iltasyazilim
FD Üye
Bilgisayarın Başvuru Amaçları
BİLGİSAYAR AĞLARININ KULLANIM AMAÇLARI
Şirketler İçin Tatbik Amaçları
(1) Kaynak Paylaşım: Şirket personelinin ve kaynağın bulunduğu coğrafi konuma ve aralarındaki uzaklığa bağlı olmaksızın, şirket personelinin kaynaklara (sistemlere, yazıcılara, programlara, verilere) erişebilmesi amaçlanır
(2) Yüksek Güvenirlik: Alternatif teçhizat olanağı yarattığı için donanımlardan birinin bozulması durumunda, diğer donanımlarının bozulanın görevini üstlenmeleri, sistem performansının düşmesine karşılık, sistem güvenilirliğini artırır Askeri uygulamalarda, bankacılıkta, hava trafiği yoklama sistemlerinde, nükleer reaktör güvenliğinde ve öteki çoğu uygulamalarda, donanım arızası durumunda sistemin çalışmaya devam edebilmesi koskocoman tartma taşır
(3) Para Tasarrufu: Küçük bilgisayarların fiyatperformans oranları büyüklere oranla daha düşük değerdedir; daha iyidir Anaçatı bilgisayarları, PC ’lere oranla on kat seri olabilirler, ancak fiyatları çok daha pozitif olur böylece tasarımcılar PC ’lerden oluşan sistemler tasarlamaya yönelmişlerdir Bu sistemde her kullanıcı için bir PC vardır ve veriler bir ya da daha fazla dosya sunucu makinesinde saklanırlar Kullanıcı Spiker (Client Server) modeli adı bahşedilen bu sistem çok daha kullanışlıdır
Kullanıcı Spiker modelinde, irtibat çoğunlukla kullanıcının sunucudan bazı işler yapmasını istek eden mesajları sunucuya göndermesi biçiminde oluşur Spiker istenilen işi yaptıktan sonradan kullanıcıya yanıt gönderir Bu modelin uygulandığı sistemlerde, az sayıda sunucuyu kullanan fazla sayıda kullanıcı bulunur Kullanıcı Spiker modeline dayalı sistemlerin kullandıkları protokollere örnek olarak İnternette Kullanılan TCP IP protokol kümesini gösterebiliriz
(4) Ölçeklenebilirlik: Ağın haberleşme yükü arttıkça, sisteme istemciler ekleyerek sistem performansını arttırabilme yeteneği olarak tanımlanan ölçeklenebilirlik, bilgisayar ağının başvuru amaçlarından biridir Merkezi anaçatı bilgisayarlarının kapasiteleri dolduğu zaman, bu sistemlerin daha büyük kapasiteli istemlerle değiştirilmesi gerekir Bu usul hem daha masraflıdır keza de sistem değişikliği esnasında kullanıcıların işlerinin aksamasına niçin olabilir öte taraftan Kullanıcı Sunucu modelinde, sisteme gereksinim duyulduğu dek kullanıcı makinesi veya spiker eklenebilir
(5) Haberleşme Ortamı: Bilgisayar ağları, aynı şirketin uzak birimlerinde çalışan kullanıcılar aralarında haberleşme olanağı sağlar Kullanıcılar benzer evrak üzerinde operasyon yapabilirler ve birbirlerine mesaj gönderebilirler
(6) Elektronik Ticaret: Internet üzerinden ürün tanıtımı ve satışı sağlar Bu uygulamaya özet olarak eticaret denir
Bireysel Başvuru Amaçları
Bilgisayar ağları ile evlere hizmet verilmesi 1990 ’dan daha sonra başlamıştır ve şu amaçlara yöneliktir
(1) Uzaktaki Bilgiye Erişmek: Bu alandaki uygulamalar, banka ve yatırım hesapları işlemlerinin evden yürütülmesi, katalog incelemesi ve evden sipariş verilmesi, jurnal gazetelerin PC ’lere yüklenmesi ya da yazıcılardan döktürülmesi ve neredeyse her konudaki (meslek, sanat, bilim, sağlık, yolculuk, spor, hobiler vs) gibi sistemlere erişilmesi biçiminde sıralanabilir Tüm bu uygulamalar bir birey ile uzaktaki bir veritabanı arasındaki etkileşimlerdir
(2) Kullanıcılar Aralarında Haberleşme: Bu alandaki en yaygın uygulama elektronik postadır Reel zamanlı bir eposta ile birçok kullanıcının, konferans görüşmesi biçiminde buluşma yapması da mümkündür Sohbet odaları, bu uygulamaya verebileceğimiz en yaygın örnektir Haber grupları ise gerçek zamanlı olmayan ve grup üyelerine kendi konularındaki mesajların gönderildiği bir uygulamadır
(3) Etkileşimli Davet: Istek üzerine video hizmeti, fazla kişi ile oynanan reel vakit benzetim oyunları, hayali ortamlarda geçen gerçek dışı oyunlar, uçuş benzeticileri ile iki takım halinde oynanan uçak savaşları oyunları, alternatif senaryoların sağlandığı ve senaryosu seyirci tarafından seçilebilen filmler etkileşimli eğlence için verebileceğimiz bazı örneklerdir
Sosyal Sorunlar
Bilgisayar ağlarının evlere dek uzanıp dünya çapına yayılması, beraberinde toplumsal ve ahlaksal sorunlarda getirmiştir Bir Takım haberleşme gruplarının, bazı konularda yaptıkları metin, fotoğraf ya da video haberleşmelerinin öteki kullanıcıları rahatsız ettiği ve bu nesil haberleşmelerin 18 yaşından küçük kullanıcılar için zararlı olduğu konusu, kullanıcılar ile ağ işletmecileri arasında tartışmalara yol açmaktadır Bunun gibi dağıtılmış sorunlar da sıralanabilir *
BİLGİSAYAR AĞLARININ KULLANIM AMAÇLARI
Şirketler İçin Tatbik Amaçları
(1) Kaynak Paylaşım: Şirket personelinin ve kaynağın bulunduğu coğrafi konuma ve aralarındaki uzaklığa bağlı olmaksızın, şirket personelinin kaynaklara (sistemlere, yazıcılara, programlara, verilere) erişebilmesi amaçlanır
(2) Yüksek Güvenirlik: Alternatif teçhizat olanağı yarattığı için donanımlardan birinin bozulması durumunda, diğer donanımlarının bozulanın görevini üstlenmeleri, sistem performansının düşmesine karşılık, sistem güvenilirliğini artırır Askeri uygulamalarda, bankacılıkta, hava trafiği yoklama sistemlerinde, nükleer reaktör güvenliğinde ve öteki çoğu uygulamalarda, donanım arızası durumunda sistemin çalışmaya devam edebilmesi koskocoman tartma taşır
(3) Para Tasarrufu: Küçük bilgisayarların fiyatperformans oranları büyüklere oranla daha düşük değerdedir; daha iyidir Anaçatı bilgisayarları, PC ’lere oranla on kat seri olabilirler, ancak fiyatları çok daha pozitif olur böylece tasarımcılar PC ’lerden oluşan sistemler tasarlamaya yönelmişlerdir Bu sistemde her kullanıcı için bir PC vardır ve veriler bir ya da daha fazla dosya sunucu makinesinde saklanırlar Kullanıcı Spiker (Client Server) modeli adı bahşedilen bu sistem çok daha kullanışlıdır
Kullanıcı Spiker modelinde, irtibat çoğunlukla kullanıcının sunucudan bazı işler yapmasını istek eden mesajları sunucuya göndermesi biçiminde oluşur Spiker istenilen işi yaptıktan sonradan kullanıcıya yanıt gönderir Bu modelin uygulandığı sistemlerde, az sayıda sunucuyu kullanan fazla sayıda kullanıcı bulunur Kullanıcı Spiker modeline dayalı sistemlerin kullandıkları protokollere örnek olarak İnternette Kullanılan TCP IP protokol kümesini gösterebiliriz
(4) Ölçeklenebilirlik: Ağın haberleşme yükü arttıkça, sisteme istemciler ekleyerek sistem performansını arttırabilme yeteneği olarak tanımlanan ölçeklenebilirlik, bilgisayar ağının başvuru amaçlarından biridir Merkezi anaçatı bilgisayarlarının kapasiteleri dolduğu zaman, bu sistemlerin daha büyük kapasiteli istemlerle değiştirilmesi gerekir Bu usul hem daha masraflıdır keza de sistem değişikliği esnasında kullanıcıların işlerinin aksamasına niçin olabilir öte taraftan Kullanıcı Sunucu modelinde, sisteme gereksinim duyulduğu dek kullanıcı makinesi veya spiker eklenebilir
(5) Haberleşme Ortamı: Bilgisayar ağları, aynı şirketin uzak birimlerinde çalışan kullanıcılar aralarında haberleşme olanağı sağlar Kullanıcılar benzer evrak üzerinde operasyon yapabilirler ve birbirlerine mesaj gönderebilirler
(6) Elektronik Ticaret: Internet üzerinden ürün tanıtımı ve satışı sağlar Bu uygulamaya özet olarak eticaret denir
Bireysel Başvuru Amaçları
Bilgisayar ağları ile evlere hizmet verilmesi 1990 ’dan daha sonra başlamıştır ve şu amaçlara yöneliktir
(1) Uzaktaki Bilgiye Erişmek: Bu alandaki uygulamalar, banka ve yatırım hesapları işlemlerinin evden yürütülmesi, katalog incelemesi ve evden sipariş verilmesi, jurnal gazetelerin PC ’lere yüklenmesi ya da yazıcılardan döktürülmesi ve neredeyse her konudaki (meslek, sanat, bilim, sağlık, yolculuk, spor, hobiler vs) gibi sistemlere erişilmesi biçiminde sıralanabilir Tüm bu uygulamalar bir birey ile uzaktaki bir veritabanı arasındaki etkileşimlerdir
(2) Kullanıcılar Aralarında Haberleşme: Bu alandaki en yaygın uygulama elektronik postadır Reel zamanlı bir eposta ile birçok kullanıcının, konferans görüşmesi biçiminde buluşma yapması da mümkündür Sohbet odaları, bu uygulamaya verebileceğimiz en yaygın örnektir Haber grupları ise gerçek zamanlı olmayan ve grup üyelerine kendi konularındaki mesajların gönderildiği bir uygulamadır
(3) Etkileşimli Davet: Istek üzerine video hizmeti, fazla kişi ile oynanan reel vakit benzetim oyunları, hayali ortamlarda geçen gerçek dışı oyunlar, uçuş benzeticileri ile iki takım halinde oynanan uçak savaşları oyunları, alternatif senaryoların sağlandığı ve senaryosu seyirci tarafından seçilebilen filmler etkileşimli eğlence için verebileceğimiz bazı örneklerdir
Sosyal Sorunlar
Bilgisayar ağlarının evlere dek uzanıp dünya çapına yayılması, beraberinde toplumsal ve ahlaksal sorunlarda getirmiştir Bir Takım haberleşme gruplarının, bazı konularda yaptıkları metin, fotoğraf ya da video haberleşmelerinin öteki kullanıcıları rahatsız ettiği ve bu nesil haberleşmelerin 18 yaşından küçük kullanıcılar için zararlı olduğu konusu, kullanıcılar ile ağ işletmecileri arasında tartışmalara yol açmaktadır Bunun gibi dağıtılmış sorunlar da sıralanabilir *