Ayetel Kursi Tefsiri,
Ayetel Kursi Tefsiri Acıklaması,
Ayetel Kursinin Tefsiri
Ayetel Kursi Ayetlerinin Tefsiri Mealleri:
255 Allah, ondan başka ilah yoktur Diri ve kayyumdur Kendisine ne bir uyuklama nede uyku tutmaz Goklerde ve yerlerde olanların hepsi onundur Onun izni olmadan kendisinin katında kim şefaat edebilir? Onların onlerinde ve arkalarında olanı bilir Onun ilminden ancak kendisinin dilediği kadarından başka bir şey kavrayamazlar Onun kursusu gokleri ve yeri kaplamıştır Onları koruyup gozetmek kendisine ağır gelmez O yucedir, uludur
اللهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي اْلأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِه يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَْالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ 255
Bakara Suresi 255 Ayetin Tefsiri:
اللهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ (Allah, ondan başka ilah yoktur) Vacibul Vucud (yokluğu mumkun olmayan) ve ibadete mustehak ondan başka yoktur
اَلْحَيُّ (Diridir) Allahın ezeli sıfatı olup ilmin sıhhatini gerektirir Bilmesi, kadir olması sahih olan, onun icin hangi şey sahih ise o vacibtir Ve ondan ayrılmaz
اَلْقَيُّومُ (Kayyumdur) MahlUkatın butun işlerini tek başına tedbir edendir Bu takdirde fiil sıfatından sayılır MahlUkatın tedbiri ve muhafazası ile devamlı kaim olan
لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ (Kendisini uyuklama ve nede bir uyku yakalamaz) ‘Sine ’: uykunun evvelindeki gevşeklik halidir Buna esneme hali de denir ‘nevm ’uyku: canlılara gelen bir hal olup o vakitte dimağın kasları, sinirleri rahatlar ve hisler duraklar Buna benzer sıfatlardan Cenabı Hak munezzehtir Zira Kayyum olan surekli mahlUkatın işlerini tedbir uzere daim olandır Kendisine uyku ve dalgınlık gelenin kayyum olması imkansızdır
Hadisi şerifte geldi ki, Musa (Aleyhisselam) meleklere sordu ki Rabbimiz uyur mu? Allahu Teala onlara vahyetti ki onu uc kere uyandırın uykuya bırakmayınsonra buyurdu ki Ey Musa eline dolu iki kap al onları tutSonra Musa (Aleyhisselam)a uyku hali gelince kaplar birbirine carpıp kırıldılar Sonra Mevla Teala Buyurdu ki, Ey Musa ben yeri ve gokleri kudretimle tutuyorum, şayet beni uyku veya dalgınlık yakalasa elbette yerler ve gokler kayar elindeki kaplardan daha suratli bir şekilde helak olurlar
لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي اْلأَرْضِ (Goklerle ve yerlerde olan şeylerin hepsi onundur) Tedbir ettiği, elinde tuttuğu şeylerin sahibi olduğunu beyan etmektedir Bu ayetle, Allahu Teala ’nın ulUhiyet ve vahdaniyette tek olduğuna delil getirdiler Yani alemde bulunan her şey mulk ve yaratılmak bakımından Allah ’a aittir Bu vasıf sadece Allah ’ındır Başkasında sureten bile bulunmaz Fakat canlı olmak, ilim sahibi olmak, işitir olmak, gorur olmak gibi bir takım sıfatlar sureta diğer varlıklarda bulunsa bile butun eşyanın hakiki sahibi olmak vasfı, kayyum vasfı gibi sadece Allaha aittir
مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ (Onun izni olmadan kendisinin yanında kim şefaat edebilir) Kibriyasını beyan, saltanatının buyukluğunu acıklamaktır Hic kimse himaye edemez, koruması altına alamaz Onun izni olmadan hicbir fayda sağlayamaz
يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ (Onların onlerinde ve arkalarında olanı bilir) Yani, evvellerinde ve sonralarında olan şeyi bilir Ayetin manası: Allahu Teala butun mahlUkatın sahibidir, hic kimse onun izni olmadan konuşmaya sahip değildir Butun mahlUkatta tasarrufu tam, ilmi ve son derece hikmeti ile alakalıdır Hic kimsenin onun katında şefaat etmeye imkanı yok, ancak o izin verirse mustesnadır Zira o şefaat edileceklerin butun gelmiş ve gecmiş gunahlarını bilir Halbuki mahlUkat kendi hallerini bile bilmezler
وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ (Onun ilminden bir şey kuşatamazlar) Onun malumatından bir şeyi anlayamazlar
إِلاَّ بِمَا شَاء (Ancak dilediği mustesnadır) Ancak bildirdiklerinin bilmeleri mustesnadır
وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ (Onun kursusu gokleri ve yeri kaplamıştır) Kursusu yer ve goklerden dar olmayıp onları kuşatmıştır Burada tasavvur edilebilecek bir şeye benzeterek tasavvur edilemeyecek olan mahlukatını tanıtmak istemektedir Zira kursi koltuk gibi bir şey olup ona oturulmayı ve oturanın bulunmasını gerekli kılar Halbuki Mevla Teala bunlardan munezzehtir Onun kadrini kimse takdir edemez Bu ifadelerden butun mahlUkatı gucu altında bulundurduğunu beyan etmektedir Kursusu geniş, gucu kuvveti, azameti, ilmi yeri goğu kuşatmıştır
Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve sellem) şoyle buyurdu Yedi kat gokler ve yedi kat yer kursiye nispetle cole atılmış halkadan başka bir şey değildir Arşın kursiye karşı ustunluğu colun o halkaya olan ustunluğu gibidir
وَلاَ يَؤُودُهُ (Ona ağır gelmez) Ona zor ve meşakkatli gelmez
حِفْظُهُمَا (Yeri goğu muhafaza etmek) Ona gore yakın ve uzak, az ve cok eşittir Bir şey icin ‘ol ’ demesi yeterlidir
وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ (O yucedir, buyuk olandır) Ondan noksanlık sıfatları uzaktır Butun noksanlıklardan munezzeh ve butun kemal sıfatlar ile muttasıftır Bu takdirde Allahu Teala ’dan nefyedilen sıfatlar selbiye, isbat edilenler subutiye olur
Netice olarak bu ayetler akaid meselelerinin asılları olan yuce maksatlara buyuk marifetlere şamildir Zira bunlar Allahu Tealanın vacibul vucud olduğuna, alemin yaratıcısı olduğuna, hak ma'bud olduğuna delalet etmektedir Vacibul vucud mefhumu ancak boyle bir zat uzerine soylenilebilir
Netten alıntı
Ayetel Kursi Tefsiri Acıklaması,
Ayetel Kursinin Tefsiri
Ayetel Kursi Ayetlerinin Tefsiri Mealleri:
255 Allah, ondan başka ilah yoktur Diri ve kayyumdur Kendisine ne bir uyuklama nede uyku tutmaz Goklerde ve yerlerde olanların hepsi onundur Onun izni olmadan kendisinin katında kim şefaat edebilir? Onların onlerinde ve arkalarında olanı bilir Onun ilminden ancak kendisinin dilediği kadarından başka bir şey kavrayamazlar Onun kursusu gokleri ve yeri kaplamıştır Onları koruyup gozetmek kendisine ağır gelmez O yucedir, uludur
اللهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي اْلأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِه يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَْالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ 255
Bakara Suresi 255 Ayetin Tefsiri:
اللهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ (Allah, ondan başka ilah yoktur) Vacibul Vucud (yokluğu mumkun olmayan) ve ibadete mustehak ondan başka yoktur
اَلْحَيُّ (Diridir) Allahın ezeli sıfatı olup ilmin sıhhatini gerektirir Bilmesi, kadir olması sahih olan, onun icin hangi şey sahih ise o vacibtir Ve ondan ayrılmaz
اَلْقَيُّومُ (Kayyumdur) MahlUkatın butun işlerini tek başına tedbir edendir Bu takdirde fiil sıfatından sayılır MahlUkatın tedbiri ve muhafazası ile devamlı kaim olan
لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ (Kendisini uyuklama ve nede bir uyku yakalamaz) ‘Sine ’: uykunun evvelindeki gevşeklik halidir Buna esneme hali de denir ‘nevm ’uyku: canlılara gelen bir hal olup o vakitte dimağın kasları, sinirleri rahatlar ve hisler duraklar Buna benzer sıfatlardan Cenabı Hak munezzehtir Zira Kayyum olan surekli mahlUkatın işlerini tedbir uzere daim olandır Kendisine uyku ve dalgınlık gelenin kayyum olması imkansızdır
Hadisi şerifte geldi ki, Musa (Aleyhisselam) meleklere sordu ki Rabbimiz uyur mu? Allahu Teala onlara vahyetti ki onu uc kere uyandırın uykuya bırakmayınsonra buyurdu ki Ey Musa eline dolu iki kap al onları tutSonra Musa (Aleyhisselam)a uyku hali gelince kaplar birbirine carpıp kırıldılar Sonra Mevla Teala Buyurdu ki, Ey Musa ben yeri ve gokleri kudretimle tutuyorum, şayet beni uyku veya dalgınlık yakalasa elbette yerler ve gokler kayar elindeki kaplardan daha suratli bir şekilde helak olurlar
لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي اْلأَرْضِ (Goklerle ve yerlerde olan şeylerin hepsi onundur) Tedbir ettiği, elinde tuttuğu şeylerin sahibi olduğunu beyan etmektedir Bu ayetle, Allahu Teala ’nın ulUhiyet ve vahdaniyette tek olduğuna delil getirdiler Yani alemde bulunan her şey mulk ve yaratılmak bakımından Allah ’a aittir Bu vasıf sadece Allah ’ındır Başkasında sureten bile bulunmaz Fakat canlı olmak, ilim sahibi olmak, işitir olmak, gorur olmak gibi bir takım sıfatlar sureta diğer varlıklarda bulunsa bile butun eşyanın hakiki sahibi olmak vasfı, kayyum vasfı gibi sadece Allaha aittir
مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ (Onun izni olmadan kendisinin yanında kim şefaat edebilir) Kibriyasını beyan, saltanatının buyukluğunu acıklamaktır Hic kimse himaye edemez, koruması altına alamaz Onun izni olmadan hicbir fayda sağlayamaz
يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ (Onların onlerinde ve arkalarında olanı bilir) Yani, evvellerinde ve sonralarında olan şeyi bilir Ayetin manası: Allahu Teala butun mahlUkatın sahibidir, hic kimse onun izni olmadan konuşmaya sahip değildir Butun mahlUkatta tasarrufu tam, ilmi ve son derece hikmeti ile alakalıdır Hic kimsenin onun katında şefaat etmeye imkanı yok, ancak o izin verirse mustesnadır Zira o şefaat edileceklerin butun gelmiş ve gecmiş gunahlarını bilir Halbuki mahlUkat kendi hallerini bile bilmezler
وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ (Onun ilminden bir şey kuşatamazlar) Onun malumatından bir şeyi anlayamazlar
إِلاَّ بِمَا شَاء (Ancak dilediği mustesnadır) Ancak bildirdiklerinin bilmeleri mustesnadır
وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ (Onun kursusu gokleri ve yeri kaplamıştır) Kursusu yer ve goklerden dar olmayıp onları kuşatmıştır Burada tasavvur edilebilecek bir şeye benzeterek tasavvur edilemeyecek olan mahlukatını tanıtmak istemektedir Zira kursi koltuk gibi bir şey olup ona oturulmayı ve oturanın bulunmasını gerekli kılar Halbuki Mevla Teala bunlardan munezzehtir Onun kadrini kimse takdir edemez Bu ifadelerden butun mahlUkatı gucu altında bulundurduğunu beyan etmektedir Kursusu geniş, gucu kuvveti, azameti, ilmi yeri goğu kuşatmıştır
Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve sellem) şoyle buyurdu Yedi kat gokler ve yedi kat yer kursiye nispetle cole atılmış halkadan başka bir şey değildir Arşın kursiye karşı ustunluğu colun o halkaya olan ustunluğu gibidir
وَلاَ يَؤُودُهُ (Ona ağır gelmez) Ona zor ve meşakkatli gelmez
حِفْظُهُمَا (Yeri goğu muhafaza etmek) Ona gore yakın ve uzak, az ve cok eşittir Bir şey icin ‘ol ’ demesi yeterlidir
وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ (O yucedir, buyuk olandır) Ondan noksanlık sıfatları uzaktır Butun noksanlıklardan munezzeh ve butun kemal sıfatlar ile muttasıftır Bu takdirde Allahu Teala ’dan nefyedilen sıfatlar selbiye, isbat edilenler subutiye olur
Netice olarak bu ayetler akaid meselelerinin asılları olan yuce maksatlara buyuk marifetlere şamildir Zira bunlar Allahu Tealanın vacibul vucud olduğuna, alemin yaratıcısı olduğuna, hak ma'bud olduğuna delalet etmektedir Vacibul vucud mefhumu ancak boyle bir zat uzerine soylenilebilir
Netten alıntı