iltasyazilim
FD Üye
Yapılan yeni bir araştırma, bilgisayar oyunu için cani bir karakteri tercih etmesi istenen deneklerin tanımadıkları insanları cezalandırmaya daha meyilli olduğunu savunuyor
Araştırma genel olarak sanal gerçeklikte büründüğümüz kimliklerin farkındalığımız dışında gerçek hayatımızı nasıl etkilediğine odaklanmış Bunu göstermek için de iki basamaklı bir deney senaryosu oluşturuldu Birinci basamağa 20 yaş ortalamasında 194, ikinci basamağa ise 19 yaş ortalamalı 125 lisans öğrencisi katıldı İlkinde katılımcılara birbirinden bağımsız oyun ve tadım testlerine girecekleri söyleniyor Katılımcılar araştırmacıların yönlendirmesi ile iyi (Süperman), kötü (Voldemort), nötr (Yuvarlak) karakterlerin biri olarak 5 dakika dövüş oyununu oynuyorlar Sonrasında da acı biber ve çikolata tadımına giriyorlar Burada deneklerin, kimliklerini bilmedikleri bir sonraki katılımcı için, çikolata veya acı sos hazırlamaları isteniyor Üstelik verilen kaba istedikleri kadar çikolata veya acı sos koyabilecekleri ve bir sonraki katılımcının hepsini tüketmesi gerekeceği belirtiliyor Birinci deneyi desteklemek için kurgulanan ikinci deney senaryosunda ise tüm aşamalar aynı kalırken; ilk aşamada deneklerin oyunu oynamaları yerine beş dakika izlemeleri isteniyor
Sonuçlarsa oldukça ilginç: İlk deneyde iyi kahraman olan deneklerin çikolatayı tercih etme oranı, kötü olanların ve nötrlerin iki katı Ayrıca döktükleri çikolata miktarı da diğerlerine oranla fazla Kötü kahraman içinse tam tersi bir sonuç geçerli İki deney sonucu karşılaştırıldığında ise, kötü kahramanı oynayanlar (ilk deney) izleyenlere oranla (ikinci deney) daha fazla miktarda acı sos boca etmiş
Araştırmacılara göre bu sonuçlar bilgisayar oyunlarında seçilen karakterlerin oynayanın davranışlarını etkileyebileceğine işaret ediyor Hatta ikinci deney sırasında canlandırmagerçeklik duygusu daha az olduğu için belirlenmegüdümlenme etkisinin de daha az olduğunun altını çiziyorlar
Bilgisayar oyunları hemen karalanmalı mı?
Her ne kadar bu araştırma bilgisayar oyunlarının sıkıntılı yanlarını ortaya çıkarsa da, bilgisayar oyunlarından uzaklaştırılan çocukların etkinlik seviyelerinin değişmediğini, oyunların davranış kalıplarını etkilemediğini belirten araştırmalar da mevcut Hatta oyunlara dayalı eğitim sistemleri geliştiriliyor ve özellikle hiperaktivite görülen çocuklarda yararlı olabileceğine inanılıyor Yine de makalenin yazarlarından Yoon, sanal dünyadaki maskelerin olası etkilerini göz önüne almamız gerektiğini ve oyun tasarlarken iyi kahramanları öne çıkarmamız gerektiğini düşünüyor
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Araştırma genel olarak sanal gerçeklikte büründüğümüz kimliklerin farkındalığımız dışında gerçek hayatımızı nasıl etkilediğine odaklanmış Bunu göstermek için de iki basamaklı bir deney senaryosu oluşturuldu Birinci basamağa 20 yaş ortalamasında 194, ikinci basamağa ise 19 yaş ortalamalı 125 lisans öğrencisi katıldı İlkinde katılımcılara birbirinden bağımsız oyun ve tadım testlerine girecekleri söyleniyor Katılımcılar araştırmacıların yönlendirmesi ile iyi (Süperman), kötü (Voldemort), nötr (Yuvarlak) karakterlerin biri olarak 5 dakika dövüş oyununu oynuyorlar Sonrasında da acı biber ve çikolata tadımına giriyorlar Burada deneklerin, kimliklerini bilmedikleri bir sonraki katılımcı için, çikolata veya acı sos hazırlamaları isteniyor Üstelik verilen kaba istedikleri kadar çikolata veya acı sos koyabilecekleri ve bir sonraki katılımcının hepsini tüketmesi gerekeceği belirtiliyor Birinci deneyi desteklemek için kurgulanan ikinci deney senaryosunda ise tüm aşamalar aynı kalırken; ilk aşamada deneklerin oyunu oynamaları yerine beş dakika izlemeleri isteniyor
Sonuçlarsa oldukça ilginç: İlk deneyde iyi kahraman olan deneklerin çikolatayı tercih etme oranı, kötü olanların ve nötrlerin iki katı Ayrıca döktükleri çikolata miktarı da diğerlerine oranla fazla Kötü kahraman içinse tam tersi bir sonuç geçerli İki deney sonucu karşılaştırıldığında ise, kötü kahramanı oynayanlar (ilk deney) izleyenlere oranla (ikinci deney) daha fazla miktarda acı sos boca etmiş
Araştırmacılara göre bu sonuçlar bilgisayar oyunlarında seçilen karakterlerin oynayanın davranışlarını etkileyebileceğine işaret ediyor Hatta ikinci deney sırasında canlandırmagerçeklik duygusu daha az olduğu için belirlenmegüdümlenme etkisinin de daha az olduğunun altını çiziyorlar
Bilgisayar oyunları hemen karalanmalı mı?
Her ne kadar bu araştırma bilgisayar oyunlarının sıkıntılı yanlarını ortaya çıkarsa da, bilgisayar oyunlarından uzaklaştırılan çocukların etkinlik seviyelerinin değişmediğini, oyunların davranış kalıplarını etkilemediğini belirten araştırmalar da mevcut Hatta oyunlara dayalı eğitim sistemleri geliştiriliyor ve özellikle hiperaktivite görülen çocuklarda yararlı olabileceğine inanılıyor Yine de makalenin yazarlarından Yoon, sanal dünyadaki maskelerin olası etkilerini göz önüne almamız gerektiğini ve oyun tasarlarken iyi kahramanları öne çıkarmamız gerektiğini düşünüyor
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız