iltasyazilim
FD Üye
Âyetlerdeki iç içe mana katlamaları mucizesi:
Kur’an’ın en büyük mucizelerinden biri âyetlerin dıştan içe doğru gittikçe derinleşen mana esrarına sahip olmasıdır En dışta âyetlerin kelime manaları vardır Sonra dıştan içe âyetlerin dizilişi içinde üst üste manalar perde perde aranarak bulunur, Açıklama sırasında tıkanma olursa Fatiha anahtar olarak kullanılır
Bir örnek üzerinde bu uygulamayı görelim (Tîn Sûresi’nin ilk 4 âyetinin açıklaması):
1 İncire, zeytine;
2 Turu sinine (meyveli ağaçlı tepe, Sina dağı),
3 Şu emin şehre ki, (bunlar hakki için, bunlara andolsun),
4 Biz insanı hakikaten en güzel takvimde yarattık (takvim, yaratılış tecellileri ve evrenlere yansıma)
a Birinci mana :
1 İncire, zeytine;
2 Turu sinine (meyveli ağaçlı tepe, Sina dağı),
3 Şu emin şehre ki, (bunlar hakki için, bunlara andolsun),
4 Biz insanı hakikaten en güzel takvimde yarattık (takvim, yaratılış tecellileri ve evrenlere yansıma)
Bu dış manada dikkati çeken nedir? Önce iki bitki, meyveden söz ediliyor Sonra bir dağdan, sonra da Emin bir kentten, sonunda da insanın yaratılışından… Acaba birbirine benzemez görünen dört âyet neden yan yana bir dizi yaptı Kur’an’ı tefsir etmenin bir kuralı her âyetin bir sonraki âyetle ilgisini bulmaktır
b İkinci mana:
İlk âyetle üçüncü âyetin ilgisi nedir? Gayet açık; incir, zeytin yetişen iklim, sağlık için emin bir beldedir Ancak, sahilden çok dağ iklimi olmasını tercih edin diyor
Peki ilk üç âyetin yaratılışla ne ilgisi var? Bunu da yine genel tefsir ilkelerinden yola çıkarak yapacağız
c Üçüncü mana:
Zeytin dişinin yumurta hücresini, incir pek çok olan meni hücrelerini, Turusinin Rahimi, Beldei Emin bebek Amniyonunu temsil eder
d Dördüncü mana:
Zeytin ve incir farklı iki meyve gibi görülse de yaratılışın esası genetik şifredir Bu şifre çok küçüktür Nitekim incir ve zeytin ağaçları aynı büyüklükte olduğu halde onların şifreleri çekirdek büyüklüğü ile ilgili değildir İşte binlerce incir şifresi, işte tek bir zeytin şifresi, onlar için emin belde toprak; daha doğrusu bitki örtülü dağdır
Peki kevnin (takvim) yaratılış kompozisyonu ile zeytin ve incir arasındaki ilgi nedir?
e Beşinci mana:
İncir çokluğu, zeytin tekliği simgelemektedir Demek ki yaratılışta iki tecelli vardır: Teklik sırrı ve çokluk sırrı İkisi de sayısal farka rağmen tekliğin bilimsel sırrında aynıdır Binlerce incir çekirdeği de gerçekte aynı, bunu toprağın sırrından farkedersiniz (Turusinin)… Peki insanla bu yaratılış ve sistematiğinin, ilgisi ne?
f Altıncı mana:
İncir, çoklukta kişiliği temsil eder, nefsi simgeler Zeytin tekliği direk temsil eder, ruhu simgeler Turusinin, ilâhi ilhamın Musa’ya verilişi gibi, ilâhi sezginin merkezi; kalbi (kalbi sanuberiyi) ve beldei emin, İslâm potasında birlesen 4?lü kompleksi temsil eder
Kevnin en güzel bileşimi çokluk içinde teklik ve teklik içindeki çokluğun Sırrı Muhammedî olan kalbte sentezidir Sûrei Tîn önce parça parça kevne ait örnekler verip; sonra bunları sentez yaparak insanı tarif etmektedir
g Yedinci mana:
Allah, varlıkları, çekirdeklerden ve de şifrelerden yaratmıştır Ancak insanın yaratılışı, tüm kevnin yaratılış sırrının sentezidir Yüceliğini koruyacağı emin belde; yani selâmet iklim, sevgidir Bu da Efendimiz’in insandaki hamd sırrıdır Fatiha onun için hamdle başlar
Rabbim lütfederse hazırlamakta olduğumuz Amme Cüzü Tefsiri 4?nde bütün âyetlerin yorumunu böyle yedi perde altından vereceğiz
Kaynak : Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Kur’an’ın en büyük mucizelerinden biri âyetlerin dıştan içe doğru gittikçe derinleşen mana esrarına sahip olmasıdır En dışta âyetlerin kelime manaları vardır Sonra dıştan içe âyetlerin dizilişi içinde üst üste manalar perde perde aranarak bulunur, Açıklama sırasında tıkanma olursa Fatiha anahtar olarak kullanılır
Bir örnek üzerinde bu uygulamayı görelim (Tîn Sûresi’nin ilk 4 âyetinin açıklaması):
1 İncire, zeytine;
2 Turu sinine (meyveli ağaçlı tepe, Sina dağı),
3 Şu emin şehre ki, (bunlar hakki için, bunlara andolsun),
4 Biz insanı hakikaten en güzel takvimde yarattık (takvim, yaratılış tecellileri ve evrenlere yansıma)
a Birinci mana :
1 İncire, zeytine;
2 Turu sinine (meyveli ağaçlı tepe, Sina dağı),
3 Şu emin şehre ki, (bunlar hakki için, bunlara andolsun),
4 Biz insanı hakikaten en güzel takvimde yarattık (takvim, yaratılış tecellileri ve evrenlere yansıma)
Bu dış manada dikkati çeken nedir? Önce iki bitki, meyveden söz ediliyor Sonra bir dağdan, sonra da Emin bir kentten, sonunda da insanın yaratılışından… Acaba birbirine benzemez görünen dört âyet neden yan yana bir dizi yaptı Kur’an’ı tefsir etmenin bir kuralı her âyetin bir sonraki âyetle ilgisini bulmaktır
b İkinci mana:
İlk âyetle üçüncü âyetin ilgisi nedir? Gayet açık; incir, zeytin yetişen iklim, sağlık için emin bir beldedir Ancak, sahilden çok dağ iklimi olmasını tercih edin diyor
Peki ilk üç âyetin yaratılışla ne ilgisi var? Bunu da yine genel tefsir ilkelerinden yola çıkarak yapacağız
c Üçüncü mana:
Zeytin dişinin yumurta hücresini, incir pek çok olan meni hücrelerini, Turusinin Rahimi, Beldei Emin bebek Amniyonunu temsil eder
d Dördüncü mana:
Zeytin ve incir farklı iki meyve gibi görülse de yaratılışın esası genetik şifredir Bu şifre çok küçüktür Nitekim incir ve zeytin ağaçları aynı büyüklükte olduğu halde onların şifreleri çekirdek büyüklüğü ile ilgili değildir İşte binlerce incir şifresi, işte tek bir zeytin şifresi, onlar için emin belde toprak; daha doğrusu bitki örtülü dağdır
Peki kevnin (takvim) yaratılış kompozisyonu ile zeytin ve incir arasındaki ilgi nedir?
e Beşinci mana:
İncir çokluğu, zeytin tekliği simgelemektedir Demek ki yaratılışta iki tecelli vardır: Teklik sırrı ve çokluk sırrı İkisi de sayısal farka rağmen tekliğin bilimsel sırrında aynıdır Binlerce incir çekirdeği de gerçekte aynı, bunu toprağın sırrından farkedersiniz (Turusinin)… Peki insanla bu yaratılış ve sistematiğinin, ilgisi ne?
f Altıncı mana:
İncir, çoklukta kişiliği temsil eder, nefsi simgeler Zeytin tekliği direk temsil eder, ruhu simgeler Turusinin, ilâhi ilhamın Musa’ya verilişi gibi, ilâhi sezginin merkezi; kalbi (kalbi sanuberiyi) ve beldei emin, İslâm potasında birlesen 4?lü kompleksi temsil eder
Kevnin en güzel bileşimi çokluk içinde teklik ve teklik içindeki çokluğun Sırrı Muhammedî olan kalbte sentezidir Sûrei Tîn önce parça parça kevne ait örnekler verip; sonra bunları sentez yaparak insanı tarif etmektedir
g Yedinci mana:
Allah, varlıkları, çekirdeklerden ve de şifrelerden yaratmıştır Ancak insanın yaratılışı, tüm kevnin yaratılış sırrının sentezidir Yüceliğini koruyacağı emin belde; yani selâmet iklim, sevgidir Bu da Efendimiz’in insandaki hamd sırrıdır Fatiha onun için hamdle başlar
Rabbim lütfederse hazırlamakta olduğumuz Amme Cüzü Tefsiri 4?nde bütün âyetlerin yorumunu böyle yedi perde altından vereceğiz
Kaynak : Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız