iltasyazilim
FD Üye
Atatürk'ün Eğitim İle İlgili Sözleri,
Atatürkün Milli Eğitimle İlgili Vecizeleri,
Atatürkün Ulusal Eğitime verdiği yük,
ATATÜRK'ÜN EĞİTİM ÖĞRETİM İLE İLGİLİ ÖZLÜ SÖZLERİ
En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır Bir milletin hakikî kurtuluşu oysa bu suretle olur
1922
İlim ve teknikle ilgili teşebbüslerin etkinlik merkezi mekteptir Bu sebeple lâzımdır Okul adını defalarca beraber hürmetle, saygıyla analım: Okul genç beyinlere, insanlığa hürmeti, halk ve memlekete sevgiyi, şerefi bağımsızlığı öğretir Bağımsızlık tehlikeye düştüğü zaman onu kurtarmak için izlenmesi uygun olan en içten yolu belletir Memleket ve milleti kurtarmağa çalışanların aynı zamanda mesleklerinde birer namuslu uzman ve birer çalışkan bilgin olmaları lâzımdır Bunu tedarik eden mekteptir Ama bu şekilde her türlü teşebbüslerin mantıkî neticelere erişmesi olası olur
1922
Milletimizin siyasî, toplumsal hayatında, milletimizin fikrî terbiyesinde rehberimiz ilim ve teknik olacaktır Okul doğru, mektebin vereceği ilim ve teknik sayesindedir ama Türk milleti, Türk sanatı, ekonomisi, Türk şiir ve edebiyatı, tüm güzelliğiyle gelişir
1922
Memleketimizi, toplumumuzu reel hedefe, mutluluğa eriştirmek için iki orduya gereksinim vardır Biri vatanın hayatını kurtaran asker ordusu, diğeri milletin istikbalinin yoğuran kültür ordusu Bu iki ordunun her ikisi de kıymetlidir, yücedir, verimlidir, saygıdeğerdir Lakin bu iki ordudan hangisi daha kıymetlidir, hangisi diğerine üstün tutulur? Kuşkusuz böyle bir seçim yapılamaz, bu iki ordunun ikisi de hayatîdir
1923
Yalnız siz, kültür ordusu mensupları, sizleri yan olduğunuz ordunun değer ve kutsiyetini açıklama yapmak için şunu söyleyeyim ancak sizler ölen ve öldüren birinci orduya niçin öldürüp niçin öldüğünü öğreten bir ordunun fertlerisiniz
1923
Bir halk kültür ordusuna malik olmadıkça, muharebe meydanlarında ne dek parlak zaferler elde ederse etsin o zaferlerin aralıksız neticeler vermesi ama kültür ordusunun varlığına bağlıdır Bu ikinci ordu olmadan birinci ordunun verimli sonuçları kaybolur
1923
Milletleri kurtaranlar yalnız ve oysa öğretmenlerdir Öğretmenden, eğiticiden yoksun bir insanlar hemen şimdi ırk adını almak istidadını kazanmamıştır Ona alelâde bir kitle denir, halk denemez Bir kitle ırk olabilmek için mutlaka eğiticilere, öğretmenlere muhtaçtır
1925
Memleketi ilim, kültür, iktisat ve bayındırlık sahasında da takviye etmek, milletimizin her hususta böylece verimli olan kabiliyetlerini , gelecek nesillere sağlam, değişmeyen ve olumlu bir karakter devretmek lâzımdır Bu kutsal amaçları edinmek için savaşan aydın kuvvetlerin arasında öğretmenler en mühim ve nazik yeri almaktadırlar
1923
Mekteplerde öğretim vazifesinin itimada şayan ellere teslimini, memleket evlâdının, o vazifeyi kendine hem bir iş, hem bir ülkü sayacak, üstün ve saygıdeğer öğretmenler kadar yetiştirilmesini temin için öğretmenlik, öteki hür ve yüksek meslekler gibi, derece derece ilerlemeye ve her halde kolaylık teminine müsait bir meslek haline konulmalıdır Dünyanın her tarafında öğretmenler, toplumun en fedakâr ve saygın unsurlarıdır
1923
Yeni tür, en büyük cumhuriyetçilik dersini bugünkü öğretmenler topluluğundan ve onların yetiştirecekleri öğretmenlerden alacaktır
1924
Öğretmenler! Yeni nesli, cumhuriyetin fedakâr hoca ve eğitimcileri, sizler yetiştireceksiniz Ve yeni nesil, sizin eseriniz olacaktır Eserin kıymeti, sizin maharetiniz ve fedakârlığınız derecesiyle orantılı bulunacaktır Cumhuriyet; fikren, ilmen, fennen, bedenen adaleli ve yüksek karakterli koruyucular ister! Yeni nesli, bu özellik ve kabiliyette yetiştirmek sizin elinizdedir
1924
Birincil ve orta öğretim mutlaka insanlığın ve medeniyetin gerektirdiği ilmi ve tekniği versin, fakat böylece pratik bir tarzda versin ancak çocuk okuldan çıktığı süre aç kalmağa mahkûm olmadığına belirli olun
1931
Eğitimdir ancak, bir milleti bağımsızlık, bağımsız, şanlı, yüksek bir toplum halinde yaşatır, veya bir milleti kölelik ve yoksulluğa terkeder
1925
Çocuklarımıza ve gençlerimize vereceğimiz tahsilin hududu ne olursa olsun, onlara esaslı olarak şunları öğreteceğiz: 1 Milliyetine, 2 Türkiye Devletine, 3 Türkiye Büyük Halk Müziği Meclisine; düşman olanlarla uğraş lüzumu Fertleri bu uğraş gerekleri ve vasıtalariyle donanmayan milletler için yaşama hakkı yoktur Mücadele, uğraş lâzımdır
1922
Gelecek için hazırlanan vatan evlâdına, hiçbir zorluk karşısında başeğmeyerek tam katlanma ve katlanma ile çalışmalarını ve öğrenimdeki çocuklarımızın anne ve babalarına yavrularının tahsillerinin tamamlanması için her fedakârlığı göze almaktan çekinmemelerini tavsiye ederim
1921
Büyük tehlikeler önünde uyanan milletlerin ne değin istikrarlı olduklarını tarih doğrulamaktadır Silâhiyle olduğu gibi kafasıyla da mücadele mecburiyetinde olan milletimizin, birincisinde gösterdiği kudreti ikincisinde de göstereceğine katiyen şüphem yoktur
1921
Çocuklarımız ve gençlerimiz yetiştirilirken onlara bilhassa varlığı ile, hakkı ile, birliği ile çelişen bütün yabancı unsurlarla mücadele lüzumu ve millî düşünceleri tam bir imanla her mukabil fikre aleyhinde kuvvetle ve fedakârâne müdafaa zorunluluğu aşılanmalıdır Yeni neslin tüm ruhsal kuvvetlerine bu özellik ve kabiliyetin zerki mühimdir Daimî ve müthiş bir savaş biçiminde beliren milletler hayatının felsefesi, egemen ve mesut kalmak isteyen her halk için bu yüksek özellikleri kuvvetle istemektedir
1921 *
Atatürkün Milli Eğitimle İlgili Vecizeleri,
Atatürkün Ulusal Eğitime verdiği yük,
ATATÜRK'ÜN EĞİTİM ÖĞRETİM İLE İLGİLİ ÖZLÜ SÖZLERİ
En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır Bir milletin hakikî kurtuluşu oysa bu suretle olur
1922
İlim ve teknikle ilgili teşebbüslerin etkinlik merkezi mekteptir Bu sebeple lâzımdır Okul adını defalarca beraber hürmetle, saygıyla analım: Okul genç beyinlere, insanlığa hürmeti, halk ve memlekete sevgiyi, şerefi bağımsızlığı öğretir Bağımsızlık tehlikeye düştüğü zaman onu kurtarmak için izlenmesi uygun olan en içten yolu belletir Memleket ve milleti kurtarmağa çalışanların aynı zamanda mesleklerinde birer namuslu uzman ve birer çalışkan bilgin olmaları lâzımdır Bunu tedarik eden mekteptir Ama bu şekilde her türlü teşebbüslerin mantıkî neticelere erişmesi olası olur
1922
Milletimizin siyasî, toplumsal hayatında, milletimizin fikrî terbiyesinde rehberimiz ilim ve teknik olacaktır Okul doğru, mektebin vereceği ilim ve teknik sayesindedir ama Türk milleti, Türk sanatı, ekonomisi, Türk şiir ve edebiyatı, tüm güzelliğiyle gelişir
1922
Memleketimizi, toplumumuzu reel hedefe, mutluluğa eriştirmek için iki orduya gereksinim vardır Biri vatanın hayatını kurtaran asker ordusu, diğeri milletin istikbalinin yoğuran kültür ordusu Bu iki ordunun her ikisi de kıymetlidir, yücedir, verimlidir, saygıdeğerdir Lakin bu iki ordudan hangisi daha kıymetlidir, hangisi diğerine üstün tutulur? Kuşkusuz böyle bir seçim yapılamaz, bu iki ordunun ikisi de hayatîdir
1923
Yalnız siz, kültür ordusu mensupları, sizleri yan olduğunuz ordunun değer ve kutsiyetini açıklama yapmak için şunu söyleyeyim ancak sizler ölen ve öldüren birinci orduya niçin öldürüp niçin öldüğünü öğreten bir ordunun fertlerisiniz
1923
Bir halk kültür ordusuna malik olmadıkça, muharebe meydanlarında ne dek parlak zaferler elde ederse etsin o zaferlerin aralıksız neticeler vermesi ama kültür ordusunun varlığına bağlıdır Bu ikinci ordu olmadan birinci ordunun verimli sonuçları kaybolur
1923
Milletleri kurtaranlar yalnız ve oysa öğretmenlerdir Öğretmenden, eğiticiden yoksun bir insanlar hemen şimdi ırk adını almak istidadını kazanmamıştır Ona alelâde bir kitle denir, halk denemez Bir kitle ırk olabilmek için mutlaka eğiticilere, öğretmenlere muhtaçtır
1925
Memleketi ilim, kültür, iktisat ve bayındırlık sahasında da takviye etmek, milletimizin her hususta böylece verimli olan kabiliyetlerini , gelecek nesillere sağlam, değişmeyen ve olumlu bir karakter devretmek lâzımdır Bu kutsal amaçları edinmek için savaşan aydın kuvvetlerin arasında öğretmenler en mühim ve nazik yeri almaktadırlar
1923
Mekteplerde öğretim vazifesinin itimada şayan ellere teslimini, memleket evlâdının, o vazifeyi kendine hem bir iş, hem bir ülkü sayacak, üstün ve saygıdeğer öğretmenler kadar yetiştirilmesini temin için öğretmenlik, öteki hür ve yüksek meslekler gibi, derece derece ilerlemeye ve her halde kolaylık teminine müsait bir meslek haline konulmalıdır Dünyanın her tarafında öğretmenler, toplumun en fedakâr ve saygın unsurlarıdır
1923
Yeni tür, en büyük cumhuriyetçilik dersini bugünkü öğretmenler topluluğundan ve onların yetiştirecekleri öğretmenlerden alacaktır
1924
Öğretmenler! Yeni nesli, cumhuriyetin fedakâr hoca ve eğitimcileri, sizler yetiştireceksiniz Ve yeni nesil, sizin eseriniz olacaktır Eserin kıymeti, sizin maharetiniz ve fedakârlığınız derecesiyle orantılı bulunacaktır Cumhuriyet; fikren, ilmen, fennen, bedenen adaleli ve yüksek karakterli koruyucular ister! Yeni nesli, bu özellik ve kabiliyette yetiştirmek sizin elinizdedir
1924
Birincil ve orta öğretim mutlaka insanlığın ve medeniyetin gerektirdiği ilmi ve tekniği versin, fakat böylece pratik bir tarzda versin ancak çocuk okuldan çıktığı süre aç kalmağa mahkûm olmadığına belirli olun
1931
Eğitimdir ancak, bir milleti bağımsızlık, bağımsız, şanlı, yüksek bir toplum halinde yaşatır, veya bir milleti kölelik ve yoksulluğa terkeder
1925
Çocuklarımıza ve gençlerimize vereceğimiz tahsilin hududu ne olursa olsun, onlara esaslı olarak şunları öğreteceğiz: 1 Milliyetine, 2 Türkiye Devletine, 3 Türkiye Büyük Halk Müziği Meclisine; düşman olanlarla uğraş lüzumu Fertleri bu uğraş gerekleri ve vasıtalariyle donanmayan milletler için yaşama hakkı yoktur Mücadele, uğraş lâzımdır
1922
Gelecek için hazırlanan vatan evlâdına, hiçbir zorluk karşısında başeğmeyerek tam katlanma ve katlanma ile çalışmalarını ve öğrenimdeki çocuklarımızın anne ve babalarına yavrularının tahsillerinin tamamlanması için her fedakârlığı göze almaktan çekinmemelerini tavsiye ederim
1921
Büyük tehlikeler önünde uyanan milletlerin ne değin istikrarlı olduklarını tarih doğrulamaktadır Silâhiyle olduğu gibi kafasıyla da mücadele mecburiyetinde olan milletimizin, birincisinde gösterdiği kudreti ikincisinde de göstereceğine katiyen şüphem yoktur
1921
Çocuklarımız ve gençlerimiz yetiştirilirken onlara bilhassa varlığı ile, hakkı ile, birliği ile çelişen bütün yabancı unsurlarla mücadele lüzumu ve millî düşünceleri tam bir imanla her mukabil fikre aleyhinde kuvvetle ve fedakârâne müdafaa zorunluluğu aşılanmalıdır Yeni neslin tüm ruhsal kuvvetlerine bu özellik ve kabiliyetin zerki mühimdir Daimî ve müthiş bir savaş biçiminde beliren milletler hayatının felsefesi, egemen ve mesut kalmak isteyen her halk için bu yüksek özellikleri kuvvetle istemektedir
1921 *