iltasyazilim
FD Üye
BALTA LİMANI ANTLAŞMASI
XIX yüzyılın birincil yarısında Boğaziçi'nin Rumeli kıyısında, Balta Burnu ile Boyacıköy arasındaki Balta Limanı adını taşıyan yerde, devlet büyükleri yalılar yaptırmışlardı Bu yalıların en önemlisi Mustafa Reşit Paşa'nın yaptırdığı kâgir yalıdır Balta Limanı antlaşmaları adı verilen antlaşmaların, yabancı devletlerle yapılan siyasi müzakereleri, bu yalıda cereyan etmiştir Bu çok manâlı siyasi müzakerelerin sonunda da antlaşmaların imzalanması yeniden Balta Limanı Yalısı'nda gerçekleşmiştir
Bu antlaşmaların içinde en önemlisi ve üstünde en çok konuşulanı 1838'de Mustafa Reşid Paşa Hariciye Nazırı iken imzalanan 16 Ağustos 1838 tarihli İngiltere ile yapılan ticaret antlaşmasıdır Reşid Paşa'nın bu antlaşma ile ilgili bir yazısında, Ilk kez hücuma uğradığım ve siyasi düşmanlarımın en ağır tenkitlerine maruz kaldığım antlaşma budurdiye yazılıdır
O dönemde dışişlerinin yürütülmesinde Reşid Paşa'ya yardımcılık yerine getirmek üzere, Kani Bey ve Nuri Efendi hizmet ediyorlardı Böylece Osmanlı Hariciye Nazırı'nın yanına oluşan bu heyete aleyhinde, İngilizler, İngiltere Büyükelçiliği Başkâtibi Bulver ve Başkonsolos Kartwitght'i siyasi müzakerelere memur ettiler
Büyükelçi Ponsonley ile Reşid Paşa'nın antlaşmayı imzalamaları bu heyetlerin kesintisiz çalışmaları ile gerçekleşmiş ve bu meşhur ticaret antlaşması Balta Limanı Yalısı'nda imzalanmıştır
Bu antlaşmanın imzalanmasından sonra diğer Avrupa devletleri de Balta Limanı Yalısı'nda siyasi müzakereler yaparak çeşitli ticaret antlaşmaları imzalamışlardır
İngiltere ile imzalanan bu ticaret antlaşmasının, İngiltere'nin ekonomik çıkarlarına uygun şekilde düzenlendiği ve Osmanlı ekonomisini tahrip ettiği ileri sürülmektedir
Mısır Valisi Mehmed Ali Paşa'nın isyanı yüzünden, Osmanlı Devleti'nin uğradığı mağlubiyetleri önlemek için İngiltere'nin yardımı sağlanmak istenmiş ve Osmanlı ekonomisinin büyük zararlara uğramasına göz yumulmuştur
Bu bakımdan Balta Limanı Antlaşması, Tanzimat döneminin başarısız belgeleri arasında yer almaktadır *
XIX yüzyılın birincil yarısında Boğaziçi'nin Rumeli kıyısında, Balta Burnu ile Boyacıköy arasındaki Balta Limanı adını taşıyan yerde, devlet büyükleri yalılar yaptırmışlardı Bu yalıların en önemlisi Mustafa Reşit Paşa'nın yaptırdığı kâgir yalıdır Balta Limanı antlaşmaları adı verilen antlaşmaların, yabancı devletlerle yapılan siyasi müzakereleri, bu yalıda cereyan etmiştir Bu çok manâlı siyasi müzakerelerin sonunda da antlaşmaların imzalanması yeniden Balta Limanı Yalısı'nda gerçekleşmiştir
Bu antlaşmaların içinde en önemlisi ve üstünde en çok konuşulanı 1838'de Mustafa Reşid Paşa Hariciye Nazırı iken imzalanan 16 Ağustos 1838 tarihli İngiltere ile yapılan ticaret antlaşmasıdır Reşid Paşa'nın bu antlaşma ile ilgili bir yazısında, Ilk kez hücuma uğradığım ve siyasi düşmanlarımın en ağır tenkitlerine maruz kaldığım antlaşma budurdiye yazılıdır
O dönemde dışişlerinin yürütülmesinde Reşid Paşa'ya yardımcılık yerine getirmek üzere, Kani Bey ve Nuri Efendi hizmet ediyorlardı Böylece Osmanlı Hariciye Nazırı'nın yanına oluşan bu heyete aleyhinde, İngilizler, İngiltere Büyükelçiliği Başkâtibi Bulver ve Başkonsolos Kartwitght'i siyasi müzakerelere memur ettiler
Büyükelçi Ponsonley ile Reşid Paşa'nın antlaşmayı imzalamaları bu heyetlerin kesintisiz çalışmaları ile gerçekleşmiş ve bu meşhur ticaret antlaşması Balta Limanı Yalısı'nda imzalanmıştır
Bu antlaşmanın imzalanmasından sonra diğer Avrupa devletleri de Balta Limanı Yalısı'nda siyasi müzakereler yaparak çeşitli ticaret antlaşmaları imzalamışlardır
İngiltere ile imzalanan bu ticaret antlaşmasının, İngiltere'nin ekonomik çıkarlarına uygun şekilde düzenlendiği ve Osmanlı ekonomisini tahrip ettiği ileri sürülmektedir
Mısır Valisi Mehmed Ali Paşa'nın isyanı yüzünden, Osmanlı Devleti'nin uğradığı mağlubiyetleri önlemek için İngiltere'nin yardımı sağlanmak istenmiş ve Osmanlı ekonomisinin büyük zararlara uğramasına göz yumulmuştur
Bu bakımdan Balta Limanı Antlaşması, Tanzimat döneminin başarısız belgeleri arasında yer almaktadır *