iltasyazilim
FD Üye
Bilim ve teknoloji haftası ile ilgili yazı
Bilim, öbür tanımlamalarla açıklama edilebilen bir kavramdır genellikle bilimin tanımlanması şu şekildedir: Evrenin veya olayların bir bölümünü konu olarak seçen, denek yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan uyumlu data
Bilimin asıl çaba alanı doğa olaylarıdır Sadece fiziki olguları yok, sosyolojik, psikolojik, ekonomik, kültürel gibi veri alanlarının hepsi doğa olaylarıdır
Özet Olarak, insanla ve çevresiyle ilgili olan her vaka bir doğa olayıdır Insanoğlu, bu olguları kavramak ve kendi yararına rehberlik etmek için var oluşundan beri bitmez tükenmez bir tutkuyla ve sabırla uğraşmaktadır
Bilim, yüzyıllar süren bilimsel bilgi üretme sürecinde kendi niteliğini, geleneklerini ve standartlarını koymuştur Bu süreçte, modern bilimin dört önemli niteliği oluşmuştur: Farklılık, program metni, buluş ve ayıklanma
Çeşitlilik: Bilimsel çalışma hiç kimsenin tekelinde değildir, hiç kimsenin iznine yan değildir Bilim herkese açıktır İsteyen her kişi veya kurum bilimsel egzersiz yapabilir Dil, din, insanlar, ülke tanımaz Böyle olduğu için, ilgilendiği konular çeşitlidir; bu konulara hudut konulamaz Hatta, bu konular sayılamaz, sınıflandırılamaz
Senaryo: Bilimsel bilgi üretme süreci hiçbir süre durmaz Krallar, imparatorlar ve hatta dinler yasaklamış olsalar bile, bilgi üretimi hiç durmamıştır; bundan sonradan da durmayacaktır
Yenilik: Bir evrim süreci içinde her gün yeni bilimsel bilgiler, yeni bilim alanları ortaya çıkmaktadır Dolayısıyla, bilime, herhangi aniden tekniğin verdiği en iyi imkanlarla gözlenebilen, denenebilen ya da var olan bilgilere dayalı olarak usavurma kurallarıyla geçerliği kanıtlanan yeni bilgiler eklenir
Ayıklanma: Bilimsel bilginin geçerliği ve kesinliği her lahza, isteyen cümbür cemaat kadar denetlenebilir Bu denetleme sürecinde, yanlış olduğu görünürde bilgiler kendiliğinden ayıklanır; yerine yenisi konulur
Teknoloji:
Öğretim teknolojileri tarihi konusunda önemli bir ad olan Paul Saetller teknolojiyi şöyle tanımlamaktadır: Teknoloji (Latince texere fiilinden türetilmiştir; örnek, meydana getirmek (construct) anlamına gelir) birçoklarının düşündüğü gibi alet kullanmak değildir Teknoloji, bilimin uygulamalı bir sanat dalı haline dönüşmesidir Uygulamalı sanat terimi Fransız sosyolog Jackques Ellul göre kullanılmış ve özetle techniqueolarak isimlendirilmiştir O, teknolojiyi bir techniqueuyarınca üretilmiş bir cihaz olarak görmüş ve bu techniquenin fakat minik bir bölümünün alet tarafından açıklama edilebildiğinden bahsetmiştir Belirtilen bir teknik sayesinde yalnızca makinenin yok, bu makineye ait öğretimsel uygulamalarında gerçekleştirilebileceğinden laf etmiştir neticede davranış bilimi ile öğretim teknolojileri arasındaki ilişki, doğal bilimlerle mühendislik teknolojisi arasındaki ya da biyoloji ile afiyet teknolojisi arasındaki ilişkiyle aynı hatta aynıdır
Bunun yanı sıra Simon, 1983 yılında teknolojiyi şöyle tanımlamıştır: Teknoloji, insanın bilimi kullanarak doğaya fayda koymak için tasarladığı mantıklı bir disiplindir
McDermott'un , 1981 yılında yaptığı teknoloji tanımı ise şöyledir: Teknoloji somut ve deneysel anlamda temel olarak teknik yönden tatmin edici küçük bir grubun örgütlü bir hiyerarşi yardımıyla bütünün geri kalanı (halk, olaylar, makineler vb) üstünde denetimi sağlamasıdır
Ünlü bir eğitim teknoloğu olan James Finn ise teknolojiyi tanımlarken şöyle demektedir: Cihaz kullanımının yanı sıra teknoloji, sistemler, işlemler, idare ve teftiş mekanizmalarıyla ayrıca insandan keza de eşyadan kaynaklanan sorunlara, bu sorunların güçlük derecesine, teknik çözüm olasılıklarına, ve ekonomik değerlerine uygun çözüm üretebilmek için bir manzara açısıdır
Yapılan tanımlamalardan anlaşılacağı üzere, teknolojinin insan hayatındaki önemi fazla büyüktür Bu noktada teknolojinin insan hayatında nasıl ve ne şekilde kullanılacağı büyük siklet kazanmaktadır
Bu noktada karşımıza iki kavram çıkmaktadır Bunlar Eğitim Teknolojisive Öğretim Teknolojisidir
Eğitim Teknolojisi: Collier'e kadar Eğitim Teknolojisi; Öğrenme sürecini ilerletmek için oluşturulan her türlü sistemi, tekniği ve yardımı içerir Böyle bir yapıda şu 4 özellik önemlidir: öğrencinin ulaşması hedeflenen amaçların tanımlanması; öğrenilecek konunun öğretim ilkelerine kadar inceleme edilip, öğrenilmeye uygun olarak yapılandırılması; konunun aktarılabilmesi için yerinde medyanın seçilip kullanılması; dersin ve derste kullanılan araçların etkililiğini ve öğrencilerin başarı durumlarını değerlendirmek için yerinde değerlendirme yöntemlerinin kullanılmasıdır
Öğretim Teknolojisi: Saettler, öğretim teknolojilerinin fiziksel kavramlarının, fizik bilimi ve mühendislik teknolojisinin, (tepegöz, data show, projektör, kaset, televizyon, bilgisayar, vb) grup veya birey ağırlıklı sunumlar için öğretim materyali olarak uygulamaları biçiminde anlaşıldığını belirtmektedirDiğer yönden bu maddi kavramlar şunu da öngörmektedir: Davranış bilimcilerin ortaya koydukları bilimsel yöntemler eğitim uygulamaları için daha bağlayıcı olmalıdır; Bunun için geniş anlamda psikoloji, antropoloji, sosyoloji ve bu bölümler içerisinde de öğrenme, grup süreçleri, gramer, iletişim, idare, sibernetik, kavrama ve psikometri siklet kazanmaktadır Hem , öğretim teknolojileri kavramı, mühendislik araştırma ve geliştirmelerini (insan faktörü mühendisliği ), bir takım ekonomi dallarını, öğretim personelinin ve binaların (öğrenme alanları) etkin biçimde uygulanması (utilization) amaçlı lojistik bilgisini ve de data işleyen, bilgiyi bulup getiren (retrive) bilgisayar tabanlı sistemleri de bünyesinde barındırmaktadır
Bu bağlamda 814 Mart arasında kutlanan Bilim ve Teknoloji Haftası boyunca, bilimin, bilginin ve teknolojinin insan hayatındaki yeri ve önemi anlatılmalı, bilimsel bilginin değeri vurgulanmalıdır Teknolojinin eğitimde ne değin önemli olduğu anlatılmalı ve teknolojiyi eğitimde dürüst kullanma yolları gösterilmelidir
Bilim ve Teknoloji ile ilgili özlü sözler
Bilenle bilmeyen bir olmaz
Hayatta en reel mürşit ilimdir
Ha okulsuz köy, ha susuz çeşme
Kalem kılıçtan keskindir
Dünya bir okuldur Doğumdan ölüme defalarca öğrenelim
Şiirler
Yeter artık uyumayıp uyanak
Yürüyek canlarım bilime içten
Merih kapısına bizde takviye
Yürüyek canlarım bilime dürüst
Kuran ı kerimden ibret alalım
Yedi kat göklere sahip olalım
Yedi kat yerlerden haber alalım
Yürüyek canlarım bilime doğru
Plüton neptün ü buluş edelim
Şu derin uzaya uydu atalım
Bizden başka bize yardım yoktur bilelim
Yürüyek canlarım bilime doğru
Uçağı füzeyi bizler yapalım
Maden ile atomlar üretelim
Ay hazinesinde mekan tutalım
Yürüyek canlarım bilime doğru
Hüseyin istiyor bilime gidek
Bilim adamının elinden tutak
Bilimle oturak bilimle yatak
Yürüyek canlarım bilime dürüst
Hüseyin Parlakdemir
BİLİM ve TEKNOLOJİ
Bilim, data pınarım
Teknolojiyle varım
Çağı yakalayarak
İnsanlığa sunarım
Teknikle çalışalım
Zamanla yarışalım
İstençle ve coşkuyla
Zirvede buluşalım
Muhsin DURUCAN *
Bilim, öbür tanımlamalarla açıklama edilebilen bir kavramdır genellikle bilimin tanımlanması şu şekildedir: Evrenin veya olayların bir bölümünü konu olarak seçen, denek yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan uyumlu data
Bilimin asıl çaba alanı doğa olaylarıdır Sadece fiziki olguları yok, sosyolojik, psikolojik, ekonomik, kültürel gibi veri alanlarının hepsi doğa olaylarıdır
Özet Olarak, insanla ve çevresiyle ilgili olan her vaka bir doğa olayıdır Insanoğlu, bu olguları kavramak ve kendi yararına rehberlik etmek için var oluşundan beri bitmez tükenmez bir tutkuyla ve sabırla uğraşmaktadır
Bilim, yüzyıllar süren bilimsel bilgi üretme sürecinde kendi niteliğini, geleneklerini ve standartlarını koymuştur Bu süreçte, modern bilimin dört önemli niteliği oluşmuştur: Farklılık, program metni, buluş ve ayıklanma
Çeşitlilik: Bilimsel çalışma hiç kimsenin tekelinde değildir, hiç kimsenin iznine yan değildir Bilim herkese açıktır İsteyen her kişi veya kurum bilimsel egzersiz yapabilir Dil, din, insanlar, ülke tanımaz Böyle olduğu için, ilgilendiği konular çeşitlidir; bu konulara hudut konulamaz Hatta, bu konular sayılamaz, sınıflandırılamaz
Senaryo: Bilimsel bilgi üretme süreci hiçbir süre durmaz Krallar, imparatorlar ve hatta dinler yasaklamış olsalar bile, bilgi üretimi hiç durmamıştır; bundan sonradan da durmayacaktır
Yenilik: Bir evrim süreci içinde her gün yeni bilimsel bilgiler, yeni bilim alanları ortaya çıkmaktadır Dolayısıyla, bilime, herhangi aniden tekniğin verdiği en iyi imkanlarla gözlenebilen, denenebilen ya da var olan bilgilere dayalı olarak usavurma kurallarıyla geçerliği kanıtlanan yeni bilgiler eklenir
Ayıklanma: Bilimsel bilginin geçerliği ve kesinliği her lahza, isteyen cümbür cemaat kadar denetlenebilir Bu denetleme sürecinde, yanlış olduğu görünürde bilgiler kendiliğinden ayıklanır; yerine yenisi konulur
Teknoloji:
Öğretim teknolojileri tarihi konusunda önemli bir ad olan Paul Saetller teknolojiyi şöyle tanımlamaktadır: Teknoloji (Latince texere fiilinden türetilmiştir; örnek, meydana getirmek (construct) anlamına gelir) birçoklarının düşündüğü gibi alet kullanmak değildir Teknoloji, bilimin uygulamalı bir sanat dalı haline dönüşmesidir Uygulamalı sanat terimi Fransız sosyolog Jackques Ellul göre kullanılmış ve özetle techniqueolarak isimlendirilmiştir O, teknolojiyi bir techniqueuyarınca üretilmiş bir cihaz olarak görmüş ve bu techniquenin fakat minik bir bölümünün alet tarafından açıklama edilebildiğinden bahsetmiştir Belirtilen bir teknik sayesinde yalnızca makinenin yok, bu makineye ait öğretimsel uygulamalarında gerçekleştirilebileceğinden laf etmiştir neticede davranış bilimi ile öğretim teknolojileri arasındaki ilişki, doğal bilimlerle mühendislik teknolojisi arasındaki ya da biyoloji ile afiyet teknolojisi arasındaki ilişkiyle aynı hatta aynıdır
Bunun yanı sıra Simon, 1983 yılında teknolojiyi şöyle tanımlamıştır: Teknoloji, insanın bilimi kullanarak doğaya fayda koymak için tasarladığı mantıklı bir disiplindir
McDermott'un , 1981 yılında yaptığı teknoloji tanımı ise şöyledir: Teknoloji somut ve deneysel anlamda temel olarak teknik yönden tatmin edici küçük bir grubun örgütlü bir hiyerarşi yardımıyla bütünün geri kalanı (halk, olaylar, makineler vb) üstünde denetimi sağlamasıdır
Ünlü bir eğitim teknoloğu olan James Finn ise teknolojiyi tanımlarken şöyle demektedir: Cihaz kullanımının yanı sıra teknoloji, sistemler, işlemler, idare ve teftiş mekanizmalarıyla ayrıca insandan keza de eşyadan kaynaklanan sorunlara, bu sorunların güçlük derecesine, teknik çözüm olasılıklarına, ve ekonomik değerlerine uygun çözüm üretebilmek için bir manzara açısıdır
Yapılan tanımlamalardan anlaşılacağı üzere, teknolojinin insan hayatındaki önemi fazla büyüktür Bu noktada teknolojinin insan hayatında nasıl ve ne şekilde kullanılacağı büyük siklet kazanmaktadır
Bu noktada karşımıza iki kavram çıkmaktadır Bunlar Eğitim Teknolojisive Öğretim Teknolojisidir
Eğitim Teknolojisi: Collier'e kadar Eğitim Teknolojisi; Öğrenme sürecini ilerletmek için oluşturulan her türlü sistemi, tekniği ve yardımı içerir Böyle bir yapıda şu 4 özellik önemlidir: öğrencinin ulaşması hedeflenen amaçların tanımlanması; öğrenilecek konunun öğretim ilkelerine kadar inceleme edilip, öğrenilmeye uygun olarak yapılandırılması; konunun aktarılabilmesi için yerinde medyanın seçilip kullanılması; dersin ve derste kullanılan araçların etkililiğini ve öğrencilerin başarı durumlarını değerlendirmek için yerinde değerlendirme yöntemlerinin kullanılmasıdır
Öğretim Teknolojisi: Saettler, öğretim teknolojilerinin fiziksel kavramlarının, fizik bilimi ve mühendislik teknolojisinin, (tepegöz, data show, projektör, kaset, televizyon, bilgisayar, vb) grup veya birey ağırlıklı sunumlar için öğretim materyali olarak uygulamaları biçiminde anlaşıldığını belirtmektedirDiğer yönden bu maddi kavramlar şunu da öngörmektedir: Davranış bilimcilerin ortaya koydukları bilimsel yöntemler eğitim uygulamaları için daha bağlayıcı olmalıdır; Bunun için geniş anlamda psikoloji, antropoloji, sosyoloji ve bu bölümler içerisinde de öğrenme, grup süreçleri, gramer, iletişim, idare, sibernetik, kavrama ve psikometri siklet kazanmaktadır Hem , öğretim teknolojileri kavramı, mühendislik araştırma ve geliştirmelerini (insan faktörü mühendisliği ), bir takım ekonomi dallarını, öğretim personelinin ve binaların (öğrenme alanları) etkin biçimde uygulanması (utilization) amaçlı lojistik bilgisini ve de data işleyen, bilgiyi bulup getiren (retrive) bilgisayar tabanlı sistemleri de bünyesinde barındırmaktadır
Bu bağlamda 814 Mart arasında kutlanan Bilim ve Teknoloji Haftası boyunca, bilimin, bilginin ve teknolojinin insan hayatındaki yeri ve önemi anlatılmalı, bilimsel bilginin değeri vurgulanmalıdır Teknolojinin eğitimde ne değin önemli olduğu anlatılmalı ve teknolojiyi eğitimde dürüst kullanma yolları gösterilmelidir
Bilim ve Teknoloji ile ilgili özlü sözler
Bilenle bilmeyen bir olmaz
Hayatta en reel mürşit ilimdir
Ha okulsuz köy, ha susuz çeşme
Kalem kılıçtan keskindir
Dünya bir okuldur Doğumdan ölüme defalarca öğrenelim
Şiirler
Yeter artık uyumayıp uyanak
Yürüyek canlarım bilime içten
Merih kapısına bizde takviye
Yürüyek canlarım bilime dürüst
Kuran ı kerimden ibret alalım
Yedi kat göklere sahip olalım
Yedi kat yerlerden haber alalım
Yürüyek canlarım bilime doğru
Plüton neptün ü buluş edelim
Şu derin uzaya uydu atalım
Bizden başka bize yardım yoktur bilelim
Yürüyek canlarım bilime doğru
Uçağı füzeyi bizler yapalım
Maden ile atomlar üretelim
Ay hazinesinde mekan tutalım
Yürüyek canlarım bilime doğru
Hüseyin istiyor bilime gidek
Bilim adamının elinden tutak
Bilimle oturak bilimle yatak
Yürüyek canlarım bilime dürüst
Hüseyin Parlakdemir
BİLİM ve TEKNOLOJİ
Bilim, data pınarım
Teknolojiyle varım
Çağı yakalayarak
İnsanlığa sunarım
Teknikle çalışalım
Zamanla yarışalım
İstençle ve coşkuyla
Zirvede buluşalım
Muhsin DURUCAN *