Ataturk eğitime neden onem vermiştir, Ataturkun oğrenime verdiği onem nedir, Ataturk nicin eğitim oğretime onem vermiş, Ataturkun oğrenim icin yaptığı calışmalar neler
Ataturk, kurduğu modern devletin devamlılığının, modern ve cağdaş bir eğitimle mumkun olabileceğini duşunuyordu Bu nedenle Birinci Dunya Savaşı yıllarından başlayarak, ceşitli vesilelerle oğretmenlere ve halka seslenmiş, eğitimle ilgili konuşmalar yapmıştır Okulları ziyaret etmiş, derslere girip oğretmenleri izlemiş ve onların kendilerini geliştirmesine onem vermiştir Ataturk un eğitime verdiği onem ve bununla gercekleşen olumlu gelişmeler, diğer milletlere de ornek olmuştur
Ataturk un de bizzat icinde bulunduğu eğitim seferberliğinde cok kısa surede onemli gelişmeler sağlandı Halkın okumayazma seviyesini yukseltmek ve halka yeni harfleri oğretmek icin millet mektepleri acıldı Boylece, topyekun bir okuma yazma seferberliği başlatıldı Bunlara bağlı olarak, askerliklerini onbaşı ve cavuş olarak yapanların eğitici olarak katıldıkları eğitmen kursları ve koy oğretmen okulları acıldı Bu okullarda, temel eğitimin yanı sıra, koylumuzun temel ihtiyacı olan tarım bilgileri ve marangozluk, demircilik, duvarcılık gibi el sanatlarının oğretilmesine onem verildi
Ayrıca 19 Şubat 1932 de yine bu eğitim seferberliğine bağlı olarak, buyuk merkezlerde Halkevleri, kucuk merkezlerde ise Halkodaları kuruldu Bu kurumlar, calışmalarına 9 ayrı alanda faaliyet gostererek başlamışlardır
Halkevlerinin Calışma Alanları
1 Dil, edebiyat, tarih
2 Guzel sanatlar
3 Temsil
4 Spor
5 İctimai yardım
6 Halk dersaneleri
7 Kutuphane ve neşriyat
8 Koyculuk
9 Muze ve sergi alanlarıdır
Halkevleri;
okullarını bitiren vatandaşlarımızın, okul sonrası da kultur seviyelerini yukseltmek, Ataturk ilke ve inkılaplarını halka anlatmak icin de gorev yapmıştır Sonraki yıllarda bir siyasi partinin etkisiyle faaliyetlerini surdurmeye başlayan Halkevleri, cok partili hayata gecişten sonra kapatılır 1960 yılından sonra, ozel izinle yeniden acılan Halkevleri, eski işlerliğini bir daha yakalayamaz
Surdurulen milli eğitim faaliyetleri neticesinde;
1927 yılında okuma yazma bilenlerin oranı %106 iken bu oran 1935 yılında %192 ya yukselmiştir
Okuma yazma bilenlerin nufusa gore kadın ve erkek oranları 1935 yılında, kadın: %82, erkek: %293 ve toplamda %192 olarak tespit edilmiştir
Yukarıdaki tablolardan, Ataturk un milli eğitime vermiş olduğu onem acıkca belli olmaktadır
Ataturk un oğrenime verdiği onemi, aşağıdaki sozlerine bakarak da anlamaya calışabiliriz:
En muhim ve feyizli vazifelerimiz milli eğitim işleridir Milli eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lazımdır Bir milletin hakiki kurtuluşu ancak bu suretle olur
İlim ve fenle ilgili teşebbuslerin faaliyet merkezi ise mekteptir Bu sebeple mektep lazımdır Mektep adını hep beraber hurmetle, saygıyla analım! Mektep genc beyinlere, insanlığa hurmeti, millet ve memlekete sevgiyi, şerefi bağımsızlığı oğretir Bağımsızlık tehlikeye duştuğu zaman onu kurtarmak icin izlenmesi uygun olan en doğru yolu belletir Memleket ve milleti kurtarmağa calışanların aynı zamanda mesleklerinde birer namuslu uzman ve birer calışkan bilgin olmaları lazımdır Bunu temin eden mekteptir Ancak bu şekilde her turlu teşebbuslerin mantıki neticelere erişmesi mumkun olur
Memleketimizi, topluluğumuzu gercek hedefe mutluluğa eriştirmek icin iki orduya ihtiyac vardır: Biri vatanın hayatını kurtaran asker ordusu, diğeri milletin istikbalini yoğuran kultur ordusu Bu iki ordunun her ikisi de kıymetlidir, yucedir, verimlidir, saygıdeğerdirBu iki ordunun ikisi de hayatidir Yalnız siz, kultur ordusu mensupları, sizlere bağlı olduğunuz ordunun kıymet ve kutsiyetini anlatmak icin size şunu soyleyeyim ki, sizler olen ve olduren birinci orduya nicin oldurup nicin olduğunu oğreten bir ordunun fertlerisiniz
Ataturk, kurduğu modern devletin devamlılığının, modern ve cağdaş bir eğitimle mumkun olabileceğini duşunuyordu Bu nedenle Birinci Dunya Savaşı yıllarından başlayarak, ceşitli vesilelerle oğretmenlere ve halka seslenmiş, eğitimle ilgili konuşmalar yapmıştır Okulları ziyaret etmiş, derslere girip oğretmenleri izlemiş ve onların kendilerini geliştirmesine onem vermiştir Ataturk un eğitime verdiği onem ve bununla gercekleşen olumlu gelişmeler, diğer milletlere de ornek olmuştur
Ataturk un de bizzat icinde bulunduğu eğitim seferberliğinde cok kısa surede onemli gelişmeler sağlandı Halkın okumayazma seviyesini yukseltmek ve halka yeni harfleri oğretmek icin millet mektepleri acıldı Boylece, topyekun bir okuma yazma seferberliği başlatıldı Bunlara bağlı olarak, askerliklerini onbaşı ve cavuş olarak yapanların eğitici olarak katıldıkları eğitmen kursları ve koy oğretmen okulları acıldı Bu okullarda, temel eğitimin yanı sıra, koylumuzun temel ihtiyacı olan tarım bilgileri ve marangozluk, demircilik, duvarcılık gibi el sanatlarının oğretilmesine onem verildi
Ayrıca 19 Şubat 1932 de yine bu eğitim seferberliğine bağlı olarak, buyuk merkezlerde Halkevleri, kucuk merkezlerde ise Halkodaları kuruldu Bu kurumlar, calışmalarına 9 ayrı alanda faaliyet gostererek başlamışlardır
Halkevlerinin Calışma Alanları
1 Dil, edebiyat, tarih
2 Guzel sanatlar
3 Temsil
4 Spor
5 İctimai yardım
6 Halk dersaneleri
7 Kutuphane ve neşriyat
8 Koyculuk
9 Muze ve sergi alanlarıdır
Halkevleri;
okullarını bitiren vatandaşlarımızın, okul sonrası da kultur seviyelerini yukseltmek, Ataturk ilke ve inkılaplarını halka anlatmak icin de gorev yapmıştır Sonraki yıllarda bir siyasi partinin etkisiyle faaliyetlerini surdurmeye başlayan Halkevleri, cok partili hayata gecişten sonra kapatılır 1960 yılından sonra, ozel izinle yeniden acılan Halkevleri, eski işlerliğini bir daha yakalayamaz
Surdurulen milli eğitim faaliyetleri neticesinde;
1927 yılında okuma yazma bilenlerin oranı %106 iken bu oran 1935 yılında %192 ya yukselmiştir
Okuma yazma bilenlerin nufusa gore kadın ve erkek oranları 1935 yılında, kadın: %82, erkek: %293 ve toplamda %192 olarak tespit edilmiştir
Yukarıdaki tablolardan, Ataturk un milli eğitime vermiş olduğu onem acıkca belli olmaktadır
Ataturk un oğrenime verdiği onemi, aşağıdaki sozlerine bakarak da anlamaya calışabiliriz:
En muhim ve feyizli vazifelerimiz milli eğitim işleridir Milli eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lazımdır Bir milletin hakiki kurtuluşu ancak bu suretle olur
İlim ve fenle ilgili teşebbuslerin faaliyet merkezi ise mekteptir Bu sebeple mektep lazımdır Mektep adını hep beraber hurmetle, saygıyla analım! Mektep genc beyinlere, insanlığa hurmeti, millet ve memlekete sevgiyi, şerefi bağımsızlığı oğretir Bağımsızlık tehlikeye duştuğu zaman onu kurtarmak icin izlenmesi uygun olan en doğru yolu belletir Memleket ve milleti kurtarmağa calışanların aynı zamanda mesleklerinde birer namuslu uzman ve birer calışkan bilgin olmaları lazımdır Bunu temin eden mekteptir Ancak bu şekilde her turlu teşebbuslerin mantıki neticelere erişmesi mumkun olur
Memleketimizi, topluluğumuzu gercek hedefe mutluluğa eriştirmek icin iki orduya ihtiyac vardır: Biri vatanın hayatını kurtaran asker ordusu, diğeri milletin istikbalini yoğuran kultur ordusu Bu iki ordunun her ikisi de kıymetlidir, yucedir, verimlidir, saygıdeğerdirBu iki ordunun ikisi de hayatidir Yalnız siz, kultur ordusu mensupları, sizlere bağlı olduğunuz ordunun kıymet ve kutsiyetini anlatmak icin size şunu soyleyeyim ki, sizler olen ve olduren birinci orduya nicin oldurup nicin olduğunu oğreten bir ordunun fertlerisiniz