iltasyazilim
FD Üye
Ayıplı Mülk Hakkında genel bilgii
Ayıplı Mülk ve Hizmet
Ayıplı Mülk Nedir? Ayıplı Malın İadesi
Madde 4 Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda veya ve ilânlarında yer alan ya da satıcı kadar bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde saptama edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine tutarsız olan veya tayin veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran fiziksel, hukuki veya hesaplı eksiklikler taşıyan mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir
Alıcı, malın teslimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür Tüketici bu durumda, değerinde iadesini de taşıyan sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi veya ayıp oranında değerinde indirimi veya ücretsiz yenileme isteme haklarına sahiptir Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür Alıcı bu seçimlik haklarından biri ile birlikte ayıplı malın neden olduğu vefat veveya yaralanmaya yol açan veya da kullanımdaki öteki mallarda zarara neden olan hallerde imalatçıüreticiden tazminat isteme hakkına da sahiptir
Imalatçıüretici, satıcı, bayi, acente, ithalatçı ve 10 uncu maddenin beşinci fıkrasına tarafından kredi veren ayıplı maldan ve tüketicinin bu maddede yer alan seçimlik haklarından nedeniyle müteselsilen sorumludur Ayıplı malın niçin olduğu zarardan nedeniyle aniden artı kimse sorumlu olması halinde bunlar müteselsilen sorumludurlar Satılan malın ayıplı olduğunun bilinmemesi bu sorumluluğu ortadan kaldırmaz
Bu madde ile ayıba karşısında sorumlu tutulanlar, ayıba karşı daha uzun bir zaman ile mesuliyet üstlenmemişlerse, ayıplı maldan mesuliyet, ayıp sonra ortaya çıkmış olsa bile malın tüketiciye teslimi tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir Bu süre ev ve tatil amaçlı taşınmaz mallarda beş yıldır Ayıplı malın neden olduğu her türlü zararlardan dolayı yapılacak talepler ise üç takvim zamanaşımına tabidir Bu talepler zarara sebep olan malın piyasaya sürüldüğü günden başlayarak on sene daha sonra ortadan kalkar Ama, satılan malın ayıbı, tüketiciden satıcının ağır kusuru ya da aldanma ile gizlenmişse zamanaşımı süresinden yararlanılamaz
Ayıplı malın niçin olduğu zararlardan sorumluluğa ilişkin hükümler dışında, ayıplı olduğu bilinerek satın alınan mallar hakkında yukarıdaki hükümler uygulanmaz
Satışa sunulacak ayıplı mülk üstüne ya da ambalajına, üretici veya satıcı kadar tüketicinin kolaylıkla okuyabileceği şekilde özürlüdüribaresini taşıyan bir etiket konulması zorunludur Sadece ayıplı mülk satılan ya da bir kat veya reyon gibi bir bölümü sürekli olarak ayıplı mülk satışına, tüketicinin bilebileceği şekilde tayin edilmiş yerlerde bu etiketin konulma zorunluluğu yoktur Malın ayıplı olduğu hususu, tüketiciye bahşedilen fatura, makbuz ya da satmak belgesi üstünde gösterilir
güvenli olmayan mallar, piyasaya özürlüdür etiketiyle deha talep edilemez Bu ürünlere, 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun hükümleri uygulanır
Bu hükümler, mal satışına ilişkin her türlü tüketici işleminde de uygulanır
Ayıplı Hizmet Nedir?
Madde 4A Sağlayıcı göre bildirilen ve ilânlarında ya da standardında veya teknik kuralında tespit edilen nitelik ya da niteliği etkileyen niceliğine tutarsız olan veya kullanım amacı bakımından değerini ya da tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran bedensel, hukuki ya da ekonomik eksiklikler içeren hizmetler, ayıplı hizmet olarak kabul edilir
Alıcı, hizmetin ifa edildiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde bu ayıbı sağlayıcıya bildirmekle yükümlüdür Tüketici bu durumda, sözleşmeden dönme, hizmetin her yerde görülmesi ya da ayıp oranında değerinde indirimi haklarına sahiptir Tüketicinin sözleşmeyi sona erdirmesi, durumun gereği olarak haklı görülemiyorsa, bedelden indirim ile yetinilir Tüketici, bu seçimlik haklarından biri ile birlikte 4 üncü maddede kayıtlı koşullar çerçevesinde tazminat da isteyebilir Sağlayıcı, tüketicinin seçtiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür
Sağlayıcı, bayi, acente ve 10 uncu maddenin beşinci fıkrasına tarafından kredi veren, ayıplı hizmetten ve ayıplı hizmetin niçin olduğu her türlü zarardan ve tüketicinin bu maddede yer alan seçimlik haklarından dolayı müteselsilen sorumludur Sunulan hizmetin ayıplı olduğunun bilinmemesi bu sorumluluğu ortadan kaldırmaz
Daha uzun bir süre için garanti verilmemiş ise, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile ayıplı hizmetten dolayı yapılacak talepler hizmetin ifasından itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir Ayıplı hizmetin neden olduğu her türlü zararlardan nedeniyle yapılacak talepler ise üç takvim zamanaşımına tabidir Fakat, sunulan hizmetin ayıbı, tüketiciden sağlayıcının ağır kusuru veya aldanma ile gizlenmişse zamanaşımı süresinden yararlanılamaz
Ayıplı hizmetin niçin olduğu zararlardan sorumluluğa ilişkin hükümler dışında, ayıplı olduğu bilinerek edinilen hizmetler hakkında yukarıdaki hükümler uygulanmaz
Bu hükümler, hizmet sağlamaya ilişkin her türlü tüketici işleminde de uygulanır *
Ayıplı Mülk ve Hizmet
Ayıplı Mülk Nedir? Ayıplı Malın İadesi
Madde 4 Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda veya ve ilânlarında yer alan ya da satıcı kadar bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde saptama edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine tutarsız olan veya tayin veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran fiziksel, hukuki veya hesaplı eksiklikler taşıyan mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir
Alıcı, malın teslimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür Tüketici bu durumda, değerinde iadesini de taşıyan sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi veya ayıp oranında değerinde indirimi veya ücretsiz yenileme isteme haklarına sahiptir Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür Alıcı bu seçimlik haklarından biri ile birlikte ayıplı malın neden olduğu vefat veveya yaralanmaya yol açan veya da kullanımdaki öteki mallarda zarara neden olan hallerde imalatçıüreticiden tazminat isteme hakkına da sahiptir
Imalatçıüretici, satıcı, bayi, acente, ithalatçı ve 10 uncu maddenin beşinci fıkrasına tarafından kredi veren ayıplı maldan ve tüketicinin bu maddede yer alan seçimlik haklarından nedeniyle müteselsilen sorumludur Ayıplı malın niçin olduğu zarardan nedeniyle aniden artı kimse sorumlu olması halinde bunlar müteselsilen sorumludurlar Satılan malın ayıplı olduğunun bilinmemesi bu sorumluluğu ortadan kaldırmaz
Bu madde ile ayıba karşısında sorumlu tutulanlar, ayıba karşı daha uzun bir zaman ile mesuliyet üstlenmemişlerse, ayıplı maldan mesuliyet, ayıp sonra ortaya çıkmış olsa bile malın tüketiciye teslimi tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir Bu süre ev ve tatil amaçlı taşınmaz mallarda beş yıldır Ayıplı malın neden olduğu her türlü zararlardan dolayı yapılacak talepler ise üç takvim zamanaşımına tabidir Bu talepler zarara sebep olan malın piyasaya sürüldüğü günden başlayarak on sene daha sonra ortadan kalkar Ama, satılan malın ayıbı, tüketiciden satıcının ağır kusuru ya da aldanma ile gizlenmişse zamanaşımı süresinden yararlanılamaz
Ayıplı malın niçin olduğu zararlardan sorumluluğa ilişkin hükümler dışında, ayıplı olduğu bilinerek satın alınan mallar hakkında yukarıdaki hükümler uygulanmaz
Satışa sunulacak ayıplı mülk üstüne ya da ambalajına, üretici veya satıcı kadar tüketicinin kolaylıkla okuyabileceği şekilde özürlüdüribaresini taşıyan bir etiket konulması zorunludur Sadece ayıplı mülk satılan ya da bir kat veya reyon gibi bir bölümü sürekli olarak ayıplı mülk satışına, tüketicinin bilebileceği şekilde tayin edilmiş yerlerde bu etiketin konulma zorunluluğu yoktur Malın ayıplı olduğu hususu, tüketiciye bahşedilen fatura, makbuz ya da satmak belgesi üstünde gösterilir
güvenli olmayan mallar, piyasaya özürlüdür etiketiyle deha talep edilemez Bu ürünlere, 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun hükümleri uygulanır
Bu hükümler, mal satışına ilişkin her türlü tüketici işleminde de uygulanır
Ayıplı Hizmet Nedir?
Madde 4A Sağlayıcı göre bildirilen ve ilânlarında ya da standardında veya teknik kuralında tespit edilen nitelik ya da niteliği etkileyen niceliğine tutarsız olan veya kullanım amacı bakımından değerini ya da tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran bedensel, hukuki ya da ekonomik eksiklikler içeren hizmetler, ayıplı hizmet olarak kabul edilir
Alıcı, hizmetin ifa edildiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde bu ayıbı sağlayıcıya bildirmekle yükümlüdür Tüketici bu durumda, sözleşmeden dönme, hizmetin her yerde görülmesi ya da ayıp oranında değerinde indirimi haklarına sahiptir Tüketicinin sözleşmeyi sona erdirmesi, durumun gereği olarak haklı görülemiyorsa, bedelden indirim ile yetinilir Tüketici, bu seçimlik haklarından biri ile birlikte 4 üncü maddede kayıtlı koşullar çerçevesinde tazminat da isteyebilir Sağlayıcı, tüketicinin seçtiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür
Sağlayıcı, bayi, acente ve 10 uncu maddenin beşinci fıkrasına tarafından kredi veren, ayıplı hizmetten ve ayıplı hizmetin niçin olduğu her türlü zarardan ve tüketicinin bu maddede yer alan seçimlik haklarından dolayı müteselsilen sorumludur Sunulan hizmetin ayıplı olduğunun bilinmemesi bu sorumluluğu ortadan kaldırmaz
Daha uzun bir süre için garanti verilmemiş ise, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile ayıplı hizmetten dolayı yapılacak talepler hizmetin ifasından itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir Ayıplı hizmetin neden olduğu her türlü zararlardan nedeniyle yapılacak talepler ise üç takvim zamanaşımına tabidir Fakat, sunulan hizmetin ayıbı, tüketiciden sağlayıcının ağır kusuru veya aldanma ile gizlenmişse zamanaşımı süresinden yararlanılamaz
Ayıplı hizmetin niçin olduğu zararlardan sorumluluğa ilişkin hükümler dışında, ayıplı olduğu bilinerek edinilen hizmetler hakkında yukarıdaki hükümler uygulanmaz
Bu hükümler, hizmet sağlamaya ilişkin her türlü tüketici işleminde de uygulanır *