Burcların Dinimizdeki Yeri,
Dinimizde burcların yeri,
Burcların Dindeki Yeri
Dinimizde burclar
Sozlukte kale, kule, hisar manalarına gelen “burc kelimesi, astronomi dilinde, guneş sisteminde yer alan on iki takım yıldızının her birisine verilen addan ibarettir Coğulu burUctur
Buruc, aynı zamanda Kur’an’ın 85 sUresinin de adıdır Bu sUre, gokyuzunun burclarına yeminle başladığı icin BurUc SUresi adını almıştır İfade ilk ayette gecer Manası şoyledir: “Yemin olsun burclarla dolu gokyuzune1
Dinimizde burcların yeri, astronomi ilminin konusunu teşkil edecek derecede vardır Astronomi ilmi bu konuda derinleşebilir Araştırmalarını ilerletebilir ve bu yıldızlarla ilgili bir cok bilinmeyeni ortaya cıkarabilir Teleskop ve sair uzay inceleme araclarından istifade edebilir Bu yollar acıktır Nitekim, NASA’nın ve sair uzay merkezlerinin yaptığı iş bundan ibarettir Netice olarak, konu genel itibarıyla pozitif bilimlerin, ozel olarak da astronomi ilminin konusu oldukca İslamiyet’e ters duşmez
Fakat konuyla astroloji denilen, gok bilgilerini fal alanına cekerek kullanan falbilim (!) de ilgileniyor Her ne kadar insanoğlu astrolojiye, yani yıldız falıyla ilgilenen bu ozel alana bilim susu vermeye calışsa da, bunun pozitif bilimlerden uzak, yıldız ve galaksi hareketlerine dayalı olarak yapılan muhtelif kişilik ve karakter yorumlamalarından ibaret bir dal olduğu acıktır Bu yorum dalı (bilgi dalı veya bilim dalı değil), yıldızların, galaksilerin, takım yıldızlarının veya gezegenlerin hareketleriyle insan kişiliği, insan karakteri ve insan davranışları arasında ilişki kuruyor, insanın doğumunun veya onemli olayların meydana geliş tarihine gore insanları gruplara ayırıyor İnsanların karakter yapılarını doğum tarihlerine gore cozmeye calışıyor Bu yorum dalına eskiler yıldız falcılığı manasında “muneccimlik diyorlardı
Boyle ispattan, delilden ve burhandan, yani pozitiflikten uzak yorumlamaları İslamiyet’in onaylamasını “beklemek bile doğru değildir Yapılan yorumlar sadece yapanları bağlar Yorumun yanlışlığının sorumlusu kişinin kendisidir Nitekim kişinin karakter yapısını doğrudan Allah’a vermek gibi bir Tevhid inancı dururken; bu yapıyı Allah’ın elinden alıp yıldızların bir takım hareketleriyle ilişkilendirilecek bicimde doğum tarihlerine vermek, Tevhid inancıyla da, pozitif gerceklerle de bağdaşmaz
Tevhid inancına gore kişiyi karakteriyle birlikte yaratan Allah’tır Kişinin, sahip olduğu karakteri cercevesinde terbiye edicisi de Allah’tır Allah kullarını doğrudan terbiye ettiği gibi, din gondererek kullarının iradesine kapı acmak sUretiyle de terbiye eder İnsan davranışlarını sahip oldukları karakterler icinde eğiterek dizginleyen muessese dindir Neticede kul, karakteri nasıl olursa olsun, terbiye edilmeye hazır bir potansiyel huviyetindedir
Oysa yıldız falcılığında doğum tarihine gore kişiye sabitlenen karakter, eğitilir olmaktan uzaktır Kişiye doğum tarihine gore bir karakter biceceksiniz ve onu bu bicilmiş karaktere gore yargılayacaksınız, ona buna gore davranacaksınız Mesela, eğer muneccim (yıldız falcısı) hesabına gore kişiye cok alıngan olduğu soylenmişse, artık kişiye alıngan nazarıyla bakılacak, artık ona bu yaklaşımla davranılacaktır Alıngan olmasının sebepleri araştırılmayacak Kişi eğitime alınmayacak Alıngan değilse bile, bu ithamla kişinin kendisini alıngan bilmesi gibi bir ucube ortaya cıkacaktır Oysa alınganlık belirli olculerde herkeste vardır Eğer birisinde fazla miktarda alınganlık varsa da, bu, doğum tarihiyle ilgili bir olay olmadığı gibi, olumlu yaklaşımlarla ve eğitimle kişinin bu yanını duzeltmesi zor değildir Oysa yıldız falcılığı anlayışında bu cabaya yer yoktur
Kaldı ki, kişinin karakterini doğum tarihine gore tespit etmenin pozitif bir değeri de yoktur Konu pozitif bilimle ispatlanmış değildir Binlerce yıldır insanoğlu boş yere yıldız falcılığıyla uğraşıyor Konu hala burhana, delile ve ispata muhtactır Konu hala zanna dayalı yorumlamalardan ibarettir
Risalei NUr Kur’an’a bağlı olarak ayı, guneşi, yıldızları, gok cisimlerini ve semavatı bolca tefekkur sahasına cekiyor; ama hicbir zaman astroloji malzemelerini kullanarak ve burclara dayanarak gelecekle ilgili veya gaybi yorumlara yer vermiyor Hic şuphesiz, bu manada burclarla ilgili yorumlara inanılmasını da onaylamıyor On Dorduncu Lem’a’da değinilen burclar, İlmi Nucumun teşbihatı arasında yer alan burclardan başka bir şey değildir2
Netice olarak, eskiden “ilmi nucum olarak bilinen astronomi, bir ilimdir Kur’an’dan destek alır Fakat, astronomi bilgilerini burclara dayalı bir takım gaybi haberler uretmekte ve gelecek hesapları yapmakta kullanmanın, yani “astroloji olarak bilinen falcılığın gercekliği yoktur Bu acıdan, Tevhid inancı da boyle fiillere değer vermiyor
Dipnotlar:
1 Buruc SUresi: 1
2 Lem’alar, s 96
Dinimizde burcların yeri,
Burcların Dindeki Yeri
Dinimizde burclar
Sozlukte kale, kule, hisar manalarına gelen “burc kelimesi, astronomi dilinde, guneş sisteminde yer alan on iki takım yıldızının her birisine verilen addan ibarettir Coğulu burUctur
Buruc, aynı zamanda Kur’an’ın 85 sUresinin de adıdır Bu sUre, gokyuzunun burclarına yeminle başladığı icin BurUc SUresi adını almıştır İfade ilk ayette gecer Manası şoyledir: “Yemin olsun burclarla dolu gokyuzune1
Dinimizde burcların yeri, astronomi ilminin konusunu teşkil edecek derecede vardır Astronomi ilmi bu konuda derinleşebilir Araştırmalarını ilerletebilir ve bu yıldızlarla ilgili bir cok bilinmeyeni ortaya cıkarabilir Teleskop ve sair uzay inceleme araclarından istifade edebilir Bu yollar acıktır Nitekim, NASA’nın ve sair uzay merkezlerinin yaptığı iş bundan ibarettir Netice olarak, konu genel itibarıyla pozitif bilimlerin, ozel olarak da astronomi ilminin konusu oldukca İslamiyet’e ters duşmez
Fakat konuyla astroloji denilen, gok bilgilerini fal alanına cekerek kullanan falbilim (!) de ilgileniyor Her ne kadar insanoğlu astrolojiye, yani yıldız falıyla ilgilenen bu ozel alana bilim susu vermeye calışsa da, bunun pozitif bilimlerden uzak, yıldız ve galaksi hareketlerine dayalı olarak yapılan muhtelif kişilik ve karakter yorumlamalarından ibaret bir dal olduğu acıktır Bu yorum dalı (bilgi dalı veya bilim dalı değil), yıldızların, galaksilerin, takım yıldızlarının veya gezegenlerin hareketleriyle insan kişiliği, insan karakteri ve insan davranışları arasında ilişki kuruyor, insanın doğumunun veya onemli olayların meydana geliş tarihine gore insanları gruplara ayırıyor İnsanların karakter yapılarını doğum tarihlerine gore cozmeye calışıyor Bu yorum dalına eskiler yıldız falcılığı manasında “muneccimlik diyorlardı
Boyle ispattan, delilden ve burhandan, yani pozitiflikten uzak yorumlamaları İslamiyet’in onaylamasını “beklemek bile doğru değildir Yapılan yorumlar sadece yapanları bağlar Yorumun yanlışlığının sorumlusu kişinin kendisidir Nitekim kişinin karakter yapısını doğrudan Allah’a vermek gibi bir Tevhid inancı dururken; bu yapıyı Allah’ın elinden alıp yıldızların bir takım hareketleriyle ilişkilendirilecek bicimde doğum tarihlerine vermek, Tevhid inancıyla da, pozitif gerceklerle de bağdaşmaz
Tevhid inancına gore kişiyi karakteriyle birlikte yaratan Allah’tır Kişinin, sahip olduğu karakteri cercevesinde terbiye edicisi de Allah’tır Allah kullarını doğrudan terbiye ettiği gibi, din gondererek kullarının iradesine kapı acmak sUretiyle de terbiye eder İnsan davranışlarını sahip oldukları karakterler icinde eğiterek dizginleyen muessese dindir Neticede kul, karakteri nasıl olursa olsun, terbiye edilmeye hazır bir potansiyel huviyetindedir
Oysa yıldız falcılığında doğum tarihine gore kişiye sabitlenen karakter, eğitilir olmaktan uzaktır Kişiye doğum tarihine gore bir karakter biceceksiniz ve onu bu bicilmiş karaktere gore yargılayacaksınız, ona buna gore davranacaksınız Mesela, eğer muneccim (yıldız falcısı) hesabına gore kişiye cok alıngan olduğu soylenmişse, artık kişiye alıngan nazarıyla bakılacak, artık ona bu yaklaşımla davranılacaktır Alıngan olmasının sebepleri araştırılmayacak Kişi eğitime alınmayacak Alıngan değilse bile, bu ithamla kişinin kendisini alıngan bilmesi gibi bir ucube ortaya cıkacaktır Oysa alınganlık belirli olculerde herkeste vardır Eğer birisinde fazla miktarda alınganlık varsa da, bu, doğum tarihiyle ilgili bir olay olmadığı gibi, olumlu yaklaşımlarla ve eğitimle kişinin bu yanını duzeltmesi zor değildir Oysa yıldız falcılığı anlayışında bu cabaya yer yoktur
Kaldı ki, kişinin karakterini doğum tarihine gore tespit etmenin pozitif bir değeri de yoktur Konu pozitif bilimle ispatlanmış değildir Binlerce yıldır insanoğlu boş yere yıldız falcılığıyla uğraşıyor Konu hala burhana, delile ve ispata muhtactır Konu hala zanna dayalı yorumlamalardan ibarettir
Risalei NUr Kur’an’a bağlı olarak ayı, guneşi, yıldızları, gok cisimlerini ve semavatı bolca tefekkur sahasına cekiyor; ama hicbir zaman astroloji malzemelerini kullanarak ve burclara dayanarak gelecekle ilgili veya gaybi yorumlara yer vermiyor Hic şuphesiz, bu manada burclarla ilgili yorumlara inanılmasını da onaylamıyor On Dorduncu Lem’a’da değinilen burclar, İlmi Nucumun teşbihatı arasında yer alan burclardan başka bir şey değildir2
Netice olarak, eskiden “ilmi nucum olarak bilinen astronomi, bir ilimdir Kur’an’dan destek alır Fakat, astronomi bilgilerini burclara dayalı bir takım gaybi haberler uretmekte ve gelecek hesapları yapmakta kullanmanın, yani “astroloji olarak bilinen falcılığın gercekliği yoktur Bu acıdan, Tevhid inancı da boyle fiillere değer vermiyor
Dipnotlar:
1 Buruc SUresi: 1
2 Lem’alar, s 96