iltasyazilim
FD Üye
Azapkapı Camii
İstanbul ’da 16 yy ’da yapı edilen caminin banisi Sadrazam Sokullu Mehmet Paşa olup mimarı Sinan ’dır Anıtsal bir görünümü olan camii, yangınlardan hasar görerek restore edilmiş olup kısmen orijinalliğini yitirmiştir
MİMARİ ÖZELLİKLERİ
Yapı Haliç kıyısında öyle sağlam olmayan bir zemin üstüne uzun kazıklarla emniyete alındığı gibi bulunduğu alan nedeni ile daha alçak katına tonozlu mahzenler yapılarak camii yükseltilmiştir
Kare bir plan şemasına sahip olan camiinin mihrabı dışa taşkın olarak yerleştirilmiştir Harimin üzeri merkezi bir kubbe ile örtülü olup bu kubbeyi sekiz payenin taşıdığı kemerler tutmaktadır Böylece Mimar Sinan ’ın Edirne Selimiye Camii ’nde yapmış olduğu planı burada da uyguladığı görülmektedir
Inşa geçirdiği yangınlardan sonra derhal restore edilememiş yaklaşık 30 sene yıkılmış bir halde kalmıştır Bu da süslemelerinin kısmen yok olmasına niçin olmuştur Camii de sadece kapıların bilye sövelerinde görülen renkli taşların kullanılması ile bir düzen yakalanmaktadır başkaca kapı ve pencere kanatlarında ahşap işçiliği, minberde kenar işlemesi tekniği, mahfillerde ve mihrapta da mermer kullanımı görülmektedir Ilk inşa edildiğinde karoser duvarlarının çini ile astarlı olduğu bilinse de bu çiniler çalınmış, günümüze ulaşamamıştır daha sonra aslına yerinde çiniler eklenmeye çalışılmıştır
ÖNEMİ
Yapıyı farklı kılan minaresinin yerleştirilişidir Son cemaat yerinin kuzey göre yükselen bir mekandan, sivri kemerli ve yüksek bir köprüye oturan kapalı bir geçitten minare kürsüsüne geçilmektedir Bu farklı uygulamanın amacı hala bilinmemektedir Minarenin orijinal olduğu yapı elemanlarından çözülmektedir Herzamanki döneme ait olan bu minarede kum saati motifi görülmektedir *
İstanbul ’da 16 yy ’da yapı edilen caminin banisi Sadrazam Sokullu Mehmet Paşa olup mimarı Sinan ’dır Anıtsal bir görünümü olan camii, yangınlardan hasar görerek restore edilmiş olup kısmen orijinalliğini yitirmiştir
MİMARİ ÖZELLİKLERİ
Yapı Haliç kıyısında öyle sağlam olmayan bir zemin üstüne uzun kazıklarla emniyete alındığı gibi bulunduğu alan nedeni ile daha alçak katına tonozlu mahzenler yapılarak camii yükseltilmiştir
Kare bir plan şemasına sahip olan camiinin mihrabı dışa taşkın olarak yerleştirilmiştir Harimin üzeri merkezi bir kubbe ile örtülü olup bu kubbeyi sekiz payenin taşıdığı kemerler tutmaktadır Böylece Mimar Sinan ’ın Edirne Selimiye Camii ’nde yapmış olduğu planı burada da uyguladığı görülmektedir
Inşa geçirdiği yangınlardan sonra derhal restore edilememiş yaklaşık 30 sene yıkılmış bir halde kalmıştır Bu da süslemelerinin kısmen yok olmasına niçin olmuştur Camii de sadece kapıların bilye sövelerinde görülen renkli taşların kullanılması ile bir düzen yakalanmaktadır başkaca kapı ve pencere kanatlarında ahşap işçiliği, minberde kenar işlemesi tekniği, mahfillerde ve mihrapta da mermer kullanımı görülmektedir Ilk inşa edildiğinde karoser duvarlarının çini ile astarlı olduğu bilinse de bu çiniler çalınmış, günümüze ulaşamamıştır daha sonra aslına yerinde çiniler eklenmeye çalışılmıştır
ÖNEMİ
Yapıyı farklı kılan minaresinin yerleştirilişidir Son cemaat yerinin kuzey göre yükselen bir mekandan, sivri kemerli ve yüksek bir köprüye oturan kapalı bir geçitten minare kürsüsüne geçilmektedir Bu farklı uygulamanın amacı hala bilinmemektedir Minarenin orijinal olduğu yapı elemanlarından çözülmektedir Herzamanki döneme ait olan bu minarede kum saati motifi görülmektedir *