Butun Gunahların Tovbesi Vardır
Pişman olmak
Tovbe Allahu Teala buyurur ki:
De ki: Ey gunahlara dalıp haddi aşan kullarım! Allahın rahmetinden umidinizi kesmeyin Cunku Allah butun gunahları bağışlar Şuphesiz O, cok bağışlayan, cok acıyandır Size azap gelip catmadan once Rabbinize donun ve Ona teslim olun143
Rasulullah (sav) Efendimiz, mealini verdiğimiz bu ayet hakkında buyurmuştur ki: Bana, dunya ve icindekiler verilseydi, bu ayet kadar sevinmezdim144
Hic şuphesiz Efendimizin bu sevinci ummeti icindir Cunku Cenabı Hakk Onun, makamına gore kusur sayılacak butun hatalarını affettiğini mujdelemiştir145
Tovbe kapısı kula olum gelene kadar acıktır Bu acık kapıdan, Allahtan korkarak, Onun rızasını arayarak, kul olduğunu anlayarak kim girerse, tovbesi gecerli olur, gunahı affedilir
Kufur ve şirk dahil her gunahın tovbesi vardır Akıllı olup buluğa eren her insanın Yuce Allaha iman etmesi, hukumlerine teslim olması, emirlerine uyması ve kusurları icin tovbe etmesi farzdır Bu iman, teslimiyet ve tovbe sevgi ve iradeyle olmeden evvel olmalıdır Tovbe sadece Allahtan korkulduğu icin yapılmalıdır Allah rızası duşunulmeyen pişmanlıklar faydasızdır Kul, kusurlarına kalbini Allahtan perdelediği icin pişman olmalıdır Cunku, insanlar arasında kınanmaktan korkup kotu şeyleri terk etmek, itibarını kurtarmak icin tovbe yapmak, halkın icinde rezil olurum endişesiyle yaptıklarından pişman olmak tovbe değildir
Tovbe, irade ve sevgi ile Yuce Allaha donmektir
Tovbe, kalbin Yuce Allahtan uzaklığına yanmak, nefsin gafletine ağlamaktır
Olum gelene kadar tovbe kapısı herkese acıktır Bu rahmet kapısını Yuce Rabbimiz acmıştır ve kalbe tovbe duygusunu o vermiştir Hic kimse o kapıyı kapatamaz ve insanı tovbe nimetinden mahrum edemez
Arifibillah Muhyiddin b Arabinin (ks), belirttiği gibi;146 ilahi rahmetten umidi kesmek, insanın fıtratındaki kulluk kabiliyetinin tamamen yok olması demektir Halbuki bir fıtratta azıcık ilahi nur kalmışsa, onun Allahın gazabını gecen geniş rahmetine ulaşması, Rabbine donmesi, Onu sevmesi ve Ona sevilmesi mumkundur
İmam Kuşeyri (ks): Allahın rahmetinden umidinizi kesmeyin ayetine şu manayı vermiştir:
Ey kulum! Bizim kapımıza gelip gitmeyi kessen de, kalbini bizden koparma Bizden sevgini ve umidini kesme Şuphesiz Allah, butun gunahları affeder Kul şunu da bilmelidir ki, onun kurtuluşu kendi yonelmesiyle değil, Allahın lutfuyla olmaktadır Allahın ozel yardımıyla kul Rabbine yonelmektedir Yoksa, kendi gayret ve yonelmesiyle Yuce Allahın fazlına ulaşmış değildir147
Rasulullah (sav) Efendimiz buyurmuştur ki:
Şuphesiz Allah, uzerine perde cekilmediği surece tovbe eden kulunu affeder Kendisine:
Kulun uzerine perde cekilmesi nasıl olur? diye sorulunca:
Muşrik olarak olmesidir, buyurdu148
Efendimizin (sav) şu mujdesi cok onemli:
Bir kul, gunah olan bir amel yaptığında, peşinden:
Rabbim! Ben bir gunah işledim; beni affet! diye yalvarırsa Allahu Teala:
Kulum bir gunah işledi; kendisini affedecek ve hesaba cekecek bir Rabbi olduğunu bildi Ben kulumu affettim! buyurur Sonra kul, tekrar bir gunah işlediğinde:
Rabbim! Ben bir gunah işledim; beni affet! diye yalvarır Allahu Teala:
Kulum bir gunah işledi, kendisini affedecek ve hesaba cekecek bir Rabbi olduğunu bildi Ben kulumu affettim! buyurur Kul doner bir gunah daha işler Yine:
Rabbim! Ben bir gunah işledim; beni affet! diye yalvarır Allahu Teala:
Kulum bir gunah işledi; kendisini affedecek ve hesaba cekecek bir Rabbi olduğunu bildi Ey meleklerim! siz şahit olun, ben, kulumu affettim, ne yaparsa yapsın! buyurur149
Kul ne halde olursa olsun, Yuce Rabbine itimat etmeli ve Ona karşı guzel zan beslemelidir O (cc), kullarına, zatına karşı takındıkları tavır ve taşıdıkları zanna gore muamele etmektedir Şu hadisede olduğu gibi: Hz Rasulullah (sav) anlatıyor:
Sizden evvelki ummetler icinde bir adam vardı Allahu Tealanın varlığına ve birliğine iman haric, işe yarar hicbir hayırlı ameli yoktu Bir gun ailesine dedi ki:
Olduğum zaman beni yakınız Kemiklerimi havanda doverek toz ediniz Sonra ruzgarlı bir gunde bu tozun yarısını karaya, yarısını denize atınız! Vasiyet yerine getirildi Aziz ve Celil olan Allah ruzgara: Dağıttığın tozları topla buyurdu Ruzgar tozları topladı, ilahi huzura getirdi Hak Teala adama:
Neden boyle hareket ettin? diye sordu Adam:
Senden haya ettiğim, utandığım icin ya Rab, diye cevap verdi O zaman Allahu Teala:
Ben de seni mağfiret ettim, buyurdu150
DrDilaver selvi
sorularla Tasavvuf
Pişman olmak
Tovbe Allahu Teala buyurur ki:
De ki: Ey gunahlara dalıp haddi aşan kullarım! Allahın rahmetinden umidinizi kesmeyin Cunku Allah butun gunahları bağışlar Şuphesiz O, cok bağışlayan, cok acıyandır Size azap gelip catmadan once Rabbinize donun ve Ona teslim olun143
Rasulullah (sav) Efendimiz, mealini verdiğimiz bu ayet hakkında buyurmuştur ki: Bana, dunya ve icindekiler verilseydi, bu ayet kadar sevinmezdim144
Hic şuphesiz Efendimizin bu sevinci ummeti icindir Cunku Cenabı Hakk Onun, makamına gore kusur sayılacak butun hatalarını affettiğini mujdelemiştir145
Tovbe kapısı kula olum gelene kadar acıktır Bu acık kapıdan, Allahtan korkarak, Onun rızasını arayarak, kul olduğunu anlayarak kim girerse, tovbesi gecerli olur, gunahı affedilir
Kufur ve şirk dahil her gunahın tovbesi vardır Akıllı olup buluğa eren her insanın Yuce Allaha iman etmesi, hukumlerine teslim olması, emirlerine uyması ve kusurları icin tovbe etmesi farzdır Bu iman, teslimiyet ve tovbe sevgi ve iradeyle olmeden evvel olmalıdır Tovbe sadece Allahtan korkulduğu icin yapılmalıdır Allah rızası duşunulmeyen pişmanlıklar faydasızdır Kul, kusurlarına kalbini Allahtan perdelediği icin pişman olmalıdır Cunku, insanlar arasında kınanmaktan korkup kotu şeyleri terk etmek, itibarını kurtarmak icin tovbe yapmak, halkın icinde rezil olurum endişesiyle yaptıklarından pişman olmak tovbe değildir
Tovbe, irade ve sevgi ile Yuce Allaha donmektir
Tovbe, kalbin Yuce Allahtan uzaklığına yanmak, nefsin gafletine ağlamaktır
Olum gelene kadar tovbe kapısı herkese acıktır Bu rahmet kapısını Yuce Rabbimiz acmıştır ve kalbe tovbe duygusunu o vermiştir Hic kimse o kapıyı kapatamaz ve insanı tovbe nimetinden mahrum edemez
Arifibillah Muhyiddin b Arabinin (ks), belirttiği gibi;146 ilahi rahmetten umidi kesmek, insanın fıtratındaki kulluk kabiliyetinin tamamen yok olması demektir Halbuki bir fıtratta azıcık ilahi nur kalmışsa, onun Allahın gazabını gecen geniş rahmetine ulaşması, Rabbine donmesi, Onu sevmesi ve Ona sevilmesi mumkundur
İmam Kuşeyri (ks): Allahın rahmetinden umidinizi kesmeyin ayetine şu manayı vermiştir:
Ey kulum! Bizim kapımıza gelip gitmeyi kessen de, kalbini bizden koparma Bizden sevgini ve umidini kesme Şuphesiz Allah, butun gunahları affeder Kul şunu da bilmelidir ki, onun kurtuluşu kendi yonelmesiyle değil, Allahın lutfuyla olmaktadır Allahın ozel yardımıyla kul Rabbine yonelmektedir Yoksa, kendi gayret ve yonelmesiyle Yuce Allahın fazlına ulaşmış değildir147
Rasulullah (sav) Efendimiz buyurmuştur ki:
Şuphesiz Allah, uzerine perde cekilmediği surece tovbe eden kulunu affeder Kendisine:
Kulun uzerine perde cekilmesi nasıl olur? diye sorulunca:
Muşrik olarak olmesidir, buyurdu148
Efendimizin (sav) şu mujdesi cok onemli:
Bir kul, gunah olan bir amel yaptığında, peşinden:
Rabbim! Ben bir gunah işledim; beni affet! diye yalvarırsa Allahu Teala:
Kulum bir gunah işledi; kendisini affedecek ve hesaba cekecek bir Rabbi olduğunu bildi Ben kulumu affettim! buyurur Sonra kul, tekrar bir gunah işlediğinde:
Rabbim! Ben bir gunah işledim; beni affet! diye yalvarır Allahu Teala:
Kulum bir gunah işledi, kendisini affedecek ve hesaba cekecek bir Rabbi olduğunu bildi Ben kulumu affettim! buyurur Kul doner bir gunah daha işler Yine:
Rabbim! Ben bir gunah işledim; beni affet! diye yalvarır Allahu Teala:
Kulum bir gunah işledi; kendisini affedecek ve hesaba cekecek bir Rabbi olduğunu bildi Ey meleklerim! siz şahit olun, ben, kulumu affettim, ne yaparsa yapsın! buyurur149
Kul ne halde olursa olsun, Yuce Rabbine itimat etmeli ve Ona karşı guzel zan beslemelidir O (cc), kullarına, zatına karşı takındıkları tavır ve taşıdıkları zanna gore muamele etmektedir Şu hadisede olduğu gibi: Hz Rasulullah (sav) anlatıyor:
Sizden evvelki ummetler icinde bir adam vardı Allahu Tealanın varlığına ve birliğine iman haric, işe yarar hicbir hayırlı ameli yoktu Bir gun ailesine dedi ki:
Olduğum zaman beni yakınız Kemiklerimi havanda doverek toz ediniz Sonra ruzgarlı bir gunde bu tozun yarısını karaya, yarısını denize atınız! Vasiyet yerine getirildi Aziz ve Celil olan Allah ruzgara: Dağıttığın tozları topla buyurdu Ruzgar tozları topladı, ilahi huzura getirdi Hak Teala adama:
Neden boyle hareket ettin? diye sordu Adam:
Senden haya ettiğim, utandığım icin ya Rab, diye cevap verdi O zaman Allahu Teala:
Ben de seni mağfiret ettim, buyurdu150
DrDilaver selvi
sorularla Tasavvuf