Başarıya Giden Yol Programlı çalışın bereketli öğrenin Anlamakta güçlük çektiğiniz konu ya da dersleri sabahın erken saatlerine kaydırın Çalışmaya ne dek zaman ayıracağınızı saptama edin Bunu yaparken dersin önemi, anlaşılırlığı ve ağırlığını gözönünde bulundurun Seyfi adında çok sevdiğim bir arkadaşım vardı, zekiydi ve başarılıydı Ama fiilen çok daha başarılı olabilecek akıl kapasitesine sahipti Seyfinin gözlemleyebildiğimiz bir hatası vardı Program yapamamak Doğrusu Seyfiyi çoğu zaman defterlerinin kitaplarının başında bir kağıt kalemle düşünür görürdüm Ne o hayrola?diye sorduğumda Program yapmaya çalışıyorumderdi Onun bu egzersiz planı çıkartması saatler alırdı Büyük bir ihtimal sizlerde bu kadar olmasa bile ara sıra benzer bir şekilde düşünmüşsünüzdür Kendinize Acaba şu anda ne yapabilirim?sorusunu sorduğunuz olmuştur Bu soruyu sormak doğaldır ancak bu soruya takılı kalmak hatadır Kararsızlığa dikkat Çünkü yaptığınız çalışma planı siz böyle bir soru sorduğunuzda bu soruya hemencecik cevap verecek kapasitede olmalıdır Çevrenize göz attığınızda hemencecik farkedeceksiniz; başarılı halk müziği kesin bir plan ve program zarfında çalışan disiplinli insanlardır Bunun aksini göz önünde bulundurmak mümkün değildir Hiçbir koşul aleyhinde güvenilmez kalmayın verilen en fena karar bile kararsızlıktan daha iyidir Bu reel, Derhal ne yapabilirim?sorusunu sorduğunuzda sizleri aydınlatan bir ışık olmalıdır Aykırılık ve ne yapacağını bilememe insanları korkuya, endişeye ve başarısızlığa iter Şüphesiz hayatımızın her hatıra güzellikler ve iyiliklerle batmış değildir Mutlak sorunlarımız ve tabi ki sorumluluklarımız vardır Ama hiçbir şey sonunda bize kazanım sunmayan endişelerle doymuş dünyada değil olup gitmemize değmez Mutlaka her zorluğun bir çıkışı her karanlığın bir aydınlığı vardır Geleceğe yönelik tamamen muhtemel musibet ve olumsuzlukları düşünmek, bugünümüzü kendi isteğimizle değil etmemiz zeki bir davranış değildir Endişeye kapılmayın Endişelenmenin yersizliğini kanıtlamak için en emin yol sizi korkutan endişeye sevkeden nedenleri ortaya koyup, bunlar üstünde objektif değerlendirmeler yapmaktır Sonuçta endişe kaynağı olan çoğu nedenin manâsız bir vesveseden ibaret olduğunu farkedersiniz Üzüntü içinde edinmek insanın doğru düşünme ve sağlıklı karar verme yeteneğini köreltir Endişeden kurtulmada inancın hissedilir bir yeri vardır Emin bir iradi baskı gösterebilen birey artık programını yapabilir Çünkü hedefi bellidir İkinci adım kesin program çerçevesinde bu hedefe varmak olmalıdır Birçok kişiye program gerçekleştirmek büyük zaman kaybıymış gibi gelebilir Program yapma bahanesiyle oyalanmanın dışında bu kesinlikle hatalı bir düşüncedir Programsız çalışma verimsiz olur, verimsiz çalışmanın sonu da başarısızlıktır Bu şart beraberinde mutsuzluğu ve organik psikolojik rahatsızlıkları getirir Tasarlanmış programlanmış hayatta dirlik ve düzen vardır, başarı vardır, mutluluk vardır Etkin ve verimli öğrenmenin temelinde de bu yüzden planlı programlı çalışma yatar Beş Nkuralı diye anılan, neyi, nerede, ne vakit, nasıl, neden yapacağını bilen bir insanın başarılı olması kadar doğal hiçbirşey yoktur Bu da ancak realist bir programla mümkündür Program yapın Program yapmak kimileri için gayet basit bir iş gibi görülebilir Ama ben program yapmanın bir sanat olduğuna inanırım Gerçekten programı yapmak, yapılan programı uygulanabilir kılmak hiç de yabana atılacak beceri değildir Nitekim bir program uygulanabilirliği ölçüsünde değerlidir Herhangi bir dersi hedeflemek için oturduğunda sadece 1520 dakikayla yetinen sonra sıkılıp çalışmayı terkeden birinin saatlerle açıklama edilen bir programı uygulaması olası değildir Tersine kendini motive etmiş, inançlı kendine güvenen amacına varmak için attığı küçücük adımların kıymetini bilen reel bir uğraş adamı için böylesi bir program yaşanan gerçeğin ta kendisidir İşin aslına bakarsanız, programlı çalışma artı bir efor gerektirmeyen çalışmadır Plansız programsız saatlerce çalışmaya karşılık neyi, nasıl ve niçin çalışacağını haberdar olan bir kişi öncekinin çok daha azına, daha verimli araştırmalar yapabilir Planlı alıştırma daha kısa zamanda daha bereketli çalışmayı ifade eder Bu başarının iki kelimelik açılımıdır Ders egzersiz planı yaparken belli bazı özellikleri gözönünde bulundurmalıyız Birinci nokta, anlamakta güçlük çektiğiniz konu veya dersleri daha iyi anlamaya karşın saatler olarak tanıdık sabahın erken saatlerine kaydırmak İkinci öncelikli nokta; çalışmaya ne dek vakit ayıracağınızdır Bunda da yine dersin önemi anlaşılırlığı ve ağırlığı gözönünde bulundurulmalıdır Üçüncü nokta; dersin nasıl çalışılacağıdır Yazarak, özet çıkararak, okuyarak her tarafta ederek, soru çözerek, anlamaya karşın alıştırma, göz gezdirme vs Her Yerde egzersiz ve göz gezdirme diğerlerine kadar daha eksik vakit isteyecektir veya aynı zaman diliminde daha artı yer çalışılmasına fırsat verecektir Ama yazarak, özet çıkararak veya anlamaya yönelik alıştırma yöntemleri uzun süre gerektiren egzersiz şekilleridir 50 dakika ders 10 dakika ara verme Acilen de planprogram nedir ve nasıl yapılır onu öğrenelim Programlar jurnal, haftalık, aylık, yıllık olarak düzenlenmelidir (Ajandanız yoksa demin bir ajanda alıp programınızı ajanda üzerinde yapınız) Ilk Olarak jurnal programınızı yapın Yapılacak programın daha dinç ve uygulanabilir olması için kendinizi bir hafta kadar gözlemleyerek çalışmaya ayırabilecek manâsız veya daha iyi değerlendirilebilecek benzeri anlamsız vaktinizi saptama edin Günlük alıştırma, genel programın birincil adımıdır Jurnal yapacağınız işleri, sabah kalkış saatinizden başlatmak üzere kahvaltı, okula gelişgidiş, akşam programı ve yatış olmak üzere bir gündeki aktivitelerinizin hemen hepsini anekdot etmelisiniz Ayrıca günün hangi saatinde daha verimlisiniz (Fakat bu başlıca sabah saatleridir) Bunu mutlaka belirleyin Çünkü en kuvvet dersler ve anlaşılması, çözülmesi zorlama problemler o saatlerde programlanırsa daha verimli ve başarılı olunur Jurnal programda ölü saatlerin değerlendirilmesine, dinlenmeye ve genel anlamda kendinize de zaman ayırmış olmalısınız Jurnal programınızda neyi, ne zaman, nasıl yapacağınız açık açık ve net bir şekilde görülmelidir Kendinizi gözlemlerken dikkat edeceğiniz nokta her zamanki gibi doğal olmanızdır Içten ve tarafsız bir plan için bu şarttır Öncelikleri belirleyin Her programda olduğu gibi jurnal programda da yapacağınız işlerden öncelik arzedenler olabilir O zaman yaptığınız programı baştan gözden geçirip ilk önce o işin üzerine giderek bitirmeniz gerekmektedir Mesela o gün matematik dersinde işlenen ikinci dereceden iki bilinmeyenli denklemler konusunu hemencecik okuyup pekiştirmek istiyorsunuz Bu takdirde tarih, coğrafa, edebiyat gibi öteki derslere öncelik vermeniz yararsız olur Bu önceliği kendi konumuza kadar sizler belirleyeceksiniz Sözkonusu sistem, imtihan dönemlerinin öncesinde ve çalışma isteğinize kadar şansın dönmesi gösterebilir Herşeyin ötesinde şunu kesinlikle aklınızdan çıkartmayın Ders başında geçirdiğiniz zaman yok, ders çalıştığınız vakit kapsamında ondan elde ettiğiniz verim önemlidir Amacınız bereketli ders alıştırma olmalıdır On saat ders çalışıyor gözükmekle, bir saat hakkıyla ders amaçlamak arasında dağlar değin verimlilik farkı vardır Bunlardan birincisi insanı bıkkınlığa, motivasyon eksikliğine ve sonuçta da dersten soğumaya ve başarısızlığa iterken, diğeri dersi cezbedici görünüme sokar Bunlardan sonraki incelemeler için özendirme unsuru olur Ders alıştırma programınızı hazırlarken 5e 1 yöntemiolarak adlandırılan sisteme uymanız, yapacağınız en zekice tavır olacaktır Bu sistem kabaca 50 dakika ders, 10 dakika ara verme biçiminde ifade edilebilir 50 dakikalık çalışmanın birincil 40 dakikalık bölümünü ders çalışmaya (Bu sistemle çalışmanın birincil günlerinde eğer 40 dakikalık sürede demin yeni konsantre olmuş ve alıştırma ortamından ayrılmak istemiyorsanız büreyi kendinize kadar ayarlayabilirsiniz Ama zamanla sisteme uyarsanız (sistem size yok) daha iyi olur On dakikalık kısmını da tekrara ayırmalısınız Tekrarın kesin bir başvuru şekli vardır On dakikanın birincil beş dakikası dakikasına gürültüsüz yeniden, ikinci beş dakikasındaysa kitabı kapatıp sesli her tarafta yapılmalıdır Yapılan çalışmalar göstermiştir ancak, ders alıştırma ve dinlemede derse adaptasyondan 3540 dakika sonradan konsantrasyon bozulmaları ve dikkat uçuşmaları başlamaktadır Bu şart zaman içerisinde konsantrasyonu adamakıllı bozacak, dersi iyi anlamak zorlaşacak ve sonuç itibarıyla de atıl bir ders çalışılmış (!) olacaktır 5e 1 kuralını kesinlikle yabana atmayın Önemsememezlik gibi bir hatay düşmeyin Çünkü önemi ve geçerliliği olan bir kuraldır Başarı bu kuralın iyice uygulanmasında yatar Tekrarlarınızı mutlaka yapın Öğrenmede her tarafta çok önemlidir Zamanında derslerine çok iyi çalışıp tatmin edici tekar yapamadıklarından tekrar tekrar performanslarının aşağı not alan arkadaşlarım olmuştur Bunların durumuna düşmeniz istemem Ahenkli yapılan her bitmiş insanın kendine olan güvenini de artırır Kendine güvenen ben bu işi yaparım diyen ve yeterince de çalışmış bir kişinin başarılı olmasından daha doğal ne olabilir? Dr Haluk Alan