iltasyazilim
FD Üye
1 Boşlukta yer kaplayan ve ağırlığı olan yâni tartılabilen her şey, madde, cisim
Dünyâ ayn ve araz (özellikler) dan meydana gelmiştir Meselâ kalem, silgi birer ayndır Bunların rengi, kokusu ise, arazdır (Seyyid Şerîf Cürcânî, Teftezânî)
2 Alışverişte, belli, meydanda, mevcut ve hâzır olan veya hâzır olmayıp da bulunduğu yeri, cinsi, miktârı belli edilen mal
Alışverişte söz kesilirken, ayn olan malın kendisini vermek lâzımdır Benzeri hattâ daha iyisi olması için müşteri (alıcı) zorlanamaz Fakat müşteri rızâsı ile alırsa mukâyada satışı, yâni belli bir malı, başka belli bir mal, ile değiştirmek olur (İbni Âbidîn)
3 İnsanın zekât için ayırdığı ve yanında hazır bulunan malı
Ayn olan malın zekâtını ayn olarak vermek lâzımdır Ayn olan malın kırkta biri ayrılıp verilir (İbni Âbidîn)
Deyn olan (başkasında bulunan) malın zekâtı, ayn olarak verilir Yâni, başkasında bulunan malının zekâtını, hazır olan malından vermek lâzımdır Hâzır malı yoksa başkasındaki malından zekât miktârını isteyip, teslim alıp, sonra bu fakire verilir (İbni Âbidîn)
Ayn olan malın zekâtını deyn olarak vermek câiz değildir Yâni hâzır olan malın zekâtı olarak fakirdeki alacağını bu fakire bağışlamak câiz değildir (İbni Âbidîn)
Dünyâ ayn ve araz (özellikler) dan meydana gelmiştir Meselâ kalem, silgi birer ayndır Bunların rengi, kokusu ise, arazdır (Seyyid Şerîf Cürcânî, Teftezânî)
2 Alışverişte, belli, meydanda, mevcut ve hâzır olan veya hâzır olmayıp da bulunduğu yeri, cinsi, miktârı belli edilen mal
Alışverişte söz kesilirken, ayn olan malın kendisini vermek lâzımdır Benzeri hattâ daha iyisi olması için müşteri (alıcı) zorlanamaz Fakat müşteri rızâsı ile alırsa mukâyada satışı, yâni belli bir malı, başka belli bir mal, ile değiştirmek olur (İbni Âbidîn)
3 İnsanın zekât için ayırdığı ve yanında hazır bulunan malı
Ayn olan malın zekâtını ayn olarak vermek lâzımdır Ayn olan malın kırkta biri ayrılıp verilir (İbni Âbidîn)
Deyn olan (başkasında bulunan) malın zekâtı, ayn olarak verilir Yâni, başkasında bulunan malının zekâtını, hazır olan malından vermek lâzımdır Hâzır malı yoksa başkasındaki malından zekât miktârını isteyip, teslim alıp, sonra bu fakire verilir (İbni Âbidîn)
Ayn olan malın zekâtını deyn olarak vermek câiz değildir Yâni hâzır olan malın zekâtı olarak fakirdeki alacağını bu fakire bağışlamak câiz değildir (İbni Âbidîn)