Faiz Haram mıdır?
Riba (Faiz) arapca bir kelimedir Lugatta esas manası ziyade ve artıştır İslahta ise , fıkıh olculerine gore eşit olmayan veya eşitlikleri bilinmeyen veya bedellerden birisi veya her ikisi hazır olmayan ribevi şeylerin uzerine yapılan akittir
Ribanın haram oluşu , hem Kuranı Kerim hem Ehadisi şerif ile sabittir Cenabı Hak şoyle buyuruyor ; “ Allah alışverişi mubah, ribayı yasak kılmıştır Peygamber (SAV) de şoyle buyuruyor “Allah riba yiyeni , yedireni , katibini ve şahidini lanetlemiştir
Binaenaleyh ribanın hurmeti (haram oluşu) hususunda hic şuphe yoktur Onu inkar etmek kufurdur Fakat inkar etmeden riba alan veya veren kimse, musluman olmakla beraber gunahkar ve buyuk bir vebalin altındadır
Cahiliyette iki ceşit riba vardı;
1 Varlıklı kimse , muhtac bir kimseye belli bir zamana kadar odunc para verirdi , vadesi gelince kendisine şoyle derdi: ya borcunu ode yahut da faiz karşılığında onu şu tarihe kadar ertele Borclu kimse bunlardan birisini yapmaya mecbur kalırdı Buna Rıben’nesei denir
2 Altın ve gumuş ile tartılan veya buğday ve arpa gibi olculen bir cinsi, kendi cinsi mukabilinde peşin olarak ziyadesiyle satış akdini yapmaktır Buna Rıbelfadl denir
Yukarıda verilen deliller gereği bankalarda verilen faiz de haramdır Ancak eğer bankada faiz parası varsa, faiz anaparaya tahakkuk etmişse elbette paranın faizi bankada bırakmamalı , karşılığında sevap beklenmeden bir fakire verilmelidir Ancak fakire vermek amacı ile bankaya faize para koymak doğru değildir
Enflasyon karşısında paranın değer kaybını , faiz hadlerini uygulayarak karşılamak caiz midir derseniz ; daha onceden de anlaşıldığı gibi duşuk de olsa faizli bir muameleye girmek caiz değildir Şimdilik muamele faiz sayıldığına ve istikbaldeki durumu mechul olup her an değişmesi mumkun olduğuna gore hukum değişmez Yalnız borcu kapatmak hususunda Ebu Yusuf’a gore durum değişir Mesela bir kimse bir milyon liralık parayı bir seneliğine faizle birbucuk milyona verirse faizli olduğundan haramdır Yalnız bir sene sonra daha once verilen bir milyon para enflasyon sebebi ile odeme anında birbucuk milyona tekabul ederse onu, yani başlangıcta verdiği bir milyon mukabilinde birbucuk milyon alması caizdir Cunku bu para altın ve gumuş olmadığı ve değeri itibarii olduğu icin kendisine itibar edilen değere gore muamele gorur
Konuyla ilgili Videoyu buradan izleyebilirsiniz
Katılım bankaları ile mevduat bankaları arasındaki fark
Riba (Faiz) arapca bir kelimedir Lugatta esas manası ziyade ve artıştır İslahta ise , fıkıh olculerine gore eşit olmayan veya eşitlikleri bilinmeyen veya bedellerden birisi veya her ikisi hazır olmayan ribevi şeylerin uzerine yapılan akittir
Ribanın haram oluşu , hem Kuranı Kerim hem Ehadisi şerif ile sabittir Cenabı Hak şoyle buyuruyor ; “ Allah alışverişi mubah, ribayı yasak kılmıştır Peygamber (SAV) de şoyle buyuruyor “Allah riba yiyeni , yedireni , katibini ve şahidini lanetlemiştir
Binaenaleyh ribanın hurmeti (haram oluşu) hususunda hic şuphe yoktur Onu inkar etmek kufurdur Fakat inkar etmeden riba alan veya veren kimse, musluman olmakla beraber gunahkar ve buyuk bir vebalin altındadır
Cahiliyette iki ceşit riba vardı;
1 Varlıklı kimse , muhtac bir kimseye belli bir zamana kadar odunc para verirdi , vadesi gelince kendisine şoyle derdi: ya borcunu ode yahut da faiz karşılığında onu şu tarihe kadar ertele Borclu kimse bunlardan birisini yapmaya mecbur kalırdı Buna Rıben’nesei denir
2 Altın ve gumuş ile tartılan veya buğday ve arpa gibi olculen bir cinsi, kendi cinsi mukabilinde peşin olarak ziyadesiyle satış akdini yapmaktır Buna Rıbelfadl denir
Yukarıda verilen deliller gereği bankalarda verilen faiz de haramdır Ancak eğer bankada faiz parası varsa, faiz anaparaya tahakkuk etmişse elbette paranın faizi bankada bırakmamalı , karşılığında sevap beklenmeden bir fakire verilmelidir Ancak fakire vermek amacı ile bankaya faize para koymak doğru değildir
Enflasyon karşısında paranın değer kaybını , faiz hadlerini uygulayarak karşılamak caiz midir derseniz ; daha onceden de anlaşıldığı gibi duşuk de olsa faizli bir muameleye girmek caiz değildir Şimdilik muamele faiz sayıldığına ve istikbaldeki durumu mechul olup her an değişmesi mumkun olduğuna gore hukum değişmez Yalnız borcu kapatmak hususunda Ebu Yusuf’a gore durum değişir Mesela bir kimse bir milyon liralık parayı bir seneliğine faizle birbucuk milyona verirse faizli olduğundan haramdır Yalnız bir sene sonra daha once verilen bir milyon para enflasyon sebebi ile odeme anında birbucuk milyona tekabul ederse onu, yani başlangıcta verdiği bir milyon mukabilinde birbucuk milyon alması caizdir Cunku bu para altın ve gumuş olmadığı ve değeri itibarii olduğu icin kendisine itibar edilen değere gore muamele gorur
Konuyla ilgili Videoyu buradan izleyebilirsiniz
Katılım bankaları ile mevduat bankaları arasındaki fark