iltasyazilim
FD Üye
Sual: Yazılarınızda, biz Kur’an ve hadisleri anlayamayacağımız için fıkıh kitabı okumamız gerektiğini bildirdiğiniz halde, neden âyet ve hadisleri delil olarak gösteriyorsunuz?
CEVAP
Biz hiçbir âyeti Kur'andan ve hiçbir hadisi hadis kitaplarından almıyoruz Doğru mana versek bile hata olur Çünkü buna yetkimiz yoktur Bir hadisi şerifte, (Kur’anı kendi görüşüne göre açıklayan kâfir olur) buyuruluyor
Bir kimse, kendi görüşüne göre Kur'anı kerime mana verse, verdiği mana doğru olsa da, meşru yoldan çıkarmadığı için, hata etmiş olur Verdiği mana yanlış ise kâfir olur (Berika)
Yine bir hadisi şerifte de buyuruluyor ki:
(Kur'anı kerimi, kendi görüşü ile açıklayan, doğru olsa dahi, mutlaka hata etmiştir) Nesai
İslam âlimleri bir konuyu anlatırken âyet ve hadisten delil vermişse, biz onları aynen naklediyoruz Yani kendiliğimizden âyet ve hadisi delil göstermiyoruz Her seferinde yani her yazı ve paragrafta, o İslam âliminin ismini, kitabının ismini yazmadığımız için, bizim kendiliğimizden almış olduğumuz zannediliyor
İmamı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Hiç yanlış olmayan, güvenilecek, yalnız Kur'anı kerim ve hadisi şeriflerdir Çünkü her ikisi de, elbette doğru olan, vahy ile yani melek ile indirilmiştir Âlimlerin söz birliği ve müctehidlerin ictihadı da, bu iki doğru kaynaktan alınmıştır İşte, İslamiyet'in bu dört temeli dışında kalan bilgiler, her ne olursa olsun, bu dört esasa uygun ise, kabul edilir Uygun olmayanlar, Evliyanın ilimleri, marifetleri, keşifleri olsa da kabul edilmez Fen adamı olarak geçinen, fen taklitçilerinin, tecrübe ve ispat edilmiş bilgiler arasına, bozuk düşünceleri ile karıştırdıkları, hipotez, teori bile olmayan sözleri de böyle kabul edilmez (M 217)
Muhammed Hadimi hazretleri buyuruyor ki:
Edillei şer’iyyenin dört olması müctehidler içindir Mukallidler yani dört mezhepten birinde olanlar için delil, senet, bulunduğu mezhep imamının ictihadı ve sözüdür Çünkü mukallidler, âyetten ve hadisten ahkam çıkaramaz Bunun içindir ki, mezhep imamının sözü, Nass’a yani âyete ve hadise uymuyor göründüğü zaman mezhep imamının sözüne uyulur Çünkü Nass ictihad isteyebilir Yahut, başka nassla değişmesi, tevil edilmesi veya nesh edilmiş olması mümkündür Bunları da ancak müctehid anlayabilir (Berika s94)
CEVAP
Biz hiçbir âyeti Kur'andan ve hiçbir hadisi hadis kitaplarından almıyoruz Doğru mana versek bile hata olur Çünkü buna yetkimiz yoktur Bir hadisi şerifte, (Kur’anı kendi görüşüne göre açıklayan kâfir olur) buyuruluyor
Bir kimse, kendi görüşüne göre Kur'anı kerime mana verse, verdiği mana doğru olsa da, meşru yoldan çıkarmadığı için, hata etmiş olur Verdiği mana yanlış ise kâfir olur (Berika)
Yine bir hadisi şerifte de buyuruluyor ki:
(Kur'anı kerimi, kendi görüşü ile açıklayan, doğru olsa dahi, mutlaka hata etmiştir) Nesai
İslam âlimleri bir konuyu anlatırken âyet ve hadisten delil vermişse, biz onları aynen naklediyoruz Yani kendiliğimizden âyet ve hadisi delil göstermiyoruz Her seferinde yani her yazı ve paragrafta, o İslam âliminin ismini, kitabının ismini yazmadığımız için, bizim kendiliğimizden almış olduğumuz zannediliyor
İmamı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Hiç yanlış olmayan, güvenilecek, yalnız Kur'anı kerim ve hadisi şeriflerdir Çünkü her ikisi de, elbette doğru olan, vahy ile yani melek ile indirilmiştir Âlimlerin söz birliği ve müctehidlerin ictihadı da, bu iki doğru kaynaktan alınmıştır İşte, İslamiyet'in bu dört temeli dışında kalan bilgiler, her ne olursa olsun, bu dört esasa uygun ise, kabul edilir Uygun olmayanlar, Evliyanın ilimleri, marifetleri, keşifleri olsa da kabul edilmez Fen adamı olarak geçinen, fen taklitçilerinin, tecrübe ve ispat edilmiş bilgiler arasına, bozuk düşünceleri ile karıştırdıkları, hipotez, teori bile olmayan sözleri de böyle kabul edilmez (M 217)
Muhammed Hadimi hazretleri buyuruyor ki:
Edillei şer’iyyenin dört olması müctehidler içindir Mukallidler yani dört mezhepten birinde olanlar için delil, senet, bulunduğu mezhep imamının ictihadı ve sözüdür Çünkü mukallidler, âyetten ve hadisten ahkam çıkaramaz Bunun içindir ki, mezhep imamının sözü, Nass’a yani âyete ve hadise uymuyor göründüğü zaman mezhep imamının sözüne uyulur Çünkü Nass ictihad isteyebilir Yahut, başka nassla değişmesi, tevil edilmesi veya nesh edilmiş olması mümkündür Bunları da ancak müctehid anlayabilir (Berika s94)