bilgisayarci
FD Üye
Dijital içeriklere ulaşmanın iki yolu vardır; ya fiyat öderseniz ya da fiyatsız kullanarak reklam izlersiniz. Ülkemizde fiyatsız kullanarak reklam izlemeyi tercih eden kullanıcıların sayısı bir oldukça yüksek. Yani hepimiz banner reklamlarla ile sık sık karşılaşıyoruz. Banner reklamlar bazen epeyce can sıkıcı olabiliyor lakin gerçek yerleştirilen ve hakikat iletisi veren bir banner hayli fonksiyoneldir.
Banner reklamcılığın başlangıcı, internetin yaygınlaşmasından bile öncesine dayanıyor. Zira banner kullanılarak verilen bildiri her vakit reklam değildir. Ziyaretçinin, internet sitesinde kesinlikle görmesi gereken bir öğe de banner olarak gösterilebilir. Yani gazetenin manşeti neyse, internet sitesinde banner olarak gösterilen de odur. Gelin banner nedir, banner reklamcılık neyi gayeler biraz yakından inceleyelim.
Banner nedir?
Banner; internet sitelerinin altında, üstünde, sağında, solunda ya da açılır bir ekran olarak görüntülenen reklam ve tanıtım alanlarıdır. Bannerlar için irtibat öğesi demek de mümkün. Banner alanları hareketsiz jpeg, png ve webp formatında ya da hareketli swf ve gif formatında oluşuturulabilirler.
Banner alanlarında genel olarak görsel yüklü içerikler paylaşılır. Tüm tesirli olması planlanan reklamlarda olduğu üzere banner alanlarındaki içerikte de birden fazla vakit sırf yönlendirme maksatlı kısa yazılar bulunur. Günümüz banner içerikleri HMTL5 kullanılarak özelleştiriliyor ve hatta banner alanında 360 derece gezme imkanı bile sağlanıyor.
Banner ne işe fayda?
Banner bir irtibat öğesi, bir reklam ve tanıtım alanıdır. Yani banner, kullanıcılara öncelikli olarak bir şeyler anlatmanın en tesirli sistemidir. Elbette, kaçak yollardan dizi izlemeye çalışıyorsanız birçok vakit banner içerikleri yasadışı bahis sitesi reklamlarından oluşur. Lakin MHRS üzere resmi bir internet sitesine girerseniz banner içeriği, hayat kurtaran bir içeriğe dönüşebilir.
Banner reklamlarla temel olarak ulaşılmak istenen gaye, kullanıcının standart internet sitesi ziyaret rutininden farklı bir tıklama yapmasını sağlamaktır. Bu nedenle banner alanlarında birçok vakit kullanıcı bir e-posta bültenine aboneye olmaya, bir kampanyayı incelemeye, kısaca daha evvel yapmıyor olduğu bir şeyi yapmaya çağrılır. Bu manada, bildiğimiz reklamcılıktır işte.
Banner reklam ne vakit ortaya çıktı?
Pek çok bireye nazaran internetin yaygınlaşmaya başlaması fakat 2000’li yılların birinci periyodunda gerçekleşti. Ancak internet kullanımı çok daha eskiye dayanıyor, internet reklamcılığı da o denli. Birinci banner reklam 1994 yılında wired.com internet sitesinde yayınlandı. Reklamda “Hiç farenizi tam buraya tıkladınız mı? Yapacaksınız.” gibisi bir içerik vardı. Bu reklam ziyaretçileri bir AT&T kampanyasına yönlendiriyordu.
Banner reklamlardan nasıl para kazanılıyor?
İnternet reklamcılığında sitenizde bulunan reklamlar üzerinden para kazanmak üç temel mutabakat üzerinden sağlanır; görüntüleme, tıklama ve süreç. Sırf görüntülenen reklamlardan, tıklanan reklamlardan ve tıklandıktan sonra gidilen sitede süreç yapılan reklamlardan para kazanabilirsiniz.
Bu cins mutabakatlar, reklamveren ile reklam yayınlanan site ortasında yapılır. Tek tek reklamverenlerle muahede yapmak yerine Google Adsense üzere hizmetlerle anlaşarak da sitenizde banner reklamlar yayınlayabilirsiniz. Bu türlü bir durumda hangi reklamın yayınlanacağına Google karar verecektir ancak yeniden de kelam hakkınız olur.
Banner reklamcılık ile hedeflenen nedir?
Uygun hoş de gördüğümüz anda bu reklamları kapatıyoruz, beşerler neden oturup da bu kadar uğraşıyorlar bu reklamlar için diyorsanız; yanlış bir noktadan bakıyorsunuz. Ziyaretçilerin gördükleri anda kapattıkları banner reklamlar, makûs reklamlardır. Nasıl ki televizyonda ya da YouTube’da karşılaştığımız bir reklamı bazen izlediğimiz yayından bile daha heyecanla izliyoruz, işte tam olarak banner reklamlar da bunu yapmalı.
Banner reklamları hazırlamak, başka reklamlara nazaran çok daha zordur. Teknik ayrıntıları kolaydır lakin ziyaretçiyi gördüğü anda kalbinden yakalayacak bir içerik hazırlamak zordur. Sonuç olarak ziyaretçinin o internet sitesine girerken ulaşmak istediği bir amaç vardı ve banner ortaya girdi. Esasen hudut bozucu olan bu durumda ziyaretçinin karşısına bir de anlamsız şeyler çıkarsa kapatmasın da ne yapsın?
Bu açıdan incelediğimiz vakit banner tarifi görece yeni olmasına karşın, banner reklamcılık ideolojisi onlarca yıldır pişen reklamcılık anlayışının günümüzdeki halidir. İnternet reklamcılığının temelini oluşturmasının da nedeni budur. Reklamlar her vakit berbat değildir lakin makus bir içerik reklam olarak çok daha berbattır.
Banner nasıl hazırlanır?
Banner içerikleri birinci bakışta kolay bir görsel ve yazı üzere görünseler bile aslında HTML kodlarıyla desteklenmedikleri vakit pek de işe fayda olmazlar. Standart grafik tasarım programlarını ya da hizmetlerini kullanarak banner içerikleri hazırlanabilir. Lakin bu içeriklerin o internet sitesine özel olmasını sağlamak için HTML kodları kullanılmalıdır.
İnternet dünyası küresel bir alan olduğu için canva.com üzere internet siteleri ile hazır dizaynlar üzerinden banner içerikler hazırlayabilir ya da şu halde belirlenmiş olan boyutları göz önüne alarak kendiniz hazırlayabilirsiniz;
- 300 x 250 - Orta Uzunluk Dikdörtgen
- 250 x 250 - Kare Pop-Up
- 240 x 400 - Dikey Dikdörtgen
- 336 x 280 - Büyük Dikdörtgen
- 180 x 150 - Dikdörtgen
- 300 x 100 - 3:1 Dikdörtgen
- 720 x 300 - Pop-Under - Altta Açılır Sayfa
- 468 x 60 - Tam Banner
- 234 x 60 - Yarım Banner
- 88 x 31 - Micro Çubuk
- 120 x 90 - Buton 1
- 120 x 60 - Buton 2
- 120 x 240 - Dikey Banner
- 125 x 125 - Kare Buton
- 728 x 90 - Leaderboard
- 160 x 600 - Geniş Skyscraper
- 120 x 600 - Skyscraper
- 300 x 600 - Yarım Sayfa Reklam
İnternet dünyası Amerika Birleşik Devletleri merkezli olarak yürütüldüğü için bu ülkede paylaşılan birtakım bilgilere bakmalıyız. İnternet reklamcılığı harcamaları birinci kere 2016 yılında klâsik reklam harcamalarını aştı. 2019 yılında ABD internet reklamcılığı 124,6 milyar dolar büyümeye ulaştı.
Tekrar 2019 yılında Facebook, toplam internet reklamlarının %42’sine sahipti. Yapılan internet reklam harcamalarının %31’i banner reklamlar için harcandı. Yüzdeler ve sayılar her geçen gün artıyor. Yani internet reklamcılığı artık klasik reklamcılığı geride bırakacak bir noktaya geldi. Bu durum, dijital dünyanın artık gerçek dünyadan bile daha kıymetli olduğunu gösteren dikkat alımlı bir delildir.
İnternet sitelerinde sık sık karşımıza çıkan banner nedir, ne işe fayda, banner reklamlar ile ne hedefleniyor üzere merak edilen soruları yanıtladık ve internet reklamcılığı hakkında bilmeniz gereken ayrıntılardan bahsettik. Banner reklamlar hakkındaki fikirlerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz.
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.