iltasyazilim
FD Üye
Atatürk'ün Yatı
Savarona bugüne değin yapı edilen kraliyete ait olmayan en büyük yattır Toplam uzunluğu 136 metre, direği 16 metre, iskeleti 61 metre ve en yüksek hızı 18 deniz mili, gezinti hızı ise 16 deniz milidir Başlıca süitin yanı sıra 17 lüks süitin alanı ortalama 50 metre karedir
Savarona, Brooklyn Köprüsü ’nü yapı eden mühendis John Roebling ’in kızı Emily Roebling Cadwallader göre hizmete sokuldu Bayan Cadwallader Savarona ’yı 1931 ’de Hamburg ’da Blohm ve Voss tersanelerinde 4 milyon dolara mülk etti
Savarona Atlantik, Akdeniz ve Kuzey Afrika sularını geçti lakin Cadwallader onu yüksek dışalım vergisinden nedeniyle Amerika Birleşmiş Devletleri ’ne sokamadı Yatı satmaya karar verdi ve 1938 yılında Savarona Türk Hükümeti göre satın alındı
Bu satmak sırasındaki olaylar zinciri şaşırtıcıdır 1938 yılında Kral VII Edward İstanbul ’u ziyaret etti ve o zamanki devlet yatı Ertuğrul ’da Mustafa Kemal Atatürk ’ün konuğu oldu Bacadan dökülen kurum Majestelerinin beyaz pazenlerini öylesine kirletti oysa Atatürk Ertuğrul ’u hurdaya yolladı ve yeni bir cumhurbaşkanlığı yatı araştırılması için emir verdi Türk bayrağı Mart 1938 ’de Southampton ’da Savarona ’ya çekildi
Yat, iki ay daha sonra bazı döşemeleri yenilendikten daha sonra Atatürk ’ün ölümcül hasta olduğu sırada İstanbul ’a geldi Atatürk ’ün Savarona ’da geçirdiği altı hafta boyunca kabine toplantıları düzenlendi, Romanya Kralı Carol da dahil elde etmek üzere manâlı konuklar, devlet başkanları ağırlandı Atatürk, 10 Kasım 1938 ’de Dolmabahçe sarayında öldü
Savarona, II Dünya Savaşı sonrasında Türk Deniz Kuvvetleri ’nin onu eğitim gemisi olarak kullanmasına değin bir daha yelken açmadı 1989 yılında Savarona ’yı hurdaya çıkarma kararı alındı; fakat Kahraman Sadıkoğlu son dakika kararıyla yatı 49 yıllığına kiraladı ve Savarona ’yı önceki görkeminden daha iyi bir hale kavuşturmak için fazla mücadele isteyen bitmiş döşeme işine başladı İçi Donald Starkey tarafından tasarlanan yatı bakım yapmak için 425 emekçi takriben üç sene çalıştı Savarona, bugün yolcusu olma ayrıcalığı kazananlara zarafeti ve lüksü yaşatarak bir kez daha dünya sularında seyretmektedir
*
Savarona bugüne değin yapı edilen kraliyete ait olmayan en büyük yattır Toplam uzunluğu 136 metre, direği 16 metre, iskeleti 61 metre ve en yüksek hızı 18 deniz mili, gezinti hızı ise 16 deniz milidir Başlıca süitin yanı sıra 17 lüks süitin alanı ortalama 50 metre karedir
Savarona, Brooklyn Köprüsü ’nü yapı eden mühendis John Roebling ’in kızı Emily Roebling Cadwallader göre hizmete sokuldu Bayan Cadwallader Savarona ’yı 1931 ’de Hamburg ’da Blohm ve Voss tersanelerinde 4 milyon dolara mülk etti
Savarona Atlantik, Akdeniz ve Kuzey Afrika sularını geçti lakin Cadwallader onu yüksek dışalım vergisinden nedeniyle Amerika Birleşmiş Devletleri ’ne sokamadı Yatı satmaya karar verdi ve 1938 yılında Savarona Türk Hükümeti göre satın alındı
Bu satmak sırasındaki olaylar zinciri şaşırtıcıdır 1938 yılında Kral VII Edward İstanbul ’u ziyaret etti ve o zamanki devlet yatı Ertuğrul ’da Mustafa Kemal Atatürk ’ün konuğu oldu Bacadan dökülen kurum Majestelerinin beyaz pazenlerini öylesine kirletti oysa Atatürk Ertuğrul ’u hurdaya yolladı ve yeni bir cumhurbaşkanlığı yatı araştırılması için emir verdi Türk bayrağı Mart 1938 ’de Southampton ’da Savarona ’ya çekildi
Yat, iki ay daha sonra bazı döşemeleri yenilendikten daha sonra Atatürk ’ün ölümcül hasta olduğu sırada İstanbul ’a geldi Atatürk ’ün Savarona ’da geçirdiği altı hafta boyunca kabine toplantıları düzenlendi, Romanya Kralı Carol da dahil elde etmek üzere manâlı konuklar, devlet başkanları ağırlandı Atatürk, 10 Kasım 1938 ’de Dolmabahçe sarayında öldü
Savarona, II Dünya Savaşı sonrasında Türk Deniz Kuvvetleri ’nin onu eğitim gemisi olarak kullanmasına değin bir daha yelken açmadı 1989 yılında Savarona ’yı hurdaya çıkarma kararı alındı; fakat Kahraman Sadıkoğlu son dakika kararıyla yatı 49 yıllığına kiraladı ve Savarona ’yı önceki görkeminden daha iyi bir hale kavuşturmak için fazla mücadele isteyen bitmiş döşeme işine başladı İçi Donald Starkey tarafından tasarlanan yatı bakım yapmak için 425 emekçi takriben üç sene çalıştı Savarona, bugün yolcusu olma ayrıcalığı kazananlara zarafeti ve lüksü yaşatarak bir kez daha dünya sularında seyretmektedir
*