iltasyazilim
FD Üye
Bağıntıcılık Nedir? Kısaca
Bilginin bağımlılığını ileri süren olağan öğretilerin başında Kant'ın eleştiriciliği gelir Kant'a tarafından her veri bir yargıdır, her hak da bir bağımlılık taşır Mesela ısı, genişlik, nesne kavramları tek başlarına birer data değildirler; ama bunların ‘'Isı nesneleri genişletir'' gibi bir yargı meydana getirmek için birbirleriyle bağıntılı kılınmasıdır ama bilgiyi gerçekleştirir Ne var oysa bu birleştirmeyi, kendinde yer alan önsel kalıpların içinde, insan aklı yapar Öyleyse veri insan aklına göredir İnsan aklı, kendi kalıplarında meydana getirdiği bilginin gereçlerini duyular yoluyla dıştan alır Öyleyse veri, duyu imkanlarıyla sınırlıdır ve duyu imkanlarına göredir çırılçıplak bir körde renk, anadan doğma bir sağırda ses bilgisi gerçekleşemez Data, ayrıca us, hem duyularla bağıntılıdır
Metafizik ve idealist bağıntıcılık bilgiyi öznel sayar ve onun nesnelliğini yadsır Bu anlayışa kadar data ya belirli, değişmeyen, saltık olarak vardır (dogmacılık) ya da her insana göre başkadır, değişir, saltık değildir (şüphecilik) ve bundan ötürü de bilinemez (agnostisizm)
Bu anlayışın bütünüyle karşıtı olan eytişimsel bağıntıcılık, bilginin tarihsel olduğunu ve tarihsel aşamalarının her birinde objektif ve birbiriyle bağıntılı hakikati içinde taşıyarak ilerlediğini bilir Data, görelilikle saltıklığı birlikte taşır
Data görelidir; çünkü durmadan gelişmekte, yetkinleşmekte ve doğrulanmaktadır Veri saltıktır; çünkü her göreli veri saltık bilginin doğrultusunda gelişir, yetkinleşir ve doğrulanır Göreli veri, saltık bilginin data sürecinde her lahza azıcık daha gerçekleşen parçalarıdır Çağrıda Bulunmak ki göreli bilgi, saltık bilgiyi gerekli olarak içerir Her yetkisiz bilgide bütün bilginin bir parçası yatar Öyleyse öyle açıktır fakat göreli bilgi sürecinde saltık veri de gelişir ve sürer Bilgi'nin tarihsel süreci içinde her lahza yetersiz,, bitmemiş, kimi yerde hatalı ve kimi yerde o kadar sıcacık, tek sözle göreli oluşu saltık bilgiyi değil etmez Tersine saltık bilginin her zaman ve her biçimde varolduğunu tanıtlar
Veri, değişmez olmadığı gibi bundan ötürü saltık da değildir, evrimsel aşamalarda objektif hakikati parça parça yansıtarak gelişir ve bilginin tüm parçaları birbirleriyle bağıntılıdır Bağıntıcılık deyimi, ilişkincilik ve izafiye deyimleriyle anlamdaştır *
Bilginin bağımlılığını ileri süren olağan öğretilerin başında Kant'ın eleştiriciliği gelir Kant'a tarafından her veri bir yargıdır, her hak da bir bağımlılık taşır Mesela ısı, genişlik, nesne kavramları tek başlarına birer data değildirler; ama bunların ‘'Isı nesneleri genişletir'' gibi bir yargı meydana getirmek için birbirleriyle bağıntılı kılınmasıdır ama bilgiyi gerçekleştirir Ne var oysa bu birleştirmeyi, kendinde yer alan önsel kalıpların içinde, insan aklı yapar Öyleyse veri insan aklına göredir İnsan aklı, kendi kalıplarında meydana getirdiği bilginin gereçlerini duyular yoluyla dıştan alır Öyleyse veri, duyu imkanlarıyla sınırlıdır ve duyu imkanlarına göredir çırılçıplak bir körde renk, anadan doğma bir sağırda ses bilgisi gerçekleşemez Data, ayrıca us, hem duyularla bağıntılıdır
Metafizik ve idealist bağıntıcılık bilgiyi öznel sayar ve onun nesnelliğini yadsır Bu anlayışa kadar data ya belirli, değişmeyen, saltık olarak vardır (dogmacılık) ya da her insana göre başkadır, değişir, saltık değildir (şüphecilik) ve bundan ötürü de bilinemez (agnostisizm)
Bu anlayışın bütünüyle karşıtı olan eytişimsel bağıntıcılık, bilginin tarihsel olduğunu ve tarihsel aşamalarının her birinde objektif ve birbiriyle bağıntılı hakikati içinde taşıyarak ilerlediğini bilir Data, görelilikle saltıklığı birlikte taşır
Data görelidir; çünkü durmadan gelişmekte, yetkinleşmekte ve doğrulanmaktadır Veri saltıktır; çünkü her göreli veri saltık bilginin doğrultusunda gelişir, yetkinleşir ve doğrulanır Göreli veri, saltık bilginin data sürecinde her lahza azıcık daha gerçekleşen parçalarıdır Çağrıda Bulunmak ki göreli bilgi, saltık bilgiyi gerekli olarak içerir Her yetkisiz bilgide bütün bilginin bir parçası yatar Öyleyse öyle açıktır fakat göreli bilgi sürecinde saltık veri de gelişir ve sürer Bilgi'nin tarihsel süreci içinde her lahza yetersiz,, bitmemiş, kimi yerde hatalı ve kimi yerde o kadar sıcacık, tek sözle göreli oluşu saltık bilgiyi değil etmez Tersine saltık bilginin her zaman ve her biçimde varolduğunu tanıtlar
Veri, değişmez olmadığı gibi bundan ötürü saltık da değildir, evrimsel aşamalarda objektif hakikati parça parça yansıtarak gelişir ve bilginin tüm parçaları birbirleriyle bağıntılıdır Bağıntıcılık deyimi, ilişkincilik ve izafiye deyimleriyle anlamdaştır *