Türkiye’de yalnızca 2018 yılında 71 futbol alanı büyüklüğünde AVM inşa edildi. AVM konusunda 2018 Avrupa şampiyonu Türkiye oldu. Türkiye’de son 4 yıldır ayda 1 AVM açılıyor.
Cushman & Wakefield tarafından hazırlanan “Avrupa Alışveriş Merkezleri Geliştirme Raporu” başlıklı araştırmasının sonuçlarına nazaran; Avrupa’daki alışveriş merkezi pazarı 2018’de 168,1 milyon metrekareye ulaştı. 2018’de Türkiye dahil tüm Avrupa’ya 2,6 milyon metrekarelik AVM inşa edilirken, bunun beşte biri Türkiye’de yapıldı. Türkiye’de yalnızca 2018’de 525 bin metrekarelik AVM inşa edildi.
AVM’ler önemli bir krizin içinde!
Buna karşılık plansızca inşa edilen AVM’ler önemli bir krizin içinde. Yurttaşın alım gücünün daralması AVM’leri seyirlik yerler haline getirdi. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD)Başkanı Sinan Öncel, her AVM’de ortalama 10 olmak üzere 4 binden fazla mağazanın hala boş durduğunu belirterek; “Caddelerde de emsal bir durum kelam konusu. Yüksek maliyetler nedeniyle büyük bir potansiyel boş duruyor. Biz kamu otoritesinin en azından bir iki yıl da olsa kiralamalarda yüzde 20’lik stopajı ve yüzde 18 oranındaki KDV’yi yüzde 8’e indirmesini talep ediyoruz.” dedi.
Tüketicinin harcamalarını kıstığının alandaki gözlemlerinden ve TÜİK bilgilerinden net bir biçimde görüldüğünü söz eden Öncel, “Örneğin TÜİK dataları mayıs ayında takvim tesirlerinden arındırılmış perakende satış hacminin bir evvelki yılın tıpkı ayına nazaran yüzde 3,7 daraldığını gösteriyor.
Tıpkı devirde cirolarda yüzde 15,6’lık bir artış var. Fakat bu artışın neredeyse tamamı maliyetlerin bir kısmının fiyatlara yansımasından kaynaklanıyor. Birinci 6 ayda perakende cirolarının gerçek manada ekside olduğunu söyleyebiliriz.” diye konuştu.