nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Faiz Haram mıdır?
Riba (Faiz) arapça bir kelimedir Lügatta başlıca manası ziyade ve artıştır İslahta ise , fıkıh ölçülerine göre eşit olmayan ya da eşitlikleri bilinmez veya bedellerden birisi veya her ikisi hazırlanmış olmayan ribevi şeylerin üzerine yapılan akittir
Ribanın haram oluşu , keza Kuranı Kerim ayrıca Ehadisi şerif ile sabittir Cenabı Adalet şöyle buyuruyor ; “ Allah alışverişi mübah, ribayı yasaklanmış kılmıştır Peygamber (IDDIA) de şöyle buyuruyor “Allah riba yiyeni , yedireni , katibini ve şahidini lanetlemiştir
Binaenaleyh ribanın hürmeti (haram oluşu) hususunda hiç şüphe yoktur Onu reddetmek küfürdür Ama red etmeden riba alan ya da veren kimse, müslüman olmakla beraber günahkar ve büyük bir vebalin altındadır
Cahiliyette iki değişiklik riba vardı;
1 Zengin kimse , yoksul bir kimseye belirlenmiş bir zamana dek ödünç para verirdi , vadesi gelince kendisine şöyle derdi: ya borcunu öde yoksa da faiz karşılığında onu şu tarihe kadar ertele Borçlu kimse bunlardan birisini yapmaya mecbur kalırdı Buna Rıben ’nesei denir
2 Altın ve gümüş ile tartılan veya buğday ve arpa gibi ölçülen bir cinsi, kendi cinsi mukabilinde peşin olarak ziyadesiyle satmak akdini yapmaktır Buna Rıbelfadl denir
Yukarıda bahşedilen deliller gereği bankalarda bahşedilen faiz de haramdır Oysa eğer bankada faiz parası varsa, faiz anaparaya tahakkuk etmişse elbette paranın faizi bankada bırakmamalı , karşılığında sevap beklenmeden bir fakire verilmelidir Oysa fakire belirlemek amacı ile bankaya faize para koymak doğru değildir
Enflasyon aleyhinde paranın layık kaybını , faiz hadlerini uygulayarak karşılamak caiz midir derseniz ; daha önceden de anlaşıldığı gibi düşük de olsa faizli bir muameleye girmek caiz değildir Şimdilik muamele faiz sayıldığına ve istikbaldeki durumu meçhul olup her an değişmesi olası olduğuna kadar hüküm değişmez Yalnız borcu kapatmak hususunda Ebu Yusuf ’a göre şart değişir Mesela bir kimse bir milyon liralık parayı bir seneliğine faizle birbuçuk milyona verirse faizli olduğundan haramdır Yalnız bir yıl daha sonra daha önce verilen bir milyon para enflasyon sebebi ile ödeme derhal birbuçuk milyona tekabül ederse onu, yani başlangıçta verdiği bir milyon mukabilinde birbuçuk milyon alması caizdir Çünkü bu para altın ve gümüş olmadığı ve değeri itibarii olduğu için kendisine itibar edilen değere kadar muamele görür
Konuyla ilgili Videoyu buradan izleyebilirsiniz
Katılım bankaları ile mevduat bankaları arasındaki fark *
Riba (Faiz) arapça bir kelimedir Lügatta başlıca manası ziyade ve artıştır İslahta ise , fıkıh ölçülerine göre eşit olmayan ya da eşitlikleri bilinmez veya bedellerden birisi veya her ikisi hazırlanmış olmayan ribevi şeylerin üzerine yapılan akittir
Ribanın haram oluşu , keza Kuranı Kerim ayrıca Ehadisi şerif ile sabittir Cenabı Adalet şöyle buyuruyor ; “ Allah alışverişi mübah, ribayı yasaklanmış kılmıştır Peygamber (IDDIA) de şöyle buyuruyor “Allah riba yiyeni , yedireni , katibini ve şahidini lanetlemiştir
Binaenaleyh ribanın hürmeti (haram oluşu) hususunda hiç şüphe yoktur Onu reddetmek küfürdür Ama red etmeden riba alan ya da veren kimse, müslüman olmakla beraber günahkar ve büyük bir vebalin altındadır
Cahiliyette iki değişiklik riba vardı;
1 Zengin kimse , yoksul bir kimseye belirlenmiş bir zamana dek ödünç para verirdi , vadesi gelince kendisine şöyle derdi: ya borcunu öde yoksa da faiz karşılığında onu şu tarihe kadar ertele Borçlu kimse bunlardan birisini yapmaya mecbur kalırdı Buna Rıben ’nesei denir
2 Altın ve gümüş ile tartılan veya buğday ve arpa gibi ölçülen bir cinsi, kendi cinsi mukabilinde peşin olarak ziyadesiyle satmak akdini yapmaktır Buna Rıbelfadl denir
Yukarıda bahşedilen deliller gereği bankalarda bahşedilen faiz de haramdır Oysa eğer bankada faiz parası varsa, faiz anaparaya tahakkuk etmişse elbette paranın faizi bankada bırakmamalı , karşılığında sevap beklenmeden bir fakire verilmelidir Oysa fakire belirlemek amacı ile bankaya faize para koymak doğru değildir
Enflasyon aleyhinde paranın layık kaybını , faiz hadlerini uygulayarak karşılamak caiz midir derseniz ; daha önceden de anlaşıldığı gibi düşük de olsa faizli bir muameleye girmek caiz değildir Şimdilik muamele faiz sayıldığına ve istikbaldeki durumu meçhul olup her an değişmesi olası olduğuna kadar hüküm değişmez Yalnız borcu kapatmak hususunda Ebu Yusuf ’a göre şart değişir Mesela bir kimse bir milyon liralık parayı bir seneliğine faizle birbuçuk milyona verirse faizli olduğundan haramdır Yalnız bir yıl daha sonra daha önce verilen bir milyon para enflasyon sebebi ile ödeme derhal birbuçuk milyona tekabül ederse onu, yani başlangıçta verdiği bir milyon mukabilinde birbuçuk milyon alması caizdir Çünkü bu para altın ve gümüş olmadığı ve değeri itibarii olduğu için kendisine itibar edilen değere kadar muamele görür
Konuyla ilgili Videoyu buradan izleyebilirsiniz
Katılım bankaları ile mevduat bankaları arasındaki fark *