Bekçi ve Koruma Köpekleri Nasıl Eğitilir? koruma eğitimi nasıl verilir köpeğe koruma eğitimi nasıl verilir rottweiler eğitilir ev de eğitilen kedi ve köpek videosu Ne cins olursa olsun bütün köpeklerde, kendilerine ait olan şeyi koruma eğilimi görülür Bir köpek yavrusunun önünden yiyeceğini almaya kalkın, hırlar! Yattığı mindere elinizi uzatın , memnuniyetsizliğini anında hırlayarak belli eder, devretmek istemez Köpekte kabul etme duygusu çok yaygın ve köklüdür Köpek, kaldığı evi, aileyi, aile bireylerini, sahibini, kendi öz malı gibi görür Onları gözetmek için mücadele gösterir Bu duygu ve akıntı içgüdüseldir Tüm köpeklerde öbür derecelenmelerle vardır Yetişme ve eğitimin etkisi bu doğal eğilimin gelişmesini, yönlendirilmesini ve kontrol altına alınmasını sağlar Bekçilik ve koruma görevi yapan köpekler, esas iki küme içinde yer alırlar Bir Takım köpekler yalnızca uyarıcı ödevi görür, duyduğu sese, eve giren yabancıya, bahçe kenarından geçen kişilere havlayarak, konut halkını mümkün bir tehlikenin varlığından haberdar eder Bunlar çoğunlukla, oyuncak köpekler ve süsleme köpekleridir aynı zamanda, onlar arasında da, Terrier türleri gibi, cesur, hamle ve saldırgan olanları vardır Kocaman yapılı türler, daha az havlar Ancak genelde daha saldırı, cesur ve kavgacı olurlar Bekçilik ve koruma görevi yapacak köpeklerin seçiminde titiz faydalanmak gerekir Köpeklerin ayrıntılı olarak tanıtıldığı bölüm, bu seçim için zorunlu olan ön bilgiyi vermektedir Tanınmış bekçi köpeği türleri arasından, size ve amacınıza uygun olanını seçebilirsiniz bununla birlikte, eğitime karşısında hevesli, sağlıklı, dinamik, saldırı ve kavgacı olması gerekir Köpeğe, ilk bekçilik eğitimi annesinden gelir Yavru, annesinin havladığı kişiye onunla birlikte havlar ve yabancılara havlanması gerektiğini öğrenir sonra bir tanıdık olmayan gördüğünde, yalnız başına olsa dahi kendiliğinden havlayacaktırBekçi ve koruma köpeği olarak yararlanılacak saldırganlık eğitimi verilecek olan köpekler, daha yavru iken alınarak, gelen gidenin olmadığı bir yerde yetiştirilirler Olası olduğunca kalabalık içine çıkartılmaz, diğer insanla bağlantı ettirilmezler Bütün bakım ve beslenmeleri tek birey göre görülür Bu birey, aynı zamanda onun eğitimini üstlenecek birey olmalıdır Bekçi ve koruma görevi yüklenecek olan köpeğin kendine olan güveni tekrar tekrar bütün ve yüksek olmalı, bütün eğitimler, daima köpeğin üstün geleceği biçimde sürdürülmelidir Hiçbir süre dövülmemeli, üstünlük duygusu sarsılmamalıdır Saldırganlık eğitimi verilecek olan köpek bir önceki bölümde anlatılan esas komutları eksiksiz olarak yerine getiren, eğiticisine emrindeki, itaatli, eğitime hevesli ve kabiliyetli bulunmalıdır Esas komutları tamamen benimsememiş itaatsiz köpeklerle saldırganlık eğitimi elbette yapılmamalıdır Ayrıca, bir takım tür köpekler yapısal olarak fazla sinirlidir Bunlara çok iyi itaat eğitimi yaptırılmamışsa, giderilmesi olanaksız sakıncalara neden olmak mümkündür Köpek, Dur! komutuyla durmalı, Gel! komutuyla gelmeli, Otur! komutuyla oturmalıdır Keza, bu tür eğitim gören köpeklerin bulunduğu yere, insanların girmesinin sakıncalı olduğunu belirten yazılar konmalı Köpeğin barınma yeri, kapalı dolaşma alanı olan türde yapılmalı ya da buna aynı emniyet önlemleri küskün olmalıdır Dinlenme zamanlarında köpeği zincirle bağlantı kurmak muhakkak içten değildir Bu köpeğe verilebilecek en ağır cezadır, güvenini kırıcıdır Ne denli iyi eğitilmiş olursa olsun, kalabalığa çıkartılacak köpeklerin ağızlarına, herhangi bir kazayı durdurmak için ağızlık takılmalıdır Daha önce gördüğümüz temel eğitimden geçmiş, yalnız eğiticisi kadar beslenip bakılarak özel olarak barındırılmış köpek, uygun cins ve nitelikteyse, iyi bir bekçi ve koruma köpeği olmaya namzet demektir Hiçbir eğitim verilmese de o, koruma alanına giren yabancılara saldırır ve bulunduğu yere girmesini önler Buna karşın, bu eğitimin büyük önem içeren bir takım amaçları vardır Onları şöyle sıralayabiliriz 1 köpeğin agresif ve koruyucu niteliğinin en üst düzeye ulaştırılması 2 Köpeğin saldırganlığının teftiş altına alınması komutla saldırma, komutla saldırıdan cayma alışkanlığının kazandırılması 3 Köpeğin, yabancıların teşebbüs, dostluk kurma akıntı ve girişimlerini karşılıksız vazgeçme alışkanlığını kazanması Bunları sırasıyla görelim: 1 SALDIRGANLIK EĞİTİMİ Her köpeğin saldırganlık güdüleri benzer oranda yüksek ve gelişmiş değildir bir takım köpekler yardımsever ve barışçıdırlar Yabancılarla ivedi dost olurlar Böyle köpekler bekçilik için elverişli sayılmaz ve bu görev için tercih edilmezler bununla birlikte, saldırganlık eğitimi verildiğinde bir ölçüde yerinde nitelik kazanabilirler Saldırgan yapıdaki köpeklerse, bu eğitimle, yabancılar ve kuşkulu kişiler için amansız birer canavar kesilirler Bu eğitimde, eğiticiden başka, köpeğe baştan sona yabancı olan bir muavin kullanılır Yardımcının görevi, köpeği kızdırmak ve kışkırtmaktır Köpeği kızdıran birey ara sıra değiştirilerek, köpeğin saldırganlığının sadece açıklanmış bir kişiye yok, eğiticiden başka tüm yabancılara karşısında olması sağlanır Kesin bir maksat için eğitilen köpekler, daha evvelden saptanan bir niteliğe tepki duyacak biçimde yetiştirilirler Sözgelimi, kayıtlı bir giysiye karşısında koşullandırılabilirler Tutuk ve cezaevlerinde koruma görevi üstlenen köpekler, tutukluların dışarı çıkmasını önlemek için yetiştirilmişlerdir Bu köpeklerin, tutukluların giydiği tek tip elbiseye tepki duyacak biçimde şartlanmaları sağlanmıştır Bazen bu durumun tersi de yaratılır Sözgelimi: köpek, belirtilmiş bir tip elbise giyen kişileri arkadaş, bunun dışındaki giyimlileri düşman olarak benimseyecek biçimde koşullandırılır Askeri birlikleri korumak için yetiştirilen, savaş köpeği olarak çalıştırılan bazı atama köpekleri böyle eğitilmişlerdir Saldırganlık eğitimi esnasında, köpeğin şok tasması çıkartılarak yerine, sağlam ve dirençli cilt bir tasma takılır Tasmaya takılacak eğitim kayışı, kuvvetli ve sağlam olmalı, köpeğin çekme gücüne dayanmalıdır Gerektiğinde, pozitif ağır olmayan ince ve dayanıklı zincir kullanılabilir Eğitim yerinin sınırları kapatılmış ve tenha bir yer olmasında fayda vardır Köpek, öğretici tarafından eğitim alanına getirilir Burada bulunan bir ağaca, sağlam bir direğe veya bir kazığa, kayışı uzun bırakılarak güvenli bir biçimde bağlanır Öğretici bir süre köpekle oynar, onunla eğlenir Bu sırada kışkırtıcı görevini üstlenen muavin gizlenerek gelir Kendine, bir çalılık, bir çukur ya da küçük bir yokuş gibi doğal bir engeli siper alarak köpeğin yakınlarında bir yere siner Yardımcının gelmesiyle eğitici köpeğin gerisine çekilir Köpek, kışkırtıcının yaptığı gürültülere kulak kabartıp havlayınca, eğitici onu takdir edici sözlerle över ve TUT! komutuyla kışkırtır Bir Takım köpekler son derece sinirlidir Kendiliklerinden, ses duydukları yöne doğru atılıp güvenilmez kişiyi yakalamak isterler Bunlar övülerek okşanır ve ödüllendirilir Köpeği olduğundan daha sinirli, hırslı ve kavgacı yapmak gerekiyorsa asistan, elinde uzun bir kumaşla veya yaralama olasılığı bulunmayan herhangi bir dal parçasıyla, üstüne koyun postu sarılarak sımsıkı bağlanmış uzun değneklerle, köpeğin gövdesinin çeşitli yerlerine kışkırtma edici biçimde dokunur Onu kışkırtır ve kızdırır Eğitici, köpeğin peşinde durduğu halde: TUT! komutunu, köpek saldırganı yetişmek için istenilen isteklikte ileri atılıncaya kadar yaptırıcı biçimde tekrarlar Köpek, ast bulunduğu kayışı ya da zinciri gererek ileri atıldığında, asistan korkmuş gibi yaparak geri geri kaçar Eğitici, köpeğin bu davranışını överek ve okşayarak ödüllendirir Öğretici, aradaki emniyet mesafesini korumaya fazla uyarı etmelidir Bu sayede köpek ancak kışkırtıcının kendine doğru savurduğu kumaş parçasına erişebilir Bezi yakalayan köpek, kısa bir çekişmeden sonradan kışkırtıcının elinden bezi çekip alır, kararsız birey kaçar Köpek okşanıp “bravo denilerek ödüllendirilir Kışkırtıcı durumundaki birey hiçbir süre köpeğe menfaat kurmamalı, onun canını acıtmamalı, onunla eğlenmemelidir Köpeği kızdırıp kışkırtmalı, onun havlayıp ileri atılması karşısında korkup kaçmalıdır Bu eğitimler bu biçimde tekrarlanırsa, istenen sonuç kısa zamanda alınır Köpek gitgide artarak yabancıların varlığına daha fazla uyarı eder olur Meydana Çıkan seslere, duyduğu yabancı insan kokusuna karşı sinirli olur Tanıdık Olmayan varlığı hissettiği lahza atılıp yetişmek ister Saldırganlık eğitiminde iki önemli nokta vardır: 1 Köpek, görevi gereği bütün yabancılara kızmalıdır 2 Köpek kendini, bütün yabancılar aleyhinde zinde ve kuvvetli hissetmelidir Saldırganlık eğitimi, bu iki amacın yeterince sağlandığına inanılıncaya dek sürdürülür 2 SALDIRGANLIĞIN DENETIM ALTINA ALINMASI Köpek, görmüş olduğu saldırganlık eğitimiyle, artık kendi denetim alanında yabancıların varlığına tahammül edemez ayla gelmiştirFakat serbest bırakıldığında, kuşkulu kişiler aleyhinde ne oluşturacağı, herhangi bir kişiyi hırpalama hemencecik eğiticisinin komutunu dinleyip dinlemeyeceği belirsizdir Bununsa çok manâlı sakıncaları olduğu kuşkusuzdur Köpeğin saldırganlığının, kesin olarak eğiticisinin denetimi aşağıda bulunması gerekir Amatör eğiticiler için, bu egzersiz sırasında canlı muavin göstermek fazla tehlikelidir Gerçi köpek eğitim kuruluşlarında, köpeğin diş geçiremeyeceği dolgu elbiseler giymiş tecrübeli kişiler bu amaçla kullanılmaktadır Ancak biz, kol ağızları, yakaları, pantolon paçaları dikilerek içine, kuru ot, saman, yün, pamuk, şamata gibi dolgu maddeleri doldurulmuş mankenler kullanacağız Mankenlerde kullanılacak giysi ve dolgu maddelerinin, eğiticinin kokusunu taşımamasına özellikle uyarı edilmelidir Eğitimden önce bu mankenler, eğitim alanında yer alan bir ağacın dalına, bir ip aracılığıyla böylece bir biçimde yerleştirilir ancak, ipin diğer ucu indirilip çekildiğinde, manken aşağı yukarı hareket eder Bu Nedenle, köpeğin onu tutmak ve yere indirmek için mücadele harcaması, onunla boğuşması sağlanır Her şey hazırlanıp planlandıktan sonradan köpek, eğitim alanına uygun uzunlukta bir eğitim kayışı ya da eğitim zinciriyle, yedekte olduğu halde getirilir Öğretici, bağımsızlık olan sol eliyle mankenin ast olduğu ipi indirerek onun ayakları üzerine basmasını Sağlar ve sağ kolunu ileri doğru uzatarak, göze çarpan parmağı ile mankeni gösterip: TUT! komutu verir Komutla birlikte ileri atılan köpek, mankenle boğuşmaya başlar Bir iki dakikalık mücadeleden sonradan, mankenin alt olduğu ip biraz daha bırakılarak, yere yatacak biçimde düşürülür Köpek mankenin üstüne vardığı anda ise, DUR! BIRAK! komutuyla köpek durdurulmalıdır Daha Sonra, yeniden ip yoluyla manken doğruluyormuş gibi hareketlendirilip, köpeğe: TUT! komutu verilir Köpek tekrar mankenin üstüne vardığında, manken yeniden yere düşürülür Bu kere de, daha önce olduğu gibi köpek, DUR! BIRAK! komutuyla durdurularak saldırının aşırı boyutlara vardırılması önlenir Bu Nedenle köpeğin saldırganlığı dene tim altına dargın olur Köpeğin saldırganlığının, direkt eğiticinin iradesine ast olduğu köpeğe benimsetilmelidir Her olumlu davranışta olduğu gibi, köpek her komutu yerine getirişte övülmeli, okşanarak ödüllendirilmeli Dinlenmelerde onunla ilgilenilerek, birlikte koşup oynanmalıdır Emrin dinlenmemesi halinde köpek sert ve kesin olarak söylenen: HAYIR! HAYIR! uyarısıyla uyarı edilir Bir Takım sinirli ve agresif köpeklerin, DUR! BIRAK! komutuna uymalarını sağlamak için Şok Tasması uygulamak gerekir Emri dinlemeyen köpeğin kayışı, biraz bağımsızlık bırakıldıktan sonradan sertçe çekilerek köpeğin boğazı üstünde kısa sureli bir şok yaratılır ve tam giderken komut tekrarlanarak köpek uyarılır Askeri görevler gibi çok özel amaçlı bir takım eğitimlerde, mankenin boğazına et parçası bağlanarak, insanın can müşteri ve çelimsiz yeri olan gırtlak yöresi, köpeğin atak hedefi olarak koşullandırılır Mankenin yere düşmesiyle, boğaz kısmına sımsıkı bağlanmış bulunan et, köpek kadar parçalanır Fakat sivillerin köpeklerine bu türde eğitim vermeleri ağır suç kapsamına girer Bir Takım eğitimlerde ise köpek, tüfek, silah, bıçak gibi öldürücü nitelik içeren silahlara karış koşullandırılır Saldırganlığın yoklama altına alınması eğitiminin en manâlı amacı; Köpeğin saldırganlığının, doğrudan doğruya eğiticinin iradesine ast olduğunu köpeğe benimsetmektir 3 YABANCILARIN, KÖPEKLE ARKADAŞLIK KURMA GİRİŞİMLERİNİ KARŞILIKSIZ BIRAKMA EĞİTİMİ Yabancılardan uzak yetiştirilen, yalnızca eğiticisinin ilgilendiği agresif bir köpeğe yakınlaşmak zorlama ve Çetin bir iştir Buna karşın köpeğe yaklaşıp onu olmak isteyenler olabilir Bunların en algılama ve denenen yaklaşım yolları, köpeğe yiyecek vermektir Minik yaştan itibaren sadece kendi yemek kabına sahibi kadar konan yiyeceği yiyen köpekler, sağa sola konan yiyecekleri yememeye alıştırılmışlarsa, onlara bu yolla yaklaşmak zordur Fakat bu konuda daha tehlikesiz olunmak isteniyorsa, başvurulacak bir iki yol daha vardır Eğitici, yeniden bir muavin kullanarak köpeğin önüne onun iştahla yediği yiyeceklerden attırır Köpek bunları yemeğe girişince, eğitici yaklaşarak, ‘Hayır! diyerek onu azarlar Ağır bir canice olarak da, zincirini kısa tutarak bağlar Hareket birkaç kere tekrarlandığında köpeğin, önüne yabancılar tarafından atılan yiyeceği yemediği görülür Köpek bu davranışından dolayı eğiticisi göre övülerek ve okşanarak ödüllendirilir Öteki bir yöntem de, köpeğin dolaştığı alana bir yabancı göre, üstüne bol miktarda kırmızıbiber dökülmüş et parçaları attırmaktır Köpek bu etleri yemeğe kalktığında ağzının yandığını görecek; birkaç defa tekrarı halinde, başkalarınca verilen yiyecekleri yememeyi öğrenecektir id