iltasyazilim
FD Üye
Bilimsel olan konuları ve bilgileri içine alarak kapsayan bir bilim dalıdır Amacı bilimsel pratik üzerine söylemde bulunmaktır Kuşkusuz bilimsel yöntem üstüne düşünülmez Bilimkuramı elbette bilgikuramı ile karıştırılmamalıdır İkisi farklı alanlardır Bilgikuramı bilim hakkındaki söyleyişi felsefenin önemli bir basamaklarından sayar ve düşüncenin bilimde manâlı bir yer almasını amaç olarak belirler
Tarihsel bilimkuramı incelendiğinde Bacherald tarafından başlayarak Canguilhem ve Koyre ’nin yardımıyla devam ettirildiği görülür fakat Duhem ’in ve Brunschvicg ’in ortaya koydukları bilimkuramıyla aynı nitelik taşımamaktadır Alt ki iki kuram arasında da iki taraflı noktalar mevcuttur Zaten bilimselkuramın tarihini ortaya kurmak açısından bu iki kuramın birleştiği nokta bir mihenk taşıdır İki kuramı birbirinden net olarak fark gözetmek icabında bilimler tarihçisinin fikirleri bir olgu olarak kabul edilir Bilim kuramcısının ise ortaya koyduğu gerçekler yada olgular akıl olarak kabul edilir
Bilimkuramı günümüze değin gelişinde birçok başkalaşım göstermiş ve maddeci görünüm konusunda kendini bu ilkeyle bolca açıklama etmeye çalışmıştır Bunun gibi daha birçok alanla ilgilenerek o alanların kimi süre bir kısmını değiştirmiş kimi süre ise açıklarını kapatmıştır Mesela Louis Alt Husser kendi bilimkuramını tarihsel maddeciliğe entegre ederek Karl Marx ’ın görüşlerindeki bilinmezlik ve anlaşılmazlığı ortaya çıkarmıştır
Öteki bir bilgikuramı olan genetik bilimkuramı incelendiğinde bu kuramın bilginin yapılarını bilimsel bir şekilde incelediği görülür Genetik epistemoloji ve bilişsel gelişim alanında kayda değer çalışmalar yürütmüş olan Jean Piaget gelişmekte olan insanların dolayısıyla çocukların akıl ve dil gelişimlerinin senaryo talep etmediğini bu sürecin birim birim meydana geldiğini ve çevresel etkinin bütün olarak gelişime dahil olduğunu ortaya koymuştur Yazılan örneği izah etmek icabında bilgilerin evriminin soyut ve daha büyük bir kavramsallaştırmaya yöneldiği anlatılmaya çalışılmıştır
Tarihsel bilimkuramı incelendiğinde Bacherald tarafından başlayarak Canguilhem ve Koyre ’nin yardımıyla devam ettirildiği görülür fakat Duhem ’in ve Brunschvicg ’in ortaya koydukları bilimkuramıyla aynı nitelik taşımamaktadır Alt ki iki kuram arasında da iki taraflı noktalar mevcuttur Zaten bilimselkuramın tarihini ortaya kurmak açısından bu iki kuramın birleştiği nokta bir mihenk taşıdır İki kuramı birbirinden net olarak fark gözetmek icabında bilimler tarihçisinin fikirleri bir olgu olarak kabul edilir Bilim kuramcısının ise ortaya koyduğu gerçekler yada olgular akıl olarak kabul edilir
Bilimkuramı günümüze değin gelişinde birçok başkalaşım göstermiş ve maddeci görünüm konusunda kendini bu ilkeyle bolca açıklama etmeye çalışmıştır Bunun gibi daha birçok alanla ilgilenerek o alanların kimi süre bir kısmını değiştirmiş kimi süre ise açıklarını kapatmıştır Mesela Louis Alt Husser kendi bilimkuramını tarihsel maddeciliğe entegre ederek Karl Marx ’ın görüşlerindeki bilinmezlik ve anlaşılmazlığı ortaya çıkarmıştır
Öteki bir bilgikuramı olan genetik bilimkuramı incelendiğinde bu kuramın bilginin yapılarını bilimsel bir şekilde incelediği görülür Genetik epistemoloji ve bilişsel gelişim alanında kayda değer çalışmalar yürütmüş olan Jean Piaget gelişmekte olan insanların dolayısıyla çocukların akıl ve dil gelişimlerinin senaryo talep etmediğini bu sürecin birim birim meydana geldiğini ve çevresel etkinin bütün olarak gelişime dahil olduğunu ortaya koymuştur Yazılan örneği izah etmek icabında bilgilerin evriminin soyut ve daha büyük bir kavramsallaştırmaya yöneldiği anlatılmaya çalışılmıştır