iltasyazilim
FD Üye
bir Nebi sünneti; TERAVİH NAMAZI
Bir Ramazan akşamı cami imamının kapısını çalmış gençler
— Hocam, demişler Teravihe gelmek istiyoruz ama yatsıdan biraz sonra dünya kupası maçı var Yetişebilir miyiz?
İmam gençleri kaçırmak istememiş
— Tabiî ki yetişirsiniz çocuklar, ezan okununca camiye gelin, cevabını vermiş
Yatsı ezanı okunmuş, gençler camiye koşmuş İmam yatsıyı normal bir şekilde kıldırmış, ama sıra teravihe gelince bir koşturmaca başlamış Öyle ki, gençler ikinci secdeden kalkarken yaşlılar birinciyi ancak yetiştiriyor Herkes kan ter içinde kalmış
Namaz biter bitmez, teravih kılmanın iç huzuruyla coşan gençler, “huşu içinde maç izlemeye koşmuşlar Cemaat dağılırken yaşlı bir amca imamın önünü kesmiş
— Hocam, demiş Ben bu namazdan bir şey anlamadım O kadar hızlı kıldırdınız ki, secdede bir sübhane rabbiyel âlâ ancak diyebildim
Genç imam gülmüş
— Sen ona şükret amca VALLAHi ben onu da diyemedim
Tabiî teravihle ilgili bir fıkra bu Belki de hiç yaşanmadı Ancak bazı teravihlerde rükû ve secdede bir tesbihi ancak söyleyebiliyoruz Cemaatin yoğun denetiminde olan bazı imamlar bıktırmamak için elinden geleni yapıyor
“Amma yavaş kıldırdın hocam, “Çok uzun okudun, neredeyse uyuyacaktım gibi tepkiler imamları üzüyor Zaten Ramazan’ın ilk günü tıklım tıklım olan camilerde cemaatin önce yarıya, sonra da üçte bire düşmesi “mesaj olarak yetiyor
Peki, teravihi cazip hale getirmenin yolu, giderek hızı arttırmak mı? Neredeyse hiçbir İslâm ülkesinde görülmeyen bir hızda kılınan teravih namazları, adeta bir akrobasiye veya 19 Mayıs hareketlerine dönüşüyor Oysa teravih, en kuvvetli sünnetlerden Peki, böyle mi kılıyordu Sevgili Peygamberimiz (sav) Teravih zaten kelime olarak “istirahat ederek, rahat rahat kılınan namaz demek Öyle ki, sahabeler ve onları izleyenler, her rekâtta bir sayfa okuyarak Ramazan boyunca bir hatim yapıyorlarmış Şimdi yanlışlıkla hatimle kıldırılan bir camiye girenler, iki rekât kıldıktan sonra çareyi kaçmakta buluyor
Bir grup genç imamı namazdan sonra yargılıyorlar
— Hocam, hani nasıl anlaşmıştık? İlk dört rekât iyiydik, ama birden yavaşladın
Sol tarafa selam verirken müftüyü gören imam ne yapsın?
— Sormayın gençler, demiş Radara yakalandık
İyi ama tüm radarların üzerinde olan Rabbimizin kontrolünden uzak mı sandık kendimizi? Hani Onun “sem’i ve basar sıfatları vardı? Her sözümüzü işitip, her anımızı görmüyor mu? Bütün yaptıklarımız, bütün ayrıntılarıyla melekler tarafından kameraya alınmıyor mu?
Belki de ülkemizin birçok şehrinde hızlı teravih kılınan camilere akın ediyor gençler Hatta hızlı kılınan cami daha uzak olduğu için namazda geçen zamandan daha fazlasını yol yürüyerek kaybetseler bile
Her Ramazan bir tartışma başlar
— Teravih sekiz rekât mı, yirmi rekât mı?
Tartışmalar gazete köşelerinden televizyon ekranlarına kadar taşınır Bana:
— Sekiz rekât kılsak olur mu hocam, diye sorduklarında hemen cevap veririm:
— Hiç kılmasan da olur Ama kılarsan, çok iyi olur, muhteşem olur, sevabı ve fazileti muazzam olur
Yine imam olduğum zaman gençler sorar:
— Hocam, kaç rekâtta bir selâm vereceksiniz?
— Çok sevap alalım diye iki rekâtta bir selâm vereceğiz, derim
— Dört rekâtta bir versek…
Niçin böyle istiyorlar? Çünkü iki selâmla bir salâvat kârları olacak! Bunun her biri yaklaşık on saniye sürse, beş kez tekrarlanacağı için 50 saniye daha erken bitecek namaz
Oysa bir bilsek bunun faziletini… Öncelikle iki rekât kılmak daha faziletli, daha sevaplı Selâmı iki tarafımızdaki hafaza meleklerine veriyoruz Hatta bazı ALLAH dostları, sağ tarafa verirken peygamberlere, sol tarafa verirken de evliyalara selâm verdiğini söylüyor
Salâvat ise Efendimizin (sav) bize şefaat etmesine vesile olacak Hem bizim için ömür boyu dua eden, mahşerde “Ümmetim diye yalvaracak olan Güzeller Güzeline bu kadar nankör ve vefasız olmakla ne kazanacağız?
Ramazan’da işlediğimiz her iyiliğe, yaptığımız her ibadete bin kat sevap veriliyor Cehennem kapıları kapanıp Cennet kapıları açılıyor ve şeytanlar zincire vuruluyor Af ve mağfiretin coştuğu, günah hamalı olan biz ahir zaman Müslümanları için kârlı bir ticaret mevsimi ve adeta kurtuluşumuz için bir can simidi olan Ramazan’ın müstesna bir ibadeti olan teravihi yeniden keşfetmek ve tavizsiz olarak uygulamak zorundayız
Zaten ümmet olarak birçok nafile namazın hakkını veremiyoruz Hiç değilse her bir rekâtı bin rekât olarak yazılan teravihe sarılalım Her gün yirmi bin rekât namaz kılmış gibi sevap almayı kim istemez? Hiç kılmayıp terk etmekle ya da kabul olmayacak derecede hızlı kılmakla ALLAH’ın rızasını reddettiğimizin farkında mıyız? İhmal ettiğimiz her bir teravih, Cennetteki bahçemizi küçülten, köşklerimizi azaltan bir hatadır Belki de Cehennemin yollarını tıkayacak güzelim rekâtları, heba ediyoruz, heder ediyoruz…
Teravih, haşir meydanında hesap görülürken terazimizin sevap kefesini ağırlaştıracak muhteşem bir ibadettir Kim bilir, tam da sevaplarımız az geldiğinde, Cehennem korkusundan zangır zangır titrerken, kalbimiz heyecandan gümbür gümbür atarken, güzel gökçek, dırahşan çehreli bir yiğit gibi teravih namazımız gelecek, hafif gelen sevap kefesine kurulacak ve bir anda her şey tersine dönecektir
Hiç kimsenin hiç kimseye bir katkısı olmadığı o dehşetli günde bize şefaat edecek, elimizden tutacak olan teravihe niçin dört elle sarılmıyoruz?
Bakın ne diyor Sevgili Efendimiz (sav): Her kim inanarak ve karşılığını ALLAH'tan bekleyerek Ramazan'ı ihya ederse, geçmiş günahları bağışlanır(Buharî, İman, 25, 27; Müslim, Musafi'in, 173, 176; İbn Mace, İkametu'sSalâ, 173; Tirmizî, Savm, 83)
Hadis alimlerinden enNevevî, Hz MUHAMMED (sas)'in ashabına Ramazanı ihya etmeyi vacip kılmadığını, fakat mendup olarak emredip teşvik ettiğini, İslâm alimlerinin de bunun mendup olduğunda ittifak ettiklerini kaydetmektedir EnNevevî, Ramazanı ihya etmenin, teravih namazını kılmakla hasıl olduğunu da zikretmektedir Bu açıdan Hz MUHAMMED (sas)'in, her kim Ramazan'ı ihva edersesözü, her kim geceleri namaz kılarak Ramazan'ı ihya ederseşeklinde anlaşılmalıdır (enNevevî, elMinhâc, 1924, VI, 39, vd)
Nitekim Abdurrahman b Avf'ın naklettiği bir hadiste Hz MUHAMMED (sas): Şüphesiz ALLAH Ramazan orucunu farz kıldı Ben de Ramazan gecelerini ihya etmeyi sünnet kıldım Her kim inanarak ve sevabını ALLAH'tan bekleyerek Ramazan'ı oruçla, gecelerini namazla ihya ederse, anasından doğduğu gün gibi günahlarından temizlenmiş olur buyurmaktadır (İbn Mâce, İkametu'sSalâ, 173; İbn Hanbel, I, 191, 195)
Hz Peygamber (sas), Ramazan'ın bir gecesinde namaz kıldırdı Abu Zer (ra) Ey ALLAH'ın Resulü, gecenin kalan yarısında da bize namaz kıldırsaydınızdeyince, Hz Peygamber cevaben, İmam namazı bitirinceye kadar onunla namaz kılmak, bütün geceyi ihya etmeye eş değerdirbuyurmuştur (Ebu Davud, Salat 318; Tirmizi, Savm 81; İbn Mace, İkame 173)
Hadislerde geçen Ramazan'da geceyi kıyam etme ile teravih namazının kastedildiği hususunda ittifak vardır (Ayni, Udetü'lkari, 9198; Şerbini, elİkna, 1117)
Kim bu müjdeye kavuşmak istemez? Ya şu müjdeye nail olmak için 20 rekât namaz az bile gelmez mi?
Teravihi, “nasıl olsa sünnet düşüncesiyle asla hafife almamak gerekir Hatta her zamanda ve her şartta tavizsiz bir tavrımız olmalı Çünkü, yolculuk, hastalık, misafirlik, iş yoğunluğu gibi bir mazeretle kılmadığımız zaman nefsimiz alışkanlık kazanacak, hafife alacak ve önemsemeyecektir
Ne zaman ki bir gün kılmayıp ihmal ettiniz; ertesi gün nefis şunu söylemeye hazırdır:
— Canım ne olacak kılmasan? Dün de kılmamıştın Hem zaten farz bile değil Üstelik birkaç kez 20 rekât kıldın Oysa sekiz bile kılınırmış Fazla kıldıklarını kılmadıklarına say
Bazen de çok masum bir mazeretle geliyormuş gibidir nefis Gün boyu ALLAH yolunda bir hizmet için koşturmuşsunuzdur
— Bugün teravihi kılmasan da olur Zaten hizmet için koştun Onun sevabı sana yeter de artar bile, diyerek kandırmaya çalışır
Eski asırların insanları çok ibadet eder, tavizsiz yaşarlardı Ara sıra gerçek mazeretleri olduğunda kılamaz, buna bile üzülürlerdi Günümüz Müslümanları ise, bir bahaneyle teravihten kaçmak için fırsat kolluyor Mazeretinin birisi gerçekse, birçoğu asılsız bahanelerden ibaret Bu yüzden nefse karşı tavizsiz olmak, meydan okumak ve hiçbir bahanesine yüz vermemek tek çözümdür
Ben bunun yolunu tavizsizlikte buldum Teravihle ilgili yıllar önce nefsimle bir tartışma yaşadım Bunu özet olarak yazmak istiyorum Aramızda şöyle bir konuşma geçti:
— Ey nefis! Sakın ola bana teravih için bir bahaneyle gelme Hiçbir sözünü dinlemem
— Estağfirullah efendim, elbette senin gibi bir namaz sevdalısına ben ne diyebilirim?
Ancak sünnettir, hasta veya yorgun olunca ne yapacaksın?
— Yine kılarım, teravih bu Bire bin yazılıyor Ya bir dahaki Ramazan’a erişemezsem?
— Ama ayakta duramazsanız?
— Direnirim, dururum Ama duramazsam, oturarak kılmak da caiz
— Peki, Ramazan’da sık sık konferanslara gidiyor, namazı anlatıyorsun Yolculukta kılmazsan bir şey olmaz Zaten ALLAH için çalışıyorsun
— Öyle mi? İnsanlara tavsiye ettiğimizi kendimiz yapmazsak doğru olur mu?
Seyahatlerde çoğu kez gittiğimiz beldede fırsat oluyor, camide kılıyoruz Pek azı yolculuk anına rastlıyor O zaman da molalarda pekâlâ kılabiliyorum
— Haklısın ama hiç değilse iftara gittiğin misafirliklerde kılmasan…
Çünkü ALLAH yolunda çok tatlı sohbetler oluyor…
— Yine yanıldın nefis, Ramazan sohbetten çok ibadet zamanı Hele hele boş geziler, eğlenceler, lüzumsuz sohbetler sevap yerine günah getirir Misafirliklerde ya camiye gitmek gerekir ya da evdeki çoluk çocuk kimse varsa cemaat yapıp yine teravihi kılmak lazımdır
— Yani bu teravihi engelleyen hiçbir şey yok mu? Farzın bile bazen mazereti oluyor…
— Teslim olursan bahane çok Ancak kim bahanelere aldırıp her gün en az 20 bin rekât sevabı kazandıran 20 rekatlık teravihi ihmal ederse, adeta 20 bin adet beşibiryerde altını kaybetmiş olur Bu yüzden hiç karşıma çıkma, beni kandıramazsın
Bu tür uzun münazaralardan sonra nefsim anladı ki, boş yere uğraşmaya gerek yok, bu adam ikna olmaz
Tabiî diyeceksiniz ki:
— Yoğun koşturmacalar içindeyken hiç mi kaçırdığımız teravih olmayacak?
O sizin teravihe verdiğiniz öneme ve değere bağlı Camide cemaatle kılmak daha faziletli olduğu halde fırsat bulamadıysak yalnız kılacağız, ama terk etmeyeceğiz Gece kılmaya imkân bulamadık veya uyku ve yorgunluk galip geldiyse, sahura biraz erken kalkıp yine kılacağız Çok uğraştık, ama zaman daraldıysa hiç değilse sekiz rekât kılacağız, ama o feyiz deryasından hissesiz kalmayacağız
Tabiî asla içindeki dualardan eksiltmek, hızlı kılmak gibi bir nefis oyununa mağlup olmamalıyız Eğer olağanüstü meşgulsek veya zamanımız darsa, terk etmek yerine daha kısa surelerle yine kılıp o muazzam hazineden nasipsiz kalmayalım
İhmal eden, hafife alan, küçümseyen ya terk eder ya birkaç teravihle yetinir Ama önemseyen, değer veren, hassas ve tavizsiz olan ya tümünü kılar ya da birkaç tane ancak kaçırır
Bize tümünü kılmak yakışır Çünkü ahir zaman Müslümanıyız, çok günahkârız, affa ve sevaba çok muhtacız
Teravih her yerde her zaman güzeldir Ama camilerde, hususan büyük veya tarihî camilerde, bilhassa İstanbul’da Sultanahmed, Süleymaniye, Fatih, Eyüp Sultan gibi camilerde; Edirne Selimiye’de, Bursa Ulucami’de, Ankara Kocatepe’de, Şanlıurfa Dergâh Camiinde kılmak daha güzeldir
Özellikle güzel sesli hafızların imamlığında kılmak, her biri farklı makamdaki salâvatları dinlemek, enfes ilâhîlerle coşmak insanı dünyadan koparıp lâhutî ve uhrevî âlemlere götürür Böyle güzellikler varken, teravihin nurlu deryasından mahrum olmak doğru olur mu? Son yıllarda müminler teravih kılarken camilerin çevresinde kurulan dükkânlarda dolaşmak büyük bir zarardır Çünkü içerde hazineler paylaşılmaktadır Teravihi kılıp alış verişe gitmek her zaman mümkündür
Tabiî teravihin tüm faziletlerini, sevaplarını kazanmak, ancak beş vakit namazı kılmakla mümkün Zira hiçbir sünnet namaz, farz namazın yerini tutamaz
Bunun için Ramazan’da beş vakit namazla birlikte orucunu tutan, teravihini kılan, istiğfar, salâvat ve Kur’an’la meşgul olan kişi, bayrama erdiğinde annesinden doğduğu gün gibi tertemiz olacaktır inşALLAH
Cemil Tokpınar
Bir Ramazan akşamı cami imamının kapısını çalmış gençler
— Hocam, demişler Teravihe gelmek istiyoruz ama yatsıdan biraz sonra dünya kupası maçı var Yetişebilir miyiz?
İmam gençleri kaçırmak istememiş
— Tabiî ki yetişirsiniz çocuklar, ezan okununca camiye gelin, cevabını vermiş
Yatsı ezanı okunmuş, gençler camiye koşmuş İmam yatsıyı normal bir şekilde kıldırmış, ama sıra teravihe gelince bir koşturmaca başlamış Öyle ki, gençler ikinci secdeden kalkarken yaşlılar birinciyi ancak yetiştiriyor Herkes kan ter içinde kalmış
Namaz biter bitmez, teravih kılmanın iç huzuruyla coşan gençler, “huşu içinde maç izlemeye koşmuşlar Cemaat dağılırken yaşlı bir amca imamın önünü kesmiş
— Hocam, demiş Ben bu namazdan bir şey anlamadım O kadar hızlı kıldırdınız ki, secdede bir sübhane rabbiyel âlâ ancak diyebildim
Genç imam gülmüş
— Sen ona şükret amca VALLAHi ben onu da diyemedim
Tabiî teravihle ilgili bir fıkra bu Belki de hiç yaşanmadı Ancak bazı teravihlerde rükû ve secdede bir tesbihi ancak söyleyebiliyoruz Cemaatin yoğun denetiminde olan bazı imamlar bıktırmamak için elinden geleni yapıyor
“Amma yavaş kıldırdın hocam, “Çok uzun okudun, neredeyse uyuyacaktım gibi tepkiler imamları üzüyor Zaten Ramazan’ın ilk günü tıklım tıklım olan camilerde cemaatin önce yarıya, sonra da üçte bire düşmesi “mesaj olarak yetiyor
Peki, teravihi cazip hale getirmenin yolu, giderek hızı arttırmak mı? Neredeyse hiçbir İslâm ülkesinde görülmeyen bir hızda kılınan teravih namazları, adeta bir akrobasiye veya 19 Mayıs hareketlerine dönüşüyor Oysa teravih, en kuvvetli sünnetlerden Peki, böyle mi kılıyordu Sevgili Peygamberimiz (sav) Teravih zaten kelime olarak “istirahat ederek, rahat rahat kılınan namaz demek Öyle ki, sahabeler ve onları izleyenler, her rekâtta bir sayfa okuyarak Ramazan boyunca bir hatim yapıyorlarmış Şimdi yanlışlıkla hatimle kıldırılan bir camiye girenler, iki rekât kıldıktan sonra çareyi kaçmakta buluyor
Bir grup genç imamı namazdan sonra yargılıyorlar
— Hocam, hani nasıl anlaşmıştık? İlk dört rekât iyiydik, ama birden yavaşladın
Sol tarafa selam verirken müftüyü gören imam ne yapsın?
— Sormayın gençler, demiş Radara yakalandık
İyi ama tüm radarların üzerinde olan Rabbimizin kontrolünden uzak mı sandık kendimizi? Hani Onun “sem’i ve basar sıfatları vardı? Her sözümüzü işitip, her anımızı görmüyor mu? Bütün yaptıklarımız, bütün ayrıntılarıyla melekler tarafından kameraya alınmıyor mu?
Belki de ülkemizin birçok şehrinde hızlı teravih kılınan camilere akın ediyor gençler Hatta hızlı kılınan cami daha uzak olduğu için namazda geçen zamandan daha fazlasını yol yürüyerek kaybetseler bile
Her Ramazan bir tartışma başlar
— Teravih sekiz rekât mı, yirmi rekât mı?
Tartışmalar gazete köşelerinden televizyon ekranlarına kadar taşınır Bana:
— Sekiz rekât kılsak olur mu hocam, diye sorduklarında hemen cevap veririm:
— Hiç kılmasan da olur Ama kılarsan, çok iyi olur, muhteşem olur, sevabı ve fazileti muazzam olur
Yine imam olduğum zaman gençler sorar:
— Hocam, kaç rekâtta bir selâm vereceksiniz?
— Çok sevap alalım diye iki rekâtta bir selâm vereceğiz, derim
— Dört rekâtta bir versek…
Niçin böyle istiyorlar? Çünkü iki selâmla bir salâvat kârları olacak! Bunun her biri yaklaşık on saniye sürse, beş kez tekrarlanacağı için 50 saniye daha erken bitecek namaz
Oysa bir bilsek bunun faziletini… Öncelikle iki rekât kılmak daha faziletli, daha sevaplı Selâmı iki tarafımızdaki hafaza meleklerine veriyoruz Hatta bazı ALLAH dostları, sağ tarafa verirken peygamberlere, sol tarafa verirken de evliyalara selâm verdiğini söylüyor
Salâvat ise Efendimizin (sav) bize şefaat etmesine vesile olacak Hem bizim için ömür boyu dua eden, mahşerde “Ümmetim diye yalvaracak olan Güzeller Güzeline bu kadar nankör ve vefasız olmakla ne kazanacağız?
Ramazan’da işlediğimiz her iyiliğe, yaptığımız her ibadete bin kat sevap veriliyor Cehennem kapıları kapanıp Cennet kapıları açılıyor ve şeytanlar zincire vuruluyor Af ve mağfiretin coştuğu, günah hamalı olan biz ahir zaman Müslümanları için kârlı bir ticaret mevsimi ve adeta kurtuluşumuz için bir can simidi olan Ramazan’ın müstesna bir ibadeti olan teravihi yeniden keşfetmek ve tavizsiz olarak uygulamak zorundayız
Zaten ümmet olarak birçok nafile namazın hakkını veremiyoruz Hiç değilse her bir rekâtı bin rekât olarak yazılan teravihe sarılalım Her gün yirmi bin rekât namaz kılmış gibi sevap almayı kim istemez? Hiç kılmayıp terk etmekle ya da kabul olmayacak derecede hızlı kılmakla ALLAH’ın rızasını reddettiğimizin farkında mıyız? İhmal ettiğimiz her bir teravih, Cennetteki bahçemizi küçülten, köşklerimizi azaltan bir hatadır Belki de Cehennemin yollarını tıkayacak güzelim rekâtları, heba ediyoruz, heder ediyoruz…
Teravih, haşir meydanında hesap görülürken terazimizin sevap kefesini ağırlaştıracak muhteşem bir ibadettir Kim bilir, tam da sevaplarımız az geldiğinde, Cehennem korkusundan zangır zangır titrerken, kalbimiz heyecandan gümbür gümbür atarken, güzel gökçek, dırahşan çehreli bir yiğit gibi teravih namazımız gelecek, hafif gelen sevap kefesine kurulacak ve bir anda her şey tersine dönecektir
Hiç kimsenin hiç kimseye bir katkısı olmadığı o dehşetli günde bize şefaat edecek, elimizden tutacak olan teravihe niçin dört elle sarılmıyoruz?
Bakın ne diyor Sevgili Efendimiz (sav): Her kim inanarak ve karşılığını ALLAH'tan bekleyerek Ramazan'ı ihya ederse, geçmiş günahları bağışlanır(Buharî, İman, 25, 27; Müslim, Musafi'in, 173, 176; İbn Mace, İkametu'sSalâ, 173; Tirmizî, Savm, 83)
Hadis alimlerinden enNevevî, Hz MUHAMMED (sas)'in ashabına Ramazanı ihya etmeyi vacip kılmadığını, fakat mendup olarak emredip teşvik ettiğini, İslâm alimlerinin de bunun mendup olduğunda ittifak ettiklerini kaydetmektedir EnNevevî, Ramazanı ihya etmenin, teravih namazını kılmakla hasıl olduğunu da zikretmektedir Bu açıdan Hz MUHAMMED (sas)'in, her kim Ramazan'ı ihva edersesözü, her kim geceleri namaz kılarak Ramazan'ı ihya ederseşeklinde anlaşılmalıdır (enNevevî, elMinhâc, 1924, VI, 39, vd)
Nitekim Abdurrahman b Avf'ın naklettiği bir hadiste Hz MUHAMMED (sas): Şüphesiz ALLAH Ramazan orucunu farz kıldı Ben de Ramazan gecelerini ihya etmeyi sünnet kıldım Her kim inanarak ve sevabını ALLAH'tan bekleyerek Ramazan'ı oruçla, gecelerini namazla ihya ederse, anasından doğduğu gün gibi günahlarından temizlenmiş olur buyurmaktadır (İbn Mâce, İkametu'sSalâ, 173; İbn Hanbel, I, 191, 195)
Hz Peygamber (sas), Ramazan'ın bir gecesinde namaz kıldırdı Abu Zer (ra) Ey ALLAH'ın Resulü, gecenin kalan yarısında da bize namaz kıldırsaydınızdeyince, Hz Peygamber cevaben, İmam namazı bitirinceye kadar onunla namaz kılmak, bütün geceyi ihya etmeye eş değerdirbuyurmuştur (Ebu Davud, Salat 318; Tirmizi, Savm 81; İbn Mace, İkame 173)
Hadislerde geçen Ramazan'da geceyi kıyam etme ile teravih namazının kastedildiği hususunda ittifak vardır (Ayni, Udetü'lkari, 9198; Şerbini, elİkna, 1117)
Kim bu müjdeye kavuşmak istemez? Ya şu müjdeye nail olmak için 20 rekât namaz az bile gelmez mi?
Teravihi, “nasıl olsa sünnet düşüncesiyle asla hafife almamak gerekir Hatta her zamanda ve her şartta tavizsiz bir tavrımız olmalı Çünkü, yolculuk, hastalık, misafirlik, iş yoğunluğu gibi bir mazeretle kılmadığımız zaman nefsimiz alışkanlık kazanacak, hafife alacak ve önemsemeyecektir
Ne zaman ki bir gün kılmayıp ihmal ettiniz; ertesi gün nefis şunu söylemeye hazırdır:
— Canım ne olacak kılmasan? Dün de kılmamıştın Hem zaten farz bile değil Üstelik birkaç kez 20 rekât kıldın Oysa sekiz bile kılınırmış Fazla kıldıklarını kılmadıklarına say
Bazen de çok masum bir mazeretle geliyormuş gibidir nefis Gün boyu ALLAH yolunda bir hizmet için koşturmuşsunuzdur
— Bugün teravihi kılmasan da olur Zaten hizmet için koştun Onun sevabı sana yeter de artar bile, diyerek kandırmaya çalışır
Eski asırların insanları çok ibadet eder, tavizsiz yaşarlardı Ara sıra gerçek mazeretleri olduğunda kılamaz, buna bile üzülürlerdi Günümüz Müslümanları ise, bir bahaneyle teravihten kaçmak için fırsat kolluyor Mazeretinin birisi gerçekse, birçoğu asılsız bahanelerden ibaret Bu yüzden nefse karşı tavizsiz olmak, meydan okumak ve hiçbir bahanesine yüz vermemek tek çözümdür
Ben bunun yolunu tavizsizlikte buldum Teravihle ilgili yıllar önce nefsimle bir tartışma yaşadım Bunu özet olarak yazmak istiyorum Aramızda şöyle bir konuşma geçti:
— Ey nefis! Sakın ola bana teravih için bir bahaneyle gelme Hiçbir sözünü dinlemem
— Estağfirullah efendim, elbette senin gibi bir namaz sevdalısına ben ne diyebilirim?
Ancak sünnettir, hasta veya yorgun olunca ne yapacaksın?
— Yine kılarım, teravih bu Bire bin yazılıyor Ya bir dahaki Ramazan’a erişemezsem?
— Ama ayakta duramazsanız?
— Direnirim, dururum Ama duramazsam, oturarak kılmak da caiz
— Peki, Ramazan’da sık sık konferanslara gidiyor, namazı anlatıyorsun Yolculukta kılmazsan bir şey olmaz Zaten ALLAH için çalışıyorsun
— Öyle mi? İnsanlara tavsiye ettiğimizi kendimiz yapmazsak doğru olur mu?
Seyahatlerde çoğu kez gittiğimiz beldede fırsat oluyor, camide kılıyoruz Pek azı yolculuk anına rastlıyor O zaman da molalarda pekâlâ kılabiliyorum
— Haklısın ama hiç değilse iftara gittiğin misafirliklerde kılmasan…
Çünkü ALLAH yolunda çok tatlı sohbetler oluyor…
— Yine yanıldın nefis, Ramazan sohbetten çok ibadet zamanı Hele hele boş geziler, eğlenceler, lüzumsuz sohbetler sevap yerine günah getirir Misafirliklerde ya camiye gitmek gerekir ya da evdeki çoluk çocuk kimse varsa cemaat yapıp yine teravihi kılmak lazımdır
— Yani bu teravihi engelleyen hiçbir şey yok mu? Farzın bile bazen mazereti oluyor…
— Teslim olursan bahane çok Ancak kim bahanelere aldırıp her gün en az 20 bin rekât sevabı kazandıran 20 rekatlık teravihi ihmal ederse, adeta 20 bin adet beşibiryerde altını kaybetmiş olur Bu yüzden hiç karşıma çıkma, beni kandıramazsın
Bu tür uzun münazaralardan sonra nefsim anladı ki, boş yere uğraşmaya gerek yok, bu adam ikna olmaz
Tabiî diyeceksiniz ki:
— Yoğun koşturmacalar içindeyken hiç mi kaçırdığımız teravih olmayacak?
O sizin teravihe verdiğiniz öneme ve değere bağlı Camide cemaatle kılmak daha faziletli olduğu halde fırsat bulamadıysak yalnız kılacağız, ama terk etmeyeceğiz Gece kılmaya imkân bulamadık veya uyku ve yorgunluk galip geldiyse, sahura biraz erken kalkıp yine kılacağız Çok uğraştık, ama zaman daraldıysa hiç değilse sekiz rekât kılacağız, ama o feyiz deryasından hissesiz kalmayacağız
Tabiî asla içindeki dualardan eksiltmek, hızlı kılmak gibi bir nefis oyununa mağlup olmamalıyız Eğer olağanüstü meşgulsek veya zamanımız darsa, terk etmek yerine daha kısa surelerle yine kılıp o muazzam hazineden nasipsiz kalmayalım
İhmal eden, hafife alan, küçümseyen ya terk eder ya birkaç teravihle yetinir Ama önemseyen, değer veren, hassas ve tavizsiz olan ya tümünü kılar ya da birkaç tane ancak kaçırır
Bize tümünü kılmak yakışır Çünkü ahir zaman Müslümanıyız, çok günahkârız, affa ve sevaba çok muhtacız
Teravih her yerde her zaman güzeldir Ama camilerde, hususan büyük veya tarihî camilerde, bilhassa İstanbul’da Sultanahmed, Süleymaniye, Fatih, Eyüp Sultan gibi camilerde; Edirne Selimiye’de, Bursa Ulucami’de, Ankara Kocatepe’de, Şanlıurfa Dergâh Camiinde kılmak daha güzeldir
Özellikle güzel sesli hafızların imamlığında kılmak, her biri farklı makamdaki salâvatları dinlemek, enfes ilâhîlerle coşmak insanı dünyadan koparıp lâhutî ve uhrevî âlemlere götürür Böyle güzellikler varken, teravihin nurlu deryasından mahrum olmak doğru olur mu? Son yıllarda müminler teravih kılarken camilerin çevresinde kurulan dükkânlarda dolaşmak büyük bir zarardır Çünkü içerde hazineler paylaşılmaktadır Teravihi kılıp alış verişe gitmek her zaman mümkündür
Tabiî teravihin tüm faziletlerini, sevaplarını kazanmak, ancak beş vakit namazı kılmakla mümkün Zira hiçbir sünnet namaz, farz namazın yerini tutamaz
Bunun için Ramazan’da beş vakit namazla birlikte orucunu tutan, teravihini kılan, istiğfar, salâvat ve Kur’an’la meşgul olan kişi, bayrama erdiğinde annesinden doğduğu gün gibi tertemiz olacaktır inşALLAH
Cemil Tokpınar