Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) ile Harvard ve Montreal üniversitelerinden üç araştırmacı, pazarlama firmalarının insanların hayallerine reklam yerleştirebileceğini söyledi.
Independent Türkçe'den Çağla Üren'in derlediği habere nazaran, uyku ve insan bilişi üzerinde uzmanlaşmış araştırmacıların dijital fikir ve kültür dergisi Aeon'da kaleme aldığı bir makalede pazarlamacıların yüzde 77'sinin üç yıl içinde 'rüya teknolojisi' reklamcılığına geçmeyi planladığını vurguladı.
'Uyku ve düş korsanlığı yoluyla satın alma davranışını değiştirmenin ve yönlendirmenin yeni yollarını açıkça test ediyorlar' tabirlerini kullanan araştırmacılar, kelamlarını şöyle sürdürdü:
'Rüya inkübasyonunun, yani düş içeriğini etkilemek için uykudan evvel yahut uyku sırasında uyaranların sunulması sürecinin ticari ve kâr emelli kullanımı süratle gerçek oluyor.'
Makalenin muharrirlerinden ikisi, MIT'nin düşleri "hacklemek" ve uyuyanlarla bağlantı kurmak için tasarladığı aygıt üzerinde çalışan araştırma takımında yer alıyor.
Öte yandan muharrirler, bu çeşit çalışmaların aslında hayal görmenin öğrenmeyi nasıl etkilediğini incelemek; travma sonrası gerilim bozukluğunun neden olduğu kabusları daha uygun anlamak ve tedavi etmek maksadıyla yapıldığını vurguladı.
Makalede, pazarlama firmalarının 'rüya mühendisliğine' duyduğu ilgi kaygı verici diye niteledi.
Üç araştırmacı ayrıyeten, ABD'de reklamları düzenleyen Federal Ticaret Komitesi'ne 'rüya korsanlığını' yasaklaması ve kurallarını reklamlardaki bilinçaltı bildirileri kapsayacak formda genişletmesi davetinde bulundu.
Makalede düş korsanlığı teşebbüslerine dair bir örnek de yer aldı. Araştırmacılar ABD merkezli içecek firması Molson Coors'un Coors'un hayal kuluçkası diye de bilinen hayal inkübasyonu teknolojisini alkollü eser satışı için kullanmaya çalıştığını söz etti.
Nitekim de içecek firması 7 Şubat 2021'de yapılan Muhteşem Bowl öncesinde tüketicilerin hayallerine girmeyi denediği 'hedefli düş inkübasyonu' ismi verilen bir araştırma tasarlamış ve deneye katılacak şahıslara ücretsiz bira vaat etmişti.
Firmanın bu teşebbüsünün akabinde, makalenin üç müellifinin da ortalarında yer aldığı 40 bilim insanı, reklamcıların bilimsel gayretlere müdahil olmasını eleştiren bir mektuba imza atmıştı.
Yeni makalede firmanın bu teşebbüsü, 'Yalnızca aldatıcı bir pazarlama kampanyası değildi; bu bir vakitler bilimkurguya ilişkin bir şeyin süratle bizim gerçekliğimize dönüşebileceğinin işaretiydi' diye nitelendi:
'Artık kendimizi çok kaygan bir yerde buluyoruz. Nereye ve hangi süratte kaydığımız, düşlerimizi korumak için hangi adımları atmayı seçtiğimize bağlıdır.'