elektronikci
FD Üye
Garanti Bankası Müşteri Çözümleri ve Dijital Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Didem Dinçer Başer, dijital dönüşümle birlikte, veri, yapay zeka, robotics gibi teknolojilerin hayatımızın içerisine girdiğini, bu teknolojiler arasında bankacılık sektörünün geleceğini şekillendirecek olan teknolojinin ise büyük veri (bigdata) olduğunu söyledi. Bloomberg HT televizyonunda Finansal teknoloji programına konuk olan Başer, veri ve verinin etrafında hem müşteriye hem de kurumlara yaratılan katma değerin önümüzdeki dönemde tüm sektörlerin ve bankacılık finans sektörünün yoğunlaşması gereken konular olduğunu altını çizdi. Veri deyince yapay zeka, algoritmik öğrenme, makine öğrenmesi ve derin öğrenme gibi kavramların hayatıma girdiğini ifade eden Başer, bu kavramların teknik gibi görünse de belli bir süredir iş hayatında kullanılan kavramlar olduğunu belirtti.
'DOĞAL DİL İŞLEME VE BİYOMETRİ ÖNE ÇIKACAK TRENDLER'
Bunların yanı sıra iki teknolojinin daha çok önem kazandığını vurgulayan Başer, "Bunlardan ilki, doğal dil işleme teknolojisi. Müşterilerimizin bize ses veya yazı ile aktardığı soru ya da sorunları anlamlandırıp, veri haline getirip cevap verme teknolojisi etrafında çok ciddi trendler görüyoruz. İkinci trend ise biyometri. O da müşterilerimizin güvenli bir şekilde dijital kanallarımızı ya da başka kanallarımızı kullanmayı mümkün kılan teknoloji. Gözle tanıma mobil bankacılık girişinde, sesle tanıma çağrı merkezinde müşterilerimizin iznini aldıktan sonra kullandığımız bir teknoloji. Müşterimiz konuşurken biz 3 saniye içerisinde o müşterimizin o müşterimiz olduğunu teyit eder hale geldik. Bunun kullanımı yaygın bir şekilde diğer kanallarda da olacak beklentisindeyiz" diye konuştu.
'YAPAY ZEKA İNSAN HAYATINA DEĞER KATMAK İÇİN KURGULANDI'
Kurumların organizasyonel olarak bu konuya verdikleri önemin her geçen gün arttığına dikkat çeken Başer şöyle devam etti: "Kendi grubumuz BBVA'dan örnek vermek gerekirse, BVVA'da, çok ciddi bir ekiple beraber, Global CEO'ya ve Yönetim Kuruluna bağlı Veriden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı var. Tüm ülkelerde ve globalde verinin saklanmasından başlayıp, öngörü üretmeye kadar giden yolculuğu beraber kurgulamaya çalışıyorlar." Teknolojideki bu gelişmenin, bazı noktalarda, 'Yapay zeka insanların yerine geçecek, işlerini elinden alacak' gibi tartışmaları da beraberinde getirdiğini hatırlatan Başer, "Yapay zeka insanların hayatına değer katmak için kurgulandı. İnsanın kapasite olarak makine öğrenimi hariç işleyemeyeceği büyük verileri işleyip bir öngörü çıkarmak, ya da güvenlik anlamında değişik kanlarda değişik noktalarda olan işlemleri bir şekilde belirleyip, risk anlamında daha güvenli olmamızı sağlayan uygulamalar. Biz, yapay zekanın insanın karar vermesini, hayatını yönetmesini kolaylaştıran, değer yaratan bir teknoloji olduğunu düşünüyoruz" diye konuştu.
'YAPAY ZEKAYI DAHA ETKİN İLETİŞİM İÇİN KULLANIYORUZ'
Garanti Bankası olarak yapay zekayı müşteriler ile daha etkin iletişim kurmak için de kullandıklarını belirten Başer, müşterilerin artık kurumlarla arkadaşları ile mesajlaşır gibi mesajlaşmak sorular sormak ve çabuk bir şekilde cevap almak istediğini söyledi. Bu anlamda Garanti Bankası'nın sesle işlem yapan mobil işlem asistanı Ugi'yi devreye aldıklarını ifade eden Başer, "Ugi yapay zeka tabanlı bir asistan. Doğla dil işlemeyi de kullanıyor. Yaklaşık 3 milyona yakın müşterimiz kullanıyor. 30 milyondan fazla sayıda hizmet verdi. İletişim anlamında yapay zekanın, chatbotlarla özellikle şikayet yönetimi ya da kuruma bir şeyler iletme gibi konularda yoğun kullanılıyor" dedi. Risk yönetimi ve fiyatlama modelleri gibi alanlarda da sektörün yapay zekayı kullandığını kaydeden Başer, siber güvenlik ve veriden öngörü yaratma alanlarında yapay zekadan yoğun olarak faydalanıldığının altını çizdi.
'ÇOĞUNLUĞU MOBİL, 10 MİLYON DİGİTAL MÜŞTERİMİZ VAR'
Dijitalleşmenin en önemli eksenini müşterilerin mobil bankacılık üzerinden iletişime geçme, ürün satın alma, işlemlerini yapması ve özetle mobil bankacılığı çok iyi benimsemesiyle gözlemlediklerini belirten Başer, Garanti Bankası'nın 7.6 milyon dijital müşterisi içerisinde, 6.8 milyon aktif mobil bankacılık müşterisi olduğunu söyledi. 7 milyona yakın müşterinin sadece mobil bankacılık kullandığını belirten Başer, çok sık kullanmayanlar da eklendiğinde Garanti Bankası'nın 10 milyon dijital bankacılık müşterisi olduğunu altını çizdi. Müşterilerin uygulamanın içerisine girme sıklığının ayda ortalama 20 adedin üzerinde sayıyla oldukça yüksek olduğunu kaydeden Başer, mobil bankacılık içerisinde böyle yüksek etkileşim olunca diğer teknolojileri de kullanma fırsatının ortaya çıktığını vurguladı.
'MOBİLDE KULLANICI DENEYİMİ ÇOK ÖN PLANDA'
Mobil bankacılıkta kullanıcı deneyimin çok önemli olduğunu kaydeden Başer, kullanıcı deneyimin Garanti Bankası'nın dijital stratejisinin temel taşlarından biri olduğunu söyledi. Başer, bağımsız bir araştırma şirketinin mobil bankacılık bench markında Garanti Bankası'nın cep şubesinin kullanıcı deneyimi alanında 2018 yılında hem Avrupa'da hem de dünyada birinci olduğunu sözlerine ekledi.