Konumuz benzinli ve dizel motor arasındaki farklar nelerdir, benzinli ve dizel motorların çalışma prensipleri nelerdir, dizel motorlar neden daha az yakar hakkında olacaktır Benzinli araç mı, dizel araç mı yazımızı okumanızı da tavsiye ederiz
Benzinli ve Dizel Motor Arasındaki Farklar
Araç motorlarında kullanılan benzin ve mazot arasında en önemli fark yakıtın içerisindeki kimyasallardır Benzin ve mazot arasındaki farklar motorlara da fiziksel olarak yansıyor Bu farklardan en belirgini dizel motorlarda buji kullanılmıyor benzinli motorlarda olduğu gibi Patlamayı sağlayacak, ateşlemeyi gerçekleştirecek bir buji bulunmuyor Sadece kızdırma bujisi adında bir eleman bulunmakta Kızdırma bujisinin görevi patlamayı sağlamak değil havayı ısıtmaktır Tam anlamıyla benzinli motorlardaki buji gibi değil Sadece ısıtıcı görevi görüyor Benzinli motorlarda hava ve yakıt homojen bir şekilde karışarak buji yardımıyla kıvılcım oluşturulur ve bu karışımın yanması sağlanır Bu karışım yandığında pistonu aşağı iterek güç üretir Dizel motorlarda durum böyle değildir Dizel motorlar emme zamanında piston içerisine sadece hava alır İkinci adımda sıkıştırma işlemi gerçekleştirilir Sıkıştırılan hava yüksek sıcaklığa ulaşır Tam o anda enjektörlerden piston içerisine yakıt püskürtülür Sıcak hava ile karşılaşan yakıt yanmayı gerçekleştirir Piston oluşan itme enerjisiyle güç üretir Benzinli motorlarda bir gaz kelebeği bulunurken dizel motorlarda yoktur Benzinli motorda gaza bastığınızda bu gaz kelebeği açılır ve piston içerisine daha fazla hava akışı sağlanır Gelen havayla doğru orantılı olarak motor içerisine daha fazla yakıt gönderilir Bu sayede motorun daha yüksek devirlere çıkması sağlanır Dizel motorlarda bu durum yakıt oranının değiştirilmesi ile sağlanır Bu motorlarda her zaman maksimum hava piston içerisine çekilir Hava miktarı değişmezken sadece yakıt miktarı değişiyor Siz gaza bastığınız zaman yakıt odasına daha fazla yakıt gönderiliyor Benzinli motorlarda hava yakıt karışımı patlamadan daha önce oluşturulur Dizel motorlarda patlama anıyla yakıtın pistona verilmesi neredeyse aynı anda olur Benzinli motorlarda sıkıştırma oranı 10 civarı atmosferik motorlarda 11 ya da 115 civarıdır Dizel motorlarda bu oran 16, 17 civarındadır Sıkıştırma oranı ne kadar yüksek olursa motorunuz o kadar verimli çalışır Bu durum da aracınızın daha az yakıt tüketmesini sağlayacaktır
Termodinamik olarak modellediğiniz zaman benzinli motorun çalışma prensibi otto çevrim olarak geçer Otto çevrim aynı sıkıştırma oranlarında daha verimli bir çevrim Dizel çevrimlerde sıkıştırma oranı daha yüksek olduğu için yani benzinli motorlardan yüksek olduğu için dizel motorlar daha verimli çalışıyor ve daha az yakıt kullanıyor Benzinli araç mı dizel araç mı sorusuna bir nebze olsun değinmiş olduk
Benzinli ve Dizel Motor Arasındaki Farklar
Araç motorlarında kullanılan benzin ve mazot arasında en önemli fark yakıtın içerisindeki kimyasallardır Benzin ve mazot arasındaki farklar motorlara da fiziksel olarak yansıyor Bu farklardan en belirgini dizel motorlarda buji kullanılmıyor benzinli motorlarda olduğu gibi Patlamayı sağlayacak, ateşlemeyi gerçekleştirecek bir buji bulunmuyor Sadece kızdırma bujisi adında bir eleman bulunmakta Kızdırma bujisinin görevi patlamayı sağlamak değil havayı ısıtmaktır Tam anlamıyla benzinli motorlardaki buji gibi değil Sadece ısıtıcı görevi görüyor Benzinli motorlarda hava ve yakıt homojen bir şekilde karışarak buji yardımıyla kıvılcım oluşturulur ve bu karışımın yanması sağlanır Bu karışım yandığında pistonu aşağı iterek güç üretir Dizel motorlarda durum böyle değildir Dizel motorlar emme zamanında piston içerisine sadece hava alır İkinci adımda sıkıştırma işlemi gerçekleştirilir Sıkıştırılan hava yüksek sıcaklığa ulaşır Tam o anda enjektörlerden piston içerisine yakıt püskürtülür Sıcak hava ile karşılaşan yakıt yanmayı gerçekleştirir Piston oluşan itme enerjisiyle güç üretir Benzinli motorlarda bir gaz kelebeği bulunurken dizel motorlarda yoktur Benzinli motorda gaza bastığınızda bu gaz kelebeği açılır ve piston içerisine daha fazla hava akışı sağlanır Gelen havayla doğru orantılı olarak motor içerisine daha fazla yakıt gönderilir Bu sayede motorun daha yüksek devirlere çıkması sağlanır Dizel motorlarda bu durum yakıt oranının değiştirilmesi ile sağlanır Bu motorlarda her zaman maksimum hava piston içerisine çekilir Hava miktarı değişmezken sadece yakıt miktarı değişiyor Siz gaza bastığınız zaman yakıt odasına daha fazla yakıt gönderiliyor Benzinli motorlarda hava yakıt karışımı patlamadan daha önce oluşturulur Dizel motorlarda patlama anıyla yakıtın pistona verilmesi neredeyse aynı anda olur Benzinli motorlarda sıkıştırma oranı 10 civarı atmosferik motorlarda 11 ya da 115 civarıdır Dizel motorlarda bu oran 16, 17 civarındadır Sıkıştırma oranı ne kadar yüksek olursa motorunuz o kadar verimli çalışır Bu durum da aracınızın daha az yakıt tüketmesini sağlayacaktır
Termodinamik olarak modellediğiniz zaman benzinli motorun çalışma prensibi otto çevrim olarak geçer Otto çevrim aynı sıkıştırma oranlarında daha verimli bir çevrim Dizel çevrimlerde sıkıştırma oranı daha yüksek olduğu için yani benzinli motorlardan yüksek olduğu için dizel motorlar daha verimli çalışıyor ve daha az yakıt kullanıyor Benzinli araç mı dizel araç mı sorusuna bir nebze olsun değinmiş olduk