şekilde olur Bu zaferin sağlanması için hepimizin tek gövde ve tek düşünce olarak bir program üzerinde çalışması lazımdır Kendimce, bu programın iki esaslı noktası vardır: (a) Sosyal hayatımızın ihtiyaçlarına uygun olması (b) Çağın gereklerine uymasıdır (1922) *Milli Eğitim programımızın, Milli Eğitim siyasetimizin temel taşı, cahilliğin yok edilmesidir Cehalet değil edilmedikçe, yerimizdeyiz Uygun duran bir şey ise geriye doğru gidiyor, demektir Bir taraftan genel olan cahilliği değil etmeye çalışmakla beraber, diğer taraftan toplumsal yaşamda şahsen etkin ve faydalı, bereketli elemanlar geliştirmek lazımdır Bu da ilk ve orta öğretimin uygulamalı bir şekilde olmasıyla mümkündür Ama bu sayede toplumlar meslek adamlarına, sanatkarlarına sahip olur Şüphesiz ulusal dehamızı ilerletmek, hislerimizi layık olduğu dereceye içeri almamak için yüksek meslek sahiplerini de yetiştireceğiz Çocuklarımızı da ayni öğretim derecelerinden geçirerek yetiştireceğiz (1922) *Gelecek için yetiştirilen vatan çocuklarına, hiçbir güçlük karşı baş eğmeyerek tam dayanıklılık ve sağlamlık ile çalışmalarını ve öğrenimdeki çocuklarımızın anne ve babalarına da yavrularının öğrenimlerini tamamlaması için her fedakarlığı göze almaktan çekinmemelerini nasihat ederim Büyük tehlikeler önünde, uyanan milletlerin kararlarında ne dek ısrarlı olduklarını tarih doğrulamaktadır Silahı ile olduğu gibi kafasıyla da çaba mecburiyetinde olan milletimizin, birincisinde gösterdiği kudreti ikincisinde de göstereceğine asla şüphem yoktur (1921) *Ilk ve orta öğretim mutlaka insanlığın ve medeniyetin gerektirdiği ilmi ve fenni versin, ama öyle pratik bir şekilde versin ancak, çocuk okuldan çıktığı süre aç kalmaya mahkûm olmadığına kesin olsun 1922) *Ulusal Eğitimin gayesi yalnız hükümete memur yetiştirmek yok, daha fazla memlekete ahlaklı, karakterli, cumhuriyetçi, inkılâpçı, olumlu, atılgan, başladığı işleri başarabilecek kabiliyette, dürüst, dalgın, iradeli, hayatta rastlayacağı engelleri aşmaya kudretli, karakter sahibi genç yetiştirmektir Bunun için de öğretim programları ve sistemleri ona kadar düzenlenmelidir (1923) *Okullarda öğretim vazifesinin güvenilebilir ellere teslimini, memleket evladının, o vazifeyi kendine keza bir iş, ayrıca bir ideal sayacak üstün ve saygıdeğer öğretmenler göre yetitirilmesini sağlamak için öğretmenlik, diğer özgürlük ve yüksek meslekler gibi, derece ilerlemeye ve her halde kolaylık sağlamaya uygun bir iş haline getirilmelidir Dünyanın her tarafında öğretmenler insan toplumunun en fedakar ve saygın unsurlarıdır (1923) *Milletleri kurtaranlar yalnız ve ama öğretmenlerdir Öğretmenden, eğiticiden yoksun bir halk hemen şimdi halk müziği adını elde etmek kabiliyetini kazanmamıştır Ona basit bir kitle denir, halk denemez Bir kitle halk müziği yapabilmek için mutlaka eğiticilere, öğretmenlere muhtaçtır (1925) *Yeni tür, en büyük Cumhuriyetçilik dersini bugünkü öğretmenler topluluğundan ve onların yetiştirecekleri öğretmenlerden alacaktır (1924) *Türkiye’nin birkaç yıla sığdırdığı askeri, siyasi, idari inkılâplar sizin, sayın öğretmenler, sizin sosyal ve fikri inkılâptaki başarılarınızla pekiştirilecektir Hiçbir vakit hatırlarınızdan çıkmasın fakat, Cumhuriyet sizden “fikri özgürlük, vicdanı serbest, irfanı hür nesiller ister (1924) *(Öğretmenler) Ordularımızın kazandığı başarı, sizin ve sizin ordularınızın zaferi için yalnız zemin hazırladıhakiki zaferi siz kazanacak ve devam ettireceksiniz ve mutlaka başarılı olacaksınız Ben ve sarsılmaz imanla tüm arkadaşlarım, sizi takip edeceğiz ve sizin karşılaşacağınız engelleri kıracağız (1922) *Öğretmenler; yeni nesli Cumhuriyetin fedakâr hoca ve eğitimcileri, sizler yetiştireceksiniz, yeni cins sizin eseriniz olacaktır Eserin kıymeti, sizin beceriniz ve fedakarlığınızın derecesiyle orantılı olacaktırCumhuriyet; fikren, ilmen, fennen, fiziksel olarak kuvvetli ve yüksek karakterli koruyucular ister Yeni nesli, bu nitelik ve kabiliyette geliştirmek sizin elinizdedirSizin başarınız, Cumhuriyetin başarısı olacaktır (1924) *Hedefe yalnız çocukları yetiştirmekle ulaşamayız! Çocuklar geleceğindir Çocuklar geleceği yapacak adamlardır Fakat geleceği yapacak olan bu çocukları yetiştirecek analar, babalar, kardeşler tümü çoktan az çok aydınlatılmalıdır fakat, yetiştirecekleri çocukları bu millet ve memlekete hizmet edebilecek, yararlı ve yararlı olabilecek şekilde yetiştirsinler! hiç olmazsa yetiştirmek lüzumuna inansınlar! Okullardan diğer gazeteler, ufak dergiler köylere kadar yayınlanıp dağıtılmalıdır Bizim köylümüz ne gazete ne dergi vs okumaz Bilenler bilmeyenleri toplayıp, okutmayı, onlara okumayı anlatmayı bir vazife bilmelidir (1923) *Hayatın her alıştırma safhasında olduğu gibi özellikle öğretim hayatında sıkı disiplin başarının esasıdır Müdürler ve öğretim kadroları disiplini sağlamaya, öğrenci ise disipline uymaya mecburdur Öğretmenler! Erkek ve kız çocuklarımızın eşdeğer olarak, tüm öğrenim basamaklarındaki eğitim ve öğrenimlerinin iş ilkesine dayanması önemlidir Yurt çocukları , her öğrenim basamağında, tutumsal alanda yapıcı, etkili ve başarılı olacak biçimde donatılmalıdır Milli törelerimiz, medenilik ilkeleriyle ve özgür düşüncelerle geliştirilmeli, güçlendirilmelidir Bu, fazla önemlidir; bilhassa dikkatinizi çekerim Korkuya dayanan etik, bir erdem olmadıktan diğer, güvenilir de değildirBaylar, bu görüşümde sizin yüzde yüz benimle birlikte olduğunuzdan kuşkum yoktur Genel eğitim ve öğretim programımız da bu ilkeleri kapsamaktadır Yine de biliyorsunuz ki, bu görüşlerin, bu programların belli ve açık olması, çok kayda değer olmakla birlikte, faydalı ve verimli olabilmesi, onların, tatmin edici, anlayışlı ve fedakâr öğretmenlerce okullarımızda koskocoman bir özen ve mücadele ile uygulanmasına bağlıdır İşte, özellikle sizden rica edeceğim şey budur Sizin başarınız, Cumhuriyetin başarısı olacaktır Arkadaşlar, yeni Türkiye'nin birkaç yıla sığdırdığı askerlik, siyaset ve idare alanlarındaki devrimler, sizin; sayın öğretmenler, sizin toplumda ve düşünce yaşamınızda yapacağınız devrimlerdeki başarınızla gerçekleşecektir Hiçbir vakit unutmayın oysa, Cumhuriyet sizden fikri özgürlük, vicdanı özgür, irfanı özgürlüknesiller ister (25 Ağustos 1924)