iltasyazilim
FD Üye
Camilerdeki Bid'atlar Hakkında
Bid'at Bid'at nedir Bid'at Hakkında Cami Adabı Camii Adabı Hakkında
Mahallemizdeki camide namaz bittikten daha sonra cemaat teker teker ellerini bağırlarına koyuyor ve imamı az kalsın selâmlayıp pek ayrılıyorlar Imam da buna aynıyla mukabale ediyor Bu hareket dürüst mudur? Değilse, böyle dürüst olmayan cami içi hareketler nelerdir?
Yerleşen her bid'at karşılığında bir sünnet gider Bu gerçeği hiç unutmamak gerekir Her bid'at da dalâlettirResûlullah'ın getirdiği dinde bulunmadığı halde, dindenmiş gibi yapılan her davranış merduttur, yapanın yüzüne çarpılır Maalesef, camilerimizde, mescidlerimize dağıtılmış bid'atler işlenmektedir ve muhtemelen birçok iyi niyetle yapılan bu bid'atlar, sünnetlerin oralardan çıkarılmasından diğer da bir şeye yaramazlar Bunlardan bazılarını saymaya çalışalım
1 Dediğiniz gibi, namazdan daha sonra, Imam demin mihrapta iken, eli göğüse getirmek suretiyle selâmlama faslı Bu, bid'atliğinin yanına başka dinlerde ibadet olan bir takım haraketleri de akla getiriyor Hem yapmayanlar, Imam efendiye dargınlığı var, zannedilecek diye sıkıntıya düşüyorlar Bu davranış namaz sonrası serbestliği ortadan kaldırarak, ibadete bir merasim havası veriyor
2 Kâmettenönce Ihlas suresiveya daha diğer şeyler okumak Camide Kur'an okumak ve kulak vermek muhakkak güzel bir davranıştır ve bu sadece camiye de has değildir Lakin sünnetle farz arasında, sözde namazın ya da müezzinliğin gereklerindenmiş gibi okunması bid'attır Bu tür okuyuşlar zaten kliseleşmis hale geldikleri için kimse onları, şuuruna vararak Kur'an gibi dinlememektedir Bazı yerlerde buna başka ayetler ya da diğer sureler de eklenir Bunların bid'at olduğunun en açık delili; bunlara alışılan camilerde bir defa terkedilecek olsalar, hemen tepki görmeleriyle müezzinliğin yetkisiz olduğu sanılmasıdır
3 Farzdan daha sonra müezzinlerin Istanbul'un bazı büyük camilerinde olduğu gibi koro halinde tesbihleri okumaları, âmin, âmin, âmindiye bağırmaları, mesnun ve me'sür olmayan bazı nakaratlar söylemeleri, Hatta AyetelKürsîve herkesin kendi başına yapması gereken tesbihati yüksek sesle ve bağırarak okumaları, bu nedenle cemaati bunları okumaktan mahrum etmeleri ve onları kendi şamatacı seslerini dinlemek zorunda bırakmaları
4 Namazlardan sonradan, namazın bir tetimmesi olarak, herkesin herkesle musafaha etmesi Musafaha doğrusu sevgi doğurucu bir sünnet olmakla beraber, namazlardan daha sonra, namazın bir parçası ve bütünleyicisi gibi icra edilmesi, ibadete bir katma anlamı taşıdığından bid'at olmuş olur
5 Cumanın iç ezanından önce değişik salatü selamlar ve temennalar okumak *
Bid'at Bid'at nedir Bid'at Hakkında Cami Adabı Camii Adabı Hakkında
Mahallemizdeki camide namaz bittikten daha sonra cemaat teker teker ellerini bağırlarına koyuyor ve imamı az kalsın selâmlayıp pek ayrılıyorlar Imam da buna aynıyla mukabale ediyor Bu hareket dürüst mudur? Değilse, böyle dürüst olmayan cami içi hareketler nelerdir?
Yerleşen her bid'at karşılığında bir sünnet gider Bu gerçeği hiç unutmamak gerekir Her bid'at da dalâlettirResûlullah'ın getirdiği dinde bulunmadığı halde, dindenmiş gibi yapılan her davranış merduttur, yapanın yüzüne çarpılır Maalesef, camilerimizde, mescidlerimize dağıtılmış bid'atler işlenmektedir ve muhtemelen birçok iyi niyetle yapılan bu bid'atlar, sünnetlerin oralardan çıkarılmasından diğer da bir şeye yaramazlar Bunlardan bazılarını saymaya çalışalım
1 Dediğiniz gibi, namazdan daha sonra, Imam demin mihrapta iken, eli göğüse getirmek suretiyle selâmlama faslı Bu, bid'atliğinin yanına başka dinlerde ibadet olan bir takım haraketleri de akla getiriyor Hem yapmayanlar, Imam efendiye dargınlığı var, zannedilecek diye sıkıntıya düşüyorlar Bu davranış namaz sonrası serbestliği ortadan kaldırarak, ibadete bir merasim havası veriyor
2 Kâmettenönce Ihlas suresiveya daha diğer şeyler okumak Camide Kur'an okumak ve kulak vermek muhakkak güzel bir davranıştır ve bu sadece camiye de has değildir Lakin sünnetle farz arasında, sözde namazın ya da müezzinliğin gereklerindenmiş gibi okunması bid'attır Bu tür okuyuşlar zaten kliseleşmis hale geldikleri için kimse onları, şuuruna vararak Kur'an gibi dinlememektedir Bazı yerlerde buna başka ayetler ya da diğer sureler de eklenir Bunların bid'at olduğunun en açık delili; bunlara alışılan camilerde bir defa terkedilecek olsalar, hemen tepki görmeleriyle müezzinliğin yetkisiz olduğu sanılmasıdır
3 Farzdan daha sonra müezzinlerin Istanbul'un bazı büyük camilerinde olduğu gibi koro halinde tesbihleri okumaları, âmin, âmin, âmindiye bağırmaları, mesnun ve me'sür olmayan bazı nakaratlar söylemeleri, Hatta AyetelKürsîve herkesin kendi başına yapması gereken tesbihati yüksek sesle ve bağırarak okumaları, bu nedenle cemaati bunları okumaktan mahrum etmeleri ve onları kendi şamatacı seslerini dinlemek zorunda bırakmaları
4 Namazlardan sonradan, namazın bir tetimmesi olarak, herkesin herkesle musafaha etmesi Musafaha doğrusu sevgi doğurucu bir sünnet olmakla beraber, namazlardan daha sonra, namazın bir parçası ve bütünleyicisi gibi icra edilmesi, ibadete bir katma anlamı taşıdığından bid'at olmuş olur
5 Cumanın iç ezanından önce değişik salatü selamlar ve temennalar okumak *