İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB), 25-26-27 Mayıs tarihlerinde gerçekleştirilen Interact Konferansı sırasında AdEx Benchmark Raporu'nu da yayınladı ve Türkiye dahil 28 Avrupa ülkesinin COVID-19'un gölgesinde geçen 2020 yılındaki dijital reklamcılık karnesini açıkladı. IAB'a nazaran dijital reklamcılık, 2020 yılında kıymetli bir gelişme kaydetti.
Dijital reklam pazarının ekran, arama motoru ve ilan sayfaları olmak üzere üç başlık altında incelendiği raporda bir evvelki yıla kıyasla yüzde 34,8 büyüme kaydeden Türkiye, dijital reklam pazarını en fazla büyüten ülke oldu. Ukrayna, yüzde 26,5 ile ikinci sırada yer aldı. Araştırmaya dahil edilen 28 ülkeden sırf 7 tanesi bir evvelki yıla kıyasla çift haneli büyüme kaydedebildi.
2020'de dijital reklam pazarı en fazla büyüyen 10 ülke
- Türkiye - yüzde 34,8
- Ukrayna - yüzde 26,5
- Sırbistan - yüzde 19,2
- Çekya - yüzde 14,8
- Bulgaristan - yüzde 14,3
- Romanya - yüzde 11
- Almanya - yüzde 10,4
- Avusturya - yüzde 9,3
- Hırvatistan - yüzde 8,2
- İrlanda - yüzde 7,7
Avrupa'daki toplam dijital reklam yatırımlarının 69 milyar euro düzeyine ulaştığını söz eden IAB İdare Konseyi Lideri Ayşen Akalın, çalışmayla ilgili olarak, "Türkiye en fazla büyüme gösteren ülke olurken, kişi başı gelir ve reklam harcamaları dikkate alındığında Avrupa’daki ülkeler ortasında en gerilerde yer almaktadır. Bu da Türkiye’de gerçekleşen dijital reklam yatırımlarının büyüme potansiyelini göstermektedir" tabirlerini kullandı.
Son 1 yılı meskende geçirmek, toplumsal medya kullanımını hatırı sayılır ölçüde artırdı ki bu kullanım artışı toplumsal medyadaki reklam yatırımlarını da artırmış durumda. AdEx Benchmark'a nazaran Türkiye, yüzde 44,8 büyüme ile toplumsal medya reklam yatırımları en fazla artan ülke oldu. Ayrıyeten Türkiye'de manzaralı reklamlar da yüzde 33,8 büyüme göstermiş durumda.
Bahis, ilan ve satış iştirakine (affiliate) geldiğinde Türkiye'yi yeniden tepede görüyoruz. Tüm Avrupa'da sadece 8 ülke bu alanda büyüme kaydedebilirken; Türkiye, yüzde 23,3 ile en fazla büyüme kaydeden ülke oldu.
IAB Avrupa CEO’su Townsend Feehand, çalışmayla ilgili olarak yaptığı açıklamada şu sözlere yer verdi:
"Tahmin edilemeyecek kadar şiddetli bir yıla karşın, 2020'de böylesine olumlu bir büyüme görmek hakikaten umut verici. Dijital reklamcılığı destekleme emelli bir kesim derneği olarak, Covid-19'un yatırımlar üzerindeki tesirine ait iç görüler sağlamaya ve üyelerimizi bu kuvvetli vakitlerde desteklemeye çalışıyoruz. Kesimin 2021'de gelişmeye devam edeceğine inanıyoruz"