iltasyazilim
FD Üye
Fıkıhta ayrıntı fakat günlük hayatımızı kolaylaştıran bir mesele:
BELVÂİ ÂMME
Belvâ, musibet, zahmet, ıztırap, meşakket, güçlük gibi anlamlara gelir Âmme, ise bütün, herkes, umûm demektir Buna göre belvâi âmmeherkesi kapsayan meşakkat ve güçlük demektir
Terim olarak belvâi âmme; kaçınılması güç, umûmun mübtela olduğu bir şey hakkında husûsî bir hüküm verilmesidir
Dinimiz kolaylık dinidir Kur'anı Kerîm'de: Allah sizin için kolaylık ister, zorluk değil , (elBakara, 2185) buyurulur Bu nedenle belvâi âmmefıkhın fer'î kaynaklarından biri olmuştur Müslümanların çoğunun uğradığı güçlük ve meşakkatler bu kaideye dayanılarak hafifletilmiştir Bunlardan birkaç misal verelim:
Fırıncıların ekmek ufaklarını ve hamur parçalarını çiğneme durumu
Sokakta elbisemize sıçrayan ve korunması mümkün olmayan su ve çamur damlalarıyla namaz kılmanın caiz olması;
Özürlü kimselerin özürleri sebebiyle bulaşan pislikle namaz kılmalarının caiz olması;
Çocukların öğrenmek için abdestsiz olarak Kur'anı Kerîm'i ellerine almalarının caiz olması;
Binalardaki tuvaletlerde tuvalet esnasında ön ve arkayı kıbleye çevirmenin caiz olması; (İbn Nüceym, elEşbâh ve'nNezâir, Kahire 1968, s 7677)
Doktor ve sağlık görevlilerinin tedâvî için kadın ve erkeklerin avret mahallerine bakmalarının caiz olması gibi
Ancak hakkında nas olan hükümler belvâi âmmesebebiyle kolaylaştırılamaz İnsanın idrarı elbisesine bulaşır, bunda belvâi âmme vardır, diye idrarın necis olmadığına hükmedilemez, çünkü bu konuda nas vardır (Atıf Bey, Mecelle Kavâidi Kulliyye Şerhi, İstanbul 1327, s 25)
BELVÂİ ÂMME
Belvâ, musibet, zahmet, ıztırap, meşakket, güçlük gibi anlamlara gelir Âmme, ise bütün, herkes, umûm demektir Buna göre belvâi âmmeherkesi kapsayan meşakkat ve güçlük demektir
Terim olarak belvâi âmme; kaçınılması güç, umûmun mübtela olduğu bir şey hakkında husûsî bir hüküm verilmesidir
Dinimiz kolaylık dinidir Kur'anı Kerîm'de: Allah sizin için kolaylık ister, zorluk değil , (elBakara, 2185) buyurulur Bu nedenle belvâi âmmefıkhın fer'î kaynaklarından biri olmuştur Müslümanların çoğunun uğradığı güçlük ve meşakkatler bu kaideye dayanılarak hafifletilmiştir Bunlardan birkaç misal verelim:
Fırıncıların ekmek ufaklarını ve hamur parçalarını çiğneme durumu
Sokakta elbisemize sıçrayan ve korunması mümkün olmayan su ve çamur damlalarıyla namaz kılmanın caiz olması;
Özürlü kimselerin özürleri sebebiyle bulaşan pislikle namaz kılmalarının caiz olması;
Çocukların öğrenmek için abdestsiz olarak Kur'anı Kerîm'i ellerine almalarının caiz olması;
Binalardaki tuvaletlerde tuvalet esnasında ön ve arkayı kıbleye çevirmenin caiz olması; (İbn Nüceym, elEşbâh ve'nNezâir, Kahire 1968, s 7677)
Doktor ve sağlık görevlilerinin tedâvî için kadın ve erkeklerin avret mahallerine bakmalarının caiz olması gibi
Ancak hakkında nas olan hükümler belvâi âmmesebebiyle kolaylaştırılamaz İnsanın idrarı elbisesine bulaşır, bunda belvâi âmme vardır, diye idrarın necis olmadığına hükmedilemez, çünkü bu konuda nas vardır (Atıf Bey, Mecelle Kavâidi Kulliyye Şerhi, İstanbul 1327, s 25)