elektronikci
FD Üye
Sağlık-Sen İzmir 2 Nolu Şube Lideri Ekrem Özdemir, Sıhhat Bakanı Dr. Fahrettin Koca’nın ‘Beyaz Reform’ diye isimlendirdiği yeni yönetmeliğin doktor dışı diye tabir edilen yardımcı işçileri şad etmediğini söyledi.
Sağlık-Sen İzmir 2 Nolu Şube Lideri Ekrem Özdemir, sıhhat bakanlığı tarafından hazırlanan yeni ek ödeme yönetmeliği ile ilgili yazılı bir açıklama yaptı.
Başkan Özdemir açıklamasında şu sözlere yer verdi:
“Ek ödeme yönetmeliğinin değişmesiyle birlikte Sıhhat Bakanı Dr. Fahrettin Koca’nın tabiriyle içeriğini herkes anlamasa bile ek ödemelerinizi ayın 15’inde alacaksınız demişti. Lakin gelinen noktada pek de o denli olmadı. Makul bir kesim keyifli olurken, doktor dışı işçi diye tabir edilen sıhhat çalışanlarının yapılan güzelleştirmeden pek de şad olmadıklarını görüyoruz. Yönetmelik taban fiyat ve teşvik diye ikiye ayrıldı. Birinci basamakta çalışan işçiler teşvik alamazken, aile hekimliği sisteminde çalışan aile sıhhati elamanları ve 112 çalışanları başta olmak üzere teşvik ödemesi alamazken, sıhhat hizmetleri sınıfı dışında çalışan genel idari hizmetler, teknik hizmetler sınıfı çalışanlarına ne taban nede teşvik ödemesi verildi. Taban ödemelerinin vergiye girmemiş hali 850 liradan ibaret olup, beklentinin çok altında kalmasına sebep olmuştur. Bu fiyat ödemesinin tüm sıhhat çalışanlarını kapsayarak, 1.basamak çalışanına en az 1500 lira 2. Ve 3. Basamak hastane çalışanlarına en az 2300 lira olması gerekirdi.
Yeni yönetmelikle doktor arkadaşlarımızın döner sermaye olarak beklentileri karşılanmış, geriye kalan öbür sıhhat çalışanlarımız mağdur edilmiştir. Tabiplerin ödemelerinde kimsenin gözü yok, elbette alması gerekiyor, hatta geç kalınmış bir düzenlemedir.”
“112 Teşvik Almalıdır”
112 acil sıhhat hizmetleri, pandemi devrinde özveriyle çalışmış, en güç kurallarda, trafik kazalarında, selde, zelzelede, yangında tüm olağan dışı olaylarda her vakit en önde yer almış ve vazifesini sıkıntı koşullar altında tabir yerindeyse daima deplasmanda, altlarından rüzgâr geçen bir halde vazifesini güç koşullar altında hizmet vermiştir. 112’nin özellikli ünite olması büsbütün unutulmuş, taban ödemeye 40 artırımlı ödeme yapılması ise yetersizdir. Taban ödemeyi yüzde 40’da artırımlı alsalar, 1123 lira üzere bir ödeme ellerine geçmektedir. Şoförlük farkı toplu kontratta sabit ödemenin yüzde 10’u denmesine karşın 170 lira üzere bir fiyat yansımıştır. Hâlbuki sabit ödemenin yüzde 10’u olağan kurallar altında 400 lira üzere bir fiyat yansıması gerektirmektedir.
Acil servislerde çalışan işçiler teşvik ödemelerinde en az 1000 lira üzere bir fiyat alırken, 3. Basamak acil servislerde bu fiyat 3 bin liraları bulurken, 112’ye tabana yüzde 40 fazlası ödeme ile 350 lira civarında bir artış yapılması kabul edilmez.
Ayrıca artırımlı teşvik ödeme listesine nazaran de tüm 112 çalışanlarının muaf tutulması, nöbet tutan işçiye verilen 0.10 puan artışı, sertifikalı çalışana verilen 0.10 puan artışı ve servis sorumlularına verilen 0.10 puan artıştan muaf tutulmasına sebep olmuştur. Tüm çalışanlar nöbet tutmakta, tüm işçiler en az 4 modülden oluşan sertifikalı işçilerden ibaret olup ekstra 300 lira bir fiyat kesilmesine sebebiyet vermektedir. Ayrıyeten istasyon sorumlularına da fiyat verilmesi gerekmektedir.
Durumun bu halde olması, 112 çalışanlarının hastane acillerinden geri bırakılması manasına gelmektedir. Toplu mukavelede kazandığımız özellikli ünite katsayı daha evvelce acil ve ameliyathane ile tıpkı olmasına karşın son yönetmelikle fiyat gaspı yapılmıştır. 112 çalışanlarının en az 1500 lirası verilmemiştir.
112 sisteminde çalışan bilhassa pratisyen tabipler ve vilayet, ilçe sıhhat müdürlüklerinde çalışan doktorlarında taban ödemeleri düşük kalmış, teşvikten yoksun bırakılmıştır. Her ne kadar taban katsayıları 0.75’den 1’e (bire) çıkarılsa da aldıkları fiyatlar yetersizdir.
Sendika olarak toplu mukaveleden doğan haklarımız için danıştaya dava açılacaktır.
“Aile sıhhati çalışanlarına ödenecek fiyat yetersizdir. Aile hekimliği sistemi boşalır”
Aile sıhhati çalışanlarına taban ödeme 400 lira civarında bir taban ödeme yapılırken, hasta bazlı olarak 40 – 60 hasta ortasında 200 liraya kadar, 61 hasta üstü ise en fazla 400 lira civarında bir fiyat alması tabibin hasta bakma sayısına bağlanmıştır.
Aile sıhhati çalışanları bu fiyat siyaseti karşısında fiyatları düşmüş, geçen yılki aldıkları fiyatları alamaz hale gelmiştir. Zati Ocak 2022 yılında devreye giren sabit ödemeye yüzde 20’lik artırımdan faydalanamamış olması çalışanların fiyatlarının erimesine sebep olmuştur. Taban ödeme aile sıhhati çalışanlarında çok düşük kalmış, bu arkadaşlara en az 1500 liralık bir taban ödeme yapılması gerekmektedir. Üstüne bakılan hasta sayısına nazaran açıklanan sayıların en az iki katı oranında artırımlı teşvik verilmelidir. Aksi halde fiyat skalası aile hekimliğindeki sayıya bağlı olarak değişen çalışanlar kendi kurumlarına dönmek isteyecek olup aile hekimliğinde hemşire, ebe ve att kalmayacaktır. Şu haliyle bile boş aile sıhhati merkezi bulunurken artık aile sıhhati merkezlerinde çalıştıracak sıhhat çalışanı git gide azalacaktır.
“Aile tabiplerine teşvik için ayda 1672 hasta”
Aile tabiplerinin aldıkları fiyatlar baktığı nüfusa nazaran belirleniyorken, birde hak ettikleri fiyatı almak için günlük 76 hastaya bakması istenmiştir. Daha düşük hasta bakanlara da kademeli fiyat azaltılması yapılmıştır. Yeni değişiklik aslında nüfusa nazaran olan işleyişe, tekrar hasta sayısının eklenmesi ile uygulamanın anlamsız hale gelmesine neden olmuştur. Düşünün bir aile doktorunu ve aile sıhhati çalışanının bu teşvik fiyatı alabilmesi için ayda en az 1672 hasta bakması gerekmektedir. Buda insancıl değildir. Bu sayısı yakalamak çok zordur. Aile tabiplerinin masraflar için aldıkları fiyatlar günümüz kurallarına uyarlanmalıdır. Aile doktorlarının sayısı düşürülmeli ve yeni aile hekimlikleri açılırken devlet kurumu hariç özel kiralanan yerlerde; kamu yerlerinde ödenen kiralama fiyatının üstü kontrata nazaran bakanlık tarafından ödenmeli, amortismanlar içinde ek kalem fiyatı tahsis edilmelidir.
“Hastane Yöneticileri İstifa Edecektir”
Hastanelerde ve vilayet sıhhat müdürlüklerinde çalışan, müdür, müdür yardımcısı ve uzman olarak misyon yapanlar son yapılan düzenlemeden muaf tutulmuş, çalışanların fiyatları erimiştir.
Başhekim, başhekim, lider ve lider yardımcıları maaşları son ek ödeme yönetmeliği ile neredeyse iki katı oranında azalmış olup, bu takımların boşalmaması için ek yönergelerle düzenleme yapılmadır.
“Hakkaniyet Sağlanmalıdır”
Sonuç itibariyle yönetmelik şimdiye kadar yapılan ek ödeme yönetmeliklerden hepsinden düzgündür. Verilen sabit ek ödemelerin genel bütçeden ödenmesi, sut fiyatlarından bağımsız hale gelmesi, havuzların ayrılmış olması, mahsuplaşmanın kaldırılması, yönetmelik harici yüzde 50 artırım yapma yetkisi sıhhat bakanlığına verilmesi üzere değerli düzenlemeleri de beraberinde getirmektedir.
Yönetmelikte en değerli haksızlık taban fiyat ödemelerinde yapılmıştır. Düzenleme yapılmadan evvel uzman tabiplerin sabit ek ödemeleri 8400 lira iken, sıhhat çalışanlarının 4300 lira idi. Yani yarı yarıya gelen fiyatlara tekabül etmekteydi.
Yeni ek ödeme yönetmeliğinde, sabit ek ödeme dışında taban fiyat olarak sabit döner sermaye uygulamasına geçilmiş; Tabibe yüzde 15 vergiye girmiş hali 12100 liralık bir artış yapılırken, pratisyen doktorlara 6000, tabip dışı sıhhat çalışanlarına taban fiyat 850 liralık artış öngörülmüştür. Buda pratisyene nazaran 7 uzman tabibe nazaran 14 kata muadildir.
“Hakkaniyetsizlikte burada başlamaktadır”
Hakkaniyetli bir düzenleme yapılmış olsaydı doktor dışı sıhhat çalışanlarını taban ödemesi pratisyen tabiplerinin en az yarısı kadar olması gerekirdi. O da 3000 liradır. Bunun 700 liraya yakını Ocak ayında sabit ek ödemelere yüzde 20 artırım ile şuan ki fiyat yansıması 700 lira civarındadır. Bu fiyatı de düşersek en az alınması gereken fiyat 2300 liradır.
İşte o vakit hakkaniyet sağlanmış olurdu. Sıhhat işçisine 3 bin, pratisyene 6 bin, uzman tabibe 12 bin artış skalası gerçek olurdu ve bizde sıhhat bakanlığını alkışlardık.
Birinci basamak hariç, ikinci ve üçüncü basamakta çalışan işçiler için herkesin çalışmış olduğu alana nazaran bir taban ve teşvik ödemesi verilmiş olması yönetmeliği başarılı kılsa da hakkaniyet açışından kimi eksiklikleri de içermektedir.
Artırımlı fiyat skalasında 112 çalışanlarını unutulmuş, palyatif servisi çalışanları kategoride memnuniyetsiz, doktor harici aile hekimliği çalışanları taban ve teşvikte yetersiz kalmıştır. Servis sorumlularına ek fiyat verilirken, acil, radyoloji, doğumhane üzere ilgili ünite sorumlularına 0,10 puanlık artış yapılmamıştır. Burada tüm ünite sorumluları 0,10 puanlık artışı hak etmektedir.
Teşvik ödemede artırımlı ödeme yapılacak olan hizmet sunum alanlarında özellik arz eden ünitelere uygulanan katsayı 0.80, Yataklı servislere 0.20 ve başka ayaktan hizmet sunumların da 0.10 katsayı uygulaması ile Eğitim ve Araştırma Hastanelerinde çalışan arkadaşlarımızın özellik arz eden ünitelerde 3000 TL yataklı tedavi ünitelerinde 1000 TL üzere bir ödeme ile tıpkı hastane çalışanları ortasında 3 katı fark oluşmuştur.Burada istikrar sağlanmalı eğitim araştırma hastaneleri ile başka ikinci basamak hastanelerimizin yataklı servilerinin katsayısı en az 0.40 olarak uygulanması sağlanmalı ve yataklı tedavi servislerinde fiyat artışına gidilmelidir. Özellik arz eden üniteler dışındaki çalışanlarımızın katsayıları iş barışını bozacak halde düşük tutulmuştur. Burada istikrar sağlanmalıdır.
Hizmetli, sürücü üzere takımlara taban ve teşvik yansımaz iken vhki ve memur üzere takımların düşük derece kademelerine, ne taban nede teşvik yansıtılmamıştır.
Kanunda yeri olmamasına karşın disiplin cezaları alanların ek fiyat alamayacak olması da adaletli olmadığı üzere, müsaade periyotlarında bu ödemelerin kesilecek olması da hakkaniyetten uzaktır.
Hekim olarak hastanede çalışanlar geç de olsa hak ettikleri fiyatları alırken, birinci basamakta çalışan doktorların tabanlarının düşük tutulması ve teşvik ödeme yetersizliği ile mağdur edilmiştir.
Hekim dışı sıhhat işçilerinin taban ödemeleri çok düşük kalmıştır, hak edilen ve üstte belirtiğimiz sayılar verilirse hakkaniyet sağlanmış olacaktır.
Kaynak: (BYZHA) - Beyaz Haber Ajansı