iltasyazilim
FD Üye
??????? ?????? ??????????? ????? ????? ???????? ??? ???????????? ??????????? ????? ????????? ???? ?????????? ??????????? ??????? ?????? ??? ?????? ????? ???????? ?????????? ????????????? ????? ??? ?????? ?????? ??????? ??? ?????? ????????????
Ve kâle lehüm nebiyyühüm inne âyete mülkihi ey ye'tiyekümüt tâbûtü fîhi sekînetüm mir rabbiküm ve bakiyyetüm mimmâ terake âlü mûsâ ve âlü hârûne tahmilühül melâikeh, inne fî zâlike le âyetel leküm in küntüm mü'minîn
Bakara suresi 248 ayet meali:
Peygamberleri, onlara şunu da söylemişti: Haberiniz olsun, Onun hükümdarlığının alâmeti, size o tabutun gelmesi olacaktır ki onda Rabbinizden bir sekine (sükûnet, gönül rahatlığı), Musa ve Harun ailelerinin bıraktıklarından bir bakiyye (kalıntı) vardır Onu melekler getirecektir Eğer iman etmiş kimselerden iseniz, bunda sizin için kesin bir ibret, bir alâmet vardır
Tefsiri:
Talut'un hükümdar olmasının görünürdeki alâmeti ve peygamberliğin mucizesi, size tabutun gelmesidir
TÂBÛT: Sandık demektir Bununla birlikte müracaat demek olan tevbmaddesinden mübalağa sığası (kipi) olması bakımından dönüp dolaşıp gelinecek olan herkesin dönüş yeri meâlinde bir anlam da ifade eder Bu tabuttan maksat da Tevrat sandığıdır ki Hz Musa'dan sonra İsrail oğullarının isyanıyla ellerinden çıkmış, (Allah tarafından) kaldırılmıştı Haberciler demişlerdir ki:
Allah Teâlâ, Hz Âdem'e bir tabut indirmiş, içinde çocuklarından gelecek peygamberlerin suretleri (resimleri) varmış Şimşir ağacından eni boyu üç iki (3x2) kadarmış Âdem (as)in vefatına kadar yanında kalmış, ondan sonra birer evladı miras yoluyla devralmışlar, nihayet Yakub (as)'a intikal etmiş Sonra İsrail oğullarının elinde kalmış, Musa (as)'ya kadar gelmiş Hz Musa, Tevrat'ı bunun içine koyar, savaş yaptığı zaman öne geçirir, İsrail oğullarının gönülleri bununla huzur bulurdu Vefatına kadar yanındaydı Ondan sonra İsrail oğulları arasında elden ele geçti Bir hususta muhakeme olacakları zaman buna müracaat ederler, aralarında hakim olurdu Savaşa gittiklerinde önlerinde götürürler ve bununla teberrük ederek (bereket umarak) düşmanlarına karşı zafer ümid ederlerdi bunu askerin başında tutar, savaşa girişirler, sonra tabuttan bir ses işittikleri zaman gâlip geleceklerine kesin bilgi edinirlerdi Ne zaman ki İsrail oğulları isyana başlamışlar, fesada düşmüşler, işleri çığırından çıkmış; Allah, başlarına Amalika'yı musallat etmiş, bunlar galip gelmişler, tabutlarını da almışlar, götürmüşler, bir pisliğe, bir helaya bırakmışlar Cenabı Allah, Talut'u hükümdar yapmak isteyince Amalika'ya bir bela vermiş, hatta tabutun yanında abdest bozanlar basura tutulur olmuş, diğer taraftan ülkelerinden beş şehir de mahvolmuş, kâfirler bu belânın tabut yüzünden olduğu kanaatine varmışlar, onu çıkarmışlar, iki öküze yükletip koyuvermişler Allah da bunun için dört melek görevlendirmiş, sürmüşler, Talut'un evine getirmişler İşte İsrail oğulları, Talut'un hükümdarlığına delil istedikleri zaman peygamberleri, onun hükümdarlığının alâmetinin, tabutun gelmesi olduğunu söylemiş
Demek oluyor ki İsrail oğullarında tabut, mukaddes emanetlerden olup Hristiyanlıktaki haçgibi bir mevkide tutulurmuş Nitekim Hristiyanların büyük haçları da buna benzer bir olay geçirmişti Tabutun ta Hz Âdem'den beri gelmesi, içi resimli bir sandık olması, bunun insanların babası olan Hz Âdem olmasıyla uyumu güçtür; aynı zamanda bu yaygın haberleri düşünmeksizin hemen yalanlamak da haksız olacağından İbnü Abbas Hazretlerinden rivayet olunduğu üzere bunun zayi olmuş Tevrat sandığıolmasıyla yetinmek ve şu kadar ki bunu Hz Musa yaptırmış olmayıp, daha eski tarihi bir sandık olduğunu da kabul etmek uygun olacaktır Bununla beraber Ragıb'ın naklettiği gibi, Tabut, kalb, Sekîne (huzur) ise ondaki ilimden ibarettirde denilmiş Çünkü kalbe: İlmin düşüp biriktiği yer, hikmet evi, ilim tabutu, ilim kabı, ilim sandığı isimleri de verilir Gerçi bu, meşhur ve zahir olan görüşlere aykırı görünürse de onun gereği olan önemli iş'arî (işaret yoluyla çıkarılan) bir mânâ olduğu da inkar edilemez
Buna göre meâlin özeti:
Onun hükümdarlığının gerçek alâmeti, isyan ve gururla zayi olmuş ve sizi perişan etmiş olan kalbinizin yerine gelmesi ve hakikate iman ederek huzur ve sükünete ermenizdir Gerçek delil, objektif olmaktan çok sübjektiftir Siz, bozgunculuk düşüncesiyle zayi olmuş kalbinizi bulup, davayı bırakarak ona biat ettiniz mi (uydunuz mu) mesele biter Aksi halde Allah'ın ona verdiği kudret ve vereceği başarı, size hükümdarlığını, karşısında aciz bırakarak kabul ettirir İşte onun hükümdarlığına kesin delil, bu zahirî (açık) ve batınî (gizli) tabutun gelmesidir O tabutta veya gelişinde Rabbinizden bir sekine, Musa ailesiyle Harun ailesinin bıraktıklarından bir kalıntı vardır
SEKÎNE: Aslında sukûnet gibi (sukûn) kökünden ve vakar, sebat, güven, gönül rahatlığı demektir ki dilimizde de sekinet (huzur) denir Hafifliğin ve telaşın zıddıdır Bir de tanınan ve kendisiyle huzur ve rahatlık hissedilen herhangi bir işarete, bir alâmete sekinedenir Mesela bir ordu için sancak bir sekinedir Burada bunun ne olduğu hakkında çeşitli rivayetler vardır ki bazıları maddî ve bazıları manevîdir: Özel bir resim, hoş bir rüzgar, konuşan ilâhî bir ruh, cennetten altın bir tas ki, içinde peygamberlerin kalbleri yıkanır, rahmet, levha kutusu, belirli bir âyet Bunların özeti başlıca şöyle toplanmıştır:
1 Sekine, İsrail oğullarında zebercedden veya yakuttan iki kanatlı ve kedi gibi başı ve kuyruğu bulunan bir resimmiş, bir inilti yaparmış, inledikçe tabutu alıp düşmana doğru giderler, durdukça dururlarmış
2 Hz Ali'den: insan yüzüne benzer yüzü olan bir rihi heffafe hoş, hafif bir rüzgar
3 Sekine, Hz Musa ve Harun ile onlardan sonraki İsrail oğullarının peygamberlerine inmiş kitaplardan Cenabı Allah'ın, Talut ve askerlerine yardım ihsan edip, düşmanları savacağına dair bazı müjdeler
4 Ne olduğu bilinmeyen bir şey
BAKİYYE'YE GELİNCE: Diyorlar ki bu da levhaların kırıkları, Musa'nın asası ve Tevrat'tan bir parça idi Birinci mânâ üzere tabut'un, bir sakinlik sebebi olduğu da rivayet edilmiştir
Mânânın özü: O tabutta veya gelişinde size Rabbinizden bir sukûnet, bir gönül rahatlığı ve Musa ailesiyle Harun ailesinden kalma kutsal şeylerden bir kalıntı vardır ki siz bununla huzur bulur, güven ve gönül rahatlığına erer, onlar gibi amel edersiniz, demek olur Bu durumda tabut, içindekilerle kendisi bir sekinedir (rahatlıktır) Peygamberler ne bir altın, ne bir gümüş miras bırakmamış, ancak ilim miras bırakmışlardır(Ebu Davud, İlim 1) hadisi şerifi gereğince peygamberlerden kalma yadigâr kalıntısı ise ilme, din ve şeriata ait şeyler olur
Fakat bu kalıntıyı ve o sekine ve huzuru içeren tabut nasıl gelir? Onu melekler, Allah'ın elçileri, kuvvetleri getirir Yerden getirir, gökten getirir, nasıl getirirse getirir, siz o tarafı düşünmeyin de gelirse bilin ki Talut hükümdardır O tabutun gelişinde sizin için mutlaka bir gerçek alâmeti, ilâhî bir delil vardır Eğer siz iman etmiş kimseler iseniz veya iman şanınızdan ise bu böyledir Bu bölüm, şunu da gösterir ki iman ehline yaraşan, hafiflik değil, vakar (ağır başlılık) ve sakinlik, kararlılık ve gönül rahatlığıdır Bunda da peygamberlerin mirasının, ilim ve dinin büyük önemi vardır Mukaddes emanetlerin de kalbin kuvveti için bir feyiz ve bereketi bulunduğu inkar edilmemelidir (bk Elmalılı Hamdi, Hak Dini, ilgili ayetin tefsiri)
kaynak:sorularlaislamiyet
Ve kâle lehüm nebiyyühüm inne âyete mülkihi ey ye'tiyekümüt tâbûtü fîhi sekînetüm mir rabbiküm ve bakiyyetüm mimmâ terake âlü mûsâ ve âlü hârûne tahmilühül melâikeh, inne fî zâlike le âyetel leküm in küntüm mü'minîn
Bakara suresi 248 ayet meali:
Peygamberleri, onlara şunu da söylemişti: Haberiniz olsun, Onun hükümdarlığının alâmeti, size o tabutun gelmesi olacaktır ki onda Rabbinizden bir sekine (sükûnet, gönül rahatlığı), Musa ve Harun ailelerinin bıraktıklarından bir bakiyye (kalıntı) vardır Onu melekler getirecektir Eğer iman etmiş kimselerden iseniz, bunda sizin için kesin bir ibret, bir alâmet vardır
Tefsiri:
Talut'un hükümdar olmasının görünürdeki alâmeti ve peygamberliğin mucizesi, size tabutun gelmesidir
TÂBÛT: Sandık demektir Bununla birlikte müracaat demek olan tevbmaddesinden mübalağa sığası (kipi) olması bakımından dönüp dolaşıp gelinecek olan herkesin dönüş yeri meâlinde bir anlam da ifade eder Bu tabuttan maksat da Tevrat sandığıdır ki Hz Musa'dan sonra İsrail oğullarının isyanıyla ellerinden çıkmış, (Allah tarafından) kaldırılmıştı Haberciler demişlerdir ki:
Allah Teâlâ, Hz Âdem'e bir tabut indirmiş, içinde çocuklarından gelecek peygamberlerin suretleri (resimleri) varmış Şimşir ağacından eni boyu üç iki (3x2) kadarmış Âdem (as)in vefatına kadar yanında kalmış, ondan sonra birer evladı miras yoluyla devralmışlar, nihayet Yakub (as)'a intikal etmiş Sonra İsrail oğullarının elinde kalmış, Musa (as)'ya kadar gelmiş Hz Musa, Tevrat'ı bunun içine koyar, savaş yaptığı zaman öne geçirir, İsrail oğullarının gönülleri bununla huzur bulurdu Vefatına kadar yanındaydı Ondan sonra İsrail oğulları arasında elden ele geçti Bir hususta muhakeme olacakları zaman buna müracaat ederler, aralarında hakim olurdu Savaşa gittiklerinde önlerinde götürürler ve bununla teberrük ederek (bereket umarak) düşmanlarına karşı zafer ümid ederlerdi bunu askerin başında tutar, savaşa girişirler, sonra tabuttan bir ses işittikleri zaman gâlip geleceklerine kesin bilgi edinirlerdi Ne zaman ki İsrail oğulları isyana başlamışlar, fesada düşmüşler, işleri çığırından çıkmış; Allah, başlarına Amalika'yı musallat etmiş, bunlar galip gelmişler, tabutlarını da almışlar, götürmüşler, bir pisliğe, bir helaya bırakmışlar Cenabı Allah, Talut'u hükümdar yapmak isteyince Amalika'ya bir bela vermiş, hatta tabutun yanında abdest bozanlar basura tutulur olmuş, diğer taraftan ülkelerinden beş şehir de mahvolmuş, kâfirler bu belânın tabut yüzünden olduğu kanaatine varmışlar, onu çıkarmışlar, iki öküze yükletip koyuvermişler Allah da bunun için dört melek görevlendirmiş, sürmüşler, Talut'un evine getirmişler İşte İsrail oğulları, Talut'un hükümdarlığına delil istedikleri zaman peygamberleri, onun hükümdarlığının alâmetinin, tabutun gelmesi olduğunu söylemiş
Demek oluyor ki İsrail oğullarında tabut, mukaddes emanetlerden olup Hristiyanlıktaki haçgibi bir mevkide tutulurmuş Nitekim Hristiyanların büyük haçları da buna benzer bir olay geçirmişti Tabutun ta Hz Âdem'den beri gelmesi, içi resimli bir sandık olması, bunun insanların babası olan Hz Âdem olmasıyla uyumu güçtür; aynı zamanda bu yaygın haberleri düşünmeksizin hemen yalanlamak da haksız olacağından İbnü Abbas Hazretlerinden rivayet olunduğu üzere bunun zayi olmuş Tevrat sandığıolmasıyla yetinmek ve şu kadar ki bunu Hz Musa yaptırmış olmayıp, daha eski tarihi bir sandık olduğunu da kabul etmek uygun olacaktır Bununla beraber Ragıb'ın naklettiği gibi, Tabut, kalb, Sekîne (huzur) ise ondaki ilimden ibarettirde denilmiş Çünkü kalbe: İlmin düşüp biriktiği yer, hikmet evi, ilim tabutu, ilim kabı, ilim sandığı isimleri de verilir Gerçi bu, meşhur ve zahir olan görüşlere aykırı görünürse de onun gereği olan önemli iş'arî (işaret yoluyla çıkarılan) bir mânâ olduğu da inkar edilemez
Buna göre meâlin özeti:
Onun hükümdarlığının gerçek alâmeti, isyan ve gururla zayi olmuş ve sizi perişan etmiş olan kalbinizin yerine gelmesi ve hakikate iman ederek huzur ve sükünete ermenizdir Gerçek delil, objektif olmaktan çok sübjektiftir Siz, bozgunculuk düşüncesiyle zayi olmuş kalbinizi bulup, davayı bırakarak ona biat ettiniz mi (uydunuz mu) mesele biter Aksi halde Allah'ın ona verdiği kudret ve vereceği başarı, size hükümdarlığını, karşısında aciz bırakarak kabul ettirir İşte onun hükümdarlığına kesin delil, bu zahirî (açık) ve batınî (gizli) tabutun gelmesidir O tabutta veya gelişinde Rabbinizden bir sekine, Musa ailesiyle Harun ailesinin bıraktıklarından bir kalıntı vardır
SEKÎNE: Aslında sukûnet gibi (sukûn) kökünden ve vakar, sebat, güven, gönül rahatlığı demektir ki dilimizde de sekinet (huzur) denir Hafifliğin ve telaşın zıddıdır Bir de tanınan ve kendisiyle huzur ve rahatlık hissedilen herhangi bir işarete, bir alâmete sekinedenir Mesela bir ordu için sancak bir sekinedir Burada bunun ne olduğu hakkında çeşitli rivayetler vardır ki bazıları maddî ve bazıları manevîdir: Özel bir resim, hoş bir rüzgar, konuşan ilâhî bir ruh, cennetten altın bir tas ki, içinde peygamberlerin kalbleri yıkanır, rahmet, levha kutusu, belirli bir âyet Bunların özeti başlıca şöyle toplanmıştır:
1 Sekine, İsrail oğullarında zebercedden veya yakuttan iki kanatlı ve kedi gibi başı ve kuyruğu bulunan bir resimmiş, bir inilti yaparmış, inledikçe tabutu alıp düşmana doğru giderler, durdukça dururlarmış
2 Hz Ali'den: insan yüzüne benzer yüzü olan bir rihi heffafe hoş, hafif bir rüzgar
3 Sekine, Hz Musa ve Harun ile onlardan sonraki İsrail oğullarının peygamberlerine inmiş kitaplardan Cenabı Allah'ın, Talut ve askerlerine yardım ihsan edip, düşmanları savacağına dair bazı müjdeler
4 Ne olduğu bilinmeyen bir şey
BAKİYYE'YE GELİNCE: Diyorlar ki bu da levhaların kırıkları, Musa'nın asası ve Tevrat'tan bir parça idi Birinci mânâ üzere tabut'un, bir sakinlik sebebi olduğu da rivayet edilmiştir
Mânânın özü: O tabutta veya gelişinde size Rabbinizden bir sukûnet, bir gönül rahatlığı ve Musa ailesiyle Harun ailesinden kalma kutsal şeylerden bir kalıntı vardır ki siz bununla huzur bulur, güven ve gönül rahatlığına erer, onlar gibi amel edersiniz, demek olur Bu durumda tabut, içindekilerle kendisi bir sekinedir (rahatlıktır) Peygamberler ne bir altın, ne bir gümüş miras bırakmamış, ancak ilim miras bırakmışlardır(Ebu Davud, İlim 1) hadisi şerifi gereğince peygamberlerden kalma yadigâr kalıntısı ise ilme, din ve şeriata ait şeyler olur
Fakat bu kalıntıyı ve o sekine ve huzuru içeren tabut nasıl gelir? Onu melekler, Allah'ın elçileri, kuvvetleri getirir Yerden getirir, gökten getirir, nasıl getirirse getirir, siz o tarafı düşünmeyin de gelirse bilin ki Talut hükümdardır O tabutun gelişinde sizin için mutlaka bir gerçek alâmeti, ilâhî bir delil vardır Eğer siz iman etmiş kimseler iseniz veya iman şanınızdan ise bu böyledir Bu bölüm, şunu da gösterir ki iman ehline yaraşan, hafiflik değil, vakar (ağır başlılık) ve sakinlik, kararlılık ve gönül rahatlığıdır Bunda da peygamberlerin mirasının, ilim ve dinin büyük önemi vardır Mukaddes emanetlerin de kalbin kuvveti için bir feyiz ve bereketi bulunduğu inkar edilmemelidir (bk Elmalılı Hamdi, Hak Dini, ilgili ayetin tefsiri)
kaynak:sorularlaislamiyet