iltasyazilim
FD Üye
Bilim ve Teknoloji Haftası hakkında bilgi
Bilim ve Teknoloji Haftası 814 mart
Bilim,Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneyde kullanılan yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli dataGenel geçerlik ve kesinlik nitelikleri gösteren yöntemli ve dizgesel dataBelirli bir konuyu bilme isteğinden yola çıkan, belli bir ereğe yönelen bir data edinme ve yöntemli araştırma süreciBilimin bunlarından dışında ayrı tanımları yapılabilir Oysa sonuç olarak tüm tanımlarda iki taraflı olan kavram bilgidir, bilgiye erişme sürecidir
BİLİM ve TEKNOLOJİ
Bilim, bilgi pınarım
Teknolojiyle varım
Çağı yakalayarak
İnsanlığa sunarım
Teknikle çalışalım
Zamanla yarışalım
İstençle ve coşkuyla
Zirvede buluşalım
Muhsin DURUCAN
Bilimin asıl uğraşı alanı doğa olaylarıdır Burada doğa olaylarını en genel kapsamıyla algılıyoruz Sadece somut olguları yok, sosyolojik, psikolojik, ekonomik, kültürel vb bilgi alanlarının tümü doğa olaylarıdır Özet Olarak, insanla ve çevresiyle ilgili olan her vaka bir doğa olayıdır Ademoğlu, bu olguları anlayışlı olmak ve kendi yararına rehberlik etmek için var oluşundan beri bitmez tükenmez bir tutkuyla ve sabırla uğraşmaktadır
Bilim, yüzyıllar süren bilimsel bilgi üretme sürecinde kendi niteliğini, geleneklerini ve standartlarını koymuştur Bu süreçte, modern bilimin dört kayda değer niteliği oluşmuştur: Çeşitlilik, mantıksal bağ, icat ve ayıklanma
Çeşitlilik: Bilimsel çalışma hiç kimsenin tekelinde değildir, hiç kimsenin iznine tabi değildir Bilim herkese açıktır İsteyen her kişi ya da kurum bilimsel alıştırma yapabilir Dil, din, millet, ülke tanımaz Böyle olduğu için, ilgilendiği konular çeşitlidir; bu konulara sınır konulamaz Hatta, bu konular sayılamaz, sınıflandırılamaz
Program Metni: Bilimsel bilgi üretme süreci hiçbir vakit durmaz Krallar, imparatorlar ve hatta dinler yasaklamış olsalar bile, bilgi üretimi hiç durmamıştır; bundan sonradan da durmayacaktır
Yenilik: Bir evrim süreci içinde her gün yeni bilimsel bilgiler, yeni bilim alanları ortaya çıkmaktadır Dolayısıyla, bilime, herhangi bir anda tekniğin verdiği en iyi imkanlarla gözlenebilen, denenebilen veya var olan bilgilere dayalı olarak usavurma kurallarıyla geçerliği kanıtlanan yeni bilgiler eklenir
Ayıklanma: Bilimsel bilginin geçerliği ve kesinliği her an, isteyen cümbür cemaat tarafından denetlenebilir Bu denetim sürecinde, yanlış olduğu anlaşılan bilgiler kendiliğinden ayıklanır; yerine yenisi konulur
Teknoloji:
Öğretim teknolojileri tarihi konusunda önemli bir isim olan Paul Saetller teknolojiyi şöyle tanımlamaktadır: Teknoloji (Latince texere fiilinden türetilmiştir; örnek, oluşturmak (construct) anlamına gelir) birçoklarının düşündüğü gibi alet göstermek değildir Teknoloji, bilimin uygulamalı bir sanat dalı haline dönüşmesidir Uygulamalı sanat terimi Fransız sosyolog Jackques Ellul tarafından kullanılmış ve özetle techniqueolarak isimlendirilmiştir O, teknolojiyi bir techniqueuyarınca üretilmiş bir makine olarak görmüş ve bu techniquenin ancak küçük bir bölümünün alet tarafından ifade edilebildiğinden bahsetmiştir Belirtilmiş bir teknik sayesinde yalnızca makinenin değil, bu makineye ait öğretimsel uygulamalarında gerçekleştirilebileceğinden söz etmiştir neticede tavır bilimi ile öğretim teknolojileri arasındaki ilişki, doğal bilimlerle mühendislik teknolojisi arasındaki ya da biyoloji ile sağlık teknolojisi arasındaki ilişkiyle aynı hatta aynıdır
Bunun yanı sıra Simon, 1983 yılında teknolojiyi şöyle tanımlamıştır: Teknoloji, insanın bilimi kullanarak doğaya üstünlük düzenlemek için tasarladığı mantıklı bir disiplindir
McDermott'un , 1981 yılında yaptığı teknoloji tanımı ise şöyledir: Teknoloji fiziki ve denek anlamda esas olarak teknik yönden tatmin edici ufak bir grubun örgütlü bir hiyerarşi yardımıyla bütünün geri kalanı (insanlar, olaylar, makineler vb) üzerinde denetimi sağlamasıdır
Ünlü bir eğitim teknoloğu olan James Finn ise teknolojiyi tanımlarken şöyle demektedir: Alet kullanımının yanı sıra teknoloji, sistemler, işlemler, yönetim ve denetim mekanizmalarıyla ayrıca insandan hem de eşyadan kaynaklanan sorunlara, bu sorunların zorluk derecesine, teknik çözüm olasılıklarına, ve hesaplı değerlerine yerinde çözüm üretebilmek için bir manzara açısıdır
Yapılan tanımlamalardan anlaşılacağı üzere, teknolojinin insan hayatındaki önemi çok büyüktür Bu noktada teknolojinin insan hayatında nasıl ve ne şekilde kullanılacağı büyük tartma kazanmaktadır
Bu noktada karşımıza iki kavram çıkmaktadır Bunlar Eğitim Teknolojisive Öğretim Teknolojisidir
Eğitim Teknolojisi: Collier'e göre Eğitim Teknolojisi; Öğrenme sürecini geliştirmek için oluşturulan her türlü sistemi, tekniği ve yardımı içerir Böyle bir yapıda şu 4 özellik önemlidir: öğrencinin ulaşması hedeflenen amaçların tanımlanması; öğrenilecek konunun öğretim ilkelerine kadar tahlil edilip, öğrenilmeye uygun şekilde yapılandırılması; konunun aktarılabilmesi için uygun medyanın seçilip kullanılması; dersin ve derste kullanılan araçların etkililiğini ve öğrencilerin galibiyet durumlarını ölçmek için uygun değerlendirme yöntemlerinin kullanılmasıdır
Öğretim Teknolojisi: Saettler, öğretim teknolojilerinin fiziksel kavramlarının, fizik bilimi ve mühendislik teknolojisinin, (tepegöz, bilgi show, projektör, kaset, televizyon, bilgisayar, vb) grup ya da kişi ağırlıklı sunumlar için öğretim materyali olarak uygulamaları şeklinde anlaşıldığını belirtmektedirÖteki yönden bu somut kavramlar şunu da öngörmektedir: Davranış bilimcilerin ortaya koydukları bilimsel yöntemler eğitim uygulamaları için daha bağlayıcı olmalıdır; Bunun için geniş anlamda psikoloji, insanbilim, sosyoloji ve bu bölümler içerisinde de öğrenme, grup süreçleri, dilbilgisi, irtibat, yönetim, sibernetik, sezgi ve psikometri yük kazanmaktadır Keza , öğretim teknolojileri kavramı, mühendislik araştırma ve geliştirmelerini (insan faktörü mühendisliği ), bir takım ekonomi dallarını, öğretim personelinin ve binaların (öğrenme alanları) etkin biçimde uygulanması (utilization) amaçlı lojistik bilgisini ve de bilgi işleyen, bilgiyi bulup getiren (retrive) bilgisayar tabanlı sistemleri de bünyesinde barındırmaktadır
Bu bağlamda 814 Mart arasında kutlanan Bilim ve Teknoloji Haftası boyunca, bilimin, bilginin ve teknolojinin insan hayatındaki yeri ve önemi anlatılmalı, bilimsel bilginin değeri vurgulanmalıdır Teknolojinin eğitimde ne değin kayda değer olduğu anlatılmalı ve teknolojiyi eğitimde dürüst yararlanma yolları gösterilmelidir *
Bilim ve Teknoloji Haftası 814 mart
Bilim,Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneyde kullanılan yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli dataGenel geçerlik ve kesinlik nitelikleri gösteren yöntemli ve dizgesel dataBelirli bir konuyu bilme isteğinden yola çıkan, belli bir ereğe yönelen bir data edinme ve yöntemli araştırma süreciBilimin bunlarından dışında ayrı tanımları yapılabilir Oysa sonuç olarak tüm tanımlarda iki taraflı olan kavram bilgidir, bilgiye erişme sürecidir
BİLİM ve TEKNOLOJİ
Bilim, bilgi pınarım
Teknolojiyle varım
Çağı yakalayarak
İnsanlığa sunarım
Teknikle çalışalım
Zamanla yarışalım
İstençle ve coşkuyla
Zirvede buluşalım
Muhsin DURUCAN
Bilimin asıl uğraşı alanı doğa olaylarıdır Burada doğa olaylarını en genel kapsamıyla algılıyoruz Sadece somut olguları yok, sosyolojik, psikolojik, ekonomik, kültürel vb bilgi alanlarının tümü doğa olaylarıdır Özet Olarak, insanla ve çevresiyle ilgili olan her vaka bir doğa olayıdır Ademoğlu, bu olguları anlayışlı olmak ve kendi yararına rehberlik etmek için var oluşundan beri bitmez tükenmez bir tutkuyla ve sabırla uğraşmaktadır
Bilim, yüzyıllar süren bilimsel bilgi üretme sürecinde kendi niteliğini, geleneklerini ve standartlarını koymuştur Bu süreçte, modern bilimin dört kayda değer niteliği oluşmuştur: Çeşitlilik, mantıksal bağ, icat ve ayıklanma
Çeşitlilik: Bilimsel çalışma hiç kimsenin tekelinde değildir, hiç kimsenin iznine tabi değildir Bilim herkese açıktır İsteyen her kişi ya da kurum bilimsel alıştırma yapabilir Dil, din, millet, ülke tanımaz Böyle olduğu için, ilgilendiği konular çeşitlidir; bu konulara sınır konulamaz Hatta, bu konular sayılamaz, sınıflandırılamaz
Program Metni: Bilimsel bilgi üretme süreci hiçbir vakit durmaz Krallar, imparatorlar ve hatta dinler yasaklamış olsalar bile, bilgi üretimi hiç durmamıştır; bundan sonradan da durmayacaktır
Yenilik: Bir evrim süreci içinde her gün yeni bilimsel bilgiler, yeni bilim alanları ortaya çıkmaktadır Dolayısıyla, bilime, herhangi bir anda tekniğin verdiği en iyi imkanlarla gözlenebilen, denenebilen veya var olan bilgilere dayalı olarak usavurma kurallarıyla geçerliği kanıtlanan yeni bilgiler eklenir
Ayıklanma: Bilimsel bilginin geçerliği ve kesinliği her an, isteyen cümbür cemaat tarafından denetlenebilir Bu denetim sürecinde, yanlış olduğu anlaşılan bilgiler kendiliğinden ayıklanır; yerine yenisi konulur
Teknoloji:
Öğretim teknolojileri tarihi konusunda önemli bir isim olan Paul Saetller teknolojiyi şöyle tanımlamaktadır: Teknoloji (Latince texere fiilinden türetilmiştir; örnek, oluşturmak (construct) anlamına gelir) birçoklarının düşündüğü gibi alet göstermek değildir Teknoloji, bilimin uygulamalı bir sanat dalı haline dönüşmesidir Uygulamalı sanat terimi Fransız sosyolog Jackques Ellul tarafından kullanılmış ve özetle techniqueolarak isimlendirilmiştir O, teknolojiyi bir techniqueuyarınca üretilmiş bir makine olarak görmüş ve bu techniquenin ancak küçük bir bölümünün alet tarafından ifade edilebildiğinden bahsetmiştir Belirtilmiş bir teknik sayesinde yalnızca makinenin değil, bu makineye ait öğretimsel uygulamalarında gerçekleştirilebileceğinden söz etmiştir neticede tavır bilimi ile öğretim teknolojileri arasındaki ilişki, doğal bilimlerle mühendislik teknolojisi arasındaki ya da biyoloji ile sağlık teknolojisi arasındaki ilişkiyle aynı hatta aynıdır
Bunun yanı sıra Simon, 1983 yılında teknolojiyi şöyle tanımlamıştır: Teknoloji, insanın bilimi kullanarak doğaya üstünlük düzenlemek için tasarladığı mantıklı bir disiplindir
McDermott'un , 1981 yılında yaptığı teknoloji tanımı ise şöyledir: Teknoloji fiziki ve denek anlamda esas olarak teknik yönden tatmin edici ufak bir grubun örgütlü bir hiyerarşi yardımıyla bütünün geri kalanı (insanlar, olaylar, makineler vb) üzerinde denetimi sağlamasıdır
Ünlü bir eğitim teknoloğu olan James Finn ise teknolojiyi tanımlarken şöyle demektedir: Alet kullanımının yanı sıra teknoloji, sistemler, işlemler, yönetim ve denetim mekanizmalarıyla ayrıca insandan hem de eşyadan kaynaklanan sorunlara, bu sorunların zorluk derecesine, teknik çözüm olasılıklarına, ve hesaplı değerlerine yerinde çözüm üretebilmek için bir manzara açısıdır
Yapılan tanımlamalardan anlaşılacağı üzere, teknolojinin insan hayatındaki önemi çok büyüktür Bu noktada teknolojinin insan hayatında nasıl ve ne şekilde kullanılacağı büyük tartma kazanmaktadır
Bu noktada karşımıza iki kavram çıkmaktadır Bunlar Eğitim Teknolojisive Öğretim Teknolojisidir
Eğitim Teknolojisi: Collier'e göre Eğitim Teknolojisi; Öğrenme sürecini geliştirmek için oluşturulan her türlü sistemi, tekniği ve yardımı içerir Böyle bir yapıda şu 4 özellik önemlidir: öğrencinin ulaşması hedeflenen amaçların tanımlanması; öğrenilecek konunun öğretim ilkelerine kadar tahlil edilip, öğrenilmeye uygun şekilde yapılandırılması; konunun aktarılabilmesi için uygun medyanın seçilip kullanılması; dersin ve derste kullanılan araçların etkililiğini ve öğrencilerin galibiyet durumlarını ölçmek için uygun değerlendirme yöntemlerinin kullanılmasıdır
Öğretim Teknolojisi: Saettler, öğretim teknolojilerinin fiziksel kavramlarının, fizik bilimi ve mühendislik teknolojisinin, (tepegöz, bilgi show, projektör, kaset, televizyon, bilgisayar, vb) grup ya da kişi ağırlıklı sunumlar için öğretim materyali olarak uygulamaları şeklinde anlaşıldığını belirtmektedirÖteki yönden bu somut kavramlar şunu da öngörmektedir: Davranış bilimcilerin ortaya koydukları bilimsel yöntemler eğitim uygulamaları için daha bağlayıcı olmalıdır; Bunun için geniş anlamda psikoloji, insanbilim, sosyoloji ve bu bölümler içerisinde de öğrenme, grup süreçleri, dilbilgisi, irtibat, yönetim, sibernetik, sezgi ve psikometri yük kazanmaktadır Keza , öğretim teknolojileri kavramı, mühendislik araştırma ve geliştirmelerini (insan faktörü mühendisliği ), bir takım ekonomi dallarını, öğretim personelinin ve binaların (öğrenme alanları) etkin biçimde uygulanması (utilization) amaçlı lojistik bilgisini ve de bilgi işleyen, bilgiyi bulup getiren (retrive) bilgisayar tabanlı sistemleri de bünyesinde barındırmaktadır
Bu bağlamda 814 Mart arasında kutlanan Bilim ve Teknoloji Haftası boyunca, bilimin, bilginin ve teknolojinin insan hayatındaki yeri ve önemi anlatılmalı, bilimsel bilginin değeri vurgulanmalıdır Teknolojinin eğitimde ne değin kayda değer olduğu anlatılmalı ve teknolojiyi eğitimde dürüst yararlanma yolları gösterilmelidir *