iltasyazilim
FD Üye
Çalıntı malı satın edinmek caiz midir?
Hırsızlık malı edinmek caizmidir ?
Çalıntı olduğunu bildiğimiz bir malı satın olmak caiz midir? Hırsızlardan mal satın edinmek ve almış olduğumuz bu malları kullanmak haram mıdır?
Soru
Çalıntı olduğunu bildiğimiz bir malı satın elde etmek caiz midir? Hırsızlardan mal satın olmak ve almış olduğumuz bu malları uygulamak haram mıdır?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
Sattığı malın haram ve gayri meşru yoldan elde edilmiş bir mülk olduğu tanıdık birisinin bu malını satın edinmek caiz değildir Çünkü bu gasbetme, çalma, hileli gelir elde etme fiillerini özendirme ve bunları yapana yardım anlamı taşır Rasulüllah Efendimiz (sav): Çalıntı bir malı, çalıntı olduğunu kasıtlı olarak satın bölge onun günahına ve ayıbına iki taraflı olmuş olur(Beyhakî, esSünenü`1Kübra, V336; Suyutî, elCâmiusSağîr (Feyzu`1Kadir ile), VI64; Kenzu`1Umâl, IV13 (9258)) buyurmuşlardır
Satılan şeyin çalıntı olduğuna kesin olarak kanaat getirilirse ya da kaslı bir ihtimal ile satan kimsenin kendi malı olmadığı herhangi bir vesileyle anlaşılırsa, tabiîdir oysa, almamak lâzımdır Ama bu durum bilinmiyor, varsayım de edilmiyorsa, satıcının beyanına itimat edilerek parası verilir, satın alınır Böyle bir malın çalıntı olduğu açığa çıkar, sahibi de belli olursa, esas mülk sahibi ödenen meblâğı verdiği takdirde ona iade edilir
Ola Ki sahibi de bulunmamışsa ve satıcıda yeniden bulunamamış ise, bu durumda aldığı mülk meşruiyyet kazanır
bununla birlikte, belirsiz yerlerden uzaktan durmak, takvaya yerinde olanıdır
Selam ve dua ile *
Hırsızlık malı edinmek caizmidir ?
Çalıntı olduğunu bildiğimiz bir malı satın olmak caiz midir? Hırsızlardan mal satın edinmek ve almış olduğumuz bu malları kullanmak haram mıdır?
Soru
Çalıntı olduğunu bildiğimiz bir malı satın elde etmek caiz midir? Hırsızlardan mal satın olmak ve almış olduğumuz bu malları uygulamak haram mıdır?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
Sattığı malın haram ve gayri meşru yoldan elde edilmiş bir mülk olduğu tanıdık birisinin bu malını satın edinmek caiz değildir Çünkü bu gasbetme, çalma, hileli gelir elde etme fiillerini özendirme ve bunları yapana yardım anlamı taşır Rasulüllah Efendimiz (sav): Çalıntı bir malı, çalıntı olduğunu kasıtlı olarak satın bölge onun günahına ve ayıbına iki taraflı olmuş olur(Beyhakî, esSünenü`1Kübra, V336; Suyutî, elCâmiusSağîr (Feyzu`1Kadir ile), VI64; Kenzu`1Umâl, IV13 (9258)) buyurmuşlardır
Satılan şeyin çalıntı olduğuna kesin olarak kanaat getirilirse ya da kaslı bir ihtimal ile satan kimsenin kendi malı olmadığı herhangi bir vesileyle anlaşılırsa, tabiîdir oysa, almamak lâzımdır Ama bu durum bilinmiyor, varsayım de edilmiyorsa, satıcının beyanına itimat edilerek parası verilir, satın alınır Böyle bir malın çalıntı olduğu açığa çıkar, sahibi de belli olursa, esas mülk sahibi ödenen meblâğı verdiği takdirde ona iade edilir
Ola Ki sahibi de bulunmamışsa ve satıcıda yeniden bulunamamış ise, bu durumda aldığı mülk meşruiyyet kazanır
bununla birlikte, belirsiz yerlerden uzaktan durmak, takvaya yerinde olanıdır
Selam ve dua ile *