iltasyazilim
FD Üye
Bilim Nedir? Hakkında Data
Yöntemli data
Önceleri bilgi terimiyle aynı anlamlı kullanılan bilim terimi, günümüzde olayların yasalarını bulmak amacını güden araştırmaları dile getirmektedir Bilim, yöntemle elde edilen ve pratikle doğrulanan bilgidir Bu yüzden de idealizmle bağdaşmaz, çünkü idealist veri pratikle doğrulanamaz bundan başka bilim idealizmle çelişme halindedir, idealleştirme, bilimin konusu olan özdeksel doğayı yadsır
Modern bilim zorunlu olarak mantıkla ilgili özdekçiliği doğurmaktadır Evreni, sanat, güzel sanatlarla ilgili imgelerle, din inanılmaz imgelerle, bilimse mantıksal kavramlarla açıklar Ne var ki kavramlar göreli bir bağımsızlığa sahiptirler, aralıksız insan pratiğiyle tarafsız dünyaya bağımlı kılınmadıkları hallerde kendi kendilerine yeter bir duruma varmak ve gerçeklerden kopmak tehlikesiyle aleyhinde karşıyadırlar İdealizmi doğuran bu kopuş, bilimi doğuransa insan pratiğinin sağladığı bu bağımlılıktır Eylemsel pratikle düşünsel teorinin müşterek ve sürekli etkileşimi, bilimsel gelişmenin baş koşuludur Bilim, evreni, gerçeklikleri insan eylemleriyle doğrulanmış kavramlar, ulamlar ve yasalarla yansıtır Bilimin itici gücü, toplumun imal gereksileridir Toplumun teknik gereksileri, bilimin gelişmesinde on üniversiteden daha etkindir Buna karşısında, bilimi doğuran insan pratiği bilim olmaksızın olanaksızlaşır (yetersiz kalır N) Bilim insanlara nesnel yasaların bilgisini verir oysa halk müziği pratik eylemlerini gerçekleştirebilmek için bu bilgiye muhtaçtırlar Emek, doğa ve dolayısıyla bilim ’le insan aralarında gerçek tarihsel ilişkidir Bundan ötürüdür ki emek, insan yeteneklerinin bir gerçekleşme biçimi olarak anlaşıldığı takdirde, doğanın insansal özünü ya da insanın doğal özünü anlayışlı olmak olanaklaşır
Bilimler, dağıtılmış çalışma alanlarıyla ilgileri bakımından fizik, kimya biyoloji, toplumbilim, vb gibi dağıtılmış adlar almışlardır dahası, onları toplum bilimleri (felsefe, tarih, ekonomi politik vb) ’yle doğa bilimleri (fizik, kimya vb) olmak üzere iki bölüme ayırtmak gelenekleşmiştir Ne var ki Tarihin kendisi doğal tarihin, benzer deyişle doğanın insansal gelişiminin bir parçasıdır Nasıl insan bilimi doğa bilimiyle birleşiyorsa bir gün doğa bilimi de insan bilimiyle birleşecek ve tek bir bilim varolacaktır *
Yöntemli data
Önceleri bilgi terimiyle aynı anlamlı kullanılan bilim terimi, günümüzde olayların yasalarını bulmak amacını güden araştırmaları dile getirmektedir Bilim, yöntemle elde edilen ve pratikle doğrulanan bilgidir Bu yüzden de idealizmle bağdaşmaz, çünkü idealist veri pratikle doğrulanamaz bundan başka bilim idealizmle çelişme halindedir, idealleştirme, bilimin konusu olan özdeksel doğayı yadsır
Modern bilim zorunlu olarak mantıkla ilgili özdekçiliği doğurmaktadır Evreni, sanat, güzel sanatlarla ilgili imgelerle, din inanılmaz imgelerle, bilimse mantıksal kavramlarla açıklar Ne var ki kavramlar göreli bir bağımsızlığa sahiptirler, aralıksız insan pratiğiyle tarafsız dünyaya bağımlı kılınmadıkları hallerde kendi kendilerine yeter bir duruma varmak ve gerçeklerden kopmak tehlikesiyle aleyhinde karşıyadırlar İdealizmi doğuran bu kopuş, bilimi doğuransa insan pratiğinin sağladığı bu bağımlılıktır Eylemsel pratikle düşünsel teorinin müşterek ve sürekli etkileşimi, bilimsel gelişmenin baş koşuludur Bilim, evreni, gerçeklikleri insan eylemleriyle doğrulanmış kavramlar, ulamlar ve yasalarla yansıtır Bilimin itici gücü, toplumun imal gereksileridir Toplumun teknik gereksileri, bilimin gelişmesinde on üniversiteden daha etkindir Buna karşısında, bilimi doğuran insan pratiği bilim olmaksızın olanaksızlaşır (yetersiz kalır N) Bilim insanlara nesnel yasaların bilgisini verir oysa halk müziği pratik eylemlerini gerçekleştirebilmek için bu bilgiye muhtaçtırlar Emek, doğa ve dolayısıyla bilim ’le insan aralarında gerçek tarihsel ilişkidir Bundan ötürüdür ki emek, insan yeteneklerinin bir gerçekleşme biçimi olarak anlaşıldığı takdirde, doğanın insansal özünü ya da insanın doğal özünü anlayışlı olmak olanaklaşır
Bilimler, dağıtılmış çalışma alanlarıyla ilgileri bakımından fizik, kimya biyoloji, toplumbilim, vb gibi dağıtılmış adlar almışlardır dahası, onları toplum bilimleri (felsefe, tarih, ekonomi politik vb) ’yle doğa bilimleri (fizik, kimya vb) olmak üzere iki bölüme ayırtmak gelenekleşmiştir Ne var ki Tarihin kendisi doğal tarihin, benzer deyişle doğanın insansal gelişiminin bir parçasıdır Nasıl insan bilimi doğa bilimiyle birleşiyorsa bir gün doğa bilimi de insan bilimiyle birleşecek ve tek bir bilim varolacaktır *