iltasyazilim
FD Üye
Bir Cennet Hazinesi: La Havle
Insanin, her isinde Kudreti Sonsuza dayandigini, O'nun yardim ve dilemesi olmadan iyikotu hic bir seyin cereyan etmeyecegi inancini ifade etmek uzere, gunluk hayatta sik sik kullandigi vecizelesmis bazi cumleler bulunmaktadir Ancak ne kadar kapsamli bir manaya sahip olduklari ve ne kadar sevapli olduklari yeterince bilinmemektedir Bunlardan birisi de La havle vela kuvvete illa billâh, seklindeki cumledir Biz yazimizda bu cumle uzerinde durmaya calisacagiz
Bu mubarek cumlede gecen havl kelimesi; hareket ve care anlamina gelmektedir Metinde gecen kuvvet kelimesi ise Turkcemizde yaklasik ayni anlamda kullanilmaktadir Lugatlerde gecen kelime anlamlari ve hadis serhlerinde yapilan izahlar goz onune alininca bu cumle su sekilde tercume edilebilir: “Hayirli isler yapabilmek, gunahlardan kacinabilmek ve insan gucunu asan olaylar karsisinda metin durabilmek dahil, hareket, tekâmul, guc ve kuvvet gerektiren her hâlimiz ve her isimiz icin gerekli guc ve kuvvet ancak Allah'in lutfu iledir
Onun icin de insan hayatina kusatici bir nazarla bakanlar bu cumleyi aciklama sadedinde soyle demislerdir:
Yokluktan cikip vucuda gelmek icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Hayatta kalmak icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Zarari def', menfaati celb icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Musibetten uzak kalip arzu edilen seyleri elde etmek icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Gunaha dusmemek, ibadete devam etmek icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Azaba maruz kalmamak, nimete mazhar olmak icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Zulmete dusmemek, iman nuru ile tenevvur etmek icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Havl kelimesinin maddîmanevî zararli seylerden kacinma ve korunma gucunu; kuvvet kelimesinin ise maddîmanevî, faydali ve musbet seyleri yapma gucunu ifade ettigi de hadis sarihleri tarafindan belirtilmistir
Bu cumlenin insan hayatindaki onemine dair su izahlar da yapilmistir:
Bu cumlede dile getirilen inanc, kusurlu ve aciz olan insana, tabir yerinde ise haddini (sinirlarini) bildirir, gercek kul¬luga, Allah’in sonsuz kuvvet ve kudretini itirafa davet eder
Bu inanc sayesinde insan kendi nefsinde ve suuru dere¬ce¬sinde, Hakiki Muessiri gorur
Bu cumlenin ruhunu kav¬rayan kimse, menfi hâdiselere karsi telasa kapilmaz ve kalbindeki huzuru muhafaza eder Hatta dehset salan bir hâdise ile karsilassa bile; “Mevlâ gorelim neyler, neylerse guzel eyler der, ibret nazari ile seyreder
Bu cumle yeis ve ucub gibi ma¬nevî hastaliklari tedavi eder Soyle ki: Olup biten hâdiselerin ve seytan gibi aldatici varliklarin serbest ve sahipsiz oldugunu zanneden veya ulfetten dolayi hâdiselerin gercek failini goremeyen insanin umidi kirilir, bazen hayatini zehir eder Diger taraftan, yapilan bazi hayirhasenata vesile veya araci oldugunu goren insan, bunlari kendi guc ve kuvvetiyle yaptigini zan¬neder, hakikî failin kendisi oldugunu dusunur Oysa mahiyeti itibariyla unutkan, aceleci, bencil, korkak, muhtac… olan insan daha cok kusurlu, hatali ve noksan isler yapar Oyle ise insanin kendini begenip ovunme hakki yoktur Iste bu cumle der ki: Ey insan, isyan, belâ ve musibetlere maruz kaldiginda umitsiz olma, Allah’tan guc ve kuvvet iste Diger taraftan mehâsin ve kemâlata karsi malikiyet davasindan da vazgec
Insan hayatinda tevekkulun buyuk onemi bulunmaktadir Tevekkul; tesiri hakikî vermemekle beraber sebepler dairesinde esbâba arizasiz riâyet edip kalbin Allah’a tam itimat ve guveni, hatta baska guc kaynaklari mulâhazasindan butun butun siyrilmasi manasina gelir ki, iki adim otesi, gassâlin elindeki meyyitsozuyle ifade edilen teslim mertebesidir Diger bir yaklasimla tevekkul; Cenâbi Hak’a bel baglayip itimat etme ve O’ndan baskasina kalbin kapilarini kapama demektir ki; buna, bedenin ubudiyete, kalbin rubûbiyete kilitlenmesi de diyebiliriz Dunyadaki sunnetullah geregi esbaba riayetten sonra tevekkulu dile getirmenin en guzel sekli ise, konumuz olan, “Havl ve kuvvet, olup biten her sey, ancak Allah’in izni ve iradesi dâhilinde gerceklesir seklindeki kudsî beyandir
Bilindigi gibi halk arasinda ofkelenen kisi bu ofkesini yenmek, dolayisiyla o sinirle nahos bir seye sebebiyet vermemek icin “La havle … der Bununla, ofkeyi yenmenin yolunun da Allah'a dayanmak oldugu anlatilir
Bundan sonra konuyu Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem)'in mubarek sozleri isiginda, onlari baslik yaparak ele almaya calisacagiz
Cennet Hazinesi
Hazine; altin, gumus, mucevher gibi degerli esya yigini, buyuk servet, degerli seylerin saklandigi yer anlamina gelir Mecazi olarak buyuk baglilik duyulan, deger verilen sey veya kimse manasinda kullanilir Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem) bazi hadislerinde La Havle…'nin ebedî Cennet hayatinda bir hazine oldugunu, diger bir hadislerinde ars hazinelerinden biri, Hz Ibrahim (aleyhisselam)'den naklen de bir cennet fidani oldugunu soyle ifade buyurmuslardir:
Ebû Musa elEs'arî anlatiyor: Allah Resûlu Hayber'e gazaya giderken ashap bir vadide yuksek sesle tekbir getirmeye baladi Bunun uzerine Allah Resûlu:
Yavas tekbir getiriniz! Cunku siz ne sagira dua ediyorsunuz, ne de gaibe sesleniyorsunuz Muhakkak ki siz, iyi isiten ve size cok yakin olan Allah'a dua ediyorsunuz O her zaman sizinle beraberdir, buyurdu Bu sirada ben Allah Resûlu’nun binitinin arkasinda idim Ben de: “Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh demeye basladim Sesimi isitti ve:
Ey Abdullah b Kays! (Ebû Mûsa elEs'arî'nin lakabi) diye seslendi Ben de:
Buyur ey Allah'in Resûlu, dedim Efendimiz:
Ey Abdullah, sana Cennet hazinelerinden bir hazine haber vereyim mi? buyurdu Ben de:
Bildir, ey Allah'in Resûlu; anambabam sana fedâ olsun! dedim Efendimiz:
O kelime, “Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhtir, buyurdu
Hz Ebû Eyyub elEnsârî (radiyallahu anh) anlatiyor: Mirac gecesi Allah Resûlu, Hz Ibrahim’in yanina ugradi Hz Ibrahim (aleyhisselam), Hz Cebrail’e yanindakinin kim oldugunu sordu O da: “Muhammed’dir dedi Hz Ibrahim soyle dedi: “Ya Muhammed! Ummetine emret, cennete cok fazla fidan diksinler Cunku cennetin topragi verimli ve yeri de genistir Allah Resulu, cennet fidaninin ne oldugunu sordugunda da su cevabi verdi Hz Ibrahim: “Lâ havle ve lâ kuvvete illa billâhtir
Hz Hazim b Harmele de bir gun Efendimiz’e ugradiginda kendisine sunu soyledigini belirtmektedir: Ya Hazim! La havle vela kuvvete illâ billah'i cokca soyle; zira o cennet hazinelerinden biridirHz Muaz ise Efendimiz’in kendisine, Sana Cennet kapilarindan birini haber vereyim mi?diye sordugunu ve arkasindan da: O La havle ve lâ kuvvete illâ billâh'tirdedigini haber vermektedir
Bâkiyâti Sâlihât
Bir ayeti kerimede Yuce Rabbimiz soyle buyuruyor: Mal, mulk, cocuklar… butun bunlar dunya hayatinin susleridir Baki kalacak faydali isler ise Rabbinin katinda, hem mukâfat yonunden hem de umit baglama bakimindan daha hayirlidir(Kehf sûresi, 46)
Abdullah b Abbas (radiyallahu anh)'tan naklen mufessirler, ayette gecen 'elBakiyat'usSalihat'in butun guzel ameller oldugunu soylemislerdir Buna gore genis manasiyla salih amel, basta iman olmak uzere Islam’in yapilmasini emrettigi ve hos gordugu guzel islerle, ahlakî degerlere uygun davranislardir Allah’i zikretmek, namaz, oruc, zekât, hac vb ibadetler; iyilige yoneltmek, kotulukten sakindirmak, anababaya, akrabaya ve komsulara iyi davranmak, adalet, ihsan gibi dinin ihtiva ettigi butun iyi isler dunyada insanlara fayda verecek ve ahirette kurtulusa vesile olacak salih amellerdir
Ancak Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem) daha hususi bir yone dikkatleri cekmektedir Hz Ebû Said elHudrî anlatiyor: Allah Resûlu buyurdular ki: Bâkiyâti sâlihâti cokca yapin Bâkiyâti sâlihât nedir ey Allah'in Resûlu?diye soruldugu vakit: Allahu Ekber, Subhanallah, Elhamdulillah ve Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh kelimeleridirbuyurdu
Efendimizin bu izahindan, her ne kadar butun iyilikler salih amel dairesi icinde olsa da, bunlarin zirvesinin ve ozunun,
Allah'i butun noksanliklardan tenzih etmek,
geregine uygun O’na hamd etmek ve
butun guc ve kuvvetin O’na ait oldugunu itiraf etmek oldugu anlasilmaktadir
Evden Cikista Alinacak Tedbir
Her donemde sokaklar, carsi ve pazarlar, seytanlarin daha cok faal olduklari yerler olmus, dolayisiyla buralar adeta gunah merkezleri haline gelmislerdir Ancak sokaga cikmadan hayatimizi surdurmemiz de adeta mumkun degildir Oyle ise bu gunahlara daha az bulasmak icin bazi tedbirler almak durumundayiz
Ezcumle,
sadece ihtiyac oldugunda disari cikmali,
ihtiyacimizi hemen karsilayip geri donmeli,
mumkun olabildigince yalniz cikmamali,
nezih yerler arastirmali,
stres atmak icin sokagi secmemeli vs Bu tedbirlerin yani sira, dua ile Rabbimize siginmaliyiz
Allah Resûlu (sallallahu aleyhi vesellem) bu konuda da yol gostermekte ve soyle buyurmaktadir: Kim evinden ciktigi zaman: ?????? ??????? ??????????? ????? ??????? ??? ?????? ????? ??????? ?????? ????????? Allah'a tevekkul edip Allah'in adiyla cikarim Guc ve kuvvet Allah'tandir derse; ona soyle soylenir: “Her kederden emin kilindin, muhafaza altina alindin ve dogru yola iletildin Ayrica seytanlar ondan uzaklasirEbû Davud'un Sunen’inde su ilâve de vardir: Bir seytan diger seytana der ki: '(Bu dua ile sokaga cikan kisiyi kastederek) hidayete iletilen, her kederden emin kilinan ve muhafaza altina alinan bir adamla nasil ugrasacaksin ki?
Esaretten Kurtulus Recetesi
Bu mubarek cumle ile ilgili asri saadetten soyle bir olay aktarilmaktadir: Mâlik elEscaî, Efendimiz’e gelerek oglu Avf'in, dusmana esir dustugunu haber verdi Efendimiz de ona: Ogluna haber gonder: Allah Resûlu 'Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh duasini cokca yapmani emrediyor' de!buyurdu Avf'a haber gonderildi ve Allah Resûlu’nun tavsiye ettigi dua iletildi
Efendimiz’in haberini alan Avf, yuzukoyun yere kapandi ve 'Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh' demeye basladi Musrikler onu iyice baglamislardi Uzerindeki baglar kendiliginden cozuldu Hemen disariya cikti ve kendisini esir edenlere ait bir deveye binerek oradan hizla uzaklasti Yolda, esir eden kimselerin deve surusune rastladi Suruye seslendi, develer de onun arkasindan geldiler
Avf'in, geldigini bildirmek icin seslenmesi, anne ve babasi icin surpriz oldu Babasi cikti ve 'Kâbe’nin Rabbine yemin olsun ki, bu bizim Avf!' dedi Annesi de: 'Benim canim, benim cigerim!' diyerek oglunu karsiladi, bagrina basti Avf'in tek sikintisi, vucudundaki baglarin yaptigi izler ve biraktigi acilardi Babasi ve evin hizmetcisi kapiya kostular Bir de ne gorsunler! Avf, evin avlusunu develerle doldurmus! Babasina, durumunu ve develerin nasil geldigini anlatti O da, hem Avf hem de develer hakkinda Allah Resûlu’ne gelip bilgi verdi Efendimiz soyle buyurdu:
O develeri nasil istersen kullanabilirsin, tipki kendi develerin gibiO sirada su âyet nazil oldu: Kim Allah'a karsi gelmekten sakinirsa, Allah, ona sikintidan cikis kapilari acar Onu hic ummadigi yerlerden riziklandirir Allah’a dayanip guvenene Allah kâfidir(Talâk, 653)
Avuclar Dolusu Hayir
Ibn Ebi Evfa (radiyallahu anh) anlatiyor: Efendimiz’e bir adam gelerek,
Ey Allah'in Resûlu, ben Kur'ân'dan yeterince ezberleyemiyorum Bana yetecek baska bir seyi siz ogretseniz!dedi
Efendimiz su duayi ogretti: 'Subhânallah, velhamdulillah ve lâilâhe illallah, vallâhu ekber ve lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhAdam,
Ey Allah'in Resûlu, bu zikir Allah icindir (O'nu senâdir), kendim icin dua olarak ne soyleyeyim?dedi Allah Resûlu (sas) de:
Soyle dua et dedi:
??????????? ??????? ??? ???????????? ?????????? ???????????? Allah'im bana merhamet et, afiyet ver, hidayet ver, rizik ver!
Adam (dinleyip, kalkinca) ellerini sikip gostererek: Soyle (simsiki belledim!)dedi Efendimiz bunun uzerine:
Iste bu adam iki elini de hayirla doldurdu, buyurdu
Fakirligin Bir Caresi
Bu dunyada sebeplere riayet etmek Allah'in degismez sunnetindendir Malmulk edinmek icin de elbette sebeplere riayet edilecektir Bu, duanin fiilî boyutunu olusturur Ancak bununla yetinmeyip bir de kavlî dua etmek kullugumuzun geregidir Iste boyle bir duayi Imam Mekhûl'den rivayetle Hz Ebû Hureyre'den ogreniyoruz: Allah Resûlu buyurdular ki: “Lâ havle ve lâ kuvvete illa billâh, sozunu cok tekrar edin Zira o cennet hazinelerindendir Mekhûl der ki: Kim bunu soyler ve sonra da: Allah'in gazabindan ancak O'nun rahmetine iltica etmekle kurtulusa erisilebilirifadesini de eklerse, Allah ondan yetmis cesit zarari kaldirir ki bunlarin en hafifi fakirliktir
En Hayirli, Kolay ve Keyfiyetli Dua
Hz Sa'd b Ebî Vakkas'tan rivayet edilmistir: Allah Resûlu ile birlikte bir kadini ziyaret etmistik Kadinin onunde hurma cekirdekleri veya cakil taslari vardi Onlarla tesbih cekiyordu Bunu goren Allah Resûlu:
Sana bundan daha hayirlisini haber vereyim:
????????? ??????? ?????? ??? ?????? ??? ?????????? ??????????? ??????? ?????? ??? ?????? ??? ????????? ??????????? ??????? ?????? ??? ?????? ?????? ??????????? ??????? ?????? ??? ???? ??????? ????????? ???????? ?????? ?????? ??????????? ??????? ?????? ?????? ????? ?????? ????? ??????? ?????? ????????? ?????? ??????
Allah'in gokteki yaratiklari sayisinca 'subhanallah', yeryuzundeki ve yergok arasindaki yaratiklari sayisinca 'elhamdulillah', onlar miktarinca 'la ilahe illallah' ve yine onlar kadar 'la havle ve la kuvvete illa billâh' de', buyurdu
Yukaridaki rivayetten anlasiliyor ki, Efendimiz hurma cekirdekleri veya cakil taslariyla tesbih ceken kadini gorunce onu yaptigi isten menetmemis, onun vaziyetini yadirgamamis fakat bundan daha kolay ve daha ustun bir sey ogretmistir Bunun anlami, onun ogrettigi seylerin daha az kulfetli, fakat sevapca daha fazla olmasi demektir Bu, Efendimiz'in ogrettiginin muhteva ustunlugunu gosterir Ayrica insan tek tek sayarak ne kadar cok zikir yaparsa yapsin yergok ve bunlar arasindaki varliklar sayisina ulasamaz Bu da Efendimiz’in ogrettigi zikirlerin adet yonunden de ustunlugune delalet eder
Ezan Dinlerken
Allah Resûlu (sallallahu aleyhi vesellem) bir hadisi seriflerinde (ozetle) kim muezzin ezan okudugunda soylediklerini tekrar eder; hayye ale'ssalati ve hayye ale'lfelah deyince, La havle ve la kuvvete illa billahderse cennete girer buyurur
Muezzin ezan okurken veya kamet getirirken hayye ale'ssalati ve hayye ale'lfelah deyince, 'la havle ve la kuvvete illa billah' demekle, hic bir kotulugu geri cevirmeye, hicbir hayri elde etmeye guc ve kudretimizin bulunmadigini belirtmekte ve Allah'tan bu iki hususta da bize guc, kuvvet ve basiret vermesini dilemekteyiz Cunku muezzin, muminleri kurtulusa, felah ve necata, hayir ve iyilige davet ederken, boylesine onemli bir ameli layikiyla yerine getiremeyecegimizi dusunerek Allah'in sebepleri kolaylastirip bize yardimda bulunmasini istemekteyiz Sabah ezaninda muezzin, esSalâtu hayrun minennevm(namaz uykudan hayirlidir) dediginde sadakte ve bererte(dogruyu ve iyiyi soyledin) demek gerektigini de eklemeliyiz
Netice
Yukarida bir kismi aktarilan bilgilerden Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem)’in 'La havle ve la kuvvete illa billâh' duasini cokca zikrettigi ve hemen her firsatta ashabina da emrettigi anlasilmaktadir Rabbimize olan inancimizi ozetleyen ve bizi guc ve kuvvet kaynagina baglayan bu duayi her firsatta suurluca okumamiz; hatta gunluk virdlerimiz arasinda ona ozel bir yer vermemiz kullugumuzun geregidir Dunya capinda asilmasi imkânsiz gibi gorunen musibetlerle yuz yuze olan insanin, bilmem baska bir cikis yolu var mi?
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
EkimKasımAralık 2007 Yeni Umit Dergisi
Insanin, her isinde Kudreti Sonsuza dayandigini, O'nun yardim ve dilemesi olmadan iyikotu hic bir seyin cereyan etmeyecegi inancini ifade etmek uzere, gunluk hayatta sik sik kullandigi vecizelesmis bazi cumleler bulunmaktadir Ancak ne kadar kapsamli bir manaya sahip olduklari ve ne kadar sevapli olduklari yeterince bilinmemektedir Bunlardan birisi de La havle vela kuvvete illa billâh, seklindeki cumledir Biz yazimizda bu cumle uzerinde durmaya calisacagiz
Bu mubarek cumlede gecen havl kelimesi; hareket ve care anlamina gelmektedir Metinde gecen kuvvet kelimesi ise Turkcemizde yaklasik ayni anlamda kullanilmaktadir Lugatlerde gecen kelime anlamlari ve hadis serhlerinde yapilan izahlar goz onune alininca bu cumle su sekilde tercume edilebilir: “Hayirli isler yapabilmek, gunahlardan kacinabilmek ve insan gucunu asan olaylar karsisinda metin durabilmek dahil, hareket, tekâmul, guc ve kuvvet gerektiren her hâlimiz ve her isimiz icin gerekli guc ve kuvvet ancak Allah'in lutfu iledir
Onun icin de insan hayatina kusatici bir nazarla bakanlar bu cumleyi aciklama sadedinde soyle demislerdir:
Yokluktan cikip vucuda gelmek icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Hayatta kalmak icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Zarari def', menfaati celb icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Musibetten uzak kalip arzu edilen seyleri elde etmek icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Gunaha dusmemek, ibadete devam etmek icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Azaba maruz kalmamak, nimete mazhar olmak icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Zulmete dusmemek, iman nuru ile tenevvur etmek icin gerekli havl ve kuvvet Allah'tandir
Havl kelimesinin maddîmanevî zararli seylerden kacinma ve korunma gucunu; kuvvet kelimesinin ise maddîmanevî, faydali ve musbet seyleri yapma gucunu ifade ettigi de hadis sarihleri tarafindan belirtilmistir
Bu cumlenin insan hayatindaki onemine dair su izahlar da yapilmistir:
Bu cumlede dile getirilen inanc, kusurlu ve aciz olan insana, tabir yerinde ise haddini (sinirlarini) bildirir, gercek kul¬luga, Allah’in sonsuz kuvvet ve kudretini itirafa davet eder
Bu inanc sayesinde insan kendi nefsinde ve suuru dere¬ce¬sinde, Hakiki Muessiri gorur
Bu cumlenin ruhunu kav¬rayan kimse, menfi hâdiselere karsi telasa kapilmaz ve kalbindeki huzuru muhafaza eder Hatta dehset salan bir hâdise ile karsilassa bile; “Mevlâ gorelim neyler, neylerse guzel eyler der, ibret nazari ile seyreder
Bu cumle yeis ve ucub gibi ma¬nevî hastaliklari tedavi eder Soyle ki: Olup biten hâdiselerin ve seytan gibi aldatici varliklarin serbest ve sahipsiz oldugunu zanneden veya ulfetten dolayi hâdiselerin gercek failini goremeyen insanin umidi kirilir, bazen hayatini zehir eder Diger taraftan, yapilan bazi hayirhasenata vesile veya araci oldugunu goren insan, bunlari kendi guc ve kuvvetiyle yaptigini zan¬neder, hakikî failin kendisi oldugunu dusunur Oysa mahiyeti itibariyla unutkan, aceleci, bencil, korkak, muhtac… olan insan daha cok kusurlu, hatali ve noksan isler yapar Oyle ise insanin kendini begenip ovunme hakki yoktur Iste bu cumle der ki: Ey insan, isyan, belâ ve musibetlere maruz kaldiginda umitsiz olma, Allah’tan guc ve kuvvet iste Diger taraftan mehâsin ve kemâlata karsi malikiyet davasindan da vazgec
Insan hayatinda tevekkulun buyuk onemi bulunmaktadir Tevekkul; tesiri hakikî vermemekle beraber sebepler dairesinde esbâba arizasiz riâyet edip kalbin Allah’a tam itimat ve guveni, hatta baska guc kaynaklari mulâhazasindan butun butun siyrilmasi manasina gelir ki, iki adim otesi, gassâlin elindeki meyyitsozuyle ifade edilen teslim mertebesidir Diger bir yaklasimla tevekkul; Cenâbi Hak’a bel baglayip itimat etme ve O’ndan baskasina kalbin kapilarini kapama demektir ki; buna, bedenin ubudiyete, kalbin rubûbiyete kilitlenmesi de diyebiliriz Dunyadaki sunnetullah geregi esbaba riayetten sonra tevekkulu dile getirmenin en guzel sekli ise, konumuz olan, “Havl ve kuvvet, olup biten her sey, ancak Allah’in izni ve iradesi dâhilinde gerceklesir seklindeki kudsî beyandir
Bilindigi gibi halk arasinda ofkelenen kisi bu ofkesini yenmek, dolayisiyla o sinirle nahos bir seye sebebiyet vermemek icin “La havle … der Bununla, ofkeyi yenmenin yolunun da Allah'a dayanmak oldugu anlatilir
Bundan sonra konuyu Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem)'in mubarek sozleri isiginda, onlari baslik yaparak ele almaya calisacagiz
Cennet Hazinesi
Hazine; altin, gumus, mucevher gibi degerli esya yigini, buyuk servet, degerli seylerin saklandigi yer anlamina gelir Mecazi olarak buyuk baglilik duyulan, deger verilen sey veya kimse manasinda kullanilir Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem) bazi hadislerinde La Havle…'nin ebedî Cennet hayatinda bir hazine oldugunu, diger bir hadislerinde ars hazinelerinden biri, Hz Ibrahim (aleyhisselam)'den naklen de bir cennet fidani oldugunu soyle ifade buyurmuslardir:
Ebû Musa elEs'arî anlatiyor: Allah Resûlu Hayber'e gazaya giderken ashap bir vadide yuksek sesle tekbir getirmeye baladi Bunun uzerine Allah Resûlu:
Yavas tekbir getiriniz! Cunku siz ne sagira dua ediyorsunuz, ne de gaibe sesleniyorsunuz Muhakkak ki siz, iyi isiten ve size cok yakin olan Allah'a dua ediyorsunuz O her zaman sizinle beraberdir, buyurdu Bu sirada ben Allah Resûlu’nun binitinin arkasinda idim Ben de: “Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh demeye basladim Sesimi isitti ve:
Ey Abdullah b Kays! (Ebû Mûsa elEs'arî'nin lakabi) diye seslendi Ben de:
Buyur ey Allah'in Resûlu, dedim Efendimiz:
Ey Abdullah, sana Cennet hazinelerinden bir hazine haber vereyim mi? buyurdu Ben de:
Bildir, ey Allah'in Resûlu; anambabam sana fedâ olsun! dedim Efendimiz:
O kelime, “Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhtir, buyurdu
Hz Ebû Eyyub elEnsârî (radiyallahu anh) anlatiyor: Mirac gecesi Allah Resûlu, Hz Ibrahim’in yanina ugradi Hz Ibrahim (aleyhisselam), Hz Cebrail’e yanindakinin kim oldugunu sordu O da: “Muhammed’dir dedi Hz Ibrahim soyle dedi: “Ya Muhammed! Ummetine emret, cennete cok fazla fidan diksinler Cunku cennetin topragi verimli ve yeri de genistir Allah Resulu, cennet fidaninin ne oldugunu sordugunda da su cevabi verdi Hz Ibrahim: “Lâ havle ve lâ kuvvete illa billâhtir
Hz Hazim b Harmele de bir gun Efendimiz’e ugradiginda kendisine sunu soyledigini belirtmektedir: Ya Hazim! La havle vela kuvvete illâ billah'i cokca soyle; zira o cennet hazinelerinden biridirHz Muaz ise Efendimiz’in kendisine, Sana Cennet kapilarindan birini haber vereyim mi?diye sordugunu ve arkasindan da: O La havle ve lâ kuvvete illâ billâh'tirdedigini haber vermektedir
Bâkiyâti Sâlihât
Bir ayeti kerimede Yuce Rabbimiz soyle buyuruyor: Mal, mulk, cocuklar… butun bunlar dunya hayatinin susleridir Baki kalacak faydali isler ise Rabbinin katinda, hem mukâfat yonunden hem de umit baglama bakimindan daha hayirlidir(Kehf sûresi, 46)
Abdullah b Abbas (radiyallahu anh)'tan naklen mufessirler, ayette gecen 'elBakiyat'usSalihat'in butun guzel ameller oldugunu soylemislerdir Buna gore genis manasiyla salih amel, basta iman olmak uzere Islam’in yapilmasini emrettigi ve hos gordugu guzel islerle, ahlakî degerlere uygun davranislardir Allah’i zikretmek, namaz, oruc, zekât, hac vb ibadetler; iyilige yoneltmek, kotulukten sakindirmak, anababaya, akrabaya ve komsulara iyi davranmak, adalet, ihsan gibi dinin ihtiva ettigi butun iyi isler dunyada insanlara fayda verecek ve ahirette kurtulusa vesile olacak salih amellerdir
Ancak Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem) daha hususi bir yone dikkatleri cekmektedir Hz Ebû Said elHudrî anlatiyor: Allah Resûlu buyurdular ki: Bâkiyâti sâlihâti cokca yapin Bâkiyâti sâlihât nedir ey Allah'in Resûlu?diye soruldugu vakit: Allahu Ekber, Subhanallah, Elhamdulillah ve Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh kelimeleridirbuyurdu
Efendimizin bu izahindan, her ne kadar butun iyilikler salih amel dairesi icinde olsa da, bunlarin zirvesinin ve ozunun,
Allah'i butun noksanliklardan tenzih etmek,
geregine uygun O’na hamd etmek ve
butun guc ve kuvvetin O’na ait oldugunu itiraf etmek oldugu anlasilmaktadir
Evden Cikista Alinacak Tedbir
Her donemde sokaklar, carsi ve pazarlar, seytanlarin daha cok faal olduklari yerler olmus, dolayisiyla buralar adeta gunah merkezleri haline gelmislerdir Ancak sokaga cikmadan hayatimizi surdurmemiz de adeta mumkun degildir Oyle ise bu gunahlara daha az bulasmak icin bazi tedbirler almak durumundayiz
Ezcumle,
sadece ihtiyac oldugunda disari cikmali,
ihtiyacimizi hemen karsilayip geri donmeli,
mumkun olabildigince yalniz cikmamali,
nezih yerler arastirmali,
stres atmak icin sokagi secmemeli vs Bu tedbirlerin yani sira, dua ile Rabbimize siginmaliyiz
Allah Resûlu (sallallahu aleyhi vesellem) bu konuda da yol gostermekte ve soyle buyurmaktadir: Kim evinden ciktigi zaman: ?????? ??????? ??????????? ????? ??????? ??? ?????? ????? ??????? ?????? ????????? Allah'a tevekkul edip Allah'in adiyla cikarim Guc ve kuvvet Allah'tandir derse; ona soyle soylenir: “Her kederden emin kilindin, muhafaza altina alindin ve dogru yola iletildin Ayrica seytanlar ondan uzaklasirEbû Davud'un Sunen’inde su ilâve de vardir: Bir seytan diger seytana der ki: '(Bu dua ile sokaga cikan kisiyi kastederek) hidayete iletilen, her kederden emin kilinan ve muhafaza altina alinan bir adamla nasil ugrasacaksin ki?
Esaretten Kurtulus Recetesi
Bu mubarek cumle ile ilgili asri saadetten soyle bir olay aktarilmaktadir: Mâlik elEscaî, Efendimiz’e gelerek oglu Avf'in, dusmana esir dustugunu haber verdi Efendimiz de ona: Ogluna haber gonder: Allah Resûlu 'Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh duasini cokca yapmani emrediyor' de!buyurdu Avf'a haber gonderildi ve Allah Resûlu’nun tavsiye ettigi dua iletildi
Efendimiz’in haberini alan Avf, yuzukoyun yere kapandi ve 'Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh' demeye basladi Musrikler onu iyice baglamislardi Uzerindeki baglar kendiliginden cozuldu Hemen disariya cikti ve kendisini esir edenlere ait bir deveye binerek oradan hizla uzaklasti Yolda, esir eden kimselerin deve surusune rastladi Suruye seslendi, develer de onun arkasindan geldiler
Avf'in, geldigini bildirmek icin seslenmesi, anne ve babasi icin surpriz oldu Babasi cikti ve 'Kâbe’nin Rabbine yemin olsun ki, bu bizim Avf!' dedi Annesi de: 'Benim canim, benim cigerim!' diyerek oglunu karsiladi, bagrina basti Avf'in tek sikintisi, vucudundaki baglarin yaptigi izler ve biraktigi acilardi Babasi ve evin hizmetcisi kapiya kostular Bir de ne gorsunler! Avf, evin avlusunu develerle doldurmus! Babasina, durumunu ve develerin nasil geldigini anlatti O da, hem Avf hem de develer hakkinda Allah Resûlu’ne gelip bilgi verdi Efendimiz soyle buyurdu:
O develeri nasil istersen kullanabilirsin, tipki kendi develerin gibiO sirada su âyet nazil oldu: Kim Allah'a karsi gelmekten sakinirsa, Allah, ona sikintidan cikis kapilari acar Onu hic ummadigi yerlerden riziklandirir Allah’a dayanip guvenene Allah kâfidir(Talâk, 653)
Avuclar Dolusu Hayir
Ibn Ebi Evfa (radiyallahu anh) anlatiyor: Efendimiz’e bir adam gelerek,
Ey Allah'in Resûlu, ben Kur'ân'dan yeterince ezberleyemiyorum Bana yetecek baska bir seyi siz ogretseniz!dedi
Efendimiz su duayi ogretti: 'Subhânallah, velhamdulillah ve lâilâhe illallah, vallâhu ekber ve lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhAdam,
Ey Allah'in Resûlu, bu zikir Allah icindir (O'nu senâdir), kendim icin dua olarak ne soyleyeyim?dedi Allah Resûlu (sas) de:
Soyle dua et dedi:
??????????? ??????? ??? ???????????? ?????????? ???????????? Allah'im bana merhamet et, afiyet ver, hidayet ver, rizik ver!
Adam (dinleyip, kalkinca) ellerini sikip gostererek: Soyle (simsiki belledim!)dedi Efendimiz bunun uzerine:
Iste bu adam iki elini de hayirla doldurdu, buyurdu
Fakirligin Bir Caresi
Bu dunyada sebeplere riayet etmek Allah'in degismez sunnetindendir Malmulk edinmek icin de elbette sebeplere riayet edilecektir Bu, duanin fiilî boyutunu olusturur Ancak bununla yetinmeyip bir de kavlî dua etmek kullugumuzun geregidir Iste boyle bir duayi Imam Mekhûl'den rivayetle Hz Ebû Hureyre'den ogreniyoruz: Allah Resûlu buyurdular ki: “Lâ havle ve lâ kuvvete illa billâh, sozunu cok tekrar edin Zira o cennet hazinelerindendir Mekhûl der ki: Kim bunu soyler ve sonra da: Allah'in gazabindan ancak O'nun rahmetine iltica etmekle kurtulusa erisilebilirifadesini de eklerse, Allah ondan yetmis cesit zarari kaldirir ki bunlarin en hafifi fakirliktir
En Hayirli, Kolay ve Keyfiyetli Dua
Hz Sa'd b Ebî Vakkas'tan rivayet edilmistir: Allah Resûlu ile birlikte bir kadini ziyaret etmistik Kadinin onunde hurma cekirdekleri veya cakil taslari vardi Onlarla tesbih cekiyordu Bunu goren Allah Resûlu:
Sana bundan daha hayirlisini haber vereyim:
????????? ??????? ?????? ??? ?????? ??? ?????????? ??????????? ??????? ?????? ??? ?????? ??? ????????? ??????????? ??????? ?????? ??? ?????? ?????? ??????????? ??????? ?????? ??? ???? ??????? ????????? ???????? ?????? ?????? ??????????? ??????? ?????? ?????? ????? ?????? ????? ??????? ?????? ????????? ?????? ??????
Allah'in gokteki yaratiklari sayisinca 'subhanallah', yeryuzundeki ve yergok arasindaki yaratiklari sayisinca 'elhamdulillah', onlar miktarinca 'la ilahe illallah' ve yine onlar kadar 'la havle ve la kuvvete illa billâh' de', buyurdu
Yukaridaki rivayetten anlasiliyor ki, Efendimiz hurma cekirdekleri veya cakil taslariyla tesbih ceken kadini gorunce onu yaptigi isten menetmemis, onun vaziyetini yadirgamamis fakat bundan daha kolay ve daha ustun bir sey ogretmistir Bunun anlami, onun ogrettigi seylerin daha az kulfetli, fakat sevapca daha fazla olmasi demektir Bu, Efendimiz'in ogrettiginin muhteva ustunlugunu gosterir Ayrica insan tek tek sayarak ne kadar cok zikir yaparsa yapsin yergok ve bunlar arasindaki varliklar sayisina ulasamaz Bu da Efendimiz’in ogrettigi zikirlerin adet yonunden de ustunlugune delalet eder
Ezan Dinlerken
Allah Resûlu (sallallahu aleyhi vesellem) bir hadisi seriflerinde (ozetle) kim muezzin ezan okudugunda soylediklerini tekrar eder; hayye ale'ssalati ve hayye ale'lfelah deyince, La havle ve la kuvvete illa billahderse cennete girer buyurur
Muezzin ezan okurken veya kamet getirirken hayye ale'ssalati ve hayye ale'lfelah deyince, 'la havle ve la kuvvete illa billah' demekle, hic bir kotulugu geri cevirmeye, hicbir hayri elde etmeye guc ve kudretimizin bulunmadigini belirtmekte ve Allah'tan bu iki hususta da bize guc, kuvvet ve basiret vermesini dilemekteyiz Cunku muezzin, muminleri kurtulusa, felah ve necata, hayir ve iyilige davet ederken, boylesine onemli bir ameli layikiyla yerine getiremeyecegimizi dusunerek Allah'in sebepleri kolaylastirip bize yardimda bulunmasini istemekteyiz Sabah ezaninda muezzin, esSalâtu hayrun minennevm(namaz uykudan hayirlidir) dediginde sadakte ve bererte(dogruyu ve iyiyi soyledin) demek gerektigini de eklemeliyiz
Netice
Yukarida bir kismi aktarilan bilgilerden Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem)’in 'La havle ve la kuvvete illa billâh' duasini cokca zikrettigi ve hemen her firsatta ashabina da emrettigi anlasilmaktadir Rabbimize olan inancimizi ozetleyen ve bizi guc ve kuvvet kaynagina baglayan bu duayi her firsatta suurluca okumamiz; hatta gunluk virdlerimiz arasinda ona ozel bir yer vermemiz kullugumuzun geregidir Dunya capinda asilmasi imkânsiz gibi gorunen musibetlerle yuz yuze olan insanin, bilmem baska bir cikis yolu var mi?
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
EkimKasımAralık 2007 Yeni Umit Dergisi